Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015
Transbaso Actie-onderzoek rond school- en studiekeuze bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs in Antwerpen en Gent. Onderzoek & praktijk ̵Diepgaand bestuderen van processen van school- en studiekeuze. ̵Ontwikkelen van instrumenten voor gebruikers (=actoren betrokken bij school- en studiekeuze) & ondersteuning in scholen.
Aanleiding voor het project Vaststellingen OBPWO-onderzoek Studiekeuze deels bepaald door sociale herkomst -Keuze voor technische optie uitgesproken negatief -Weinig contact tussen basis- en secundair onderwijs -Duidelijk oriënteringsbeleid ontbreekt -Bepaalde ouders worden moeilijk bereikt
Onderzoek en praktijk hand in hand Ontwikkeling en implementatie van instrumenten Bijsturing van instrumenten aan de hand van ervaring van het werkveld en onderzoek.
Valorisatiedoelstellingen − In kaart brengen en communiceren van competenties − Verhogen van de kennis over het SO − Veranderen negatieve percepties TSO en BSO − Communicatie tussen alle betrokkenen − Professionaliseren OLB − Netwerken tussen verschillende betrokkenen
Onderzoekskader Multi-method Kwantitatief – Nulmeting in 36 scholen in 2014 (eind 5 de lj) – Drie cohortes opvolgen van begin 6 de, over eind 6 de tot in het 1 e SO Kwalitatief – Procesopvolging instrumenten – Rol verschillende actoren (leerling, leerkracht, ouder) nader bestuderen
Eerste onderzoeksresultaten
Wanneer maken ouders een school- en studiekeuze? –Gemiddeld genomen kiezen ouders uit de lagere sociale klassen later een school en een studierichting voor hun kind. SchoolkeuzeStudiekeuze Eind 5 de 44,5%33,8% Eind 6 de 91%80,5%
Studiekeuze en sociale achtergrond (leerlingenbevraging april 2015)
Kennis over het SO (ouderbevraging april 2015) Enkele opvallende cijfers 72,3% van de ouders blijkt niet te weten dat de onderwijsvormen starten in het 3de jaar 64% van de ouders blijkt niet te weten dat er meer opties zijn dan enkel Latijn en moderne binnen de A- stroom
Informatie over de overgang naar het SO Aan het einde van het 6de leerjaar 20% van de ouders geven aan het einde van het zesde leerjaar aan dat ze niet geïnformeerd zijn over het SO Ouders uit hogere sociale milieus zijn vroeger en beter geïnformeerd over het SO – Meer info vanuit de secundaire scholen – Meer informatie uit een breder, niet familiaal gebonden netwerk – Meer informatiebronnen
Instrumenten bieden informatie … … op maat van vijf doelgroepen 1.leerlingen 2.ouders 3.(zorg-)leerkracht en directie 4.onderwijsondersteuners 5.andere organisaties
Wil je graag op de hoogte blijven van het verdere verloop van ons onderzoek en de lancering van onze website? Stuur dan een mail naar: