Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Warme overdracht naar het voortgezet onderwijs
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
Informatieavond groep 7
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Gebruik van vrije ruimte studiekeuzebegeleiding
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Techniek in de kijker(s) Resultaten monitorronde ‘Van kans naar keuze’ 2011 juni 2011 Eva Voncken.
Allochtonen in het hoger onderwijs
Structuur secundair onderwijs
De weg naar het voortgezet onderwijs
de ouderbetrokkenheid vergroten
Op stap naar het secundair onderwijs
Naar het secundair onderwijs in Antwerpen
1. School in zicht 1.Projectaanpak & resultaten 2.School in zicht in Segregatie is meer dan witte schoolvlucht 4.Twee dimensies van kwaliteitsvol.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Waarom Europa? “Kennis over Europa bij jongeren beperkt!”  En dan!? Jongeren laten zich positief uit over de Europese integratie… maar de belangstelling.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Ondersteuning van kinderen van ouders met problematisch middelengebruik Werkgroep gezondheidszorg en hulpverlening, werkgroep gezin, werkgroep onderwijs.
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Onderzoek naar medezeggenschap binnen QliQ primair onderwijs
Infoavond leerlingen 1ste jaar
Leerlingenbegeleiding
Modelontwikkeling doorgangswoningen OCMW’s. Oproep medewerkers kerngroep OCMW’s.
Overgang basis naar secundair
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Diversiteit & Discriminatie
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Lancering Traject
WO les 1 Het sedcunair onderwijs. Op stap naar het SO Wat staat er op de voorkant? Op stap naar het secundair onderwijs. Waarover denk je dat dit zal.
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Veilig naar school. Project Veilig naar school O UDERS IN ACTIE VCOV = … Wie is ons publiek? Het project Doelstellingen Verloop De resultaten De toekomst.
Ervaringen met implementatie van beeldschermzorg "Een deur naar de rest van de wereld" Irene van Duijvendijk Adviseur Zorg ICT & Innovatie 15 oktober 2015.
SAY BSO ASO SAY KSO 2de graad SO TSO WHAT?.
Infopunt Onderwijs Wat vragen ouders? “De juf zegt dat mijn kind niet mee is in de klas. Maar ik vind dat hij heel slim is! Kan ik mijn kind laten testen.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
D E OVERSTAP NAAR HET SECUNDAIR ONDERWIJS Infoavond 18/01/2016 De Brug VCLB D E W ISSEL C AMPUS C ENTRUM.
Welzijnsoverleg Watersportbaan - Ekkergem 26 januari 2016 Freinetmiddenschool Gent.
De drie V’s Visie  De ontwikkeling van ieder kind afzonderlijk staat centraal. De leerling is eigenaar van zijn of haar eigen leren en kan zich in eigen.
VTI Sint-Lucas Menen1 SCHOOL voor WETENSCHAP en TECHNIEK.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Uitkomsten van de enquête van ouders Februari 2016.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Experten in de derde graad Proefproject
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
Twee jaar clil in het vlaams secundair onderwijs: een evaluatie
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Thema extra kansen (website) in het LOP BaO en SO Genk
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
De coachende rol van leerkrachten
prangende vaststellingen uit het onderzoek
Workshop basisonderwijs
Sonja Peeters (a.i. Mieke Goos), Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
PWO Mieke Goos, Anne Decelle: UCLL Lerarenopleiding
Inhoud Waarom Jobstart? Ontstaan project Voor wie? Partners
het katholiek basisonderwijs
BRIDGE, de brug van school naar werk. Presentatie t. b. v
METHODESCHOLEN IN HET VLAAMSE BASISONDERWIJS Sessie 4
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
Betrokken ouder, tevreden ouder
transbaso-slotconferentie verwelkoming
Reorganisatie Vrij CLB Kempen
HOP NAAR HET MIDDELBAAR !
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Eva Verstraete Studiedag “Ouders over het secundair onderwijs” 20/11/2015

Transbaso Actie-onderzoek rond school- en studiekeuze bij de overgang van basis- naar secundair onderwijs in Antwerpen en Gent. Onderzoek & praktijk ̵Diepgaand bestuderen van processen van school- en studiekeuze. ̵Ontwikkelen van instrumenten voor gebruikers (=actoren betrokken bij school- en studiekeuze) & ondersteuning in scholen.

Aanleiding voor het project Vaststellingen OBPWO-onderzoek Studiekeuze deels bepaald door sociale herkomst -Keuze voor technische optie uitgesproken negatief -Weinig contact tussen basis- en secundair onderwijs -Duidelijk oriënteringsbeleid ontbreekt -Bepaalde ouders worden moeilijk bereikt

Onderzoek en praktijk hand in hand Ontwikkeling en implementatie van instrumenten Bijsturing van instrumenten aan de hand van ervaring van het werkveld en onderzoek.

Valorisatiedoelstellingen − In kaart brengen en communiceren van competenties − Verhogen van de kennis over het SO − Veranderen negatieve percepties TSO en BSO − Communicatie tussen alle betrokkenen − Professionaliseren OLB − Netwerken tussen verschillende betrokkenen

Onderzoekskader Multi-method Kwantitatief – Nulmeting in 36 scholen in 2014 (eind 5 de lj) – Drie cohortes opvolgen van begin 6 de, over eind 6 de tot in het 1 e SO Kwalitatief – Procesopvolging instrumenten – Rol verschillende actoren (leerling, leerkracht, ouder) nader bestuderen

Eerste onderzoeksresultaten

Wanneer maken ouders een school- en studiekeuze? –Gemiddeld genomen kiezen ouders uit de lagere sociale klassen later een school en een studierichting voor hun kind. SchoolkeuzeStudiekeuze Eind 5 de 44,5%33,8% Eind 6 de 91%80,5%

Studiekeuze en sociale achtergrond (leerlingenbevraging april 2015)

Kennis over het SO (ouderbevraging april 2015) Enkele opvallende cijfers 72,3% van de ouders blijkt niet te weten dat de onderwijsvormen starten in het 3de jaar 64% van de ouders blijkt niet te weten dat er meer opties zijn dan enkel Latijn en moderne binnen de A- stroom

Informatie over de overgang naar het SO Aan het einde van het 6de leerjaar 20% van de ouders geven aan het einde van het zesde leerjaar aan dat ze niet geïnformeerd zijn over het SO Ouders uit hogere sociale milieus zijn vroeger en beter geïnformeerd over het SO – Meer info vanuit de secundaire scholen – Meer informatie uit een breder, niet familiaal gebonden netwerk – Meer informatiebronnen

Instrumenten bieden informatie … … op maat van vijf doelgroepen 1.leerlingen 2.ouders 3.(zorg-)leerkracht en directie 4.onderwijsondersteuners 5.andere organisaties

Wil je graag op de hoogte blijven van het verdere verloop van ons onderzoek en de lancering van onze website? Stuur dan een mail naar: