Gezondheidsbeleid… kleuterscholen – lagere scholen Gezondheidsbeleid… kleuterscholen – lagere scholen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Dienst Time Out Projecten
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Aan de slag met de gezondheidsmatrix
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Pastoraal op school.
Logical Framework Approach
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Een voedings- en bewegingsbeleid op school.
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Spijbelplan Mechelen “Samen spijbelen aanpakken”
V O E T ’ E N tweede en derde graad ASO inventariseren, aanvullen en onderhouden OVER DE GRENZEN Het maakt de leraarstaak niet eenvoudiger, maar wel rijker.
Brede school in Berkenbos
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Personeelsvergadering
Pesten.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
W AT ALS …. S EKSUELE EN RELATIONELE ONTWIKKELING Groep 10 Gedrags-en maatschappijwetenschappen Isabelle Rots.
Terugkoppeling OLB Collegagroep zorg Valérie De Smet 16/1/2014.
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Feedback bij de strategieën van de werkgroep drugs Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Evaluatie van vaardigheden
Een bewegingsbeleid op school
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Op school en in de scholengemeenschap
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Naar een gezondheidsbeleid met gezond verstand werkgroep gezondheidsbeleid DPB Gent.
Fixatie-arm beleid: Team- of ziekenhuisdoelstelling Isa Michiels
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Gezondheidsbeleid… SO
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Pesten en geweld op school: handreiking voor een daadkrachtig schoolbeleid. (p. 224 – 228) Jolien Verlinde1BaSWB1RHIZO-projectInformatievaardigheden.
Psychosociale risico’s (PSR’s)
Inspiratiedag De Bib op School 5 mei 2015 Koen Vandendriessche Hannes Vanhaverbeke.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Experten in de derde graad Proefproject
Welk schoolklimaat bevordert gelijke onderwijskansen
GO! Campus De Vesten Herentals
Netwerk “Samen tegen Schooluitval”
Het omgevingsboek van de school (en het inschakelen van experten)
het katholiek basisonderwijs
Kick-off Lerend Netwerk Leerlijn actief burgerschap
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Zelfevaluatie GOK.
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Doubleren.
GOK in BuO Korte geschiedenis
Doubleren.
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Transcript van de presentatie:

Gezondheidsbeleid… kleuterscholen – lagere scholen Gezondheidsbeleid… kleuterscholen – lagere scholen

Visie Minister van Onderwijs Visie Minister van Onderwijs Doel: Kinderen en jongeren zo vroeg mogelijk aanleren hoe ze gezond van geest en lichaam kunnen worden en blijven. Doel: Kinderen en jongeren zo vroeg mogelijk aanleren hoe ze gezond van geest en lichaam kunnen worden en blijven.

Visie Minister van Onderwijs Visie Minister van Onderwijs Gezondheidsbeleid in de scholen: Start 1 september 2007 Een beleid ≠ Enkel en alleen een uitgeschreven gezondheidsplan Zinvol om een overzicht te bewaren Een beleid = De school denkt regelmatig na over de gezondheid van haar leerlingen De school doet systematisch dingen om de gezondheid van haar leerlingen te bevorderen. Gezondheidsbeleid in de scholen: Start 1 september 2007 Een beleid ≠ Enkel en alleen een uitgeschreven gezondheidsplan Zinvol om een overzicht te bewaren Een beleid = De school denkt regelmatig na over de gezondheid van haar leerlingen De school doet systematisch dingen om de gezondheid van haar leerlingen te bevorderen.

Gezondheidsbeleid OZCS Vorselaar Gezondheidsbeleid OZCS Vorselaar Vanaf september 2007 stappen zetten om een schooleigen gezondheidsbeleid uit te stippelen √ Er gebeurt al heel wat in onze scholen rond gezondheid. √ Heel wat nuttige informatie en inspiratie is verkrijgbaar : b.v. op Vanaf september 2007 stappen zetten om een schooleigen gezondheidsbeleid uit te stippelen √ Er gebeurt al heel wat in onze scholen rond gezondheid. √ Heel wat nuttige informatie en inspiratie is verkrijgbaar : b.v. op

Gezondheidsbeleid OZCS Vorselaar Gezondheidsbeleid OZCS Vorselaar Dossier gezondheidsbeleid is gesteund op documenten van: VLOR (Vlaamse Onderwijsraad) VIG (Vlaams Instituut voor Gezondheidpromotie) LOGO (Lokaal Gezondheidsoverleg) VSKO (Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs) VVKBaO (Vlaams Verbond Katholiek Basis Onderwijs) VVKSO (Vlaams Verbond Katholiek Secundair Onderwijs) Dossier gezondheidsbeleid is gesteund op documenten van: VLOR (Vlaamse Onderwijsraad) VIG (Vlaams Instituut voor Gezondheidpromotie) LOGO (Lokaal Gezondheidsoverleg) VSKO (Vlaams Secretariaat van het Katholiek Onderwijs) VVKBaO (Vlaams Verbond Katholiek Basis Onderwijs) VVKSO (Vlaams Verbond Katholiek Secundair Onderwijs)

Een gezondheidsbeleid op school vaststellingen en bedenkingen. Een gezondheidsbeleid op school vaststellingen en bedenkingen. Duidelijke relatie tussen: Gezondheid leerlingen Welbevinden leerlingen Studieresultaten leerlingen Duidelijke relatie tussen: Gezondheid leerlingen Welbevinden leerlingen Studieresultaten leerlingen

Een gezondheidsbeleid op school Een gezondheidsbeleid op school heeft oog voor de huidige maatschappelijke en onderwijsontwikkelingen. Een gezondheidsbeleid op school heeft oog voor de huidige maatschappelijke en onderwijsontwikkelingen.

Een gezondheidsbeleid op school En nu gezond aan de slag ! Een gezondheidsbeleid op school En nu gezond aan de slag ! Hoe concreet aanpakken ? vertrek van een globaal kader en weet wat er al is ; leg dan eigen accenten volgens de schooleigen context Hoe concreet aanpakken ? vertrek van een globaal kader en weet wat er al is ; leg dan eigen accenten volgens de schooleigen context

Een gezondheidsbeleid op school doel. Een gezondheidsbeleid op school doel. Gezondheidseducatie in de klas/klasoverstijgend is er al aanvullen en omkaderen via een gezondheidsbeleid op schoolniveau met aandacht voor de specifieke schoolcontext. Gezondheidseducatie in de klas/klasoverstijgend is er al aanvullen en omkaderen via een gezondheidsbeleid op schoolniveau met aandacht voor de specifieke schoolcontext.

Een gezondheidsbeleid op school En nu gezond aan de slag ! Een gezondheidsbeleid op school En nu gezond aan de slag ! Een gezondheidsbeleid is meer dan het voorkomen van ziekte of betrachten dat iedereen zich lichamelijk gezond voelt DOEL = “welbevinden” op lichamelijk, sociaal en psychisch vlak Een gezondheidsbeleid is meer dan het voorkomen van ziekte of betrachten dat iedereen zich lichamelijk gezond voelt DOEL = “welbevinden” op lichamelijk, sociaal en psychisch vlak

Een gezondheidsbeleid op school En nu gezond aan de slag ! Een gezondheidsbeleid op school En nu gezond aan de slag ! Vertrekpunt is een globaal kader binnen het opvoedingsproject en prioriteitenbeleid van de eigen school een specifieke visie omtrent gezondheidsbeleid ontwikkelen Actieplan volgens behoeften en prioriteiten van de school Vertrekpunt is een globaal kader binnen het opvoedingsproject en prioriteitenbeleid van de eigen school een specifieke visie omtrent gezondheidsbeleid ontwikkelen Actieplan volgens behoeften en prioriteiten van de school

Een gezondheidsbeleid op school En nu gezond aan de slag ! Een gezondheidsbeleid op school En nu gezond aan de slag ! Een gezondheidsbeleid werkt op drie niveaus : klas school schoolomgeving Een gezondheidsbeleid werkt op drie niveaus : klas school schoolomgeving

Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Klas Actoren: Leerlingen Leerkrachten Aanbrengen van een gezond evenwicht in Kennis Inzichten Vaardigheden Attitudes staat centraal binnen leervakken, thema’s/projecten Klas Actoren: Leerlingen Leerkrachten Aanbrengen van een gezond evenwicht in Kennis Inzichten Vaardigheden Attitudes staat centraal binnen leervakken, thema’s/projecten

Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Voorbeeldfunctie van de leerkracht als opvoeder (cf. functiebeschrijving) vormingskansen voor ontwikkeling sociale attitudes zorg voor gunstige klasdynamiek die het welbevinden van iedereen bevordert bijdrage vanuit het eigen vak tot het bereiken van VOET/VOOD en specifieke doelen EOP,… Voorbeeldfunctie van de leerkracht als opvoeder (cf. functiebeschrijving) vormingskansen voor ontwikkeling sociale attitudes zorg voor gunstige klasdynamiek die het welbevinden van iedereen bevordert bijdrage vanuit het eigen vak tot het bereiken van VOET/VOOD en specifieke doelen EOP,…

Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus School Actoren: Directie PA Coördinatoren Zorg- of leerlingenbegeleiders Leerkrachten Ondersteunend personeel Onderhoudspersoneel Keukenpersoneel … School Actoren: Directie PA Coördinatoren Zorg- of leerlingenbegeleiders Leerkrachten Ondersteunend personeel Onderhoudspersoneel Keukenpersoneel …

Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Wat de leerkracht voorleeft en aanreikt in de klas moet ook gedragen zijn door de andere teamleden en gelinkt aan de schoolvisie = horizontale en verticale samenhang Wat de leerkracht voorleeft en aanreikt in de klas moet ook gedragen zijn door de andere teamleden en gelinkt aan de schoolvisie = horizontale en verticale samenhang

Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Schoolomgeving Externe actoren: direct verbonden met de school/het schoolbestuur ouders, CLB-team, DPB, Prevor,.. indirect verbonden LOGO, preventiemedewerkers, lokale politie, werkgroep gemeente, brandweer, MOS, buurtwinkels,… Schoolomgeving Externe actoren: direct verbonden met de school/het schoolbestuur ouders, CLB-team, DPB, Prevor,.. indirect verbonden LOGO, preventiemedewerkers, lokale politie, werkgroep gemeente, brandweer, MOS, buurtwinkels,…

Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Voorbeelden van werking op drie niveaus : Schoolvisie = aandacht voor sociaal welbevinden leerlingen Klas - klastitularis vult met lln. intentieverklaring in tijdens leefdag / thema ‘pesten’ tijdens uur LS School - afspraken rond sociale attitudes en pestpreventie in schoolreglement / werkgroep pesten per graad Schoolomgeving - navorming ‘no blame’ voor cel ll.begeleiding/CLB Voorbeelden van werking op drie niveaus : Schoolvisie = aandacht voor sociaal welbevinden leerlingen Klas -k-klastitularis vult met lln. intentieverklaring in tijdens leefdag / thema ‘pesten’ tijdens uur LS School - afspraken rond sociale attitudes en pestpreventie in schoolreglement / werkgroep pesten per graad Schoolomgeving - navorming ‘no blame’ voor cel ll.begeleiding/CLB

Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Een gezondheidsbeleid op school verschillende niveaus Voorbeelden van werking op drie niveaus : Schoolvisie = aandacht voor gezonde voeding Klas - leerinhoud vakken (bv. huishoudkunde) School - automatenbeleid en drankaanbod middagrefter (bv. prijsverschil gezonde en suikerhoudende dranken = leren bewust kiezen i.p.v. bannen) Schoolomgeving - bespreking in schoolraad, afspraken met leverancier Voorbeelden van werking op drie niveaus : Schoolvisie = aandacht voor gezonde voeding Klas - leerinhoud vakken (bv. huishoudkunde) School - automatenbeleid en drankaanbod middagrefter (bv. prijsverschil gezonde en suikerhoudende dranken = leren bewust kiezen i.p.v. bannen) Schoolomgeving - bespreking in schoolraad, afspraken met leverancier

Ontwikkelingsdoelen –eindtermen Ontwikkelingsdoelen –eindtermen Eindtermen (cf. inventaris) dienen als basis voor subthema’s.

Een gezondheidsbeleid op school aansturing Een gezondheidsbeleid op school aansturing Gezondheidscoördinatie een “gelaat” in de school kan één persoon zijn (gezondheidscoördinator) of een (bestaande) werkgroep (b.v. deeltaak van een cel leerlingbegeleiding,…) krijgt/krijgen een officieel mandaat van de directie Gezondheidscoördinatie een “gelaat” in de school kan één persoon zijn (gezondheidscoördinator) of een (bestaande) werkgroep (b.v. deeltaak van een cel leerlingbegeleiding,…) krijgt/krijgen een officieel mandaat van de directie

Een gezondheidsbeleid op school aansturing Een gezondheidsbeleid op school aansturing Gezondheidscoördinator/werkgroep Implementatie via kwaliteitscirkel Gezondheidscoördinator/werkgroep Implementatie via kwaliteitscirkel Inventariseren en prioriteren Plannen en informeren Actie implementeren Evalueren en bijsturen

Een gezondheidsbeleid op school betrokkenheid Een gezondheidsbeleid op school betrokkenheid Betrekken van schoolactoren en externe partners Leerlingen Leerkrachten Andere personeelsleden Ouders Externe partners Betrekken van schoolactoren en externe partners Leerlingen Leerkrachten Andere personeelsleden Ouders Externe partners

Een gezondheidsbeleid op school Stap 1 Een gezondheidsbeleid op school Stap 1 Inventariseren huiswerk van velen centraliseren en bewaken kans op breed overleg tussen alle betrokken actoren aandacht schenken aan: leerplannen/VOET/VOOD school- en klasactiviteiten fysieke schoolomgeving school en onderwijsorganisatie schoolklimaat gehanteerde waarden en normen Inventariseren huiswerk van velen centraliseren en bewaken kans op breed overleg tussen alle betrokken actoren aandacht schenken aan: leerplannen/VOET/VOOD school- en klasactiviteiten fysieke schoolomgeving school en onderwijsorganisatie schoolklimaat gehanteerde waarden en normen

Een gezondheidsbeleid op school Stap 1 Een gezondheidsbeleid op school Stap 1 Inventariseren zie document “ inventaris gezondheidsbeleid” - link met VOET/VOOD - per onderwijsvorm per graad - drie niveaus : klas – school - schoolomgeving Inventariseren zie document “ inventaris gezondheidsbeleid” -l-link met VOET/VOOD -p-per onderwijsvorm per graad -d-drie niveaus : klas – school - schoolomgeving

Een gezondheidsbeleid op school Stap 1 Een gezondheidsbeleid op school Stap 1 Wat gebeurt al op onze school ? Noden en behoeften worden zichtbaar door Verzamelde info/inventaris Wat gebeurt al op onze school ? Noden en behoeften worden zichtbaar door Verzamelde info/inventaris

Een gezondheidsbeleid op school Stap 2 Een gezondheidsbeleid op school Stap 2 Prioriteiten bepalen Welke leemtes vertoont de inventaris ? Welke noden zijn belangrijk? Wat willen we ondernemen ? Welke methodiek kiezen we ? Wie betrekken we hierbij actief ? En nu gezond aan de slag ! Prioriteiten bepalen Welke leemtes vertoont de inventaris ? Welke noden zijn belangrijk? Wat willen we ondernemen ? Welke methodiek kiezen we ? Wie betrekken we hierbij actief ? En nu gezond aan de slag !

Een gezondheidsbeleid op school stappenplan Een gezondheidsbeleid op school stappenplan Schooljaar 2007 – 2008 februari 2008 Infomoment voor alle kleuterscholen en lagere scholen te Vorselaar Schooljaar 2008 – 2009 september 2008 Opstart beleid met evt. schoolactie Schooljaar 2007 – 2008 februari 2008 Infomoment voor alle kleuterscholen en lagere scholen te Vorselaar Schooljaar 2008 – 2009 september 2008 Opstart beleid met evt. schoolactie

Een gezondheidsbeleid op school Besluit Een gezondheidsbeleid op school Besluit Een gezondheidsbeleid: mag ambitieus zijn maar moet realistisch en haalbaar zijn (heldere doelen – eenvoudige acties – duidelijke feedback en betrokkenheid – opvolging en evaluatie effect – bijsturen) niet alle scholen kunnen op hetzelfde ogenblik intensief aan alle gezondheidsthema’s werken daarom dient men te werken met prioriteiten Een gezondheidsbeleid: mag ambitieus zijn maar moet realistisch en haalbaar zijn (heldere doelen – eenvoudige acties – duidelijke feedback en betrokkenheid – opvolging en evaluatie effect – bijsturen) niet alle scholen kunnen op hetzelfde ogenblik intensief aan alle gezondheidsthema’s werken daarom dient men te werken met prioriteiten

Een gezondheidsbeleid op school Besluit Een gezondheidsbeleid op school Besluit Hou steeds voor ogen dat de leerlingen er beter van moeten worden. Het hoofddoel blijft dan ook dat we betrachten hen door ons voorleven en onze acties te vormen tot jongvolwassenen die ook bewust LEREN KIEZEN, liefst voor GEZONDHEID ! Hou steeds voor ogen dat de leerlingen er beter van moeten worden. Het hoofddoel blijft dan ook dat we betrachten hen door ons voorleven en onze acties te vormen tot jongvolwassenen die ook bewust LEREN KIEZEN, liefst voor GEZONDHEID !

Veel succes ! Veel succes !