Amsterdammers onder elkaar

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het verhaal van de twee keien.
Advertisements

De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
Christophel Columbus.
Beelden storm.
De Slippertjes.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
De mayonaisepot en de koffie
Jongeren willen een eigen leven
Historisch overzicht Paragraaf 5.3
De verlichting Paragraaf 2.
Met TWEE handen !!!.
Do’s and Don’ts presentaties
Klik telkens met de linkermuisknop om verder te gaan.
Onderwerpen: Veranderingen: Individuele verantwoordelijkheid en het individueel gedragen van Mensen Continuïteit: wat bleef hetzelfde bij groeps- en individueel.
De christelijke boodschap
© De Coninck Sofie en © Onze maatschappij is multicultureel.
op de Utrechtse Heuvelrug
Burgers regelen het zelf
Het Vierde Huwelijk.
Joods-christelijk wereldbeeld
3.4 Immigratie en bevolkingsgroei
Krantenbeurt Van Ploon Vrijdag 28 oktober 2011
Paragraaf 7: Ieder voor zich
En zou Power Po(i)ntje niet zijn om er
2.5 Goden en heiligen Kenmerk:
De Republiek in een tijd van vorsten Een Gouden Eeuw voor de Republiek § 3.3.
De Verenigde Staten en hun federale overheid Een wereldmacht in wording § 2.1 & 2.2.
Van Hunebed tot heden Kenmerk 22: Het conflict in de Nederlanden dat resulteerde in de stichting van een Nederlandse staat Les 45: Karel V en de Gewesten.
Rituelen in het Christendom
De ontwikkeling van Het Christendom..
Historisch overzicht Nederland
Hoofdstuk 2.
Het bestuur van de stadstaat
Verzuiling en ontzuiling in Nederland
De Kerkhervorming 1.3.
‘voor de kinderen’. Johannes 1 3 x een nieuw begin de wording van de wereld de(mens)wording van Jezus de wording van Gods kinderen In het begin.
Niet stelen maar delen! HC zondag 42 / Jakobus 5
Leven na de dood.
PANTOFFELS.
Republiek versus Frankrijk
Preek Rechters 3: Otniël
Uittreksel uit een recente studie bij kinderen van ongeveer 10 jaar in verband met het onderwerp « huwelijk ».
De christelijke kerk valt uiteen
Beste Vriend,    Het is met een enorm verdriet dat wij U heden het overlijden moeten melden van een zeer dierbare vriend, gekend onder de naam « Gezond.
Paragraaf 1.2 Bestuur en cultuur.
WMO en DIACONAAT regionale avonden 2014
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
Hoofdstuk 2. Recht op een stem
Hoofdstuk 3.
Staatsinrichting, Paragraaf 2
Stedelijke cultuur in Nederland
Hoofdstuk 4 De Nederlanden
in Nieuw-Testamentisch perspektief
Het begint zoals een sprookje, maar het is er geen .....
Bevolking van de Republiek
Joods-christelijk wereldbeeld
Mijn vrouw en ik.. Eerst wil ik me even voorstellen. Ik ben Hendrik.
Opkomst van machtige vorsten 1.4. Vorsten brengen een scheiding aan tussen Kerk en Staat Tot de dertiende eeuw dachten de meeste Europeanen dat God maar.
Context 1 De Republiek der Zeven Verenigde Nederland
Welkom Voorganger: Ds. F. Westermann Ouderling van dienst: K. Muis Muziek: Huisband Schriftlezing: Mattheus 26: 69 t/m 75.
‘Mixed up piles’.
Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15). Het doek gaat op PROLOOG (p. 9 – 15)
Welkom op 3 jan. Voorganger: Ds. S. v.d. Zee Ouderling: G. Lindenberg Organist: J. Tijssen Lezing: Matth. 2: 1-12.
 Een blijspel in vijf bedrijven  Een bewerking van Aulularia van Plautus “het spel van de pot”, 200 vóór Christus  Spanning tussen Gierigheid en Mildheid.
Les 3 De keizer en andere goden Gemaakt door: Nikki, Chanell, Cas, Tim en Roan.
Blok 3 Samenvatting controle
Tijd van burgers en stoommachines 1800 – 1900
de tijd van burgers en stoommachines
Thema 1 Geschiedenis als theater
Groeiende kritiek op de katholieke Kerk rond (1)
Transcript van de presentatie:

Amsterdammers onder elkaar Warenar Het eerste bedrijf Amsterdammers onder elkaar Katrin & Lucia

Amsterdam in de Gouden Eeuw welvarende stad het belangrijkste handelscentrum van de wereld (VOC) omgeving van de Nes (vlakbij de Dam) belangrijke handelsgebouwen: de Beurs, de Waag, de Wisselbank verschillende sociale groepen: Warenar (verbergt dat hij geld heeft), Rijkert = een rijke zakenman, de dienstmeid Reym

Taalgebruik volksachtig de personages zijn gewone Amsterdammers die zich af en toe behoorlijk stevig uitdrukken dialectachtige woorden en klanken (het Amsterdams) “Ja, ja, mot af en toe 'n klap voor je kop krijgen” “Je ken beter aan de galg bengelen” de oorspronkelijke tekst is op rijm!

Schutterij “…, ik mot naar ‘t Prinsenhof, waar de schutterij gaat beslissen over ‘t geld, of ze ‘t uitgeven op de Doelen of ‘r lepels van maken.” de schutterij = de garde van bewapende burgers die de orde in de stad moest handhaven en de stad tegen vijanden van buitenaf moest verdedigen de Doelen = schietbanen waar de schutters op oefenenden

Klaartje Reym weet dat Klaartje hoogzwanger is -> zij is bang dat Warenar erachter zal komen Warenar gelooft niet dat Rijkert echt met zijn dochter wil trouwen “Als de rijken de armen zó toespreken, da‘s niet voor niks.” W. denkt dat het Rijkert om zijn pot met goud ging

Neefjes personages uit het rederijkerstoneel duiveltjes die steeds even op het toneel kwamen en dan weer verdwenen een andere naam voor deze duiveltjes was zinnekens

Het huwelijk van Rijkert en Klaartje als een noodsprong een groot verschil in leeftijd en rijkdom/armoede Huwelijk in West-Europa de functie om voor sociale zekerheid te zorgen partnerkeuze en het krijgen van kinderen als een zaak van economisch belang

Katholieke kerk heeft tot het begin van 16de eeuw veel invloed op de huwelijksmoraal tegen vrije seksuele relaties stond verbintenissen alleen toe om kinderen te krijgen huwelijk diende om kinderen te krijgen alleen de kerk had het recht verbintenissen te sluiten

Protestanten God had het huwelijk ingesteld om het bestaan van de mens in de wereld mogelijk te maken huwelijk moest niet in kerkelijke handen liggen huwelijk hoorde bij het burgelijk recht en de wereldlijke overheid moest hiervoor verantwoordelijkheid nemen

Calvinisten - gereformeerde/publieke kerk huwelijk moest voortaan in het openbaar gesloten worden kinderen krijgen was belangrijk, maar harmonie tussen partner was belangrijker een voorwaarde voor onderling begrip was dat man en vrouw uit ongeveer hetzelfde godsdienstige en sociale milieu kwamen en ongeveer dezelfde leeftijd hadden toestemming van de ouders was verplicht belangrijk dat het stel een evenwichtige relatie zou hebben, dat leverde voor de maatschappij de minste risicoʹs op

Bedankt voor uw aandacht!