Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Meer(hoog)begaafde leerlingen ‘in kaart’
Advertisements

R EDACTIONEEL SCHRIJVEN L ES 4. Globale indeling les 4 5 minutenKlassikale terugkoppeling naar vorige les + lesindeling komende les bespreken 15 minutenRedactievergadering:
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Piramide Welkom in de taalklas De VVE- methode.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Welkom op deze informatieavond
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Introductie gastvrijheid
Presentatie Bijeenkomst 2
Presentatie Bijeenkomst 1
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Praktijkonderzoek 2 Rotterdam Academy.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Pedagogische theorieën
WEEK 5 Pedagogische theorieën. Wat gaan we doen Presentatie van de opdracht rondom sensitieve responsiviteit. Power point hoofdstuk 4 kijken en luisteren.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
Kijken naar Kinderen Week 4
Observatiemethoden HOREB Zo-lijsten.
Project: Oriëntatie op het beroep Marie-Joze van Raak - Docent SPH - jaar 1 coördinator
PROJECT: ORIËNTATIE OP HET BEROEP Naam: Martine Bink med.hro.nl/binmd Kamer: L
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Pedagogische theorieën
Pemprl.
Pascal van Schajik Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
TRENDS 2015 Kwartaal 3, week 1. Even voorstellen  Naam: Madeleine Meurs  Site: med.hr.nl/meurm   Kamer: MP L
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
+ Kind in ontwikkeling deel A Thema 1 Baby. + Welkom! Programma Expertgroep aan zet, hoe? Praktijkopdracht Inleiding in de module/studiehandleiding Opdrachten.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 4.
Pedagogische theorieën
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 3 Pascal van Schajik.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 2. VORIGE BIJEENKOMST  Voorstellen  Uitleg module  Introductie ouderbetrokkenheid  Woordspin ouderbetrokkenheid  Woordspin.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 4 kwartaal 2.
Kijken naar Kinderen Week 4
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
KERNTAAK 1.1 NIVEAU 1 ABC ROBINETTE, DINOTRA, WENDY, RANOE EN CEONA.
Kijken naar Kinderen Week 5
Opdrachten en eindopdracht
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
VAD bijeenkomst 1.5. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom, mededelingen, terugblik vorige week didactische ervaringen uit de praktijk 2. Opdracht Stille.
De training interactief voorlezen 1.Opzet 2.Onderzoek studenten VU 3.APS-bevindingen.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Hoe pedagogisch handelen?
Talent in Ontwikkeling
Hoe pedagogisch handelen?
Training Bijeenkomst 2. Onderwerpen bijeenkomst Het gebruik van verschillende media aan de hand van een thema en het toepassen van interactievaardigheden.
6 interactievaardigheden
TopOndernemers op de Springplank
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoezo creatief? Workshop Door: Maaike Zeilstra (De Werveling Soest),
Het delen van kennis een onderlinge uitwisseling van praktische kennis
Communicatie 3e les.
SLC ASSESMENT Door Peter Smaal.
Top dat je het materiaal van Werken aan Programma's
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Begeleiden Les 7.
Methodisch handelen Week 1. Methodisch handelen Week 1.
Observeren rapporteren
Meetkunst Een verbinding tussen beeldende kunst en meetkunde Bijeenkomst 4 Het begeleiden en stimuleren van een creatief proces (allen) Welkom.
Transcript van de presentatie:

Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik

NCKO- Kwaliteitsmonitor scoreformulieren 2011 Programma Voorbereiding: NCKO- Kwaliteitsmonitor scoreformulieren 2011 Observeren binnen de VVE Voortgang opdrachten + voorbereiding presentaties Observeren van pedagogische kwaliteit NCKO monitor Afsluiting

Observeren binnen de VVE Eerst weer even ons geheugen opfrissen……. In week 4 hebben we met elkaar kritisch gekeken naar een aantal bestaande observatielijsten. Deze observatielijsten hebben we beoordeeld op validiteit en betrouwbaarheid. Wat wordt er ook al weer onder validiteit en betrouwbaarheid verstaan? En wat voor manieren hadden jullie met elkaar bedacht om een bestaande observatielijst meer betrouwbaar + valide te maken?

Nog een voorbeeld van observeren binnen de VVE: ‘werken aan welbevinden’ Wat vinden jullie van deze manier van observeren??

Binnen opdracht 3 gaan jullie ook aan de slag met een bestaande observatielijst. Laat bij de uitwerking van de opdracht goed zien dat je kritisch naar deze observatielijst hebt gekeken en toon aan welke keuzes jij hebt gemaakt om te zorgen voor een objectieve, betrouwbare en valide observatie!

Voortgang opdrachten Bespreken in groepjes met als doel elkaar te ondersteunen en te inspireren: Hoe zijn jullie tot nu toe aan de slag gegaan met de opdrachten? Zijn er vragen en/of onduidelijkheden? Bespreek deze met elkaar want wellicht weet een ander wel het antwoord op jouw vraag! Ik loop ook langs om eventuele vragen te beantwoorden

Zijn alle vragen nu beantwoordt?

Voorbereiding op presentaties (week 7 + 8) Voorlopige planning: Week 7 Week 8

Voorwaarden presentatie Logische opbouw Creatief, origineel en inspirerend Interactief Verstaanbaar Ondersteunend (beeld) materiaal Adequaat omgaan met vragen Alle studenten leveren een bijdrage

Observeren van pedagogische kwaliteit binnen de VVE

Binnen de VVE word niet alleen de ontwikkeling van de kinderen geobserveerd. Er dient ook kritisch gekeken te worden naar de pedagogische kwaliteit!! Voordat je deze goed kunt observeren is het natuurlijk belangrijk om eerst goed te weten wat het te observeren begrip inhoudt Dus…. Wat ìs Pedagogische kwaliteit?

Pedagogische kwaliteit is een heel breed begrip, gericht op allerlei opvoedkundige aspecten binnen de kinderopvang

Begeleiding interacties tussen kinderen Betrokkenheid Bevorderen zelfstandigheid Individuele verzorging Positieve interacties tussen kinderen Praten en uitleggen Respect voor autonomie Sensitieve responsiviteit Stimulering creativiteit Stimulering motorische ontwikkeling Stimulering spel Stimulering taalontwikkeling Structureren en grenzen stellen Welbevinden Stimulering voorschoolse vaardigheden

NCKO Kwaliteitsmonitor Een voorbeeld van observeren van de pedagogische kwaliteit NCKO Kwaliteitsmonitor Scoreformulier interactievaardigheden (ook te downloaden via de website: www.kinderopvangonderzoek.nl) Hoe zijn jullie hier al mee bezig geweest bij praktijkproject ‘Oriëntatie op het Beroep’? Wat weten jullie van de NCKO Kwaliteitsmonitor??

Interactievaardigheden Door samen te spelen ( met jou of andere kinderen), vergroot het kind zijn ontwikkelingskansen. Interactie draagt bij tot de sociaal-emotionele ontwikkeling, de taalontwikkeling en de denkontwikkeling

Belangrijke interactievaardigheden (vanuit NCKO): Sensitieve responsiviteit Respect voor autonomie Structureren en grenzen stellen Praten en uitleggen Ontwikkelingsstimulering Begeleiden van interacties

Observatieoefening pedagogische kwaliteit Scoreformulier NCKO: Taal

DVD: Lees het scoreformulier ‘Taal’ goed door Bekijk het filmfragment zonder het scoreformulier in te vullen; maak wel eventueel aantekeningen) Lees het scoreformulier ‘Taal’ nogmaals Bekijk het filmfragment nogmaals en vul het scoreformulier in

Plenair bespreken van observatieoefening

TIP: Ga zelfstandig aan de slag met de NCKO monitor op je praktijkplek. Vraag hiervoor natuurlijk wel toestemming aan je praktijkbegeleider! Doel: inzicht krijgen in de pedagogische kwaliteit van je praktijkplek en ontdekken van de sterke kanten + verbeterpunten. Goed te gebruiken voor je (show)portfolio!!

Afsluiting: Volgende week (week 7): 1e presentatieronde Ik ben erg benieuwd naar jullie verhalen en meegenomen materialen!!