School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Algemene vorming in het secundair onderwijs van de toekomst
Advertisements

Bijeenkomst directeuren Primair Onderwijs
Seksuele diversiteit Homoseksualiteit Didactiek gedrags- en maatschappij- wetenschappen Isabel Rots 1.
DE GROENE KWESTIE tussen politieke actie en pedagogische actie
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
op weg naar het CentrUM voor Buurt/dorp, Jeugd en Gezin
Pastoraal op school.
Het Nibud Geldexamen voor alle basisscholen in Amsterdam
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Wat zeggen verschillende pedagogen hierover?
Samenwerken in burgerschap
ADHD bij kinderen.
Burgerschap en de vrije oefenruimte: de actualiteit van John Dewey
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Verdraagzaamheid & diversiteit + wordcloud (voor, in, met, en, …)
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Leerarrangement 4 Thema Socialisatie.
Auteurs : Ellen Claes Marc Hooghe Tim Reeskens. Een maatschappelijk en pedagogisch probleem.
1 bij overheid en bij sociale partners is het belang van vakmanschap en beroepseer voor het goed functioneren van bedrijven en organisaties uit het zicht.
Beeld vd jeugd: Jeugd heeft geen normen en waarden
B. Levering.   Sinds de jaren ‘90  weinig vorderingen omtrent deze discussie  Artikel is geschreven vanuit overtuiging dat overheid een bijdrage dient.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Loopbaan&burgerschap. WAT HEB JE NODIG ?  KENNIS ( THEORIE)  INZICHT (VERSCHILLENDE INVALSHOEKEN)  VAARDIGHEDEN.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Opvoeding tot democratisch burgerschap
Jong gedaan, oud geleerd De burgerschaps-vormingsquiz
Nuborgh-onderwijs… …omdat elk kind verschillend leert!
Prof.dr. Micha de Winter Universiteit Utrecht
Burgerschap Scholen hebben de opdracht actief burgerschap
Games en Burgerschap Joyce Neys, MSc Erasmus Universiteit Rotterdam
Sociologie Cultuur en Context J1.3. Bezetting Maagdenhuis Jeugd en muziek.
Administrateur-generaal
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Opvoeding en pedagogiek Bijeenkomst 1 Pascal van Schajik
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Wis meso.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
School en samenleving week 5 kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: pascal medsite: schpa.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
Sociologie en Diversiteit werkcollege 1
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Maatschappijleer Inleiding Waarom maatschappijleer?
Opgroeien in de stad les 3
School en Samenleving schooljaar bijeenkomst 1 VQr2 docent: Pascal van schajik med.hro.nl/schpa.
School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel.
Studiekeuze: ontwikkelen van betrokkenheid en identiteit Inleiding decanensymposium 17 september 2015 Monique Volman.
Opvoeden praktisch bekeken Bieke Van Severen 1BaO C SADAN-Opdracht.
Samenwerken in de keten Ervaringen van KPC groep.
 DECLARATION ON CHRISTIAN EDUCATION GRAVISSIMUM EDUCATIONIS PROCLAIMED BY HIS HOLINESS POPE PAUL VI ON OCTOBER 28, 1965.
Pedagogiek als beroep.
Multiple politica Tegendemocratie Vertegenwoordigende democratie
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Onderwijs Ondersteunend Personeel
INFORMATIEAVOND 15 november 2016 HARTELIJK WELKOM.
Pluriforme samenleving paragraaf 2
Leven Lang Leren Een Publieke en Private Zorg ? Prof dr Frans Leijnse.
Denkbeelden van jongeren over democratie
Vluchtelingen en asielzoekers
Visie ontwikkeling
Samen leren samenleven Het vernieuwde PPGO!
Politieke socialisatie Politieke institutie Sociale institutie
Leerlijn actief burgerschap
Eva-Anne le Coultre & Marieke van der Wal
Drie schema’s Die je kunnen helpen om het verhaal achter het decreet duidelijk te maken …
Burgerschap binnen VM2: op weg naar een doorlopende leerlijn
Waarom leerlingenparticipatie?
JEUGDzorg - voor wie?.
Politieke veranderingen in het verhoudingsvraagstuk
Transcript van de presentatie:

School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel

zbM zbM

Opvoeden in democratie - inleiding democratische opvoeding - dialoog over opvoeden in democratie - in werkgroepen uiteen, meningsvorming en uitwisseling - terugrapporteren aan de groep

De rode draad van artikel Het algemeen belang maakt een democratisch- pedagogisch offensief noodzakelijk. Waarom is opvoeding zo belangrijk Wie voed op Wat is een juiste opvoeding

Wat is een democratische rechtsstaat? Klassikaal bespreken;.

Wat is burgerschap de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren.

Socialisatie in een democratische rechtsstaat Wat moeten volwassenen aan kinderen en jongeren leren opdat zij begrijpen wat het betekent om in een democratische samenleving/rechtsstaat te leven? Welke kennis? Welke houding ? Welke vaardigheden?

Gezinsopvoeding en democratisch burgerschap Schoolse vorming en democratisch burgerschap

burgerschapsvorming op school 3 niveau’s 1.Microniveau ofwel schoolburgerschap ( op niveau van relaties binnen de school; gericht op de micro gemeenschap die de school is 2.Mesoniveau ofwel maatschappelijk burgerschap; burgerschap op het niveau van de plaatselijke gemeenschap 3.Macroniveau ofwel politiek of staatsburgerschap; burgerschap gericht op het bijbrengen van kennis van en instemming met de maatschappelijke en politieke praktijken van de democratische samenleving

Gezinsopvoeding en democratie Authoritatieve opvoedingsstijl Onderhandelingshuishouding (t.o. bevelshuishouding) Civic virtue Ouderschapseducatie

Sociale cohesie vergroten als bijdrage aan bonding en bridging; verbinden Maar niet zoals vroeger gericht op aanpassing en disciplinering Maar gericht op de zelfstandig denkende mens

Democrats are made, not born Democratic way of life Sociale ethiek Moraliseren of democratiseren

Bedreigingen voor de democratische rechtsstaat Onderwijs te veel gericht op eigen interesse kind en te weinig op het publieke kind Jongeren uit de straatcultuur voeden zich zelf op vlgs de code van de straat( wijst op onvoldoende publieke opvoeding) Implosie van democratie en explosie van democratie Terugtredende overheid tengunste van de “markt” ( Z. Bauman) Participatie maatschappij vs. verzorgingsstaat

Democratisch pedagogisch offensief:bewust gemeenschappelijke inspanning van overheidOrganisaties/professionalsburgers

dw dw

huiswerk Reader: Artikel 3. ‘De regels van het sociale spel’ van Geert Hofstede Opdracht 2. Observeren en herkennen opvoedstijlen