School en samenleving Week 5 Het algemeen belang als opvoedingsdoel
zbM zbM
Opvoeden in democratie - inleiding democratische opvoeding - dialoog over opvoeden in democratie - in werkgroepen uiteen, meningsvorming en uitwisseling - terugrapporteren aan de groep
De rode draad van artikel Het algemeen belang maakt een democratisch- pedagogisch offensief noodzakelijk. Waarom is opvoeding zo belangrijk Wie voed op Wat is een juiste opvoeding
Wat is een democratische rechtsstaat? Klassikaal bespreken;.
Wat is burgerschap de bereidheid en het vermogen om deel uit te maken van de gemeenschap en daar een actieve bijdrage aan te leveren.
Socialisatie in een democratische rechtsstaat Wat moeten volwassenen aan kinderen en jongeren leren opdat zij begrijpen wat het betekent om in een democratische samenleving/rechtsstaat te leven? Welke kennis? Welke houding ? Welke vaardigheden?
Gezinsopvoeding en democratisch burgerschap Schoolse vorming en democratisch burgerschap
burgerschapsvorming op school 3 niveau’s 1.Microniveau ofwel schoolburgerschap ( op niveau van relaties binnen de school; gericht op de micro gemeenschap die de school is 2.Mesoniveau ofwel maatschappelijk burgerschap; burgerschap op het niveau van de plaatselijke gemeenschap 3.Macroniveau ofwel politiek of staatsburgerschap; burgerschap gericht op het bijbrengen van kennis van en instemming met de maatschappelijke en politieke praktijken van de democratische samenleving
Gezinsopvoeding en democratie Authoritatieve opvoedingsstijl Onderhandelingshuishouding (t.o. bevelshuishouding) Civic virtue Ouderschapseducatie
Sociale cohesie vergroten als bijdrage aan bonding en bridging; verbinden Maar niet zoals vroeger gericht op aanpassing en disciplinering Maar gericht op de zelfstandig denkende mens
Democrats are made, not born Democratic way of life Sociale ethiek Moraliseren of democratiseren
Bedreigingen voor de democratische rechtsstaat Onderwijs te veel gericht op eigen interesse kind en te weinig op het publieke kind Jongeren uit de straatcultuur voeden zich zelf op vlgs de code van de straat( wijst op onvoldoende publieke opvoeding) Implosie van democratie en explosie van democratie Terugtredende overheid tengunste van de “markt” ( Z. Bauman) Participatie maatschappij vs. verzorgingsstaat
Democratisch pedagogisch offensief:bewust gemeenschappelijke inspanning van overheidOrganisaties/professionalsburgers
dw dw
huiswerk Reader: Artikel 3. ‘De regels van het sociale spel’ van Geert Hofstede Opdracht 2. Observeren en herkennen opvoedstijlen