Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dyslexie Deze spreekbeurt van Eva, groep 6, gemaakt voor school, november Mijn spreekbeurt gaat over dyslexie.
Advertisements

ICT-competenties voor het einde van de basisschool
Sollicitatiegesprek.
Hoe doe je dat? Actief Zendingswerk
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn, maar dat wìj verantwoorde- lijk zijn voor wie.
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Schoolrijpheid Infoavond 2 februari 2012.
Kun jij de plusklas aan?.
Studie en opleiding Vrije tijd Groei en gezondheid Relaties
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Interpreteren van data
Vaardigheid onderwijs
Mijn ideale manier van actief en samenwerkend leren Geraldine van Herk
Met handen en voeten geloven 1
Ik geloof… Dat onze achtergrond en omstandigheden misschien wel van invloed zijn geweest op wie we zijn,maar dat wìj verantwoorde-lijk zijn voor wie we.
Visie & Strategie.
Wij heten je van harte welkom op deze groepscursus !
Aanpak problematisch gedrag
De dag van het solliciteren Blok 1
Zinnen die doen nadenken !
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
De ondernemende student Hoofdstuk 3Persoonlijke presentatie en reflectie.
Leerstijlen KOLB SJM.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Studieloopbaancoaching Kwartaal 2 week 1
REFLECTEREN Wat is dat?.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
Reflecteren.
*Welzijn. Medewerkers met een gezonde levensstijl en voldoende uitdaging in hun werk zijn over het algemeen gemotiveerd en productief. *Ziektekosten *Preventief.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Ze kunnen het omdat jij dat denkt Workshop groeigericht feedback geven
DOOR! & SIEN Inspiratiesessie culturele veld CantaYoung ervaringen Toon Peerboom 30 januari 2016 ECI Cultuurfabriek Roermond.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Terreur in de klas. Eerst een minuut stilte. Tips van Klasse: leerlingen-over-terreur-en-geweld/
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talent in Ontwikkeling
INHOUD LES: “LEREN” Wat is leren? Hoe kunnen we leren? Verschillende leertheorieën; Klassieke conditionering Operante conditionering Leren door imiteren.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Leer weer jezelf te zijn
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
LOB zeven stappen naar succes
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
LOB 14. Hoe leer jij het beste?
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Loopbaan en burgerschap les 2
Studie vaardigheden Thema 3: Jouw brein.
Studie vaardigheden Thema 8 : Ups & downs.
Educatie & voorlichting Communicatie & Didactiek
Constructivisme Piaget en Vygotsky
Toolbox Communicatie Samen doen we het beter!.
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Loopbaan en burgerschap les 3
Inspelen op innovaties
SEL Les 2: normen en waarden.
Zichtbaarheid Creëren
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Eigenaarschap.
Burgerschap Thema: politiek
Wat leer je allemaal op school?
Transcript van de presentatie:

Hoe leert de ruiter NHB DEURNE

Leren paardrijden vergt inlevings- en aanpassingsvermogen!! zelfkennis is hierbij belangrijk

Soms doet je lichaam niet wat je wilt: Trainen is je onbewuste lichaam leren luisteren naar je bewuste geest

Het aanleren van een vaardigheid is heel veel oefenen totdat je het op de automatische piloot kunt van bewust naar onbewust

Het 4 staps leerproces Hoe gaat dat ook alweer ?

samenwerken van lichaam en geest de automatische piloot: van bewust naar onbewust

leerprocessen Trainen doe je vooral bewust, in stadium 2 en 3 Maar je moet het ook los kunnen laten ( wedstrijd) Concentratie

Concentratie: kun je leren! is bezig zijn in het hier en nu houdt jezelf bezig met zaken waar je controle over hebt Ik en mijn taak !!!!!!!

Zelfkennis Noodzakelijk voor iedere ruiter/instructeur: leer jezelf kennen want 9 van de 10 foutenzijn ruiterfouten! Leren paardrijden is karaktervormend: van zelfkennis wordt je beter Trainen is je onbewuste lichaam leren luisteren naar je bewuste geest.

Doelen en motivatie Motivatie is belangrijker dan talent! Maar wat is motivatie? Denk na over je drijfveren!

Doelen Motivatie is belangrijker dan talent Wat is jouw motivatie? Schrijf dat eens op Motivatie is niet te trainen maar je kunt er wel over nadenken Motivatie hangt samen met doelen

Doelen Uitdagend maar ook realistisch Haalbare doelen doen de motivatie groeien Onrealistische doelen doen de motivatie verdwijen

Doelen Resultaatdoel Prestatiedoel Procesdoel Waar zit je zelf? Stel je doelen SMART

procesdoelen Bepaal je eigen doelen! Wat wil je oefenen! Maak bijvoorbeeld een scoreformulier|: waar sta je nu en wat wil je verbeteren? ( rijprotocollen leiden als het goed is tot procesdoelen)

Leerstijlenonderzoek en trainingsstijlen Mensen leren verschillend en om hen te helpen makkelijk te leren, kunnen wij de volgende indeling van leer- en trainingsstijlen gebruiken. Voelen (concrete ervaring) Toepassing Observatie (doen) (kijken) ( zelf uitproberen) ( eerst zelf zien) Theorie (denken) (leren door begrijpen)

Leerstijlen Wat is jouw voorkeur? Ken jezelf Doe de test ! Probeer bij het lesgeven uit te gaan van je leerling! Maar weet ook: je leert het beste als je alle leerstijlen gebruikt

Voeler Wil eerst gevoelsinformatie verzamelen laat zo iemand eerst gevoelsinformatie verzamelen door een nieuwe oefening uit te proberen, geef daarna pas uitleg en aanwijzingen.

Doener Wil gelijk uitproberen. Leert van dingen doen en houdt van experimenteren. Geef zo iemand een opdracht en laat hem ermee stoeien ( uitproberen en zelf ervaren wat lukt en wat niet, niet teveel theorie vooraf) . Gebruik de “oefenaanpak”.

Kijker Leert van kijken en nadoen, wil het eerst een keer gezien hebben - Geef zo iemand de tijd, laat hem/haar erover nadenken en doe het voor of laat het voor doen.

Denker Leert vanuit de theorie: wil eerst informatie krijgen en dan pas doen. Houdt van gestructureerde situaties Geef zo iemand eerst uitleg en stel vragen. Zorg er wel voor dat hij/zij tot actie overgaat en niet eindeloos praat en denkt.

Tot slot Niet iedereen leert op dezelfde manier Als instructeur moet je inspelen op verschillen Welke keuzes heb je? Eerst beoefenen (praktijk) dan theorie (uitleg) Eerst theorie (uitleg) en dan praktijk c) Centraal en gestructureerd ( allen tegelijk) d) Individueel via een opdracht

Inzicht in eigen leerstijl en instructiestijl Jouw eigen leerstijl hangt samen met jouw instructiestijl Ken daarom jouw eigen voorkeur