Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

De Generatie Einstein over Herontwerp Rini Weststrate
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Uitdagingen voor een divers personeelsbeleid
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Resultaatgericht personeelsbeleid Hartger Wassink.
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
Titel: Groeiproces de Ceder.
Programma Welkom en doelen bijeenkomst Het gebouw, korte toelichting traject Waar staan we voor? Waar gaan we voor? Samenvatting met vragen en reacties.
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Want 1 op 5, dat is te veel!. 2 Netwerken 3 New York State Training School for Girls (1930)
Onderzoek en publicatie voor het lectoraat
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Ouderen aan zet in de samenleving Gemeentelijke senioren raad Mol
School-als-organisatie en schoolcultuur
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Ouderavond Kindcentrum De Schutsluis 7 februari 2012.
Themabijeenkomst 1oktober 2009
Het opleidingsprofiel:
Ervaringen Implementatie in Nederland
Voortgangsgesprek fase 1
Co-teaching Caroline Offerhaus
Samenwerken Werken in Teams.
Jouw partner in de school Leuk, professionele ruimte, maar hoe neem je die? Congres CNV Schoolleiders 6 november 2014.
Teams als basis van de organisatie
Leren van lastige kwesties
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
WAT IK VAN JULLIE VRAAG… 10 minuten aandacht Als een stakeholder: Ja of Nee? Als een ‘critical friend’ Evaluatie achteraf invullen WAT je krijgt Inspiratie.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Netwerkleren in het onderwijs
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
thema 2 Bijeenkomst oktober 2015
Onderwijsvernieuwingen: onderwijskunde, innovatietheorie en maatschappelijke context LA
Docentencongres #leerling2020/32. Ieder mens een belofte RRR……..??? Doen.
Geïntegreerde schoolverbetering
Productbespreking 2 la 3 1 december Goed: Relevante onderwijsvernieuwingen! Marcia: handelingsgericht werken Manon: actief leren Sandra: betekenisvol.
ETwinning Belgium Flemish Community EPOS 2013 EPOS 2016.
TEAMTEACHING Hannah Wielenga Hogeschool Utrecht / Landelijk Ontwikkelpunt NLT 5 juni 2009 Met dank aan: Sjaak Luijtjes – Vader Rijn College.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Samenwerken Werken in teams. Team In welke teams zit jij? In welke teams zit jij?
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Auteur: Anneke de Jong, Marja Legius en Lieven De Maesschalck Datum: 30 maart 2016 Onderzoekend vermogen.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Leren en Innoveren in professionele werkplaatsen: wat is er nodig?
Samen professionaliseren: Informeel leren in de werkplaats
Loopbaancompetenties
Coaching in regioleren
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
Themagroep ICT en de lerarenopleider
Ouders en school samen Maart 2016
Leiding geven aan school ontwikkeling
Koppeling visie en praktijk
De collectieve ambitie
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Het School Ondernemerschaps(kwaliteiten)spel
Prof. Peter Leisink Nationale Schoolleiders Top
100% Subsidie Ontwikkeladvies 2019.
Transcript van de presentatie:

Professioneel kapitaal LA 3 Thema 3 Docenten, docententeams en schoolorganisaties in onderwijsvernieuwingen

Kees Jansen, in NRC 18 oktober 2014 “Als je kind maar uitblinkt”: “Leerkrachten zijn mensen, professionals met een roeping. Die niet werken om winst te maken, maar die iets willen betekenen voor de samenleving. Ze willen handelen naar de normen van hun vak. En daar komt een grote mate van autonomie bij kijken.”

VRAAG! Wat voel je als je goed bezig bent met je vak?

Professie: Vrijheid en verantwoordelijkheid gaan samen Inzet Kennisbasis Gespecialiseerde vaardigheden Oordeelsvermogen Zelfregulerend leren Gezag

1. inzet De inzet om ten dienste te staan van de belangen van cliënten in het bijzonder en aan de belangen van de samenleving in het algemeen. Overwegingen: Een ethische relatie tussen de professional en de samenleving.

2. kennisbasis Kennis hebben van de theoretische verankering, die gebruikt wordt om het handelen in de praktijk richting te geven Overwegingen: Professionals houden zicht op de ontwikkelingen in de theorie.

3. gespecialiseerde vaardigheden Het beheersen van een gespecialiseerde combinatie van vaardigheden, technieken, analysemethoden. Overwegingen: Spanningsveld tussen de ontwikkelingen in de theorie en de praktijk van het handelen. Reflective practitioner

4. oordeelsvermogen Handelen op basis van oordeelsvorming, ook wanneer een complexe situatie nieuw, onvoorspelbaar of onzeker is. Overwegingen De gevolgen van hun acties in kaart brengen om nieuwe praktijken op te bouwen en te delen.

5. zelfregulerend leren Het organiseren van individueel en collectief leren van ervaringen. Het gaat om zelfmanagement en zelfontwikkeling Overweging: Professioneel handelen en professioneel leren vereist het oprichten en goed functioneren van leergemeenschappen.

6. gezag Een gerichtheid op het samen actief vormgeven van de professie en het opleiden van nieuwe leden. Overweging: Gezag van een professie zijn hebben en krijgen.

Uitwisselen 10 MINUTEN Wissel uit met je buurman, buurvrouw: Hoe zou je je eigen professionele identiteit omschrijven?

De leraar als professional. Wat versterkt ons? Blijven ontwikkelen: voorbeeldfunctie docent Nascholing aanbod en vraag sluiten op elkaar aan Het zien van het belang van doorlopende professionalisering Zeggenschap over professionalisering Op waarde schatten van informeel leren Rekening houden met fase van de loopbaan Formele prikkels: Functiemix, lerarenbeurs, lerarenregister Cultuur van aanspreken op kwaliteit en ontwikkeling

Wat hindert ons om onderwijzen als een professie te zien? beeldvorming Leraar zijn is een aangeboren talent Vak is alleen in de praktijk te leren Leraar zijn is het toepassen van tips en tricks Onderwijs alleen beoordelen op (makkelijk) te meten indicatoren Onderwijzen is theater Onderwijzen is een heilige roeping en missionaire betrokkenheid Onderwijzen kan vervangen worden door online instructie Onderwijzen heeft een lage status

Wat belemmert het ontwikkelen van professionaliteit? Sturing Regeldruk Te weinig bekwaam Koning in de klas

Professioneel kapitaal Hargreaves, A. & M. Fullan (2012), Professional capital, transforming teaching in every school (New York, Teachers College Press) Professioneel kapitaal is de systematische ontwikkeling en integratie van drie soorten kapitaal –menselijk, sociaal en besluitvormings- in de professie van het onderwijzen. Met andere woorden het is het samenspel tussen het individuele en het collectieve leren en het gezamenlijk nemen van gefundeerde besluiten ten behoeve van de ontwikkeling van het onderwijs en de organisatie.

Soorten kapitaal Menselijk kapitaal is ondermeer kwalificaties, kennis, voorbereiding, vaardigheden en emotionele intelligentie. Sociaal kapitaal is ondermeer vertrouwen, samenwerking, gedeelde verantwoordelijkheid, onderlinge ondersteuning, professionele netwerken, gezamenlijke doelgerichtheid. Besluitvormings kapitaal is ondermeer geinformeerd oordeel, experimenteren in de praktijk en ervaringen vastleggen, het stellen van uitdagende doelen, reflectie

Ontwikkelen van menselijk kapitaal van de leraar Bezitten van kennis en vaardigheden: vakkennis en didactische en pedagogische kennis Inzicht in de achtergronden van leerlingen en hun families Innovatief vermogen Interpersoonlijk vermogen in interactie met leerlingen, ouders, collega’s Passie en morele betrokkenheid Zelf beter willen worden, reflecteren op handelen Kunnen werken in teamverband, vertrouwen opbouwen, communiceren

Welke omstandigheden zijn nodig om te onderwijzen als een pro? Gelegenheid om elkaar te ontmoeten Ruimte in de schoolcultuur en in het curriculum om de eigen praktijk te bespreken en samen te innoveren. De gewoonte om data te verzamelen en gebruiken. Stabiel leiderschap dat de leraar en het team in de actiestand zet om samen een hoger doel te bereiken. Personeelsbeleid dat rekening houdt met fase van loopbaan Gelegenheid om te leren van collega’s, op school, in andere scholen, in andere landen.

Uitwisselen: 10 minuten Wissel uit met je buurman/buurvrouw: Heb je aanvullingen op je eerder gemaakte omschrijving van je professionele identiteit? Waar zie je mogelijkheden en gelegenheid om de omstandigheden om te onderwijzen als een pro te verbeteren? Hoe? PLAATS JE OMSCHRIJVING VAN JE PROFESSIONELE IDENTITEIT OP JE BLOG!!

Suggesties: Johan Schaberg: Professional zijn, een belastende vrijheid En Leidinggeven aan professionals? Mathieu Weggeman Brochure VOION, Goed zorgen voor professioneel kapitaal over professionaliseren in vo scholen: Gardner, H. & Shulman, L.S. (2005). The professions in America today, crucial but fragile, Daedalus (134) 3, Hargreaves, A. & M. Fullan (2012), Professional capital, transforming teaching in every school (New York, Teachers College Press)