Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015
Ontwikkelingen rond ouderbetrokkenheid Ouders en School samen (OCW) Kracht van ouders gebruiken Kind optimale ontwikkelingskansen bieden
Ouderbetrokkenheid of Educatief partnerschap? Ouderbetrokkenheid (M. de Weerd en PJ Krooneman, 2002) is betrokkenheid van ouders bij de schoolloopbaan van hun kind Educatief partnerschap (Cees de Wit) is wederzijdse betrokkenheid van ouders naar (voor)school en van (voor) school naar ouders
Samenwerken Noem wat erin u opkomt, als u denkt aan een goede samenwerking tussen school en ouders?
Ouderbetrokkenheid Ouder voelt zich gedeeld verantwoordelijk voor de schoolontwikkeling van zijn kind Betrokken bij de school Belangstelling voor het huiswerk Bezoeken ouderavonden Voeren van gesprekken over het kind Respect voor de leraar
Stelling Als ouders betrokken zijn bij het leren van hun kind presteert het kind beter
Invloed op taal-leesresultaten
Stelling Ouderbetrokkenheid gebeurt vooral thuis
Thuis een rijke leeromgeving scheppen Voorlezen, spelletjes doen, liedjes zingen, rijmpjes opzeggen Praten met kinderen (benoemen wat je doet) Voeren van gesprekken over alledaagse gebeurtenissen (open vragen stellen) Stimuleren van lezen in de vrije tijd en bespreken wat gelezen is Grenzen stellen aan computeren Belangstelling tonen voor de ontwikkeling op school Toezicht houden op activiteiten Ondersteuning bieden bij het maken van huiswerk Een rustige plek hebben voor het maken van huiswerk Bezoek aan musea, bibliotheek etc. Gezinsroutines handhaven, samen avondeten, vaste bed- en opstatijden, dagelijkse klusjes in het huis Zelf als ouder het voorbeeld geven van zelfdiscipline, hard werken, de waarde van het leren
Vraag Hoeveel tijd in uren is de leerkracht gemiddeld per week kwijt aan ouderbetrokkenheid? (los van de 10 minuten gesprekken) Dit wil zeggen inclusief: korte gesprekjes tussendoor, mail en telefoon. 2,18 uur variërend van 1 tot 5 uur
Stelling De ouder kent het kind beter dan de leerkracht
Wetenschappelijk onderzoek de ouder Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op het functioneren van leerlingen binnen de school, op hun cognitief functioneren, hun schoolprestaties en op hun werkhouding Merzano (Amerikaans onderwijswetenschapper) zegt dat de thuissituatie één van de belangrijkste succesfactoren is.
Wetenschappelijk onderzoek leerkracht De kern: goede communicatie met elke individuele ouder Meer ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op het klimaat in de school Onderzoek wijst uit dat de communicatie soms moeizaam verloopt
Ouders zijn deskundig! Context deskundigen van hun kind (dag en nacht): relevante informatie voor het didactisch proces Ze kennen het hele medische dossier Ze kennen de kansen en bedreigingen van het kind Ouders en het kind zijn wederzijds loyaal
Leerkracht is deskundig Ze hebben kennis van het kind in de groep en de klas Ze kunnen vergelijken met (prestaties en gedrag) andere kinderen. Ze weten goed hoe ze kinderen iets aan moeten leren Ze hebben zicht op wat nodig is om aan het einde van de school het doel behaald te hebben
Afstemmen tussen school en thuis Kind In thuissituatie In schoolsituatie Pedagogische partner
Wat vraagt het van scholen? Investeren in de relatie met ouders: tijd en uitnodigend Wederzijdse verwachtingen inventariseren en expliciteren Structurele communicatie met ouders (niet wachten tot er problemen zijn) Ouders inzicht geven in het gegeven onderwijs Sociaal en cultureel kapitaal van ouders benutten
Wat vraagt het van ouders? Een leergierige houding bij hun kind stimuleren (praten met je kind over school, het alledaagse leven en keuzes die je moet maken) Investeren in het informele leren thuis Betrokkenheid bij het onderwijs van hun kind Leerkracht/school ondersteunen Inzetten eigen “kapitaal”
J.L.Epstein (2001, educational partnerschip) 6 typen van ouderbetrokkenheid Opvoeding: ondersteuning ouders Communicatie: school en ouders Vrijwilligerswerk: klusjes Leren/huiswerk: ondersteuning leeractiviteiten Beslissen: medezeggenschapsraad, ouderraad, bestuur Samenwerken met de gemeenschap: buurt
Indeling scan Opvoeding: ondersteuning ouders, samenwerken Communicatie: tussen school en ouders Leren/huiswerk: ondersteuning leeractiviteiten, thuis een rijke leeromgeving scheppen Ouderparticipatie: vrijwilligerswerk, formele ouderparticipatie
Scan Sliedrecht Scores op een vijfpuntschaal (1 zeer oneens- 5 zeer eens) Scores onder de 3.5 zijn vrij laag. SD groter dan .800 is hoog, dan verschillend ingevuld. Verschil ouders-leerkracht groter dan 0.5 is vrij groot. 35 vragen (vier onderdelen) Aparte lijst voor ouders en leerkrachten 80 ouders (49%) en 19 leerkrachten (86%) Ouders/verzorgers zijn over het algemeen op alle onderdelen tevreden over de school! Bij de opmerkingen (60 keer) geven ouders de school complimenten of verbeterpunten Verschil tussen leerkrachten en ouders
Complimenten Invoering luistergesprekken Goede weekbrief vol informatie Zeer tevreden over de school Goede enquête
Verbeterpunten n.a.v. de scan Communicatie Informatie vanuit de groepen Website (toegang tot gegevens) Zorgkinderen (op tijd informeren) Rol van de ouders thuis Huiswerkbegeleiding (afstemming aanpak)
Hoe communiceren? Luisteren: Ik ben benieuwd naar het beeld van de ander. Respect: Ik zie de ander als persoon Vertrouwen: Ik weet dat de ander ook respectvol zal zijn en ter zake kundig is Openheid: Ik geef alle passende informatie 1. Geen vooroordeel 2. Niet oordelen 3. Geen onnodige afstand 4. Niet achterhouden
Pauze en aan de slag! Aan de slag met 10 stellingen n.a.v. de scan Presenteer de uitkomsten aan de hele groep Maak 5 groepen Wijs een notulist aan Zet de uitkomsten op de flap Wijs een gespreksleider aan Bespreek minimaal 2 stellingen
Presentatie Driestar educatief Laura Zwoferink