Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Naar een krachtige samenwerking tussen ouders en school
Advertisements

Zorg Beter mét Vrijwilligers
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Agenda vanavond Welkom Presentatie OB (20 minuten) Koffie (15 minuten)
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Ontwikkelingstraject kinderen
In het bestuursakkoord
Samen met ouders aan het werk!
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Studie2daagse directies Unicoz 15 en 16 november 2012 Communicatie, ouderbetrokkenheid, educatief partnerschap een ideale combinatie voor.
Sessie 2 Ouderbetrokkenheid en voorschools Bijeenkomst G33 Utrecht
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid op het MBO
School-als-organisatie en schoolcultuur
Welkom op onze thema-avond
1 Ouderinformatieavond De Sparrenhoek & De Tuinen 30 november 2011.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school 2014/2015
Communicatie met ouders
Ouderbetrokkenheid vergroten in de thuissituatie.
Kanjertraining..
Ouderbetrokkenheid.
NTC “Het Nest”  Resultaten Ouderenquête Samenvatting Resultaten Ouderenquête Enquête wordt eens in de 2 jaar afgenomen 20 ouders hebben de enquête.
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
(Voor)lezen is leuk!.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Opvoeden.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
1 december  Toelichting BSA programma  Per onderdeel koppeling met thuis  Komende periode  Afsluiting.
OUDERBETROKKENHEID Bijeenkomst 1. OUDERBETROKKENHEID 
Welkom op onze ouderochtend
Keuzeworkshop 3 “ouders betrekken bij taalbeleid, hoe doe je dat?” Robertjan de Wilde Docent/Trainer C-lion.
Ouderbetrokkenheid 3.0© E-book Van informeren naar samenwerken
Leer kracht Workshop over competenties van
Meer lezen, beter in taal! Samen werk maken van een sterke leescultuur Schooljaar
Meedoen met de Monitor de Bibliotheek op school Jouw naam.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Uitkomsten van de enquête van ouders Maart 2014 De stelling was: Oudergesprekken vind ik belangrijk, ik ga daar naar toe. Gemiddelde score t.o.v. het.
Studiereis Finland Maandag 21 oktober tot en met vrijdag 25 oktober 2013.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
“Ouderavond Bouwen & Bewaren” 16 juni Programma uur Opening en gebed door J. van Hoeven uur uur: Terugblik uur uur:
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
‘Waalwijk Taalrijk’ 1 juni 2016 Workshop ‘Partnerschap met ouders‘ Karin Hoogeveen Sardes.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Ouderinformatie avond
Academische Masterclass Publieke Gezondheid en Veiligheid 2016 Ouderbetrokkenheid Tessa Visser ‘t Hooft Lida Samson 1.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Welkom op school! WELKOM OP SCHOOL de 4e ouderbijeenkomst PP1
DIRECT • RELEVANT • RESULTAAT
Ouderavond De Borgh 11 oktober Ouderavond De Borgh 11 oktober 2017.
Informatieavond 15 november 2017
Schoolgroep Ouderbetrokkenheid.
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Arline Spierenburg november 2018
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Wensen en verwachtingenavond
Transcript van de presentatie:

Ouderbetrokkenheid Sliedrecht november 2015

Ontwikkelingen rond ouderbetrokkenheid Ouders en School samen (OCW) Kracht van ouders gebruiken Kind optimale ontwikkelingskansen bieden

Ouderbetrokkenheid of Educatief partnerschap? Ouderbetrokkenheid (M. de Weerd en PJ Krooneman, 2002) is betrokkenheid van ouders bij de schoolloopbaan van hun kind Educatief partnerschap (Cees de Wit) is wederzijdse betrokkenheid van ouders naar (voor)school en van (voor) school naar ouders

Samenwerken Noem wat erin u opkomt, als u denkt aan een goede samenwerking tussen school en ouders?

Ouderbetrokkenheid Ouder voelt zich gedeeld verantwoordelijk voor de schoolontwikkeling van zijn kind Betrokken bij de school Belangstelling voor het huiswerk Bezoeken ouderavonden Voeren van gesprekken over het kind Respect voor de leraar

Stelling Als ouders betrokken zijn bij het leren van hun kind presteert het kind beter

Invloed op taal-leesresultaten

Stelling Ouderbetrokkenheid gebeurt vooral thuis

Thuis een rijke leeromgeving scheppen Voorlezen, spelletjes doen, liedjes zingen, rijmpjes opzeggen Praten met kinderen (benoemen wat je doet) Voeren van gesprekken over alledaagse gebeurtenissen (open vragen stellen) Stimuleren van lezen in de vrije tijd en bespreken wat gelezen is Grenzen stellen aan computeren Belangstelling tonen voor de ontwikkeling op school Toezicht houden op activiteiten Ondersteuning bieden bij het maken van huiswerk Een rustige plek hebben voor het maken van huiswerk Bezoek aan musea, bibliotheek etc. Gezinsroutines handhaven, samen avondeten, vaste bed- en opstatijden, dagelijkse klusjes in het huis Zelf als ouder het voorbeeld geven van zelfdiscipline, hard werken, de waarde van het leren

Vraag Hoeveel tijd in uren is de leerkracht gemiddeld per week kwijt aan ouderbetrokkenheid? (los van de 10 minuten gesprekken) Dit wil zeggen inclusief: korte gesprekjes tussendoor, mail en telefoon. 2,18 uur variërend van 1 tot 5 uur

Stelling De ouder kent het kind beter dan de leerkracht

Wetenschappelijk onderzoek de ouder Ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op het functioneren van leerlingen binnen de school, op hun cognitief functioneren, hun schoolprestaties en op hun werkhouding Merzano (Amerikaans onderwijswetenschapper) zegt dat de thuissituatie één van de belangrijkste succesfactoren is.

Wetenschappelijk onderzoek leerkracht De kern: goede communicatie met elke individuele ouder Meer ouderbetrokkenheid heeft een positief effect op het klimaat in de school Onderzoek wijst uit dat de communicatie soms moeizaam verloopt

Ouders zijn deskundig! Context deskundigen van hun kind (dag en nacht): relevante informatie voor het didactisch proces Ze kennen het hele medische dossier Ze kennen de kansen en bedreigingen van het kind Ouders en het kind zijn wederzijds loyaal

Leerkracht is deskundig Ze hebben kennis van het kind in de groep en de klas Ze kunnen vergelijken met (prestaties en gedrag) andere kinderen. Ze weten goed hoe ze kinderen iets aan moeten leren Ze hebben zicht op wat nodig is om aan het einde van de school het doel behaald te hebben

Afstemmen tussen school en thuis Kind In thuissituatie In schoolsituatie Pedagogische partner

Wat vraagt het van scholen? Investeren in de relatie met ouders: tijd en uitnodigend Wederzijdse verwachtingen inventariseren en expliciteren Structurele communicatie met ouders (niet wachten tot er problemen zijn) Ouders inzicht geven in het gegeven onderwijs Sociaal en cultureel kapitaal van ouders benutten

Wat vraagt het van ouders? Een leergierige houding bij hun kind stimuleren (praten met je kind over school, het alledaagse leven en keuzes die je moet maken) Investeren in het informele leren thuis Betrokkenheid bij het onderwijs van hun kind Leerkracht/school ondersteunen Inzetten eigen “kapitaal”

J.L.Epstein (2001, educational partnerschip) 6 typen van ouderbetrokkenheid Opvoeding: ondersteuning ouders Communicatie: school en ouders Vrijwilligerswerk: klusjes Leren/huiswerk: ondersteuning leeractiviteiten Beslissen: medezeggenschapsraad, ouderraad, bestuur Samenwerken met de gemeenschap: buurt

Indeling scan Opvoeding: ondersteuning ouders, samenwerken Communicatie: tussen school en ouders Leren/huiswerk: ondersteuning leeractiviteiten, thuis een rijke leeromgeving scheppen Ouderparticipatie: vrijwilligerswerk, formele ouderparticipatie

Scan Sliedrecht Scores op een vijfpuntschaal (1 zeer oneens- 5 zeer eens) Scores onder de 3.5 zijn vrij laag. SD groter dan .800 is hoog, dan verschillend ingevuld. Verschil ouders-leerkracht groter dan 0.5 is vrij groot. 35 vragen (vier onderdelen) Aparte lijst voor ouders en leerkrachten 80 ouders (49%) en 19 leerkrachten (86%) Ouders/verzorgers zijn over het algemeen op alle onderdelen tevreden over de school! Bij de opmerkingen (60 keer) geven ouders de school complimenten of verbeterpunten Verschil tussen leerkrachten en ouders

Complimenten Invoering luistergesprekken Goede weekbrief vol informatie Zeer tevreden over de school Goede enquête

Verbeterpunten n.a.v. de scan Communicatie Informatie vanuit de groepen Website (toegang tot gegevens) Zorgkinderen (op tijd informeren) Rol van de ouders thuis Huiswerkbegeleiding (afstemming aanpak)

Hoe communiceren? Luisteren: Ik ben benieuwd naar het beeld van de ander. Respect: Ik zie de ander als persoon Vertrouwen: Ik weet dat de ander ook respectvol zal zijn en ter zake kundig is Openheid: Ik geef alle passende informatie 1. Geen vooroordeel 2. Niet oordelen 3. Geen onnodige afstand 4. Niet achterhouden

Pauze en aan de slag! Aan de slag met 10 stellingen n.a.v. de scan Presenteer de uitkomsten aan de hele groep Maak 5 groepen Wijs een notulist aan Zet de uitkomsten op de flap Wijs een gespreksleider aan Bespreek minimaal 2 stellingen

Presentatie Driestar educatief Laura Zwoferink