Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Docentprofessionalisering
Advertisements

Uitbesteden van ICT diensten? Bezint eer U begint!
POP in de praktijk van Hogeschool Windesheim stelling 1 : een POP stimuleert de dialoog tussen leidinggevenden en medewerker stelling 2: een POP staat.
‘hire for drive & train for skills’
Acadoo ’s Best Practice NIOC April 2002 Marion van den Kroonenberg.
CREATIVE MARKETING WC 6, jaar 2, Winter 2008 Business case en belevenisconcept Experience Economy Saskia Best.
Ontwikkelmij ontwikkelt zijn klant
Workshop Social Media Laat jij jouw bedrijf op z’n kop zetten door Social Media ?
KICK-OFF PROJECT HVA APPS B.V.
Interactive marketing communications financieel management les 3.
Customer service en planvorming
Project Verkeersveiligheid & ruimte Ir Adriaan Walraad MBA Docent verkeersveiligheid NHTV Allround beleidsmedewerker mobiliteitsstrategie BRU Consultant.
De kracht van it suits IT Als groothandel of brandowner in fashion bent aan het juiste adres voor automatisering en professionalisering van al uw – generieke.
© Copyright 1998 by KPMG Management Consulting N.V. 2.2 De fasen in het leven van de IV- infrastructuur.
Dé complete online werkplek met de kracht van Office 365
3 interactive marketing communications.
Agenda Thuiswerk (voorafgaand aan werkcollege 2-10): -De Lego opdracht uit werkcollege 25-9 uitwerken… -Blog updates… -Deze PPT voor werkcollege 2-10.
Een startersgids voor innovatie
welkom Philips Nijmegen QAS Value Day Marc Jetten
11 Infrastructuur Optimalisatie: Waarom een op voorzieningen gebaseerd platform de betere keuze is.
Facility management en inkoop
Wat kunnen wij voor uw organisatie betekenen ? Even voorstellen
Werkkader Marketing Management Hoofdstuk 2. Leervragen Hoe kan marketing klantenwaarde beïnvloeden? Hoe wordt strategische planning op de diverse organisatieniveaus.
De kracht van Edan Edan Business Solutions adviseert en ondersteunt klanten bij de automatisering van hun bedrijfsprocessen. We leveren een Microsoft.
UPGRADE PROGRAMMA WINDOWS 7 OFFICE 2010 OFFICE 365.
Opleiden van medewerkers
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
The Quality Businesses Network Ruud Vlek en Kees van Oosterhout.
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Presentatie Cubiss Jaap Koster Senior Accountmanager Centric Software Engineering.
Strategie en positionering
Uitgangssituatie, waarop is dit concept advies gebaseerd?
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Sales Tips.
11 Diversiteit & inclusie July 30, Overzicht Diversiteit en inclusie zijn een integraal onderdeel van onze business. Het is essentieel dat u.
Naar een optimaal HR - beleid
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 5
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4
Business en IT Consulting
Informatie management HC2
Een kwestie van kiezen Samenwerken op basis van … Vertrouwen blauw Contracten roze.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s
Presentatie titel BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2011/2012 Opdracht 3.
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
BUSINESS IT & MANAGEMENT Instituut voor Bedrijfskunde.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK02 Bedrijfskundige thema’s Week 2 Thema 3 – Logistiek 6 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 1 - Introductieles Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 13 – Concurrentie en samenwerking Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Vragen Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 4 Thema 7 – Logistiek 2 Business IT & Management
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 3 Thema 4 – Logistiek 1 Business IT & Management
Jaarplan 2016 Hogeschool VHL Vastgesteld door het College van Bestuur van Hogeschool VHL op 2 juli 2015.
I4Action – keeps an eye on your business Werknemers tevredenheid Werknemers tevredenheid Resultaten Productiviteit Duurzaamheid relatie Duurzaamheid relatie.
2013ASL BiSL Foundation Professionaliseren met BiSL ®
Businesscase vanuit een ander perspectief Herman Uffen MSc. Koplopers Archief 2020.
VAN HRM NAAR PERSONEELSZORG 7 JUNI 2016SECTORDAG FNV OVERHEID.
Leren is ‘uit’ – leveren is ‘in’ Leren & presteren in één adem
“Evaluatie en CV”​.
Waardeketen van Porter
Meetpunt:meer expertise over slim meten
Kennisoverdracht inclusie (Henk van de Pol)
Workshop: Account management
Congres - Vormgeving van experimenten voor beter beleid
Reflector Big Five Personality
Kennisoverdracht inclusie (Henk van de Pol)
Centrale Nachtzorg Gemiva-SVG
Transcript van de presentatie:

Consulting in de praktijk Gast college-cyclus Rivio Rotterdam voorjaar 2006

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Doelstelling van de cyclus Begrijpen hoe een consulting-bedrijf werkt Begrijpen wat de relatie is tussen business en IT Inzicht krijgen in het spel tussen klant en consultant BINNEN EEN CONSULTING-OMGEVING KUNNEN DENKEN EN ACTEREN ALS EEN MANAGER !

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 De docent Jeroen Petit (Capgemini) tel

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april Colleges 1.Consulting in de praktijk : het bedrijf 2.Consultants in de praktijk : rol en functioneren

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Wat mag je verwachten ? Colleges : De colleges zijn leading (en verplicht !), dus interactie is verstandig Literatuur : Artikelen en slides

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 College 1 : Consulting in de praktijk : het bedrijf Agenda –Bedrijfsvoering –Operationeel management –Stuurparameters

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Wat is consulting ? “Het leveren van toegevoegde waarde aan klant(-processen) “Het leveren van zeldzame expertise” “Het bieden van nieuwe inzichten” “Het nemen van verantwoordelijkheid voor een eind-resultaat” “Verbranden van uren” “Dikke en dure rapporten onder in de la” CENTRAAL STAAT DE WAARDE-PERCEPTIE VAN DE KLANT !!!

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Waardeketen KLANT en MARKT HRM ADDED VALUE PROFESSIONS LINES of BUSINESS

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Waardeketen KLANT en MARKT HRM ADDED VALUE PROFESSIONS LINES of BUSINESS BPM

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Functionele management gebieden OPDRACHT SALES en DELIVERY HRM/PRM OPERATIONAL MANAGEMENT

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Wetmatigheden van advies …… Ea = Qa x Aa –De Effectiviteit van het advies is een produkt van de Kwaliteit van het advies en de Acceptatie hiervan EPR versus RPE –Iedere beslissing die wordt genomen volgt uit Emotie, wordt Politiek ingebed en dan Rationeel verwoord

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Stuurparameters Ofwel, waar ligt een lijn-manager wakker van ? Utilisatie Charge Out Rate Headcount

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Utilisatie De benutting van de beschikbare capaciteit –facturabel op een project bij een klant –vakantie-opname –ziekte –opleiding –ontwikkeling –interne functie –“on the beach” –..

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Charge Out Rate Het gemiddelde dagtarief van de facturabel ingezette consultants –gebaseerd op 8 uur per dag –COR > gemiddeld niveau van adviespraktijk

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Headcount Het volledige produktie-potentieel –benutting van potentieel : utilisatie –opbouw van de populatie : COR

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Telex en forecast

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Overige parameters Kosten : –kosten verbonden aan medewerkers –gebouwen en infrastructuur –additionele kosten (investering) Aantal werkbare dagen en vakantie-opname

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Parameters en management COR –afhankelijk van marktvraag –afhankelijk van professionele ontwikkeling Utilisatie –afhankelijk van sales-inspanning –afhankelijk van professionele ontwikkeling Headcount –afhankelijk van verloop/uitstroom –afhankelijk van instroom

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Case December 2005 –Gefeliciteerd, U mag een nieuwe adviespraktijk opstarten per 1 januari in een volstrekt nieuwe markt. Wat gaat U nu doen ?

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Parameters Headcount : U heeft mensen nodig ! Utilisatie : hoe gaat U investeren en exploiteren ? Charge Out Rate : hoe maakt U het goede tarief in de markt ? Welke kosten maakt U, en welke niet ?

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Advies Bereik z.s.m. kritische massa ! Maak gebruik van marktspreiding : “alles” op de nieuwe markt gooien maakt erg kwetsbaar Opbouw van competences gaat traag : koop in ! Ieder half jaar de groep re-shapen Wees niet bang om on-populaire beslissingen te nemen

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Recapitulerend : Business Rules of Consulting….. Ea = Qa x Aa –De Effectiviteit van het advies is een produkt van de Kwaliteit van het advies en de Acceptatie hiervan EPR versus RPE –Iedere beslissing die wordt genomen volgt uit Emotie, wordt Politiek ingebed en dan Rationeel verwoord Omzet ; f(urve, headcount, cor) –In dienstverlening is omzet een functie van bezettingsgraad, aantal mensen en gemiddeld tarief

© 2004 Capgemini Gast college Rivio 29 april 2006 Vragen ?