Ondersteuningstoewijzing in de praktijk vier portretten, leerpunten en een zelf-check Tweedaagse PO-Raad 15 en 16 oktober 2015, Ermelo.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

PPO Delflanden Op weg naar 1 augustus 2014.
Leek, zaterdag 30 november Zorgplicht  Schoolbestuur  Leerlingen die staan ingeschreven  Leerlingen die worden aangemeld  Geen leerling tussen.
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Nu: weer samen naar school
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
SWV de Eem.nl Amersfoort Baarn Bunschoten-Spakenburg Leusden Soest (Soesterberg) Woudenberg 31 schoolbesturen 123 scholen: 113 bao 7 sbo 3 so.
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Ondersteuningstoewijzing
December 2013 Concept-ondersteuningsplan 2014 – 2016 ( 2018) Decemberconferenties scholen.
 Pilot Handelingsgericht Arrangeren  Koppeling Ondersteuningsvragen en inzet AB  School Ondersteunings Profiel  Taken en Functies  Lijsten Personele.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
GROEIDOCUMENT.
passend onderwijs en zorgplicht
De ondersteuningsbehoefte van de leraar
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Medezeggenschap Samenwerkingsverband passend onderwijs
Samenwerkingsverband passend onderwijs VO/VSO Helmond-Peelland
ZUID-HOLLAND NOORD. Pilot Integrale ondersteuningstoewijzing Zuid-Holland Noord (Holland Rijnland) KETENAANPAKJEUGDKETENAANPAKJEUGD.
Uitganspunten passend onderwijs
De kern van het arrangeren
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Van kwartiermaker naar directeur
SCHOOLONDERSTEUNINGS PROFIEL Maastricht 5 oktober 2012 Ron Benjamins.
27 januari 2014 Handelingsgericht Arrangeren. HA 27 januari 2014 Programma Welkom Algemene inleiding Henk Büscher Presentatie Pilot a. Evalueren.
De ondersteuningsbehoefte van de leraar, de leerling en de ouders
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Wat is passend onderwijs?
GEEN KIND MEER TUSSEN WAL EN SCHIP
Zijn we er klaar voor??. Doel van deze presentatie: “bijpraten” van de ouders over de ontwikkelingen binnen Passend Onderwijs.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
De zin van een SOP 14 oktober 2014 Dick Rasenberg.
Augusta van Oene en Hilda Visser
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Toewijzing extra ondersteuning SWV VO 30.06
Passend onderwijs & gemeentelijke transities
Overleg directeuren / IB Dinsdag 2 december 2014, Putten
Bijeenkomst directeuren en IB-ers OZKNV Workshop Documenten-planlast Dinsdag 1 december 2014.
Zorgplicht in passend onderwijs
23 september 2014.
Basisondersteuning en Schoolondersteuningsprofiel (SOP)
Zorgen in de basisschool
Bijeenkomst Directies en Intern Begeleiders 2 december 2014.
Samenwerking Onderwijs en Gemeenten Meer mogelijkheden voor ondersteuning voor leerling, school en thuis
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Femke Rienstra en Mireille van Iperen, Ans de Wolf en Ingrid Schutte
Trojka Een nieuwe manier van indiceren. DE GESCHIEDENIS De Trojka is ontstaan in het kader van passend onderwijs en de ontwikkeling Centrum Jeugd en gezin.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015.
Agenda  Wat is Passend Onderwijs?  Samenwerkingsverband de Eem  Zorgplicht  Basisondersteuning  Wanneer komt u ons tegen?  Waar kunt u met vragen.
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
VGN ledenbijeenkomst Samenwerking Zorg en Onderwijs 13 oktober 2011 Marc Cantrijn PO-Raad Landelijk Expertise Centrum Speciaal Onderwijs.
WELKOM! Kick-Off Passend Onderwijs SWV V(S)O uur Duiven, 23 oktober 2013.
School en Wijk verbonden Congres Toegang en Teams in het Sociaal Domein Chaja Deen Dick Rasenberg en Edith Warmerdam
Geen rugzakjes meer, wat nu? Tine Bruijne Mirjam Moons.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Roel Weener Besturen, scholen en docenten in SWV OP WEG.
Basisschool de Wegwijzer Hunsel. Passend onderwijs Passend onderwijs is de nieuwe wet voor het PO en het VO. Voor het PO geldt: (speciaal) basisonderwijs.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
PASSEND ONDERWIJS IN DORDRECHT DORDTSE KINDEREN KUNNEN IN DORDRECHT NAAR SCHOOL Yvette van Hoof Directeur Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Dordrecht.
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
Ieder kind de best passende ontwikkeling NOT 2011 Henk Keesenberg
LWOO en PRO Integratie in passend onderwijs 11 mei 2015.
passend onderwijs en de overdracht po-vo
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
Passend Onderwijs en Zorgplicht
WELKOM CBO Meilân MR en GMR 8 juni 2017.
Transcript van de presentatie:

Ondersteuningstoewijzing in de praktijk vier portretten, leerpunten en een zelf-check Tweedaagse PO-Raad 15 en 16 oktober 2015, Ermelo

Programma … Kennismaking en introductie Kader voor de beschrijvingen in vier regio’s Vier ‘portretten’ Aandachtspunten op basis van de portretten Hoe ziet de praktijk er bij u uit? – Wat gaat over het algemeen goed? – Waar liggen knelpunten? Een hulpmiddel voor zelfevaluatie

Beschrijvingskader aanpak – scenario – methodiek – protocol – route – traject – model – instrument - … ??? voor Ondersteuningstoewijzing 1.Basisondersteuning bieden 2.Signaleren van ondersteunings- en handelingsvragen 3.Bepalen van ondersteuningsbehoeften, doelen en benodigde extra ondersteuning 4.Toewijzen van extra of speciale ondersteuning (incl. OPP, deskundigenadvies en TLV) 5.Bieden van extra ondersteuning / arrangement 6.Volgen, monitoren, evalueren

Vier praktijken 1.Samenwerkingsverband Oost Achterhoek 2.SWV Passend Primair Onderwijs regio Leiden 3.SWV Onderwijs Zorgkoepel Noord Veluwe 4.SWV Betuws Primair Passend Onderwijs

Samenwerkingsverband Oost Achterhoek 1.Alles rond verwijzing naar S(B)O gezamenlijk – via Z.A.T.T. 2.Verdere middelen door besturen ingezet voor ondersteuning 3.Standaarden voor basisondersteuning, met indicatoren 4.SOP’s op basis van IVO, als meetinstrument 5.Gemeenten hebben Ondersteuningsteam Jeugd & Gezin 6.Hier vanuit wordt deelgenomen aan zorgteams op scholen 7.Zorgteam beslist over extra ondersteuning (schoolbesturen) 8.Z.A.T.T. kan integraal arrangeren; alle noodzakelijke hulp ineen 9.OPP is plan van aanpak, geen vast format, niet verplicht 10.Arrangement is altijd maatwerk 11.Kwaliteitsmonitor ingericht + SOP + Z.A.T.T.-evaluatie + verantwoording via vragenlijst besteding ondersteuningsmiddelen, inzet en effecten daarvan

SWV Passend Primair Onderwijs regio Leiden 1.Vereniging met bestuur – directiemodel – ALV is toezichthouder 2.Drie pijlers: de kring – adviseurs PAO – expertteam PAO (op kringniveau) 3.Basisondersteuning omvat alle ondersteuning tot plaatsing in S(B)O 4.Men noemt dat ‘autonome ondersteuning’; op eigen kracht! 5.Middelen grotendeels naar scholen/besturen voor arrangeren in school 6.SOP’s op basis van ‘Perspectief op School’; benut voor ‘meten’ BO 7.SWV biedt scholing in HGW + studiedagen per kring + Leidse aanpak 8.Ondersteuningsbehoeften in kaart met Groeidocument 9.Ouders altijd aanwezig, in alle fases van proces 10.Samen met gemeenten Holland Rijnland ‘Hart voor de Jeugd’ geschreven 11.OPP niet wettelijk verplicht, wel richtlijnen van samenwerkingsverband 12.Zelfsturende J&G-teams in gemeenten; iedere school eigen JGT-er 13.Monitor voor meting kwaliteit processen OTW + cyclisch werken met GD

SWV Onderwijs Zorgkoepel Noord Veluwe 1.“Samen wat kan, regionaal wat moet” 2.Veel ruimte voor bestuurlijke invulling, binnen centrale opdracht en visie 3.Wens tot hoog niveau van basisondersteuning; boven 2% zelf betalen 4.Basisondersteuning vertaald in 13 ijkpunten; wordt jaarlijks gemeten 5.Scholen zijn vrij in wijze waarop zij SOP maken 6.Goede afspraken over onderinstroom; via Commissie van SWV (met ortho) 7.Daarvoor bestaat er een solidariteitsfonds 8.Lokale conferenties voor IB’ers/directeuren + basisteams jeugdhulp + KO 9.Vaststellen benodigde ondersteuning per bestuur bepaald 10.Vaak wel een zorg- of ondersteuningsteam (samenstelling verschilt) 11.Aanvraag TLV via verschillende formulieren ; medewerker OZKNV kijkt mee 12.Basisondersteuning wordt gemeten + gesprekken over besteding middelen

SWV Betuws Primair Passend Onderwijs 1.Principe ‘geld volgt kind’ centraal; wat leerling nodig heeft is leidend 2.SWV bevordert kennisdeling; expertisenetwerk, themagroepen, digitaal Kennisplatform en pilots voor vernieuwende aanpakken 3.Plusteam voor ondersteuning scholen (plusconsulenten+themaspecialisten) 4.Veel ruimte voor bestuurlijke invulling, binnen centrale opdracht en visie 5.BePO-strippenkaart (vouchers) voor uren Plusteam 6.Basisondersteuning = basiskwaliteit; school kan dit ophogen in SOP 7.Procesformulier voor aanvraag Plusondersteuning (minimale bureaucratie) 8.Over jeugdhulp goede beleidsafspraken; praktijk: gebiedsteams in wording 9.Geen instrument voor in kaart brengen van ondersteuningsbehoeften 10.Plusarrangementen op reguliere scholen; vijf pakketten (A t/m E) 11.Voor deskundigenadvies twee onafhankelijke GZ-psychologen ingehuurd 12.Evaluatie met minimale bureaucratie; evt. middelen teruggevorderd

Aandachtspunten rond OTW Over basisondersteuning … Over het schoolondersteuningsprofiel … Over de juiste prikkels … Over doelgericht werken, ook samen met ouders … Over de verbinding met jeugdhulp … Over monitoring …

Andere kwaliteitskenmerken Welke consequenties heeft de gekozen route voor OTW voor:  Centrale rol en positie van de leerkracht?  Het optimaal betrekken van en samenwerken met ouders?  Cyclisch werken; doelen stellen – uitvoeren – evalueren – bijstellen?  Integraliteit van onderwijsondersteuning en jeugdhulp?  ‘Omdenken’ van zware hulp naar vormen van lichte ondersteuning?  Selectie aan de poort, onderpresteren en thuiszitters?  Transparantie en minder bureaucratie?  De wijze waarop middelen van het samenwerkingsverband worden ingezet?

Zelf-check kwaliteit ondersteuningstoewijzing 1.Zie het boekje … 2.Kies één van de zeven stappen … 3.Schets aan de hand van de vragen een beeld van de praktijk in het eigen SWV … 4. Kijk ook naar de andere kwaliteitskenmerken … 5.Geef aan wat goed loopt en waar ontwikkelpunten liggen … 6.Wissel die uit in een groepje …

Brochure 1.Op de tafels in de centrale ruimte 2.Ook digitaal beschikbaar via website PO-raad 3.Praktijktoets of stresstest focust hier ook op Aanvragen via: