Veolia Transport Limburg Welkom
Veolia Transport Limburg Agenda Visie en info De probleemstelling Ons voorstel
Onze Visie 2 Aandacht voor de hele keten. 1 Voertuigen: Schoon, div. systemen. Perrons en bushalten: Netjes en verlicht. Stationsomgeving: Netjes en verlicht Reizigers: De klant is koning, maar wel respect voor onze dienstverleners. Personeel: Goed opgeleid personeel Voortransport: Veilig Looproutes Fietsenstallingen en parkeerplaatsen
Enige statistische info 2 Enige statistische info Zuid Limburg 14 stations 41 km Heuvellandlijn 164 bussen 38 miljoen reizigers Noord en Midden Limburg 13 stations 86 km Maaslijn 78 bussen 16 miljoen reizigers
Ontwikkelingen incidenten Limburg 2007 – 2009 3 Ontwikkelingen incidenten Limburg 2007 – 2009
Ontwikkeling incidenten versus reizigersgroei 4 Ontwikkeling incidenten versus reizigersgroei
Veiligheidsgevoel Reizigers (bron klantenbarometer) 2007 2008 5 Veiligheidsgevoel Reizigers (bron klantenbarometer) 2007 Noord en midden= 6.8 Zuid = 7.2 2008 Noord en midden= 7.4 Zuid = 7.3 Medewerkers (Bron monitor sociale veiligheid) 2007 = 6,4 2008 = 5,7
Wat doen we al? 6 Toezichthoudend personeel. Camera toezicht voertuigen. Stil alarm. Regiecentrale (contact voertuigen, plaatsbepaling, vastlegging handelingen/feiten/incidenten/afwijkingen, afstemming taxi/bus/trein) Samenwerking Politie en KLPD (niet alleen aangifte doen) Opleidingen/instructie personeel prioriteit bij ‘hoe te handelen bij incidenten’. Samenwerking / informatie scholen. Deelnemen aan overleg veiligheid stationsomgeving in Venlo, Roermond, Heerlen en Maastricht. Campagne: respect voor onze mensen! (In onze voertuigen)
Wat willen we nog doen met ondersteuning Provincie ? 7 Wat willen we nog doen met ondersteuning Provincie ? Uitbreiding toezichthoudend personeel Camera toezicht op knooppunten en onveilige keer- en eindhaltes Uitbreiding aantal veiligheidsarrangementen Campagne over gedrag waarden en normen Flankerende maatregelen: communicatie, speciale voorzieningen en verbetering registratie Akoe: maximaal alarm: Alle toeters en bellen/ alle lichten/HELP! op de lijnfilm.
De situatie in en rondom stations: 8 Probleemstelling De situatie in en rondom stations: Wie zijn de stakeholders ? Wie is waar voor verantwoordelijk ? Nog belangrijker: Wat gebeurt er ?
Stakeholders –wie? Gemeente NS Politie ProRail Provincie ROL Vakbonden 9 Stakeholders –wie? Gemeente NS Politie ProRail Provincie ROL Vakbonden Veolia Koninklijke Marechaussee, Douane
Stakeholders –waarvoor? 10 Stakeholders –waarvoor? Gemeente -Voorterrein NS -Gebouwen, wachtruimtes Politie -Handhaving ProRail -Spoor, perron, Info voorziening Provincie -Projectondersteuning/ initiator ROL -Vertegenwoordiging reizigers Veolia -Trein en bus Vakbonden -Belangenbehartiging personeel Koninklijke Marechaussee, Douane
Stakeholders –samenwerken 11 Stakeholders –samenwerken Gemeente - NS - Spoorweg politie Politie - Politie ProRail - Boa’s Provincie - ROL - Veolia - Boa’s Vakbonden - Koninklijke Marechaussee, Douane
Samen werken aan samenwerken 12 Samen werken aan samenwerken Sociale veiligheid bespreekbaar maken met gemeenten Opstarten veiligheidsoverleg met knooppunt gemeenten Gerichte acties samen met andere vervoerders, politie, KLPD, Koninklijke Marechaussee en Douane Samenwerking met bureau Halt
13 Status arrangementen
Voorbeeld pilot Tilburg: 14 Voorbeeld pilot Tilburg:
15 Kortom ons voorstel: Veiligheidsarrangementen afsluiten samen met stakeholders Onder auspiciën van de provincie gezamenlijk vaart maken: Q1-2010 Starten met de Maaslijn Startbijeenkomst Venray –ingediend projectvoorstel gemeente vraagt om projectleider Provincie
Dank voor uw aandacht!