WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MBO-HBO DOORSTROOMASSESSMENT …. een succesvolle combinatie?
Advertisements

Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
situationeel leiderschap
Door goede gesprekken groeien
Motiveren van vrijwilligers
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Mijn naam is Willem Wind. Mijn naam is Willem Wind En ik ben hoogbegaafd.
Vrijwilligers & motivatie
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Motivatie.
Maarten Vansteenkiste Universiteit Gent
MOTIVEREN Lt. De Groeve Luk.
huiswerk IAM competenties
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
1 TEKST 6PRESTATIEMOTIVATIE EN FAALANGST VERBAND MET INTELLIGENTIE: WILLEN BENUTTEN VAN JE CAPACITEITEN, OP WELKE GEBIEDEN DAN OOK = AMBITIEUS GEDRAG,
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wat ik wil…..
“SODEXO SUPPORTS ME” KENNEN EN UITLEGGEN
Ken je kracht…Deel je kracht…
Workshop 2: Plezier in je werk: daar word ik blij van!
Leidinggeven Logistiek supervisor
Leerdoelen SMART maken
Leidinggeven H4 Motiveren Logistiek teamleider.
Aanvaarding en tolerantie
Motivatie & differentiatie
De ondernemende student Hoofdstuk 8Leiding nemen, geven en ontvangen.
Management en leidinggeven
Business Model You Wie jou helpt (Key partners) Wat je doet
Het coachende functioneringsgesprek
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Psychologie van de straat Week 5.  Masculien  Wantrouwen naar buiten/antiauthoritairehouding naar buiten de groep  Loyaliteit aan eigen groep  Afzetten.
Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Waarom? Als je straks klaar bent met studeren ga je werken. Of je nou voor jezelf begint of in loondienst gaat, het is belangrijk om iets te doen.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Begeleiding Werkelijk contact Provocatieve begeleiding.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Talent in Ontwikkeling
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
Regionale bijeenkomst beroepsregistratie 20 juni – 30 juni Magteld Beun en Berry Tijhuis.
Keuzes maken.
Vrouw zoekt man Door onze werkwijze is Liever prive één van de snelst groeiende dating sites van Nederland en dagelijks zijn er vele nieuwe aanmeldingen.
Studieloopbaanbegeleiding
LOB zeven stappen naar succes
Talent in Ontwikkeling
Psychologie Motivatie, behoeften en waarden
Persoonlijk Leiderschap
Leidinggeven voor eerste verkoper
Leidinggeven voor eerste verkoper
Ouderbetrokkenheid 3.0 Uw kind Onze leerling.
PBS op het ROC MN Dinsdag 6 november 2018
Leidinggeven Hoofdstuk 4 Motiveren.
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
Transcript van de presentatie:

WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE? TEKST 8 MOTIVATIE VERBAND MET PRESTEREN, ERVAREN VAN STRESS/ANGST OM TE FALEN OF OM HET RUSTIG AAN TE DOEN: WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE? Psychologische spanning Formuleren van te bereiken doel Onbevredigde behoefte Verminderde / opgeheven spanning Op welke manier? Wat is wenselijk? Haalbaar? Doel bereikt

* WEET NIET ECHT WAAROM HIJ OP SCHOOL ZIT * ZOEKT WAT ER LEUK AAN IS WAARAAN HERKEN JE DE ‘’ONGEMOTIVEERDE’’ STUDENT? * WEET NIET ECHT WAAROM HIJ OP SCHOOL ZIT * ZOEKT WAT ER LEUK AAN IS * WIL MET WEINIG INSPANNING VEEL BEREIKEN * SNEL OPGEVEN ALS DAT NIET LUKT VOOR ANDERE DINGEN WEL GEMOTIVEERD: DAAR VOELT HIJ WEL EEN BEHOEFTE, DE WIL OM DIE TE VERVULLEN EN DAT VOLHOUDT TOTDAT HET DOEL IS BEREIKT ZIE P. 59 – 60: =>doelgerichtheid, kracht en standvastigheid

THEORIEEN OVER MOTIVATIE VAN EENVOUDIG TOT REDELIJK COMPLEX MASLOW BEHOEFTENHIERARCHIE, p. 60/61 www.marketingrulz.nl 

PAS TOE OP JEZELF: WAAROM HEB JE VOOR DEZE OPLEIDING GEKOZEN? HONGER, DORST? VEILIGHEID? CONTACT? RESPECT? GROEI? Licht je antwoorden toe! MASLOW BIEDT EEN EENVOUDIGE VERKLARING: NA VERVULLING VAN EEN BEHOEFTE (TEVREDEN DAAROVER) GA JE VERDER MET DE VOLGENDE, VAN ‘’LAAG’’ NAAR ‘’HOOG’

2 HERZBERG TWEE FACTORTHEORIE BEHOEFTEBEVREDING LEIDT OOK BIJ HERZBERG TOT TEVREDENHEID ER ZIJN ECHTER 2 TYPEN BEHOEFTEN: MOTIVATOREN HYGIENEFACTOREN, zie p. 62/63 TEVREDENHEID DUS GEKOPPELD AAN 1. EN 2.

1. MOTIVATOREN = INTRINSIEKE MOTIVATIE BEHOEFTEN KOMEN VANUIT JEZELF, ZIJN INTRINSIEK: HET WERK ZELF, DE UITDAGENDE INHOUD, DE CREATIEVE MOGELIJKHEDEN, DE VERANTWOORDELIJKHEID DE ONTPLOOIING & DE ERKENNING DIE JE WILT HEBBEN REALISATIE = TEVREDENHEID

HYGIENEFACTOREN = EXTRINSIEKE MOTIVATIE BEHOEFTEN LIGGEN IN DE (WERK)OMGEVING ZIE P. 63 REALISEREN HIERVAN = TEVREDENHEID JE KUNT DUS IN 2 OPZICHTEN TEVREDEN ZIJN, MAAR OOK IN TWEE OPZICHTEN ONTEVREDEN

VOORBEELDEN JE HEBT HEEL UITDAGEND WERK, MAAR HET BETAALT HET NIET ZO GOED JE INKOMEN IS HOOG, MAAR HET WERK IS NIET HOOGSTAAND JE WERK IS PRIMA, MAAR JE BAAS EN COLLEGA’S ZIJN ONSYMPATHIEK JE WERK STELT NIET VEEL VOOR, SALARIS IS MATIG, MAAR HET IS EEN HEEL GEZELLIG BEDRIJF, ELKE DAG LACHEN!

ALLE RUIMTE VOOR INTRINSIEKE MOTIVATIE IDEALE COMBINATIE: ALLE RUIMTE VOOR INTRINSIEKE MOTIVATIE PLUS OPTIMALE EXTRINSIEKE MOTIVATIE 2 X TEVREDEN

VUL VOOR JOU ALS STUDENT IN: MOTIVATOREN IN DEZE OPLEIDING 2. HYGIENEFACTOREN WAAROVER BEN JE TEVREDEN? WAAROVER BEN JE NIET TEVREDEN?

DE VERWACHTINGEN VAN DE PERSOON BEPALEN HET AL OF NIET TEVREDEN ZIJN WELK TYPE MOTIVATIE( INTRINSIEK OF EXTRINSIEK) LEVERT DE HOOGSTE TEVREDENHEID? MASLOW: PER BEHOEFTE HERZBERG: COMBINATIE VROOM, PORTER & LAWLER, p. 66 MET DE VERWACHTINGSTHEORIE SPECIFIEKER & FLEXIBELER TE BEPALEN: DE VERWACHTINGEN VAN DE PERSOON BEPALEN HET AL OF NIET TEVREDEN ZIJN

p. 66 de 3 basiselementen ZEER TEVREDEN KRIJGT ALFA SLAAGT WIM VIS 001 KRIJG IK DEZE ALFA ALS IK SLAAG? DAT BELOVEN MIJN OUDERS, JA! 2 MIJN DROOMAUTO, JA! IK LEEF ALLEEN MAAR VOOR DEZE STUDIE, STUDEER 50 UUR WEEK: JA!

p. 67 4 UITGEBREID MODEL WELKE WAARDE VAN HET RESULTAAT VERWACHT IK? WELKE KANS OP SLAGEN VERWACHT IK? IK VERWACHT DAT IK DIT GEDRAG MOET LATEN ZIEN, WAT TE MAKEN HEEFT MET MIJN TAAKOPVATTING EN MIJN KENNIS/VAARDIGHEDEN IK VERWACHT MET DAT GEDRAG RESULTAAT TE HEBBEN EN DAARDOOR AL MIJN VERWACHTINGEN WAAR TE MAKEN

HET MAAKT DUS NIET UIT OF DE OPBRENGST INTRINSIEK OF EXTRINSIEK IS EN: DE VERWACHTING OMTRENT DE VEREISTE INSPANINING EN KENNIS VAN EIGEN CAPACITEIT SPELEN OOK EEN ROL

HELDERHEID EN MOEILIJKHEIDSGRAAD VAN DOELEN GOAL SETTING p. 68-69 Combineert tevredenheid, verwachtingen, intrinsiek, extrinsiek, kennis en betrokkenheid met: HELDERHEID EN MOEILIJKHEIDSGRAAD VAN DOELEN OMVATTENDE MOTIVATIETHEORIE