WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE? TEKST 8 MOTIVATIE VERBAND MET PRESTEREN, ERVAREN VAN STRESS/ANGST OM TE FALEN OF OM HET RUSTIG AAN TE DOEN: WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE? Psychologische spanning Formuleren van te bereiken doel Onbevredigde behoefte Verminderde / opgeheven spanning Op welke manier? Wat is wenselijk? Haalbaar? Doel bereikt
* WEET NIET ECHT WAAROM HIJ OP SCHOOL ZIT * ZOEKT WAT ER LEUK AAN IS WAARAAN HERKEN JE DE ‘’ONGEMOTIVEERDE’’ STUDENT? * WEET NIET ECHT WAAROM HIJ OP SCHOOL ZIT * ZOEKT WAT ER LEUK AAN IS * WIL MET WEINIG INSPANNING VEEL BEREIKEN * SNEL OPGEVEN ALS DAT NIET LUKT VOOR ANDERE DINGEN WEL GEMOTIVEERD: DAAR VOELT HIJ WEL EEN BEHOEFTE, DE WIL OM DIE TE VERVULLEN EN DAT VOLHOUDT TOTDAT HET DOEL IS BEREIKT ZIE P. 59 – 60: =>doelgerichtheid, kracht en standvastigheid
THEORIEEN OVER MOTIVATIE VAN EENVOUDIG TOT REDELIJK COMPLEX MASLOW BEHOEFTENHIERARCHIE, p. 60/61 www.marketingrulz.nl
PAS TOE OP JEZELF: WAAROM HEB JE VOOR DEZE OPLEIDING GEKOZEN? HONGER, DORST? VEILIGHEID? CONTACT? RESPECT? GROEI? Licht je antwoorden toe! MASLOW BIEDT EEN EENVOUDIGE VERKLARING: NA VERVULLING VAN EEN BEHOEFTE (TEVREDEN DAAROVER) GA JE VERDER MET DE VOLGENDE, VAN ‘’LAAG’’ NAAR ‘’HOOG’
2 HERZBERG TWEE FACTORTHEORIE BEHOEFTEBEVREDING LEIDT OOK BIJ HERZBERG TOT TEVREDENHEID ER ZIJN ECHTER 2 TYPEN BEHOEFTEN: MOTIVATOREN HYGIENEFACTOREN, zie p. 62/63 TEVREDENHEID DUS GEKOPPELD AAN 1. EN 2.
1. MOTIVATOREN = INTRINSIEKE MOTIVATIE BEHOEFTEN KOMEN VANUIT JEZELF, ZIJN INTRINSIEK: HET WERK ZELF, DE UITDAGENDE INHOUD, DE CREATIEVE MOGELIJKHEDEN, DE VERANTWOORDELIJKHEID DE ONTPLOOIING & DE ERKENNING DIE JE WILT HEBBEN REALISATIE = TEVREDENHEID
HYGIENEFACTOREN = EXTRINSIEKE MOTIVATIE BEHOEFTEN LIGGEN IN DE (WERK)OMGEVING ZIE P. 63 REALISEREN HIERVAN = TEVREDENHEID JE KUNT DUS IN 2 OPZICHTEN TEVREDEN ZIJN, MAAR OOK IN TWEE OPZICHTEN ONTEVREDEN
VOORBEELDEN JE HEBT HEEL UITDAGEND WERK, MAAR HET BETAALT HET NIET ZO GOED JE INKOMEN IS HOOG, MAAR HET WERK IS NIET HOOGSTAAND JE WERK IS PRIMA, MAAR JE BAAS EN COLLEGA’S ZIJN ONSYMPATHIEK JE WERK STELT NIET VEEL VOOR, SALARIS IS MATIG, MAAR HET IS EEN HEEL GEZELLIG BEDRIJF, ELKE DAG LACHEN!
ALLE RUIMTE VOOR INTRINSIEKE MOTIVATIE IDEALE COMBINATIE: ALLE RUIMTE VOOR INTRINSIEKE MOTIVATIE PLUS OPTIMALE EXTRINSIEKE MOTIVATIE 2 X TEVREDEN
VUL VOOR JOU ALS STUDENT IN: MOTIVATOREN IN DEZE OPLEIDING 2. HYGIENEFACTOREN WAAROVER BEN JE TEVREDEN? WAAROVER BEN JE NIET TEVREDEN?
DE VERWACHTINGEN VAN DE PERSOON BEPALEN HET AL OF NIET TEVREDEN ZIJN WELK TYPE MOTIVATIE( INTRINSIEK OF EXTRINSIEK) LEVERT DE HOOGSTE TEVREDENHEID? MASLOW: PER BEHOEFTE HERZBERG: COMBINATIE VROOM, PORTER & LAWLER, p. 66 MET DE VERWACHTINGSTHEORIE SPECIFIEKER & FLEXIBELER TE BEPALEN: DE VERWACHTINGEN VAN DE PERSOON BEPALEN HET AL OF NIET TEVREDEN ZIJN
p. 66 de 3 basiselementen ZEER TEVREDEN KRIJGT ALFA SLAAGT WIM VIS 001 KRIJG IK DEZE ALFA ALS IK SLAAG? DAT BELOVEN MIJN OUDERS, JA! 2 MIJN DROOMAUTO, JA! IK LEEF ALLEEN MAAR VOOR DEZE STUDIE, STUDEER 50 UUR WEEK: JA!
p. 67 4 UITGEBREID MODEL WELKE WAARDE VAN HET RESULTAAT VERWACHT IK? WELKE KANS OP SLAGEN VERWACHT IK? IK VERWACHT DAT IK DIT GEDRAG MOET LATEN ZIEN, WAT TE MAKEN HEEFT MET MIJN TAAKOPVATTING EN MIJN KENNIS/VAARDIGHEDEN IK VERWACHT MET DAT GEDRAG RESULTAAT TE HEBBEN EN DAARDOOR AL MIJN VERWACHTINGEN WAAR TE MAKEN
HET MAAKT DUS NIET UIT OF DE OPBRENGST INTRINSIEK OF EXTRINSIEK IS EN: DE VERWACHTING OMTRENT DE VEREISTE INSPANINING EN KENNIS VAN EIGEN CAPACITEIT SPELEN OOK EEN ROL
HELDERHEID EN MOEILIJKHEIDSGRAAD VAN DOELEN GOAL SETTING p. 68-69 Combineert tevredenheid, verwachtingen, intrinsiek, extrinsiek, kennis en betrokkenheid met: HELDERHEID EN MOEILIJKHEIDSGRAAD VAN DOELEN OMVATTENDE MOTIVATIETHEORIE