Loopbaan oriëntatie en begeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Advertisements

Het doen van eigen onderzoek
Een bericht speciaal voor jouw m’n
De Drama Driehoek.
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Verborgen vormen van pesten
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Les 33 Dit wordt mijn spreekbeurt
Door: Karlijn, Amber & Stefani. H23.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Sollicitatiegesprek.
Discipelschap.
Ho 6: Motivatie.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Waar letten we op tijdens de het maken van de presentaties?
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Welkom op onze thema-avond
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Met handen en voeten geloven 1
Intensief lezen Lees de tekst grondig door en duid kernwoorden en/of –zinnen aan. Doe dit zo. Hoe doe je dit? Volg de pijl en dan zie je het symbooltje.
Schrijven met een strategie
Persoonlijk ontwikkeling Plan Deniz Engin
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
Ik doe mijn presentatie over…
Visie & Strategie.
De dag van het solliciteren Blok 1
Presentatie Bijeenkomst 3
Heel interessant !.
Project “Horizon Verbreden”
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Rouw & Verlies Les 3.
Belangrijke tips voor een spreekbeurt
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Reclame Masters | Ik en reclame!
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Les 5: Zelfstandig & samen werken Doelen: Rond vandaag jullie onderdeel van ‘Project Ouderavond’ helemaal af. Zorg.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Mijn Leefstijl. EVEN VOORSTELLEN… Kan je een inschatting maken van de prijs van een product. Besef je dat reclame invloed heeft op wat je besteedt. Weet.
Coach Academy Module Persoonlijk 1 Ciska, Bart en Johan.
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Plattegrond maken Explorers ’12. Uitleg Opdrachten: doormiddel van opdrachten maak je je plattegrond compleet. Kleur/legenda: vergeet niet om alles.
Groep 6 Wat doe ik vandaag?. TIPS om te doen O Je zit vandaag onverwacht thuis. Je krijgt wat tips om vanmiddag te doen. Je hebt soms wel een PC nodig.
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Workshop Plannen. Welke associatie heeft u bij het woord plannen? Uitstippelen, ordenen, voorzien Vooruit kijken, inrichten, bedenken, creëren.
Spreekbeurt in groep 4.
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Welkom op onze thema-avond
Quiz tops en tips groep 5 en 6. Tops en tips In deze les maakte je maatje een gedicht over de nacht. Dit stond in ‘Zo zit het!’: ZO ZIT HET! Hier let.
Het maken van een toets. Inleiding Voordat je aan de toets gaat beginnen doe je er verstandig aan om aan de volgende tips te denken: 1.Goed lezen Goed.
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Leer weer jezelf te zijn
Spreekbeurt in groep 4.
Spreekbeurt in groep 8 Hoe pak je het aan?.
Welkom! Neem plaats in de kring.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Studie vaardigheden Thema 2 : Plannen.
Spreekbeurt in groep 4 en 5
Ik heb mijn boek uit… Wat nu?.
MAAK WERK VAN JE LOOPBAAN
Duurzame inzetbaarheid
Welkom bij het leernetwerk Ouderen in het Vizier!
Voel je wel in je vel !.
Creëer je zelf!.
ADL Les 1.
Heet iedereen welkom en geef aan dat de bijeenkomst erg belangrijk is
Transcript van de presentatie:

Loopbaan oriëntatie en begeleiding LOB Loopbaan oriëntatie en begeleiding 8

Les 8: Motivatie Doelen: ontdek hoe anderen gemotiveerd zijn en weet hoe je zelf (hopelijk) gemotiveerd wordt en blijf!

Vorige les hebben we de ouderavond geëvalueerd. Terugblik: Vorige les hebben we de ouderavond geëvalueerd. De resultaten voor het project zijn bekend (mondelinge toelichting). Uit deze evaluatie bleek dat over het algemeen iedereen positief was over de uitkomst van de ouderavond. Tijdens die ouderavond heb je de drijfveer van jullie studie- keuze proberen over te brengen. Vandaag gaan we daarom iets verder in op het onderwerp

Opdracht: Op de volgende slide zie je twee woorden. Het is de bedoeling dat je, zelfstandig, gaat uitvinden wat de woorden betekenen. Zoek de definitie op en geef minimaal twee voorbeelden (uit je eigen leven) waardoor duidelijk wordt wat het betekent. Je gebruikt hiervoor je smartphone. Kom je er niet helemaal uit (of heb je zelf geen telefoon of is de batterij dood), dan mag je zachtjes met elkaar overleggen. Schrijf je bevindingen op!

Intrinsieke motivatie is de motivatie die vanuit de persoon zelf komt Intrinsieke motivatie is de motivatie die vanuit de persoon zelf komt. Als een persoon intrinsiek gemotiveerd is voert hij een handeling uit omdat hij het graag wil, niet omdat hij van buiten af wordt gemotiveerd dit te doen zoals bij extrinsieke motivatie.

Volgens de ‘experts’ is de enige motivatie die echt werkt, Drie tips: Volgens de ‘experts’ is de enige motivatie die echt werkt, intrinsieke motivatie. Maar hoe kan je deze motivatie vergroten? Geef mensen de vrijheid om binnen bepaalde grenzen zelf te bepalen hoe ze hun werk doen. Vertrouw op de behoefte van mensen om zichzelf voortdurend te willen verbeteren. Vertrouw op de behoefte van mensen om bij te willen dragen aan iets dat groter is dan hen zelf. We gaan het volgende filmpje kijken en let goed op, wat vindt deze man dé eigenschap die er met kop en schouders bovenuit steekt? http://www.ted.com/talks/dan_pink_on_motivation (18:36 min)

De tips op de vorige slide zijn een beetje ongrijpbaar en niet even Tip 1: Hou je doel voor ogen. Hoe concreter je doel is (ik wil een 10 halen voor Engels ;)), hoe beter. Want dan is het meetbaar… Tip 2: Beloon jezelf. Misschien is je doel: ik ga 2 uur leren en weet dan minimaal 80% van de stof. Als dat echt zo is, beloon jezelf dan door bijvoorbeeld een aflevering van een leuke serie te kijken. Kies iets wat je anders afleidt tijdens het leren zodat het echt een beloning is. Tip 3: Hou je gevoel in de gaten. Het is goed om zo af en toe eens stil te staan bij hoe je je voelt (tijdens je werk). Gaat het goed? Voel je je ergens goed bij? Zo niet: doe er direct wat aan. Neem een korte pauze, probeer jezelf (of laat anderen hun best doen om je) op te beuren. Tip 4: Denk positief! Ok, een vak zal niet altijd even goed gaan maar er zijn altijd positieve punten te vinden. Zoek jouw succeservaring en houdt die vast! Tip 5: Zie de lol ervan in. Maak het leren leuk. Gebruik filmpjes, quizzen en mindmaps. Tip 6: Gebruik to do lijstjes. Heb je iets gedaan, zet er een dikke vette streep doorheen. Dit kan voor opluchting zorgen. En als je een piekeraar bent (ook ‘s nachts), dan kan je een taak op het lijstje zetten zodat je het daarna uit je hoofd kan laten vallen. Andere tips: De tips op de vorige slide zijn een beetje ongrijpbaar en niet even makkelijk toe te passen. Daarom bij deze nog een paar andere tips (die hopelijk wel toe te passen zijn).

Just remember…

Wat is intrinsieke motivatie? Wat waren de tips voor betere motivatie? Kan je hier iets mee? Wat is een zeer belangrijke eigenschap volgens Dan Pink?