Levensgebeurtenissen & de digitale overheid Burgers beter informeren Logius: MijnOverheid gebruikersdag Rotterdam, 15 oktober 2015
Beter presteren door samenwerking De manifestgroep is ontstaan nadat zes uitvoeringsorganisaties van de rijksoverheid in 2005 een manifest opstelden met een gezamenlijke visie op dienstverlening. Huidige leden Belastingdienst, BKWI, CAK, CBR, CBS, CIZ, CJIB, Zorginstituut Nederland, Dienst Justis, RVO.nl, DUO, IND, Kadaster, KvK, RDW, RSJ, SVB en UWV
Samenwerken aan één gezicht naar buiten
Over levensgebeurtenissen Wereldwijd krachtig concept voor marketing, architectuur en wetgeving Basis voor het stelsel van basisregistraties Levensgebeurtenissen aanleiding voor het regelen van zaken met overheid en bedrijven Niet alleen een concept voor websites: – Basis voor het maken van nieuw beleid – Ordenend principe voor processen en administraties – Op allerlei websites in gebruik voor “toeleiding”
Is er behoefte aan levensgebeurtenissen Burgers noemen spontaan: geboorte, trouwen, scheiden, nieuwe baan, ondernemer worden, faillissement, huis kopen, kinderen uit huis, overlijden, naar het buitenland Derden spelen een belangrijke rol als informatiebron over gevolgen levensgebeurtenis (vrienden, familie, notaris, uitvaartverzorger,...) De overheid wil pro-actief, reactief en flexibel inspelen op levensgebeurtenissen
Levensgebeurtenissen & de digitale overheid Voordelen: Burgers: Informatie is makkelijk en snel te vinden, relevant, logisch geordend en leidt toe naar de juiste diensten. Overheid: Content één keer maken en meermaals publiceren. Gecontroleerde distributie waarborgt de kwaliteit. Andere partijen: Actuele en gevalideerde informatie van de overheid publiceren in de eigen ‘look & feel’.