Het perspectief van de mantelzorger

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Praten met kinderen over de wereld !
Advertisements

SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Introductiebijeenkomst
Lectoraat Interactie en taalbeleid 1 Ouderbijeenkomst 2 Gesprekken thuis: hoe doe je het als ouders (nog) beter!
Wat roept kwaliteitsmanagement bij u op? Alleen steekwoorden!
Hogescholen in Dialoog
Invloed uitoefenen en toch erbuiten blijven..
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Interpreteren van data
Congres Appreciative Inquiry
Uw gemeente & mensen met een beperking
pret met intervisie: ket-lessen Conferentie BV NT2 24 mei 2014
de eerste groepsbijeenkomst
de tweede groepsbijeenkomst
Communicatiehandvatten Blijf in contact
Tweede wereldoorlog.
de derde groepsbijeenkomst
Ken je kracht…Deel je kracht…
Over erkenning geven en Luisteren,Samenvatten,Doorvragen
Een lespakket voor leerlingen ROC verzorgenden niveau 3
OFC28 mediawijsheid les 3.
OFC28 mediawijsheid les 4.
Training Basisvaardigheden voor Mentoren
Welkom bij de dialoogbijeenkomst Het familieteam Gastvrij in de zorg.
MANTELZORGGESPREK.
Welkom bij de bijeenkomst
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Blok 3. Gesprekstechnieken, 2 uur
Het perspectief van de verzorgende
Welkom bij de derde bijeenkomst van Familie (in)zicht
Het perspectief van de oudere
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Bijeenkomst 2 Ethiek 3, Normatieve professionaliteit
Inleiding in de (ped)agogiek werkcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu Med.hro.nl/vrije
Week 3  Inleiding attitude interview  Oefenen met attitude interview a.d.h.v. de practicum-vragen.
Reminiscentie Levensboeken
Methodiek: Plancyclus
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
NETWERKBIJEENKOMST Dinsdag 2 NOVEMBER.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Patiënt Zorgverlener Leidinggevenden Voor een open omgeving moet op deze drie niveaus beleid bestaan.
Professionele nieuwsgierigheid Coaching en gesprekstechnieken
Aanwijzingen voor een bezinning in kleine of grote kring.
Zicht op Samenspel! Meander & Bas Schepers. Programma EERSTE HELFT –Inleiding –Verwachtingen & Vragen –Project of Traject ? –Volgen RUST TWEEDE HELFT.
Communiceren met mantelzorgers Informeren en afstemmen.
Mondzorg - persoonsgericht
Uitleg bij de vragenlijst Veiligheidsbeleving
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Help, mijn kind gaat naar de brugklas
Module 3 Het leven gaat door …
Module 1 Leren omgaan met dementie
‘Aan de slag met ouders als onmisbare partner’
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Hand-Out.
Bijeenkomst startende mentoren
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
Duurzame inzetbaarheid
RÜya Bijeenkomst 4 Ouders.
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Duurzame inzetbaarheid
Jij als werkplekbegeleider!
Jij als werkplekbegeleider!
Kracht en veerkracht van mantelzorgers
Loopbaan en burgerschap les 3
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Transcript van de presentatie:

Het perspectief van de mantelzorger Welkom bij de tweede bijeenkomst van Familie (in)zicht Het perspectief van de mantelzorger

Programma bijeenkomst ‘Het perspectief van de mantelzorger’ Introductie: wat gaan we doen? Startronde: wat raakte je het meest bij de voorbereiding (in één zin) Terugblik op de e-module Ervaring van een mantelzorger Korte pauze Uitwerken motto’s Zeepkistpresentatie Evaluatie en vooruitblik

Wat raakte je bij het meest bij de voorbereiding? In één zin……

De e-module Roept u maar… De vier rollen Wat is jullie ervaring met de rol die de familie/ vrienden innemen in de zorg? Welke ervaring heeft de mantelzorger in de samenwerking met familie en zorgverlener?

Keuze: Loyaliteit Horizontaal Verticaal Verborgen loyaliteit Loyaliteit tussen broers en zussen Op welke manier kun je dit tegenkomen in je werk? Verticaal Loyaliteit tussen ouders en kind Verborgen loyaliteit Is voor een buitenstaander niet zichtbaar, wordt niet getoond Hoe kun je dit tegenkomen in je werk? Gespleten loyaliteit Kind moet een keuze maken tussen de vader en de moeder Hoe kun je dit tegenkomen in je werk ?

Keuze: versterken familieparticipatie Op organisatieniveau Stel een familieraad in Organiseer regelmatig familieavonden Wees helder over de rek en de ruimte van de familie-invloed Op afdelingsniveau Neem altijd een heteroanamnese af Betrek de familie bij het multidisciplinair overleg Vraag aan de familie wat hun wensen zijn, waar hebben zij behoefte aan? Evalueer met de familie Op cliëntniveau Maak proactief contact met de familie, ook als ze niet komen Maak een genogram en/of een levenslijn Informeer de familie ook als het goed gaat

Keuze: het belang van sociale uitjes Dorothea vond in haar onderzoek dat: 81% van de mantelzorgers het lastig vindt dat uitstapjes en andere sociale uitjes moeilijk gaan, vooral als zij zorgen voor iemand met dementie 55% van de mantelzorgers het hier moeilijk mee heeft Wat zou de organisatie waar je stage loopt of werkt kunnen doen om mantelzorgers te ondersteunen? Hoe zou jij het gesprek met mantelzorgers over de moeilijkheden met sociale uitjes voeren?

Het verhaal van......

Keuze: uitwisselen ervaringen in groepjes Ter inleiding: Klik op de afbeelding en de film begint Vorm groepjes met mantelzorger / oudere / ervaringsdeskundige Wissel ervaringen uit over mantelzorg en hulpverlening Maak Top 5 van fouten in de samenwerking Tijd: 20 minuten - Woordvoerder koppelt terug

Keuze van de motto’s in de groep De groep staat rechtop. Iemand begint met een motto van de huiswerkopdracht. Als je het met dit motto eens bent, ga je erbij staan. Iemand anders brengt zijn of haar motto in. Als je dit een beter motto vindt, ga je daarbij staan. De volgende…. Wissel argumenten uit. Het overblijvende motto komt op de muur.

Keuze van de motto’s door een jury Plenair: ieder groepje presenteert zijn motto’s uit de huiswerkopdracht In groepjes: kom met elkaar tot drie motto’s die de ouderenzorginstelling moet gaan invoeren om de samenwerking met de mantelzorg/familie goed te regelen (10 minuten) Zeepkistpresentatie (van 3 minuten) van de motto’s voor een jury van aanwezige ervaringsdeskundigen Zorg ervoor dat jullie motto gekozen wordt De jury licht toe waarom ze kiezen voor het ene motto en niet voor het andere.

Een waarderend gesprek voeren AANDACHT geven Luisteren en de ander ruimte geven om te zeggen wat hij op zijn hart heeft, doorvragen over hoe hij de dingen ziet en beleeft en er nog even niks van vinden. RESPECT tonen De ander erkennen in zijn positie, eigenheid en behoeften (veelal non-verbaal!), waardering uitspreken waar mogelijk en altijd beleefd blijven. OMA thuislaten Geen oordelen uitspreken, geen meningen verkondigen, geen adviezen geven.

Effecten van erkenning Erkenning brengt ons tot rust Erkenning schept ruimte Erkenning doet ons ontspannen Erkenning doet ons goed voelen Erkenning maakt ons vergevingsgezind Erkenning maakt dat we bereid zijn te luisteren Conclusie: erkenning geven verbetert de relatie. Dat is altijd goed en extra belangrijk als de spanning oploopt in een gesprek.

Oefening: een waarderend gesprek voeren Maak drietallen Persoon A is de mantelzorger Persoon B is de verzorgende die een waarderend gesprek voert Gebruik de casus waarover de mantelzorger in de presentatie verteld heeft De observator bekijkt: de houding van de gesprekspartners, de toon, het stemgebruik de gesprekstechnieken (luisteren, samenvatten en doorvragen) bleef OMA thuis? Doe dit gesprek een paar minuten, daarna vertelt de observator wat ze zag gebeuren De mantelzorger loopt rond langs de groepjes, daarna plenaire terugkoppeling

Evaluatie en vooruitblik Evaluatieformulieren invullen en inleveren In één zin: hoe heb je de bijeenkomst ervaren? Volgende bijeenkomst: het netwerk

Huiswerk E-module maken Interview in drietallen een oudere over het konvooi of het netwerk dat hem of haar omringt Kies, afhankelijk van de oudere en diens situatie voor een ecogram, of een genogram, of een relatienetwerk, of een zelfbedachte vorm. Motiveer je keuze. Maak op een poster een grafische voorstelling en geef daarin aan welke mensen belangrijk zouden kunnen zijn in een eventuele zorgsituatie. Geef in de poster commentaar bij het netwerk door tekstballonnetjes, wat zijn opvallend sterke en zwakke kanten van het netwerk? Zou je meer mensen willen betrekken bij de zorg voor deze persoon? Aan wie denk je dan? Wie zijn de steunpilaren, waar zitten verborgen reserves, hoe zou je die kunnen mobiliseren? Neem je poster mee naar de bijeenkomst.

Dank voor je aandacht!