Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR 16-02-2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Advertisements

Samen voor de Stad 1 Het initiatief en de partners Beoogd resultaat: het realiseren van 16 wijkteams 26 maart 2014.
Gezondheid, versterkt in eigen hand
Samenwerking casemanager dementie en casemanager palliatieve zorg
Een laagdrempelige inloop in de wijk
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Symposium Wisselwerk 16 november Focus Niet meer alles voor iedereen Heldere keuzes Visie Doorontwikkeling Wmo en Welzijn Nieuwe Stijl Beleid in.
Werken in de wijk 17 april 2013 Karin Landuyt
Praktijkwerkplaats Poort Verbinding vrijwilliger en professional / Samenwerking formele en informele zorg Henriëtte Nauta (VMCA) en Marjan van Doorn.
Voorzitter programmacommissie NPO
Auteur:titel/onderwerp Informatieve bijeenkomst Gemeenteraad Sliedrecht Transitie AWBZ: Pilot Joost van den Vondel Brigitta Müller 19 februari 2013.
Workshop Netwerken in de wijk Hoe doe je dat?
Resultaten werk wijkverpleegkundige NCVGZ 4 april 2013 Marjan Hoeijmakers.
Programma Zichtbare schakel De wijkverpleegkundige voor een gezonde buurt
Op weg naar een beter samenspel Angela van den Nieuwenhuizen C o ö r d i n a t o r V r i j w i l l i g e r s V i t a l i s z o r g g r o e p Yvonne de.
Uitgangspunten Focus op talenten en competenties, op wat de jeugd (al) wél kan = eigen kracht Leefwereld van jeugd en ouders staat centraal.
INTEGRAAL SOCIAL WORK (WERKTITEL) 25 juni
Even voorstellen: Nathalie van de Garde,
Werkgroep Armoede & Isolement
Experimentele Proeftuin Sint-Oedenrode Jo Gloudemans.
Schoolmodellen LOB Marieke Baijens 29 september 2014.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Transitie langdurige zorg
Samen voor de Stad 1 Het initiatief en de partners Beoogd resultaat: het realiseren van 16 wijkteams 26 maart 2014.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
De nieuwe zorg Het nieuwe werken Het nieuwe leren
TRAJEKT Samen kunnen we alles
VTO, de brug van oud naar nieuw KENNISOVERDRACHT bij het departement Leefmilieu en Infrastructuur.
Buurtbewoners met een beperking doen gewoon mee!
Passende zorg zo dichtbij en snel als mogelijk
Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling
Training Capaciteitsgerichte benadering Jasper Kimenai en Hechmi Souguir uur.
Feroaringen yn’e soarch foar it individu en it doarp ledengearkomste feriening doarpsbelangen Garyp Doeke A. Fokkema / Wethâlder gemeente Tytsjerksteradiel.
Van Wmo-werkplaats naar kennisnetwerk voor sociaal domein Theo Roes voorzitter overleg Wmo-werkplaatsen.
Van Zelfbeschikking tot Toekomstperspectief 8 oktober 2015.
Social work: Het verschil dat jij maakt.
Empowerment Gezins- en wijkgericht werken Kwartaal 3 week 5.
Visie Praktijk Regiobijeenkomst Regiobijeenkomst: Begeleiding.
Workshop 8 Samenwerking met het werkveld. Casus: Vakmanschap Tinten Welzijnsgroep en Hanze Hogeschool
Presentatie dorpsvereniging ‘t Leker gemeente St. Anthonis 27/03/2013, Saskia Berkhof Kees Hoogenboom Caroline Hoogeveen.
MEE Noord en Midden Limburg Ondersteuning bij leven met een beperking.
Huiskamers van de Buurt, Amsterdam. Huiskamer van de Buurt Een collectieve voorziening in de vorm van dag(deel)arrangementen voor mensen met een beperking.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
Jeugdhulp K ip met de gouden eieren door slimme en betere samenwerking tussen 1e en 2e lijn in de lokale jeugdzorg Henny Luppes Manager Welstad Stadskanaal.
1Titel van de presentatie Passend onderwijs: Een kans voor de Jeugdgezondheidszorg?!
Meer Kansen Met Ouders..... en de ontwikkeling van schoolspecifiek ouderbeleid 15 april 2010 Marion van de Sande en Amal Aakif Kenniscentrum Jeugd en Opvoeding.
Optimalisering van de zorg voor thuisverblijvende cliënten met een psychische problematiek Referentiewerk en intervisie als ondersteuning en deskundigheidsbevordering.
Buurt op Eigen Kracht Mee®doen. De samenleving en onze inzet Profes- sionele inzet Collectieve voorzieninge n Mensen zorgen voor elkaar Mensen zorgen.
Naam afbeelding Verdana 20 DIK Coöperatie Limburgse Zorgboeren CLZ, Steegstraat 5, 6041 EA
WONENPLUS NOORD-HOLLAND. Samenwerkingsverband van 8 welzijnsorganisaties, die WonenPlus in hun dienstenpakket hebben. 1,4 fte (24 uur directeur/projectleiderschap,
De verbinding tussen zorg en welzijn in de wijk. MISSIE Participe bevordert: welzijn in de wijk en zorg voor thuis.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Resultaatgericht Samenwerken
GGZ in de Wijk de praktijk in Amsterdam Zuid
Integraal sociaal werk
Richtlijnen voor professionele begeleiders
Bijlagen factsheet In voor Zorg
MEE maakt meedoen mogelijk
Duurzame inzetbaarheid van de professional
Taken JGZ preventie/voorlichting vroegsignalering ondersteunen, begeleiden, behandelen verwijzen nazorg Dit is een volledig lijstje van de taken van de.
Kansen voor Jongeren in een Kwetsbare positie, RMC regio Utrecht
Netwerkondersteuning in buurt en wijk
Waarde(n)vol werk in uitvoering
Disclosure belangen NHG spreker
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Leren en Participeren in de Community
Supported Employment en meerwaarde van leerstage naar werk
Versterk de Jobcoach IN de school
Integrale Arbeidscoach
Transcript van de presentatie:

Hoe je een Spil wordt dr. Marleen Goumans MPH Programmadirecteur/lector Kenniscentrum Zorginnovatie HR

Inhoud De spil – Taken en competenties – Werkwijze – Deskundigheidsbevordering – Conclusies

Een Spil Vooraf: Globaal idee van werkwijze: geleend van community approach (public health, opbouwwerk, kerk, openbare orde, wijkverpleegkundige) Globale beschrijving van integrale wijkwerker (Spil) – Spin in het web van informele structuren, kwetsbare ouderen en formele (zorg-/ondersteunings-) structuren – Functionaliteit i.p.v. functie

Een Spil Belangrijke persoon in de buurt en in de werkwijze van Even Buurten. Is een hoger opgeleide professional (welzijn of gezondheidszorg is meest waarschijnlijk) Is een social worker nieuwe stijl (ondersteunend, empowering, aanreiken van instrumenten en werkwijzen) Netwerker en verbinder

Kenmerken van een Spil Aanwezig in de wijk/buurt Kennen en gekend worden Netwerk- en wijkinfrastructuur vormen/activeren/ondersteunen Ondernemend Analytisch Verbindend Communicatief

Taken van een Spil Algemeen: 1.Sociaal netwerk (formeel en informeel) in de wijk in kaart brengen, contact leggen, uitbouwen en ondersteunen; sleutelfiguren/ professionals 2.Wijk activiteiten initiëren 3.Monitoren en evalueren Individu gebonden: 1.Signaleren, vraag verhelderen 2.Verheffen, verwijzen en verbinden 3.Monitoren en evalueren

Competenties 1.Kennis van doelgroep. Op basis van kennis signaleren en contact maken. 2.Creëren, begeleiden, onderrichten, ondersteunen en ontlasten van netwerken van sleutelfiguren in de wijk. 3.Activeren eigen kracht oudere o.a. door toeleiding naar (activiteiten en bewoners in) de wijk. 4.Vergroten van sociaal kapitaal in de wijk. 5.Borging van activiteiten in de wijkstructuur en uitrol van best practices naar andere wijken.

Deskundigheidsbevordering Gestart met voorlopig competentieprofiel en werkwijze Bijeenkomsten Hogeschool a.h.v.: Casusbespreking Competentiebespreking, -doorgronding Leerdoelen (competenties, vaardigheden, gedrag) Kennisontwikkeling op onderdelen werkwijze Intervisie Coaching on the job

Reguliere opleiding Wijkgericht werken in relatie tot opleidingen HBO en MBO meer mainstream Social worker nieuwe stijl uitgangspunt van herziening sociale opleidingen HR met beperkt aantal uitstroomprofielen (integraal, jeugd, gehandicaptenzorg, ggz en vrije richting)

Reguliere opleiding Additionele kennis en vorming tot Spil kan geboden worden in verdiepend minoronderwijs Ondersteunend materiaal aanwezig (o.a. Toolbox Even Buurten, Interventies Even Buurten, landelijke websites)

Conclusie Achtergrond Spil is niet bepalend Kennis van en in de wijk is pré En een ondernemend karakter belangrijk Spil = wijkwerker; wijkwerker =/ Spil Het kost tijd, coaching, trial en error en training voordat een Spil vlgs. Even Buurten methode werkt

Conclusie Een Spil worden is een transitie binnen de transitie (niet onderschatten)! Regulier onderwijs leidt op tot wijkwerker Voor een Spil nog verdiepingsslag nodig Die mogelijkheid is gemakkelijk te realiseren