Dr. Desirée Joosten-ten Brinke

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
1 Europese Vereniging for het Toetsen en Beoordelen van Taalvaardigheid
Doel van de miniconferentie: Weten waar je op je opleiding over in gesprek kunt gaan mbt het toetsen van taal in totaal. Voettekst.
Digitale toetsen op afstand Bregatha de Gooijer
Onder welke voorwaarden kan online toetsen effectief zijn?
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Formatief - summatief evalueren
‘HOW CAN I INTRODUCE NEW WAYS OF ASSESSMENT THAT CAN CONTRIBUTE TO GETTING PUPILS MORE INVOLVED IN THEIR OWN LEARNING?’ ‘Een onderzoek naar beoordelen.
Portfolio en betekenisvol leren
Bestaat er zoiets als een ideale blend?
Workshop ‘Competenties’
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Werkbijeenkomst Leerdoelen & Toetsing Bijeenkomst in het kader van de accreditatie / zelfevaluatie IO en IDE 23 mei 2013.
Voortgangstoets. Doelstellingen Kennismaken met de voortgangstoets De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets (algemeen) De voortgangstoets bij.
Onderzoek naar aspecten van EVC Congres Levenlang leren op een HOger plan! EVC in perspectief Desirée Joosten-ten Brinke, CELSTEC, Open Universiteit Nederland.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
De zelflerende student
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
moderniseren van het curriculum.
Duurzaam beoordelen betrokken bij beoordelen. Referaat i. h. k. v
Leidraad bij het geïntegreerd toetsen van eindcompetenties bij zij-instromers lerarenopleiding UITZIGT (SoE 2010/26) Penvoerende instelling: KHLeuven Projectpartners:
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Toetsconferentie 11 november 2014
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Peerfeedback Didactische cursus 2015.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Gebruik van rubrics bij practica
Het betrekken van studenten bij de toetscyclus
Als opleiding aan de slag rond evaluatie
Hedendaags toetsen in het hoger onderwijs. Waar gaat het nu over?
Formatief evalueren in grote groepen Desirée Joosten-ten Brinke Open Universiteit & Fontys lerarenopleiding Tilburg Zet svp uw GSM aan. Ga naar: b.socrative.com.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Werken aan Kwaliteit De Kennisbasis en digitale landelijke toetsing voor HBO lerarenopleidingen.
Toetsing: het hart van onderwijs! 16 april 2013 Karen Heij.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
LATIJN EN MOTIVATIE Addisco Docentendag 18 maart 2016 Suzanne Remmelink-Vergouwe.
Samen ontwerpen van een toekomstgerichte en authentieke toetsstrategie Eveline Vinois, Ilse Ruys, Veerle Martens Meer info?
1 Toetsontwikkeling en kwaliteit AOC-raad presentatie Silvester Draaijer (Onderwijscentrum VU)
Masterclass Digitaal Toetsen Juni 2016 Michiel van Geloven.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
OSR onderzoek Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten.
De toetsing getoetst: De kwaliteit van toetsing op de lerarenopleiding onder eigen loep Martijn Peters Fedor de Beer Tamara van Schilt-Mol.
Eigenaarschap voor kwaliteit
Tevredenheid schoolleiders kwaliteit OSR-opgeleide docenten
Hoe leren professionals?
Presentatie EduCheck SOML
Interactief oefenen, formatief toetsen
De Wever Zorg Innovatie Centra
Les 4 De Docent: Voorbereiden op de les.
Toetsen: Samenstelling, Beoordeling en Analyse
Interactief oefenen, formatief toetsen
Informatie voor de scholingsgroepen Hogeschool Inholland
xxxxxxxxxxxxxxx Hannah Wielenga Judith Kortas 28 mei 2018
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Activernde didactiek & passende werkvormen
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Op welke manier kunnen we leerlingen uit 4 havo en 5 atheneum/TTA
Conferentie Formatief toetsen Ook bij jou in de klas en op school!
Theo Selecteren? Niet doen! Theo
Succescriteria voor Spreekvaardigheid
Cijferloos lesgeven bij talen
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Dr. Desirée Joosten-ten Brinke

Inhoud Blok 1. Wat is eigentijds toetsen? Blok 2. Valide en betrouwbaar toetsen Blok 3. Gebruik van technologie

Blok 1. Wat is eigentijds toetsen?

Eigentijds toetsen Aansluiten bij de eisen en ontwikkelingen van deze tijd Rendement Kwaliteit Effectief en efficiënt!

Toetsing is effectief als … het ingezet wordt om studenten te betrekken in leren feedback wordt gebruikt om het leren actief te bevorderen er dialoog en interactie plaatsvindt tussen docent en student het aansluit bij verwachtingen en ervaringen het een integraal onderdeel is van een opleiding er een professionele benadering wordt gebruikt het een betrouwbaar en valide beeld geeft van de bekwaamheid van leerlingen en studenten. (Boud and associates, 2010)

Ontwikkelingen Balans in formatief en summatief toetsen Student/leerling-gericht

Onderzoekende houding bij docenten Limburgs Dagblad, 9-10-15 Onderzoekende houding bij docenten De leerling, docent en ouders hebben inzicht in het niveau van beheersing Van lesgeven naar leren Leerling heeft doel voor ogen Nauwgezet bijhouden van prestaties

Ontwikkelingen Balans in formatief en summatief toetsen Student/leerling-gericht Technologische mogelijkheden Van activiteitengeoriënteerd naar maatschappijgeoriënteerd Betrokkenheid van alle relevante actoren Integratie van toetsing in opleidingsprocessen Zorgen voor en borgen van kwaliteit Doorlopen PDCA-cyclus

Van toets naar toetsing (Joosten-ten Brinke, 2011; Sluijsmans, Peeters, Jakobs & Weijzen, 2012) (Molkenboer, 2015)

Van Schilt-Mol, T., Peeters, A., Sluijsmans, D. &, Jakobs, L., 2015).

Blok 2. Valide en betrouwbaar

Valide en betrouwbaar toetsen Meten wat je wilt meten Keuze van de juiste toetsvorm Niet meer meten dan dat je wilt meten Consistentie van de uitspraak

Ontwikkelingen Systematisch ontwerpen en ontwikkelen Inrichting toetsprogramma Betrouwbaarheid: Herhaalbaarheid Vergelijkbaarheid Constructive alignment

Blok 3. Gebruik van technologie

Gebruik van technologie Van kennistoetsen

Gebruik van technologie Van kennistoetsen Tot toetsen van hogere orde vaardigheden

Gebruik van technologie Van kennistoetsen Tot toetsen van hogere orde vaardigheden Formatieve toetsen bv. Met Kahoot of met Socrates Ondersteuning van toetsproces automatische itemconstructie Fraudedetectie learning analytics

Assessment literacy Welke kennis en vaardigheden zijn nodig? Toetsdeskundigheid ICT-vaardigheid Kritische en onderzoekende houding Realiseren van kwaliteit van toetsing is teamwork!

Contactgegevens desiree.joosten-tenbrinke@ou.nl @desireejoostenb

Literatuurlijst Boud, D. & Associates (2010). Assessment 2020: Seven propositions for assessment reform in higher education. Sydney: ALTC. Kerdijk, W. (2014). Cumulative assessment: strategic choices to influence students’ study effort. Groningen: RUG. Retrieved from http://www.rug.nl/research/portal/files/14003465/05Chapter_5.pdf. Joosten-ten Brinke, D. (2011). Eigentijds toetsen en beoordelen. Lectorale rede. Tilburg: Fontys Lerarenopleiding Tilburg. Molkenboer, H. (2015). Toetsen volgens de toetscyclus. Deel 1. Enschede: Bureau voor toetsen en beoordelen. Onderwijsraad. (2015). Kwaliteit in het hoger onderwijs. Evenwicht in ruimte, regels en rekenschap. Retrieved from https://www.onderwijsraad.nl/upload/documents/publicaties/volledig/Kwaliteit-in-het-hoger-onderwijs-hr.pdf Sluijsmans, D. M. A., Peeters, A., Jakobs, L., & Weijzen, S. (2012). De kwaliteit van toetsing onder de loep. Tijdschrift OnderwijsInnovatie, 4, 17-25. Van Schilt-Mol, T., Peeters, A., Sluijsmans, D. &, Jakobs, L. (2015). Het ontwerp van de methodiek De Toetsing Getoetst. In D. Sluijsmans, D. Joosten-ten Brinke, & T. Van Schilt-Mol (Red.), Kwaliteit van toetsing onder de loep (pp. 25-36). Antwerpen: Garant.