Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lesgeven over duurzame ontwikkeling
Advertisements

Commercial off the shelf games in de klas
De Toegevoegde Waarde van digitale kaarttafels Geo-informatie op Tafel, 17 oktober 2013 Peter Pelzer.
DUTCH FIELD MARKETING ASSOCIATION Inzendingspresentatie DFMA Awards 2012.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 3
Welke koers vaart het Zuyderzee College?
ICT tussen hoop en vrees
Leren redeneren en experimenteren met concept cartoons
Hoe leer je de natuurkunde proef?
MEDMEC02 Media en creativiteit les 5 IDENTITEIT. Les weekOnderwerpenVoorbereiding voor de volgende les 1 Toelichting op de module en de werkwijze. Toelichting.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Lesgeven en begeleiden
Binnen buiten cirkel 1. Leerlingen in 2 cirkels
Wiskundemethoden: (g)een oplossing?
ICT-rijk bewegen in 3 VWO / HAVO Het implementeren van de nieuwe functionaliteit van Coach 6, vanuit een didactisch oogpunt bekeken Ron Vonk Archimedes.
Workshop Onderzoeksontwerp
Masters afstudeerbijeenkomst juni 2012 sc Eindhoven, 9 juni 2012.
Naam instelling…………… Datum visitatie……………. VISITATIE ORGANISATIE ONCOLOGISCHE ZORG.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
NMC 2003 De Waalbrug in wiskundig perspectief André Heck Amsterdam Mathematics, Science and Technology Education Laboratory.
Moet ‘t misschien anders..?. Wat vraagt deze tijd van een school?
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
 Spelprogramma waarin studenten van verschillende opleidingen tegen elkaar strijden.  De studenten worden in groepen per opleiding ingedeeld.  Het.
Algebra met Inzicht Bijeenkomst 11 december 2009.
Succes en dank! Aanpak in 8 stappen.
Bron: APS. (z.j.) Activiteitenwaaier een onderzoekende leraar. 1.
Programmeren met kinderen NWT-conferentie basisonderwijs SPANNING & SENSATIE.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Wie ben ik? Jan Zuur 51 jaar Docent-Coach Applicatie ontwikkeling en ICT-B Regisseur examinering In afrondende fase van Master Learning and Innovation.
Niels-Jasper van den Berg, Steven van Duijne, en Alexander van Brakel Woudschouten Natuurkunde Didactiek 2010.
Spraakherkenning en muziekinstrumenten Ron Vonk CMA (voorheen AMSTEL Instituut)
KEUZETHEMA: DIFFERENTIATIE Bijeenkomst
Evaluatie werkplekleren ’14-’15 OKTOBER 2015 Inhoud  Het doel van de evaluatie  Het rapport: de respondenten  Het rapport: de vragen  Opbouw enquête.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Bètadidactiek Beschrijving vak en NLT competenties die aan bod komen.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE? De Haagse Hogeschool Dienst Onderwijs en Studentenzaken Unit OB&A.
DOCENTENKAMER 1 APRIL 2014 MOOC´S: WAT IS HET EN WAT MOETEN WE ERMEE?
Workshop 4 Good practice: Hoe doe ik een goed onderzoek? Hoe zorg ik voor goede begeleiding? Door: Esther Schouten-de Bruijn Jan Vermeulen.
Bokhove, Van Stiphout, Bruin-Muurling Wiskunde op de drempel Onderzoeken naar algebraïsche vaardigheden Christian Bokhove (SMC / FIsme) Irene van Stiphout.
Studiedag NvvW D4 - Algebra en symbol sense in een digitale omgeving Christian Bokhove (St. Michaël College, FIsme) Als het gaat om algebra zijn zowel.
Overzicht Dudoc onderzoek “wijze waarop ICT ingezet kan worden bij het verwerven, oefenen en toetsen van algebraïsche vaardigheden, gericht op de overgang.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 3 Methode van onderzoek
Overzicht Dudoc onderzoek  Presentatie voor cTWO. Doel: een beeld geven van mijn onderzoek.  23 april 2009  Christian Bokhove.
High Speed Physics Het gebruik van de hoge- snelheidscamera in de natuurkundeles René van der Weijden Ron Vonk.
CLIL-didactiek voor Duits
WDA voor het vmbo Wiskundige Denkactiviteiten
Help….een bron!!!! Jaap Patist
Onderzoeksvraag Is er een belangrijke oorzaak te vinden, voor de afnemende stroom studenten die interesse hebben en/of zich uiteindelijk inschrijven, voor.
Instructie geven en uitvoeren
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Socrative-code: QZKVJVDXV Wifi-code: Muntgebouw1
Hoe plannen we onderzoekend leren in wiskunde?
Onderzoekend leren Hoe zien opdrachten voor onderzoekend leren bij wiskunde er uit? Tool IE-2: Het vergelijken van gestructureerde en ongestructureerde.
Psychotherapeutische interventies voor de huisarts Deel 2: Oplossingsgericht werken Deze sjabloon kan worden gebruikt als beginbestand voor het presenteren.
Hoe brengen opdrachten de beroepscontext het klaslokaal in?
Observeren rapporteren
Sleutels, codes en aanwijzingen
8 februari 2018.
Examens met ICT komen er aan
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Historisch redeneren in combinatie met Taalgericht vakonderwijs
Nieuwe Natuurkunde begint in de onderbouw! Woudschoten 2006
PowerPoint Taal Bijeenkomst 7: Evalueren op schoolniveau
Titel van wetenschappelijk project
Introductie Powerpoint biedt je allerlei mogelijkheden om een tijdsbeeld te presenteren met tekst, muziek, beeld en video. Klik op ‘Invoegen’ en ga lekker.
Onderzoekend leren Werkt onderzoekend leren (OL)?
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009

Inhoud presentatie Huidige lespraktijk Ranking Tasks –Beschrijving –Voorbeelden –Bron Aan de slag met Ranking Tasks ICT en Ranking Tasks –Physlets –Hot potatoes –Mastering Physics Discussie

Huidige lespraktijk Uitleg Opgaven oefenen Aandacht voor concepten Practicum

Opgaven en concepten Kim and Pak ‘Students do not overcome conceptual difficulties after solving 1000 traditional problems’ American Journal of Physics (juli 2002)

Ranking Tasks Een ranking task is een conceptueel vraagstuk waarbij leerlingen een aantal vergelijkbare situaties krijgen voorgelegd. Deze situaties vertonen onderling veel overeenkomsten maar er zijn een of twee factoren waarin de situaties van elkaar verschillen. Door het op volgorde plaatsen, geeft de leerling aan welk effect elk van de factoren heeft.

Ranking Task 1

Ranking Task 2

Bronnen voor Ranking Tasks

Aan de slag met Ranking Tasks

ICT : physlets

ICT: Hot Potatoes Let op: dit is een testartikel dat niet het eeuwige leven heeft

ICT: Mastering Physics

ICT overzicht Physlets –lastig vergelijken (items niet geklijktijdig in beeld) –Meerwaarde? Hot potatoes –Gelijk is niet mogelijk Mastering Physics –Prijskaartje –Mooi

Wat vinden leerlingen er van? ‘Dan denk ik dat ik het snap en dan moet ik zo’n ranking task maken…’ ‘Die ranking tasks zijn zo ongeveer het enige wat ik wel kan’ Het werkt als middel om discussie uit te lokken

Discussie Sterke punten Verbeterpunten Inzetbaarheid –Groepswerk –Introductie onderwerp –Test ICT of niet?

Dank voor uw aandacht Ron Vonk AMSTEL Instituut