Ranking Tasks in de natuurkundeles Ron Vonk WND-conferentie natuurkunde december 2009
Inhoud presentatie Huidige lespraktijk Ranking Tasks –Beschrijving –Voorbeelden –Bron Aan de slag met Ranking Tasks ICT en Ranking Tasks –Physlets –Hot potatoes –Mastering Physics Discussie
Huidige lespraktijk Uitleg Opgaven oefenen Aandacht voor concepten Practicum
Opgaven en concepten Kim and Pak ‘Students do not overcome conceptual difficulties after solving 1000 traditional problems’ American Journal of Physics (juli 2002)
Ranking Tasks Een ranking task is een conceptueel vraagstuk waarbij leerlingen een aantal vergelijkbare situaties krijgen voorgelegd. Deze situaties vertonen onderling veel overeenkomsten maar er zijn een of twee factoren waarin de situaties van elkaar verschillen. Door het op volgorde plaatsen, geeft de leerling aan welk effect elk van de factoren heeft.
Ranking Task 1
Ranking Task 2
Bronnen voor Ranking Tasks
Aan de slag met Ranking Tasks
ICT : physlets
ICT: Hot Potatoes Let op: dit is een testartikel dat niet het eeuwige leven heeft
ICT: Mastering Physics
ICT overzicht Physlets –lastig vergelijken (items niet geklijktijdig in beeld) –Meerwaarde? Hot potatoes –Gelijk is niet mogelijk Mastering Physics –Prijskaartje –Mooi
Wat vinden leerlingen er van? ‘Dan denk ik dat ik het snap en dan moet ik zo’n ranking task maken…’ ‘Die ranking tasks zijn zo ongeveer het enige wat ik wel kan’ Het werkt als middel om discussie uit te lokken
Discussie Sterke punten Verbeterpunten Inzetbaarheid –Groepswerk –Introductie onderwerp –Test ICT of niet?
Dank voor uw aandacht Ron Vonk AMSTEL Instituut