Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Identiteitsverankering
Advertisements

Mental Coaching P.S.C. West-Vlaanderen Pascal Engels Marc Rommelaere
situationeel leiderschap
Evaluatie van mentorprojecten
Communicatie en draagvlak
Door goede gesprekken groeien
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Verstand en liefde zijn vreemden voor elkaar…
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
Trainingsproject voor burgers met kwetsbaarheid. Samenwerking.
Professioneel-kritische Instelling
Ruimte voor jouw persoonlijke ontwikkeling Professioneel-kritische Instelling Training follow-up (dag 2)
Iedereen coach naar Jef Clement.
Een bericht speciaal voor jouw m’n
Janneke Barelds, MSc Universiteit van Tilburg/Tranzo
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Gedragsgericht interviewen bij werving en selectie van nieuwe medewerkers Annelies Poppe Charlotte De.
WELKOM! Bij de Workshop “Blik op jezelf” Oftewel BLIK OP IK..!
En begrijpen we elkaar dan? Hoe benaderen we elkaar ? Ellen Witteveen 6 november 2010 ‘Roeien met de riemen die je hebt’
Kernprocessen van de Act methodiek
Bibliotheek Helmond-Peel Uit& Thuis in Bibliotheek Helmond-Peel Maria Vermeer.
Ik dacht dat het geluid voor ons, levende wezens, belangrijk was en daarom heb ik gezegd: Mijn oren.
De Wet maatschappelijke ondersteuning
Aan de slag met de BETERapp
Patronen en Integraal samenwerken
Communicatiehandvatten Blijf in contact
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
LES 1 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Personeelsessie LOKO.
Inhoud deelsessie Samenwerking Kenniscentrum Zelfhulp en Ervaringsdeskundigheid (KZE) en RIBW Midden-Brabant Toelichting per project: Herstelkaartjes Herstelcoach.
Onze doelen en visie in beeld
Regie over eigen leven..
Veranderen, Haal er uit wat er in zit!. Programma: Voorstellen Wat verandert er bij jullie? Veranderen. Welke processen spelen er? Model. Hoe kijk je.
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Menu Mind Us Onder het mom van “U vraagt wij draaien” verzorgt Mind Us o.a. de volgende onderdelen: Schaduwdraaien Communicatietrainingen.
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Het coachende functioneringsgesprek
LOOPBAANSCAN MEDEWERKERS SECTOR WATERSCHAPPEN. JOUW LOOPBAAN De nieuwe cao sector waterschappen biedt kansen om jezelf verder te ontwikkelen in je loopbaan!
Gespreksvaardig-heden
CLINIC AANDACHT EN BEGELEIDEN VOOR FUNCTIONEREN Lucas Onderwijs 14 mei 2013.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.

Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Communicatie Les 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Methodiek: Plancyclus
Niertransplantatie bij leven Screening en begeleiding van de kandidaat-donor door de maatschappelijk werker.
COACHEN; zelf aan het werk! HELICON MBO Den Bosch W43
Kennissessie Lumina Spark 1 februari | Pagina 2 Doelstellingen Delen ervaringen – vragen Ervaringen Management in Motion? Ervaringen/vragen Interimmers?
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Omgaan met verandering Elke verandering is een vernieuwing…
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Regie op je eigen loopbaan: workshops ter inspiratie
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
Verdieping Timemanagement
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Dialoog aan tafel [logo organisatie].
Les 1 zgk kwaliteitszorg.
Passend onderwijs.
In gesprek met elkaar Gebruik eventueel rode en groene kaartjes waarmee mensen kunnen aangeven of ze het eens of oneens zijn met de stelling.
Nee Zeggen!.
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Logo gemaakt voor Eye Opener door Taco Bals
Doelen Aan het einde van de les weten jullie:
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend is dat en dan vooral voor mensen met een beperking? Mensen met een beperking wonen steeds vaker in de wijk. De verbinding van deze groep mensen met de wijk komt nauwelijks tot stand. Als we willen werken aan inclusie, zullen de werkwijzen onder de loep genomen moeten worden, zal meer, waar mogelijk en wenselijk, vanuit cliënt-perspectief gewerkt moeten worden Bij schaduwdraaien worden werknemers aan een ervaringsdeskundige gekoppeld. Schaduw-draaien

Mind Us Schaduwdraaien Schaduwdraaien houdt in een deelnemer (werknemer) vergezellen voor een periode van een halve of een hele dag. De deelnemer: Wordt geobserveerd door de schaduw-draaier. Geeft de schaduw-draaier een beleving van iemands dagelijks werk. Wordt gekoppeld aan iemand met dezelfde doelstellingen Schaduw-draaien

Mind Us Doel: De deelnemer beter leren omgaan met bepaalde situaties en het uitwisselen van kennis. Dit gebaseerd op wederzijds vertrouwen. De organisatie inzicht te geven in de knelpunten op de werkvloer en het functioneren van de deelnemers. Het inlevingsvermogen van de deelnemer vergroten. De cliënt wordt serieuzer genomen. Verhogen van de mate van inclusie van de cliënt. Schaduw-draaien Deelnemer Organisatie Cliënt

Mind Us Kennismaking met bespreking dagindeling en leerdoelen 1 e observatieperiode 1 e evaluatie van tips en tops m.b.t. leerdoelen 2 e observatieperiode 2 e evaluatie van tips en tops m.b.t. leerdoelen Afronding of verdere planning van acties en leerdoelen en leerproces Vraag na gesprek aan de cliënt: Hoe vond je het gesprek? Schaduw-draaien Acties

Mind UsSchaduw-draaien Resultaat De deelnemer: functioneert na deze dag beter zit lekkerder in zijn vel heeft meer zelfvertrouwen kan beter zijn doelen bepalen straalt dit ook uit naar de mensen met wie hij direct en indirect samenwerkt De organisatie: krijgt inzicht in het functioneren van de deelnemers krijgt te maken met een beter gemotiveerde deelnemer De cliënt: krijgt te maken met een beter gemotiveerde contactpersoon wordt serieuzer genomen door een beter inlevingsvermogen van de deelnemer wordt aangemoedigd te werken aan een verhoogde staat van inclusie Deelnemer Organisatie Cliënt

Mind UsSchaduw-draaien Stap 1 Stap 2 Stap 3 Er wordt een werknemer geselecteerd Schaduw-draaier en werknemer worden met elkaar in contact gebracht Er wordt een dag afgesproken

Mind UsSchaduw-draaien Reflectie 1.Zijn er bepaalde dingen waar je tegenaan loopt? Keren die regelmatig terug? Herken je hierin patronen? Welke? 2.Wat zijn voor jou de 2 tot 3 belangrijkste tips die we vandaag besproken hebben? 3.Wat zijn voor jou de 2 tot 3 belangrijkste tops die we vandaag besproken hebben? 4.Wat betekent dat voor jouw werk? 5.Wat was een interventie die de koers wijzigde? 6.Wat was een interventie die mislukte? 7.Waren er momenten dat je je ongemakkelijk voelde? Waarom? 8.Waren er momenten dat je je geïnspireerd voelde? Waarom? 9.Welke andere dingen vielen je aan jezelf op? 10.Hoe kan dit helpen met het verhogen van de staat van inclusie van de cliënt? 11.Zijn er nog andere zaken die ter sprake moeten komen, of die we vergeten zijn? 12.Hoe vond je het vandaag? Voorbeschouwing Wat is je motivatie om mij te vragen? Zijn er gesprekken waarbij je je ongemakkelijk voelt? Hoe zien die er uit? Wat is naar jouw mening het resultaat tot nog toe m.b.t. inclusie van de cliënt?

Mind UsSchaduw-draaien Individuele rapportage Om het maximale effect van schaduwdraaien te verkrijgen, wordt niet op individuele basis gerapporteerd. Er wordt wel na 14 dagen een rapportageformulier ingevuld voor latere verwerking. Deze vindt u in de volgende dia. Eind-/tussen- rapport Rapportage over een periode schaduwdraaien 1.Ranglijst organisatorische knelpunten 2.Top 3 van tips en tops (geanonimiseerd) 3.Belevingen van de cliënten 4.Percentage van deelnemers die na schaduwdraaien beter functioneren lekkerder in hun vel zitten meer zelfvertrouwen hebben beter zijn / haar doelen kan bepalen Het schaduwdraaien als zinvol hebben ervaren

Mind Us Zijn er bepaalde dingen waar je tegenaan loopt en regelmatig terugkeren? Welke zijn dat? Wat zijn voor jou de 2 tot 3 belangrijkste tips die we besproken hebben? Wat zijn voor jou de 2 tot 3 belangrijkste tops die we besproken hebben? Is er naar jouw mening na schaduwdraaien een verhoogde kans dat de cliënt een verhoogde staat van inclusie verkrijgt? Ja/nee Na schaduwdraaien functioneer je beter. Ja/nee zit je lekkerder in je vel. Ja/nee heb je meer zelfvertrouwen. Ja/nee kun je beter je doelen bepalen. Ja/nee Ik vind schaduwdraaien wel/niet zinvol omdat… Schaduw-draaien Rapportage formulier