Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
“In balans” met sociale netwerken
Intervisie als methodiek bij collegiale coaching
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Het Dal der Tranen… Voor mijn engel Darby Bij Prema.
Herstelondersteunende zorg
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Respectvolle bejegening
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Ontwikkeling onderlinge verhoudingen
Flow als sturingsprincipe
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Kats en coaching doe, leer, ontwikkel jezelf
Waarde-volle zorg LPZ, 11 oktober Opbouw Voorstellen Ontwikkelingen Ander perspectief In gesprek 2.
Ho 6: Motivatie.
Taken, functie en beroep (hfdst.8)
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Inleiding politieke sensitiviteit
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Ludo Daems.
7 inzichten van Nieuw Leiderschap
Hilde Bellaard van Krachtig Werk
Greep op de groep Goed teamleiderschap Je groep of team sturen in de gewenste richting Congres Groepen Ede 8 april 2011 Willem de Haas © Willem de Haas.
Workshop Omgevingsgericht werken in het politiek bestuurlijke krachtenveld Ter gelegenheid van de BZK Projectdag 20 november 2008.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Coachen Maandag 14 juni 2006.
Een theoretische verkenning
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Veranderen: 2 verschillende benaderingen
Ethiek.
De kracht van mensen en teams
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Volksuniversiteit Zwolle
Eerstejaarsproblemen
GRIP krijgen op werkdruk en stress met het JD-R model
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Hoe leert de ruiter NHB DEURNE.
Hoe zorgen we dat het in de klas belandt?. Welke (on)geschreven regels werken in jouw organisatie de toepassing van ICT tegen? Is er in jouw organisatie.
Presentatie praktijk E-movere en Academie Moderne MassageTherapie
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.

Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije
Lastige situaties bij het coachen van groepen
Coachen op competentie-ontwikkeling
Matchcare REGIE OP JE EIGEN LOOPBAAN: WORKSHOPS TER INSPIRATIE.
Kies voor respect | Presentatie Eerbied voor God, respect voor elkaar.
FOCUS IN ACQUISITIE Welkom bij de workshop Presentatie: Herma Wichman specialist in een heldere focus en strategie.
De zorgzame leraar Schijndel 1 oktober Doel van deze workshop Onderzoek..... Wat maakt een leraar zorgzaam?
IK en WIJ ontwikkeling De weg naar autonomie in verbinding Jale Simsek
RET Verdieping bij hoofdstuk 11 Handboek voor leraren RET Een goede leraar worden.
Dr. Patrick Vermeulen GITPMoed & Vertrouwen Moed en Vertrouwen Workshop 1 Motivatie 1.
Training praktijkbegeleider Rol van de begeleider Regio Scouting Zeeland.
Breathfulness Korte test of Breathfulness iets voor jou kan betekenen Breathfulness Academy Vraag 1 – waar zit je adembeweging meestal? Hoog (borst)Laag.
Passend Onderwijs: Een nieuwe werkelijkheid? STRATEGISCHE SESSIES (V)SO STRATEGISCHE SESSIES (V)SO Regio bijeenkomst April 2014.
Talent in Ontwikkeling
Mariël Kanne Docent ethiek 30 maart 2016 Dilemmabesprekingen als hulpmiddel bij het (leren) klinisch redeneren.
Werkdruk en de mr Annemieke Schoemaker Trainer/adviseur.
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Hoe Talent herkennen? TALENT TALENT TALENT Waar je echt niet goed in bent? Je stelt activiteiten uit…. Over een grote hobbel…. Dialogen in.
Talent in Ontwikkeling
Persoonlijk Leiderschap
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Eigenaarschap.
College Zelfredzaamheid & Eigen Kracht
Leiderschapsontwikkeling
Positief Leiderschap : wat. waarom. hoe
Transcript van de presentatie:

Coachen en reflecteren De kracht van coaching Leerlijn 3

Peercoaching  coaching#tab=0

Leerlijn 3  Drijfveren  Kwaliteiten  Erkenning & zichtbaarheid  Gevoelens en overtuigingen  Teamprestaties  Basisbehoeften team  Groepsdynamica  Groupthink  Synergie  Bewustzijn en coachen  Bewustzijn, poppenspeler of marionet  Cirkel van invloed  Coachen op drijfveren

Drijfveren, waarom werk ik hier?  Kwaliteiten  Erkenning & zichtbaarheid  Gevoelens en overtuigingen Bezinning (waarden & normen) Overtuigingen en opvattingen (attituden & gevoelens) Focus op talenten (aansluiting op belevingswereld) Nieuwsgierig naar de ander (openheid & toegankelijkheid) Teamprestaties

Collegiale consultatie 

Wat beweegt mensen? Kwaliteiten Overtuiging Drijfveren

Wat beweegt mensen?  Wat beweegt mensen?  Welke kwaliteiten?  Wanneer voelt men erkenning, zichtbaarheid?  Wat heeft iemand nodig? Sociale verbondenheid AutonomieCompetentie

Basisbehoeften  Sociale verbondenheid: Het samenwerken met anderen aan het leveren van teamprestaties.  Autonomie: De eigen wil. Het maken van duidelijke keuzes en de verantwoordelijkheid hiervoor.  Competentie: Het gevoel dat je professionele taken aankunt. Sociale verbondenheid Autonomie Competentie

Vragen  Hoe kun je de autonomie van een leraar bevorderen?  Hoe kun je de perspectieven en kwaliteiten van je collega’s benutten?  Hoe kun je een gevoel van verantwoordelijkheid en zelfsturing bevorderen?

Teamprestaties  Basisbehoeften team, collectief leren  Groepsdynamica  Groupthink  Verdedigingsmechanismen: slim praten werkt statusverhogend  Kenmerken van groepsdenken  Synergie  Het vergt moed!: Open en kwetsbaar opstellen ten opzichte van je groep.

Groepsdenken  De illusie van onkwetsbaarheid: Alleen positieve kant zien van eigen plannen.  De illusie van unanimiteit: Als iedereen het unaniem eens is, dan kun je als individu er niet tegenin gaan.  Onderdrukking van persoonlijke twijfel: Leden negeren signalen die gemaakte plannen dwarsbomen.  Bewakers van groepsmening: Geen andere opvattingen toegestaan.  Druk uitoefenen: De groepsagenda wordt gemanipuleerd door (zachte) leider met stilzwijgende goedkeuring van de leden.  Rationaliseren: Bedreigingen die consensus in de weg staan, worden weggerationaliseerd (geredeneerd).  De illusie van ethiek: Het doel heiligt de middelen, wij doen niks fout.  Stereotypen: Er ontstaan zwart-wit denkgedrag, nuances (het grijze gebied) vallen weg. Vastgeroeste overtuigen worden als ‘feiten’ opgevat. (de Roode, 2012)

Synergie  Sociale attractie GROEP Onderlinge relatieTaakgerichtheid

Boven- en onderstroommodel

Bewustzijn en coachen  Bewustzijn, poppenspeler of marionet  Cirkel van invloed  Coachen op drijfveren

Wie ben jij?  Poppenspeler of Marionet?

Bewustzijn en coachen  Coachen: Het beste uit mensen halen!  Zelfsturing  Verantwoordelijkheid  Wederzijdse afhankelijkheid vormgeven  Emotionele binding coach-coachee  Bewustzijn  Gerichte aandacht  Helderheid  Concentratie  Vertrouwen

Opdracht  Hoe nieuwsgierig ben jij naar je collega’s?  Waar ligt het probleem nu werkelijk bij de implementatie van het ICT beleid?

Een coachgesprek  coachingsgesprek#tab=0 coachingsgesprek#tab=0  Wat vond je goed aan dit gesprek?  Wat heb je gemist?

Cirkel van invloed

De klacht is niet het echte probleem  Zoeken naar het echte probleem: Klacht Probleem Overtuiging Drijfveer

Leren doe je voorbij je comfortzone

Coachen op drijfveren 1. Achterhalen onbewuste drijfveren en overtuigingen I. Het voorkomen van herhaling II. Vastzitten in (oude) denkpatronen 2. Op zoek naar ideaalbeelden I. Ideaalbeeld en hoge verwachtingen II. Ideaalbeeld dat klachten in stand houdt III. Ideaalbeeld bijstellen 3. Overtuigingen opsporen I. Blindmakers II. Beperkende overtuiging in stand houden van problemen 4. Inzicht geeft uitzicht I. Gebrek aan zelfkennis II. Beperkende overtuiging bijstellen: iets doen wat je normaal vermijdt III. Patronen doorbreken en balans herstellen 5. De onbewust coach I. Ken je eigen drijfveren en beperkingen II. Ken de drijfveren van de ander, focus op talent (Schouten, 2014): “Neem geen genoegen met een half leven.”