VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3
VIAVINCI Programma bijeenkomst 3 Spreek activiteit met classroom English Terugkoppeling werkopdracht bij bijeenkomst 2 Actuele ontwikkelingen: Engels vanaf groep 1 Gebruik van de methode Eigen vaardigheid: grammatica Eigen vaardigheid: leesvaardigheid Praktijkopdracht
VIAVINCI Warmer Spreekopdracht Classroom English
VIAVINCI Terugkoppeling De verwerkingsopdracht van de tweede bijeenkomst was: Verbeter het lesontwerp van de vorige opdracht aan de hand van de leerervaringen van bijeenkomst 2. Voer de lesactiviteit uit en neem ‘m op (op video). Kijk de opname zelf terug (nog beter: samen met een collega) en evalueer of je hebt voldaan aan de kwaliteitseisen die je jezelf hebt gesteld. Neem het evaluatieverslag mee naar bijeenkomst 3 We wisselen dit met elkaar uit.
VIAVINCI Terugkoppeling Welke vaardigheden werden gebruikt? Was het leerkracht gebonden? Waren de kinderen actief bezig? Was er TPR? Waren de zintuigen geactiveerd bij het leren? Waren de kinderen aan het leren door het te ervaren? Waren er verschillende leervormen gebruikt? Was de doeltaal de voertaal? Was de activiteit kort en aandacht houdend?
VIAVINCI Actuele ontwikkelingen Engels vanaf groep 1 Early Bird - scholen Anglia – scholen Tweetalige scholen – TPO pilot vbCmaXA2Y vbCmaXA2Y
VIAVINCI Methodegebruik 1 Workshop: neem kennis van de methoden die gebruikt worden op de scholen van de deelnemers in deze cursusgroep. Voor welke groepen? Bestudeer de leerlijnen Didactiek? Organisatievormen Omvang? Vinden kinderen de methode leuk? Wat doe je er dan aan?
VIAVINCI Methodegebruik 2 Wat heb je zelf als leerkracht aan deze methode? Gebruiksgemak? Toets-/registratie-/volgsysteem? Bruikbaar voor opstellen groeps- en handelingsplannen? Kun je er zelf ook nog van leren? (vergelijk je eigen leerpunten uit bijeenkomst 2)
VIAVINCI Methodegebruik 3 Workshop: zelf leren met en uit deze methode Zoek een les / toets / werkblad die past bij je eigen ontwikkelpunten Ga deze les met enkele collega’s maken: Stel jezelf een doel Uitvoeren Evalueren: heb ik m’n doel bereikt? Wissel in je groepje van les en doe dat enkele keren. Let goed op de leereffecten: je hebt er niet alleen zelf iets aan, maar je komt zo ook op verbeterpunten voor het gebruik in de klas.
VIAVINCI Methodegebruik 4 Flipping the classroom dFzlc Flipping the classroom with English XT53I
VIAVINCI Eigen vaardigheid Workshop grammatica Prepostions of time, place, with verbs, with adjectives Some / any
VIAVINCI Eigen vaardigheid Workshop ‘leesvaardigheid’: Welk niveau heb ik? Wat ga ik nu leren? (onderwerp / thema, omvang, verwerkingsvragen) Voorbereiden Uitvoeren Evalueren
VIAVINCI Afsluiting Evaluatie Werkopdracht: Maak werkopdracht eigen lesactiviteit af. Maak een nieuw lesactiviteit aan de hand van een methode waarbij je erop let dat je de leerpunten die je jezelf hebt gesteld, verbetert. Na de volgende bijeenkomst neem deze methode lesactiviteit weer op (video), bespreek ‘m na met een collega en geef een beoordeling van de kwaliteit van de les. Berg dat verslag op in je portfolio Blik vooruit 4 e bijeenkomst: neem opnieuw jullie methode Engels mee (1 werkboek, 1 leerlingenboek, 1 handleiding, ICT…), we gaan vooral aan de slag met de schrijfvaardigheid