Levensbeschouwelijk kringgesprek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Leerlingenraad Leerlingenraad Laat je stem horen!!
Opleiding Plezier Discipline communicatieBeleving Begeleiding.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
De Veilig in elke Vezel campagne is een initiatief van VERAS en VVTB ter bevordering van de veilige verwijdering van asbest in Nederland. Deze campagne.
Welkom Mijzelf voorstellen aan de hand van een recente gebeurtenis waarbij ik ‘in mijn vuur stond’ Wat gaan we doen vandaag.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Pastoraal op school.
Aan de slag met het leerplan RK-godsdienst
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
17 januari Talent … “Overal aanwezig, maar niet altijd zichtbaar.”
Opleiding Brandveiligheidsadviseur
Pass’t Montessorionderwijs ?
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
ICLON, Interfacultair Centrum voor Lerarenopleiding, Onderwijsontwikkeling en Nascholing Docenten en educatieve hervormingen Uw lespraktijk veranderen.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
MANTELZORGGESPREK.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Onze doelen en visie in beeld
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Nathan de Wijze en de Drie Ringen Een parabel over interreligieuze dialoog.
Wandelen op het water Van letterlijk naar post- kritisch geloof.
Levensbeschouwelijk kringgesprek
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Multicultureel feesten op school.
Levensbeschouwelijk kringgesprek Thema: Inclusie in het onderwijs.
Seculariseer uw school! 20 tips Hoe de katholieke identiteit van uw school zéker verloren laten gaan? “Ironie is de hoogste vorm van ernst.” (S. Kierkegaard)
Grootmoeders ring Een oefening in cognitieve geloofsstijlen.
Geloofsbeelden Groepsgesprek “geloven is als…”
De leerlingenraa d Laat je stem horen!.
ONDERZOEKSVAAR DIGHEDEN 3 Instituut voor Sociale Opleidingen.
Onderzoeksvaardigheden 3
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Vandaag  Literatuur hf 6 en 7 adhv ervaringen  Evaluatie + afronding  Afspraken volgende keer.
Praktijkervaring en reflectie
Mini- symposium zorg. Passend onderwijs. Expertisecentrum Studentbegeleiding Alle 2 e en 3 e lijns-begeleiding samengebracht in één team Regie, samenhang.
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Studieloopbaancoaching 1 kwartaal 2.3
INTERVIEW. Hallo, Ik ben juf Isabelle. Ik geef les in het 1 ste leerjaar van de Sint-Stevensschool.
Jezusbeelden Groepsgesprek “Jezus Christus betekent voor mij …”
Bijeenkomst September 2015
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Kiezen voor keuzedelen
Bijeenkomst 3. Terugblik  Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken?  Huiswerk  Hoe is het huiswerk gegaan?
Op weg naar een design for all? UNIVERSEEL ONTWERP IN DE KLAS 1.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Kompas voor het diplomalandschap. Ik vind het belangrijk om te weten wat het verschil is tussen de diploma’s van Wetenschap & Technologie Internationaal.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
De leerlingenraa d Laat je stem horen!
09/11/2009 Interactie met studenten Workshop opleiding Psychologie 9 november 2009.
Schoollogo’s Uiting van Recontextualisering?!. Schoollogo’s Werkvorm: logo’s aan het woord  TOPICS: welke rol kunnen logo’s spelen in een katholieke.
Hoe zet je leerlingen aan het werk?
Het loopbaangesprek.
Met STAR(R) meer zicht op competentieontwikkeling
Zorglokaal DE EVALUATIE.
Afstemmen op elkaar doorheen voorbereidend gesprek
Bedrijvigheid in de lessen economie!
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
LOB in het mbo Onderzoek naar het bevorderen van
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Hoe verhogen we de betrokkenheid van alle collega’s?
ACTUALISATIE LEERPLAN 1 september 2019
Bouwen aan succesvolle teams LSD en Casuïstiek
Transcript van de presentatie:

Levensbeschouwelijk kringgesprek Metafoor van de dialoogschool én werkvorm Additional text exploring the video clip.

levensbeschouwelijk kringgesprek Metafoor van de dialoogschool én werkvorm TOPICS: Het concept Dialoogschool in praktijk brengen. Over een levensbeschouwelijk thema in een Dialogaal gesprek gaan. DOELGROEP: Leerlingen lager onderwijs (3de graad), leerlingen secundair onderwijs (1ste, 2de, 3de graad), studenten hoger onderwijs, leerkrachten in opleiding, leerkrachten, identiteitsgroepen, directie, beleidsverantwoordelijken. MATERIAAL: Bijhorende powerpoint, beamer, scherm, voldoende ruimte om stoelen in een cirkel te plaatsen, materiaal voor op de K-stoel (zie powerpoint). DOELSTELLINGEN: Oefenen in Dialoog en Recontextualisering (het christelijk geloof ‘hertalen’ naar vandaag). VOORKENNIS: Er is geen voorkennis vereist. BASISVOORWAARDEN: Bereid zijn een open, oprechte dialoog aan te gaan met andersdenkenden en gelijkgezinden. De begeleider is iemand die voldoende kennis heeft van de katholieke traditie. DUUR: +/-50 minuten. TROEF: Deze werkvorm is een concrete vormgeving van het concept Dialoogschool en kan zo een concrete gestalte geven aan dit theoretisch concept. Additional text exploring the video clip.

Levensbeschouwelijk kringgesprek Stappenplan Stap 1: Maak duidelijke groepsafspraken voor je aan het kringgesprek begint. Stap 2: Plaats de stoelen in twee kringen. Een binnenste cirkel van 6 tot 8 stoelen waarvan één stoel leeg moet blijven en één stoel de K-stoel wordt. Leg op de K-stoel de voorbereide impuls klaar. Een buitenste cirkel met evenveel stoelen als er deelnemers zijn aan het kringgesprek. Stap 3: Open het kringgesprek met een inbreng rond een levensbeschouwelijk thema. De inbreng en het thema worden gekozen door de begeleider. Deze dienen aan te sluiten bij de interesses en noden van de doelgroep. Voorzie enkele reflectievragen om het thema te openen. Wie wil kan dan reageren door plaats te nemen in de binnenste cirkel. Alleen de deelnemers in de binnenste cirkel gaan in gesprek met elkaar. De deelnemers in de buitenste cirkel luisteren actief en wanneer iemand wenst deel te nemen aan het gesprek neemt hij/zij plaats in de binnenste cirkel. Additional text exploring the video clip.

Levensbeschouwelijk kringgesprek Stappenplan Stap 4: Op een bepaald moment wordt de impuls van de K stoel binnengebracht in het kringgesprek. De begeleider of één van de deelnemers neemt hiervoor het initiatief. De deelnemers brengen de christelijke impuls en het levensbeschouwelijk thema bij elkaar en plaatsen de impuls zo in een nieuwe context. De begeleider kan hierbij helpen door vragen aan te reiken en waar nodig meer achtergrondinformatie te geven over de impuls. Dit is wat we bedoelen met Recontextualisering. Een proces van multicorrelatie tussen een hedendaagse realiteit/discussie en de christelijke traditie. Hierdoor kan de traditionele impuls een nieuwe betekenis krijgen en opnieuw geloofwaardig worden. Stap 5: Verplaatsen van de K-stoel naar het midden van de binnenste cirkel, gesprek openen omtrent de katholieke voorkeursoptie in de Dialoogschool. Stap 6: Na het kringgesprek kan een levensbeschouwelijke reflectie volgen. Zeker voor leerlingen is deze metareflectie raadzaam. Additional text exploring the video clip.

Levensbeschouwelijk kringgesprek Aanbevelingen Bekijk het gedetailleerde en schematische stappenplan als begeleider (zie extra powerpoint). Zoek naar een gepaste impuls op de K-stoel die voldoende en accuraat uitnodigt om te Recontextualiseren. Evalueer deze werkvorm als begeleider én ook met de groep. Pas deze werkvorm niet alleen toe in klascontext maar ook bijvoorbeeld met de leerlingenraad, pedagogische raad of ouderraad. Vermits deze werkvorm ook metafoor is voor het concept Dialoogschool dient hij onderdeel te worden van het schoolgebeuren. Zorg ervoor dat de je je de begrippen Recontextualisering en Dialoogschool eigen maakt als begeleider. Wees waakzaam voor de valkuil van de Christelijke Waardenopvoeding als compromismodel. Additional text exploring the video clip.

Levensbeschouwelijk kringgesprek Evaluatie Hoe verliep het levensbeschouwelijk gesprek? Wat neem je uit dit gesprek mee voor jezelf, je klas, je school? Heeft deze werkvorm de groep geholpen om te Recontextualiseren? Heb je ervaren dat deze werkvorm ook metafoor kan zijn van de Dialoogschool? Hoe dan wel/niet? Zie je nog toepassingsmogelijkheden van deze werkvorm? Zo ja, hoe en waar? Wat heb je nodig om deze werkvorm verder te integreren in het schoolgebeuren in jouw specifieke context? Wat heeft je school nodig om verder te kunnen groeien richting Dialoogschool? Hoe ga je de nodige stappen zetten? Maak het concreet! Narrative scenario, illustration and references.