Nathan de Wijze en de Drie Ringen Achtergrondvisie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe operationaliseer je dit vanuit de ontwikkelingspsychologie?
Advertisements

Introductie op de Islam
Leven in de kracht van de Heilige Geest
“Genade en verzoening" 1.
Uitzien naar de komst van Jezus 3. De kleine dingen die het doen.
Levensbeschouwing Welkom
Je hebt een keuze: Welke kant ga jij op?
Kerst 2012 God is bij de mensen komen wonen.
Discipelschap.
EEN GOD, GROOT IN LIEFDE. De ervaring van de voorkomende liefde van God is de grootste schat van ons leven. Ze geeft vreugde, versterkt onze verbondenheid.
Welkom in de samenkomst
Efezen 4:7-24 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven naar Genade Vs 7-10 Gaven van Christus aan de Gemeente Gaven van Christus aan de Gemeente Vs 11: Vs 11: –Apostelen.
Denken en dienen Romeinen 12-15
Preek Halle 1 december 2013 Voldoen aan Gods verwachtingen
Relaties Van levensbelang…….. Relaties Profetie: 19 september 2010 – Relatie met God is het belangrijkste in een mensenleven – Belangrijk om missionair.
MINDER BANG ZIJN MEER LIEFHEBBEN.
De christelijke boodschap
Woord van Leven Februari 2010.
Het verschil tussen Christendom & Islam
De Islam.
Godsdienst.
De ontwikkeling van Het Christendom..
| Jezus kussen ?. ik/wij God Love is the currency of the kingdom genade aanbidding.
Godsdienst.
ABC van het geloof Soms doen mensen alsof het een soort hogere wiskunde is, het geloof in God de Drie-enige. Met een simpel sommetje kom je niet uit:
Geloven als ‘dankbare rede’ Bert Roebben Theologische Faculteit Tilburg.
Naar een nieuw model Catechetiek – uur 3. Elementen voor nieuw model Uitdagingen als criteria Verlangen en mysterie als grond Geloof als explicatieve.
GROEIEN EN VRUCHT DRAGEN.
‘De weg, de waarheid en het leven’?
Psalm 44: geloofsvragen, herkenbaar.
Woord van Leven September 2011.
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Hoe kun je Geloven? Een jaar of tien geleden zat ik in een studentenkamer. HIJ zat tegenover me. Als ik eraan terugdenk voel ik mijn wangen weer gloeien.
Preek Jakobus 2:
Geloof.
8. Leg Nathans woorden uit: ‘ Wie kann ich meinen Vätern weniger als du den deinen glauben? Kann ich von dir verlangen, dass du deine Vorfahren Lügen strafst,
Spreken over onze ellende … Geen los onderwerp! Onderdeel van de leer van de genade. Hoofdboodschap van de kerk Niet: je bent een erge zondaar Maar: je.
Tussen gisteren en morgen: theologisch denken over hedendaagse ervaringen van gezinnen Annemie Dillen, Faculteit Godgeleerdheid, K.U.Leuven.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
"het woord der verzoening"
Inclusieve Ik & Inclusieve Samenleving Farida Farhadpour
Bouwstenen voor christelijk ethisch denken
De doop in de Heilige Geest
Hoe leidt God ons? Vragen daarbij: leidt God ons? willen we dat wel?
Verbondenheid: met elkaar leven uit Gods liefde
Nathan de Wijze en de Drie Ringen
Zegt de Bijbel iets over jouw muzieksmaak
Wat verwacht de katholieke dialoogschool van het vak godsdienst?
Een baan, groei in hun gemeente, kinderen vertellen wie Jezus is: dat zijn de dromen van jonge christenen wereldwijd. Het is Biddag! Bid je mee? Voor.
MODULE 2 : naar een bruikbaar model Het (christelijk) personalisme= uitdieping van het afwegingsmodel.
Religie, mens en samenleving (voorlichting algemeen) 1 RMS – Wat? Waarom? Voor wie? Presentatie voor de leerlingen van VWO 3 over een nieuw keuzevak in.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Een merkwaardig fenomeen Kerken lopen leeg, terwijl religiositeit toeneemt.
Bepalen de kracht van een masker Houtsoort Houtsoort decoratie decoratie.
Iedereen gelooft 100%.
Het werk van de Geest.
Namens de hoogste baas checken of de huisstijl in het filiaal wel tot zijn recht komt. Is er aandacht voor kinderen bij Walibi? Kun je met.
OVER VERKONDIGING EN CATECHESE
Christelijke vrijheid
    Christelijke vrijheid samen God willen dienen in de gemeente
Kringgesprek Religie Introductie cursus 3.
Geloven… waarom?.
De God van de Schriften.
Gods Drieëenheid Wezenlijk voor Hem én ons
Totaalethiek – groei-ethiek
Hoofdstuk 2: op zoek naar waarheid
Als je hier weggaat, weg van de tafel,
Jodendom Christendom Islam. Jodendom Christendom Islam.
Parabool: levensstijl van winnen of verliezen
Parabool: levensstijl van winnen of verliezen
Transcript van de presentatie:

Nathan de Wijze en de Drie Ringen Achtergrondvisie

Nathan de Wijze en de Drie Ringen Van een traditioneel katholicisme naar een open christendom “De essentie van het christendom bestaat er in te leven alsof men de ware ring bezit.”  Men kan de nadruk leggen op ‘leven’, op de ‘ware ring’, of op ‘bezit’.  Deze verschillende nadrukken impliceren verschillende visies op het christendom. Wanneer de nadruk gelegd wordt op het woord leven, dan suggereert dit een type christendom dat zichzelf poogt te realiseren doorheen goede daden, doorheen het waarmaken van liefde en goedheid. Wanneer de nadruk gelegd wordt op de ware ring, dan kan dit wijzen op een christendom dat zichzelf karakteriseert als de ware religie, dat een monopolie claimt op de waarheid. Wanneer de nadruk gelegd wordt op het bezitten van de ring, dan duidt dit op een eerder gesloten houding, waarbij het christelijke geloof voorbehouden blijft voor een selecte groep van insiders. Het duidt eveneens op een ‘bezittende’ attitude, waarbij men het geloof liefst voor zichzelf houdt en daarbij weinig ruimte laat voor solidariteit.

Nathan de Wijze en de Drie Ringen Van een traditioneel katholicisme naar een open christendom Deze drie nadrukken (indien geïnterpreteerd op de wijze zoals hierboven) komen overeen met drie verschillende benaderingen van het christendom, die beknopt samengevat worden in de volgende concepten: existentie - het handelen essentie - het zijn bezitten - het hebben van, beschikken over Deze drie benaderingen dienen alle drie aanwezig te zijn om de volle draagwijdte van het christendom te kennen. De Parabel van de Drie Ringen kan zo geïnterpreteerd worden als een verhaal over de verhouding tussen een eerder traditioneel, conservatief katholicisme en een christelijk geloof dat open en eerder toekomst-georiënteerd is.

Nathan de Wijze en de Drie Ringen De visie van Lieven Boeve 1 : het christelijk verhaal als open verhaal  Het christelijke verhaal is een open verhaal, “een verhaal dat oriëntering en integratie biedt zonder daarom alles totalitair in het eigen verhaal te willen insluiten”²:  Het christelijk verhaal relativeert zichzelf: het is niet het enige verhaal  Én neemt zichzelf ernstig: enkel in het particuliere verhaal kan van God getuigenis afgelegd worden.  In de confrontatie met de veelheid van verhalen ontdekt het christendom zijn onherleidbare eigenwaarde: het opent een weg naar en voor God. 1Z IE L. B OEVE, Onderbroken traditie. Heeft het christelijk verhaal nog toekomst?, Kapellen, Pelckmans, 1999, p Ibid., p. 137.

Nathan de Wijze en de Drie Ringen De visie van Lieven Boeve 1 : mogelijke interpretaties van de parabel  Deze parabel staat niet symbool voor een godsdienstig relativisme, noch voor een reductie van religie tot ethische praxis.  Deze parabel geeft wel aan dat “de universele waarheids- en geldigheidsaanspraken van een godsdienst niet dwingend gelegitimeerd kunnen worden”². Deze parabel verwijst naar de niet objectiveerbare en ongrijpbare kern van de godsdienst.  De parabel duidt op het specifieke van wat religieuze waarheid is. Religieuze waarheid  Is gebonden aan de diepste toegenegenheid tot, de volledige overgave aan God.  Functioneert binnen de vertrouwensvolle relatie tot God. 1Z IE L. B OEVE, Onderbroken traditie. Heeft het christelijk verhaal nog toekomst?, Kapellen, Pelckmans, 1999, p Ibid., p. 136.

Nathan de Wijze en de Drie Ringen De visie van Lieven Boeve 1 : het christendom en de wereldreligies  Deze parabel leert ons ons dat de godsdiensten, ook de christelijke godsdienst, zijn als de ringen:  Ze verwijzen naar het niet te vertellen (verloren?) oerverhaal  Ze zijn de verwijzing, de verbeelding en de uitdrukking van de onuitspreekbaarheid van de Waarheid die zich enkel relationeel laat benaderen  Het christelijk verhaal laat zich ook vergelijken met de ‘bescheiden rechter’:  Hij “wijst de verhalen die zich bemeesterend sluiten terecht, maar schort tegelijk zijn oordeel op”²: noch het jodendom, het christendom of de islam heeft de waarheid in pacht.  Het ultieme oordeel is opgeschort ‘tot God komt’. 1Z IE L. B OEVE, Onderbroken traditie. Heeft het christelijk verhaal nog toekomst?, Kapellen, Pelckmans, 1999, p Ibid., p, 138,