Gamification
Contouren Roadmap (leren Eindhoven 2030) Drivers for change −Maatschappelijke waarde van leren −Lerende centraal −Technologie benutten Delen & Samenwerking (onderwijsinst., andere partijen) Innovatieprogramma A co-creative playground – 6 gamification pilots Hoe Gamification toepassen (inspiratie, motivatie, leren) Hoe resultaat meten (vergelijken) Leerervaringen → reflectie → resultaten Delen (open gemeenschap) Verankering & disseminatie
Contouren Roadmap (leren Eindhoven 2030) Drivers for change −Maatschappelijke waarde van leren −Lerende centraal −Technologie benutten Delen & Samenwerking (onderwijsinst., andere partijen) Innovatieprogramma A co-creative playground – 6 gamification pilots Hoe Gamification toepassen (inspiratie, motivatie, leren) Hoe resultaat meten (vergelijken) Leerervaringen → reflectie → resultaten Delen (open gemeenschap) Verankering & disseminatie Succes: -Verandering in 6 onderwijs programma’s -vibrerend netwerk -zichtbaarheid
Vandaag 8.45 – 9.00Inloop en koffie 9.00 – 9.15Opening 9.15 – 9.45Wat verstaan wij onder gamification? (Wietse van Bruggen) – 11.00Paneldiscussie – 11.30Spelregels pilot-traject – Pilot-ideeën in pitches van 5 minuten – 12.55Brainstorm 13.00Hoe verder Inspiratie en kick-off
Spelregels Het project omvat een 6 pilots + gezamenlijk deel Stuurgroep (pilot leiders, penvoerder, WST) Begroting (60/40) Overhead (penvoerder, meetings, experts, verslag & disseminatie, accountant, United Brains) Per pilot
Hoofdpunten pilots Per pilot Goedgekeurd pilot plan (penvoerder) Eindproduct(en)volgens pilot plan Urenopgaven (totaal aantal uren: ca. 334, onderbouwing tarieven, facturen Formele goedkeuring vanuit organisatie (t.b.v. matching) Bedrag (max. ca. €8500) naar penvoerende instelling −verrekening met deelnemers (partners, derden) binnen de pilot −achteraf na oplevering volgens spec. in één keer Details Betaalde BTW mag als kosten worden ingediend (tenzij je BTW verrekenbaar is), maar maximum is incl. BTW Verklaring ‘Balkenende-norm’ alle pilot deelnemers Uitval van een pilot
Pilot-plan Naam, Beschrijving; Probleemstelling/onderzoeksvraag Doelstelling/Resultaat (hoe dragen de verwachte resultaten bij aan het oplossen van het vraagstuk) Uitgebreide beschrijving van de pilot gebruikte spelelementen inbreng van andere partners implementatie Producten (verslag, lesmaterialen, gebruikershandleiding en evaluatie) Resultaatmeting (implementatie, motivatie, leren) Begroting Tijdpad (in lijn met totaalplanning)
Gamification pilot Eindhoven School of Education
Pilot: The Challenge Subject: Werkplekleren Echte KlasVirtual Klas Stress, geen reflectie (alleen)Tijd voor reflectie (groep) Geen replayReplay Leer-Incidenten (gedeeltelijk)Gekozen situaties Druk, UitputtingFun ! SoloGroepwerk Ontbrekende onderdelenCompleet ….
Pilot: The Plan Game elements Samenwerken Directe feedback, levels Tijdsdruk Replay (?) … ICT use: Smartboard SimSchool Simclass …
Kenmerken straks Effectiever leren (aanvullend op echte praktijk) Gesterkt naar school Fun Flipping Samen … Pilot: The Change
Hoe verder Project uitvoering Bijeenkomsten Pilot teams Stuurgroep Vaststelling spelregels To do Details kader (deadlines, verantwoording)
Project planning DatumOnderwerp 10 april 2014Inspiratie Kick-Off 24 april 2014Ruwe pilot ideeën 14 mei 2014 (Rabobank in Utrecht) Uitgewerkte pilot ideeën – participaties, meetplan 12 juni 2014Definitieve pilots 11 september 2014WORKSHOP A (feedback op elkaars plannen) 13 november 2014WORKSHOP B (feedback op elkaars materiaal) voorjaar/zomer 2015WORKSHOP C (terugblik op verlopen pilot; implementatie, disseminatie)