GSTPGO1 - Onderzoek in Onderwijs College 1 9 februari 2015 Groep 4 – Bèta + Geo – Elwin Savelsbergh.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Advertisements

Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Methoden en technieken/veldwerk tweede jaar sociale geografie
REBELS: Race and Ethnicity Based Education; Local Solutions
'Evidence': recepten voor de onderwijsprofessional?
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Onderwijsondersteuning in de praktijk – studenten SBIB en HUB Personeelsdag 7 februari 2014.
Het belang van een evidence based benadering in het onderwijs
User Centred Development
Het afstudeeronderzoek Berthil Verzijl 27 juni 2008.
Problemen oplossen of probleem oplossend vermogen vergroten
De succesfactoren bij het creëren van een onderzoekscultuur op school Wouter Schenke Renée van Velzen coördinator onderzoek docentonderzoeker.
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Literatuuronderzoek en veldonderzoek
LEESVAARDIGHEID Tips & Tricks.
Woordvolgorde met woorden van tijd
ACADEMISCH SCHe vaardigheden - C1.1
Onderzoek & het project
Lesson 10. Today’s class  Check homework  Passive  Punctuation  Homework.
Leergroepcoachen als onderwijsconcept
Deltion College Engels C1 Spreken/Presentaties [Edu/004] thema ‘Today I will talk to you about… ‘ can-do : kan duidelijke, gedetailleerde beschrijving.
Deltion College Engels B1 En Spreken/Presentaties [Edu/006] Thema: “The radio station“ can-do : kan een publiek toespreken, kan verzonnen gebeurtenissen.
Deltion College Engels B2 Lezen [Edu/003] thema: Topical News Lessons: The Onestop Magazine can-do: kan artikelen en rapporten begrijpen die gaan over.
Deltion College Engels B2 Spreken [Edu/001] thema: What’s in the news? can-do : kan verslag doen van een gebeurtenis en daarbij meningen met argumenten.
Why me Lord? Waarom ik Vader. What did I ever done? Wat heb ik ooit gedaan.
Nothing Is As It Seems Lesson 4 Romeo and Juliet.
Deltion College Engels B2 Lezen[Edu/001] /subvaardigheid schrijven korte samenvattingen thema: Exotic news can-do : lezen om informatie op te doen - kan.
Deltion College Engels B2 Schrijven [Edu/005] thema: Writing a hand-out can-do: kan een begrijpelijke samenvatting schrijven © Anne Beeker Alle rechten.
Question tags.
Professional Development Schools - Rijnmond
Rube Goldberg wedstrijd (kettingreactie)
Kom verder. Saxion. Minor Internet Marketing SEA | Les 4. Social Media I.
Kom, ga met ons mee Come, go with us. ‘Wij vertrekken nu naar het land dat de Heer ons beloofd heeft. Ga met ons mee! Je zult het goed hebben bij ons.
GSTPGO1 Onderzoek in Onderwijs Blok 1, groep 4. Programma vandaag Terugblik opdracht Vooruitblik en Tussenevaluatie Debat.
Present Simple Tegenwoordige Tijd.  Om aan te geven dat iets nu een gewoonte is. Er zijn een aantal woorden die aangeven dat het om een gewoonte gaat.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
Checklist Operationalisatie concepten? – Interventie? – Treatment vergelijkingsgroep? – Beoogde opbrengst/Opbrengstmaat? – Studieduur – Tijd tot effectmeting.
Woensdag Afstuderen. Even voorstellen ;-) Madeleine Meurs Site: med.hr.nl/meurm Kamer: MP L
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
SPH deeltijd jaar 2 onderzoeksvaardigheden.
Rapportagetechniek Wat moet er in een voorwoord?
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Flexible Learning in European Retail Presentatie 5 de Meeting in Ceske Budejovice.
Naar een leerlijn ‘onderzoekende houding’ ECENT conferentie, 5 juni 2009 Ton van der Valk, Universiteit Utrecht FIsme; Junior College Utrecht.
‘ Weg met de student ‘ Weg met de student Rene F.W. Diekstra.
Evidence Based Werken Zo gaat dat 1 Maxime Loose Agentschap voor Overheidspersoneel
Brief paper presentatie VELON/VELOV-Congres 2016 Donderdag 4 februari ronde 1 Zichtlijn 3: Opleidingspraktijk verbeteren door onderzoek Zaal D210 Joop.
Mijn conceptmap Door: Yasmin Abdallah Blok 3: ‘De conceptuele denker’ Datum:
Cannabisbeleid en publieke opinie: zijn we het eens? Rosalie van der Sar Ien van de Goor Evelien Brouwers Henk Garretsen FADO 12 november 2009.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
With the support of the Lifelong Learning Programme of the European Union
De conceptuele denker Milou van Hest Fontys Paboplus (LA3) "Meaningful learning involves the assimilation of new concepts and propositions into.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Onderzoek In Onderwijs – groep bèta
Vergelijkend onderzoek naar de rechtspositie van ouders en leerlingen
De driehoeksverhouding
Werkwijze Hoe zullen we als groep docenten te werk gaan?
Onderzoek door en voor LVO Een nieuw aanbod Joris Ghysels TIER.
Toetsing Vakdidactiek 2.
Praktijkgericht onderzoek
GSTPGO1 Onderzoek In Onderwijs
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
ACTION RESEARCH MODULE 14: COHORT 2 YEAR 3.
English 23 April 2018.
Who knows something about scenarioplanning?
The next step in educational online platforms (from the perspective of the Verwonderpaspoort) Nick Degens & Eelco Braad Research Group User-Centered Design.
Presentatie titel Effective Math Lesson Part 1
Onderzoek en wetenschapsonderwijs
Leerlingen zeiden: “Je MOET hem loslaten
Transcript van de presentatie:

GSTPGO1 - Onderzoek in Onderwijs College 1 9 februari 2015 Groep 4 – Bèta + Geo – Elwin Savelsbergh

Dit college in vogelvlucht… Voorstellen Overzicht cursus Doelen Programma Toets Evidence! (?) De leraar en de onderzoeker – and never the twain shall meet? Casus: inquiry-based learning Voor volgende keer

Cursusdoelen actuele vraagstukken in de onderwijspraktijk en in de media herkennen en daar een onderbouwde mening over vormen verantwoord gebruikmaken van wetenschappelijke bronnen bij de analyse en duiding van deze vraagstukken overzicht van veelgebruikte onderzoeksmethoden in onderwijsonderzoek de functie van onderzoeksmethoden op waarde schatten in relatie tot de probleemstelling visie ontwikkelen op de waarde van onderzoek, voor en/of in de onderwijspraktijk

Werkwijze 7 werkcolleges Aanwezigheid Voorbereiding Actieve participatie Gebruik van Blackboard Cursusinformatie Presentaties Literatuur Opdrachten inleveren Eindtoets Mediacasus: hoe waardeer je de conclusies in het publiek debat in het licht van beschikbaar onderzoek?

To which degree are you informed about results of educational research? number% not867% barely66358% relatively good38533% very good182% total1152*100% * Teachers in secondary education (UGhent 2009) Do you use results of educational research in your practice? number% never14512% hardly74464% often26623% very often51% total1160*100% Beperkte impact onderzoek op praktijk

Evidence! No child left behind act (2001) Dijsselbloem (2008) “Wanneer het gaat om onderwijsinhoudelijke vernieuwingen dienen deze wetenschappelijk gevalideerd te zijn. Zoniet, dan moet de beleidsvernieuwing eerst kleinschalig en wetenschappelijk begeleid worden uitgeprobeerd en geëvalueerd”

Evidence? Betrouwbaarheid Why most of what we know is wrong Type I, Type II-error, Cohen effect size power Let’s copy the hard sciences Best-evidence encyclopedie Brain-based learning (Jolles e.a.) Viva la evidencia

Validiteit Drie vragen: zijn de uitwerkingen (operationalisaties) van de afhankelijke en onafhankelijke variabele adequaat? (constructvaliditeit) zijn de conclusies over de relaties tussen de onafhankelijke en de afhankelijke variabele geldig? (interne validiteit) kunnen de conclusies gegeneraliseerd worden? (externe validiteit)

Five commonplaces (Schwab) curriculum contentlearner teachermilieu

Teacher Researcher Wat zal ik doen In dit geval In de actuele situatie Alles doet er toe Pedagogische relatie Leerlingen, ouders, directie Wat is waar Altijd In een goed gedefinieerde setting Varieer één ding Publiceren Academic peers

Wat zou de impact kúnnen zijn Politiek proefballon, iets doordrukken, tegenhouden Instrumenteel gebruiken voor beslissingen Concreet oz levert instrumenten/materialen op die in de praktijk worden gebruikt Conceptueel het onderzoek heeft invloed op het denken, redeneren en oordelen Stokking, 2002

Casus: onderzoekend leren The principal goal of education is to create men who are capable of doing new things, not simply of repeating what other generations have done - men who are creative, inventive and discoverers. (Jean Piaget) Intro: watch onlinewatch online Lezen (focus: vraagstelling, experiment, conclusie) Bonawitz, E. et al. (2011) Klahr, D. & Nigam, M. (2004) Schwarz, D. L. & Bransford J. D. (1998) Vragen per artikel Conceptueel helder? Degelijk onderzoek (chain of reasoning)? Betekenis voor de onderwijspraktijk? Welke aanvullende info heb je evt. nodig? Overkoepelende vragen Belangrijkste verschillen (in doel, concepten, aanpak, conclusie)? Synthese? Inleveren: Blackboard, deadline 15 feb, 23u59, Je belangrijkste bevindingen in 1 A4 (500 woorden max.) Zeg over ieder artikel tenminste iets Printje ook meebrengen naar college