Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
2010 CENTRAAL FONDS VOLKSHUISVESTING Borging Waarden Woningcorporaties Nulmeting Integriteitsbeleid Regiobijeenkomsten voor interne toezichthouders bij.
Advertisements

Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
NEGEN PRESTATIEVELDEN BEPALEN DE PERFORMANCE VAN UW ORGANISATIE
De rekenkamer van Venlo
Het opzetten van een kwaliteitssysteem
Business concept SMART-consultants
Dinsdag 4 april 2017 Bedrijfspresentatie Clean Concepts B.V.
Ambtelijke Integriteit
MEER RAAD VOOR HET RIOOL Rioleringszorg Presentatie rapport Rekenkamercommissie 24 maart 2009.
Motie Bij politiek relevante aanbestedingen de gemeenteraad in de gelegenheid stellen vooraf kaders te stellen ten behoeve van het op stellen van het Programma.
Inkoop van zakelijke dienstverlening
Facility management en inkoop
Onderzoek, conclusies en aanbevelingen 23 november 2011
Agenda Inkoopprofessionalisering
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
30 november 2010 ** 1 Rekenkamercommissie Maasdriel Vijfde onderzoek : beheersing grote projecten.
Een lokale rekenkamer is wat hij onderzoekt Prof. dr. R. Hoppe Vakgroep STeHPS Faculteit Management en Bestuur (MB) Universiteit Twente.
Taakinvulling door de rekenkamer
De 10 wegen en moderne marktbenadering
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Haarlems Inkoop- en Aanbestedingsbeleid
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
© de vries business consultancy, 2008
Studeren met een functiebeperking: wat kan accreditatie betekenen? Karl Dittrich, voorzitter NVAO Utrecht, 24 november 2011.
VISITATIERAPPORT WOONGOED ZEEUWS-VLAANDEREN. WAAROM VISITATIE? VISITATIE IS EEN VERANTWOORDINGSINSTRUMENT OVER DE PRESTATIES VAN WONINGCORPORATIES. EEN.
Hallo ik ben Henk Wassen Een ervaren Kwaliteit en Arbo-functionaris.
Kwaliteitszorg…. U een zorg?
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Rekenkamercommissie Leiden (RKC) Zicht op Leids Vastgoed.
Inkopen & Aanbesteden bij Zaanstad
Samenwerken aan strategisch personeelsbeleid
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Integriteitrisico’s in kernprocessen
praktijk project ouderbetrokkenheid
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Toekomst Culturele Functies Heerenveen Commissie Saza; 20 april 2015.
PRESENTATIE EN KENNISMAKING MET DELFTSE REKENKAMER (DRK) 8 mei 2014.
Betrouwbare iOverheid en het belang van duurzame toegankelijkheid André Plat – Projectcoördinator duto-DO - Nationaal Archief Erik Saaman– Projectleider.
Risicomanagement themabijeenkomst maandag 7 januari 2013.
Informatiebeleid, een basis voor beleidsresultaten Onderzoek door de Delftse Rekenkamer naar het informatiebeleid van de gemeente Delft 16 mei 2012.
College-onderzoeken naar doelmatigheid en doeltreffendheid o.g.v. art. 213a Gemeentewet Commissie Rekening & Audit 25 november 2014 Besturing & controlling/
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Accountantscontrole Beoordeling registratiesystemen 18 juni 2009 Utrecht 1 Stedendag verantwoording GSBIII
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Handboeken in de praktijk Frans Smit – Gemeente Meppel.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Inhuur van derden in Dongeradeel: omvang, bekostiging, procedures, verantwoording Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân.
Rekenkamercommissie Noordoost Fryslân, 10 september 2013.
Raadscommissie ruimte - 15 oktober 2014 Maatschappelijke effecten van grote projecten.
Brunssum op eigen kracht Beleidskader Rekenkamercommissie Brunssum 7 januari 2014 Etienne Lemmens Jean-Paul Essers.
Kernbevindingen Evaluatie GR GGD Haaglanden Presentatie aan AB Maandag 4 juli 2016 Marcel Benard Heleen Stigter.
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Financiële rechtmatigheid
Aanbesteding HHs Collegeweb.
Nedgraphicsdag 18 september 2012
Schouwing en collectieve dialoog 21 april 2016
Onderzoek Rekenkamercommissie Dordrecht
Implementatieonderzoek naar financiële projectbeheersing
Aanbesteding Converged computing, networking en storage
Cie Samenleving Inkoop Jeugdhulp 2019 en verder 20 mei 2018
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Subsidies met effect Commissie FIRAP 22 mei 2012.
Afdeling in de steigers… Jan Kappers
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Transcript van de presentatie:

Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009

Onderzoeksvragen In hoeverre is het inkoop- en aanbestedingsbeleid qua opzet, bestaan en werking toereikend vanuit een oogpunt van doelmatigheid? In hoeverre is het inkoop- en aanbestedingsbeleid qua opzet, bestaan en werking toereikend vanuit een oogpunt van doeltreffendheid? Wordt gewerkt conform wet- en regelgeving en de vastgestelde richtlijnen? Zijn in het kader van het inkoop- en aanbestedingsbeleid voldoende maatregelen getroffen om de integriteit van het opdrachtgeverschap te borgen?

Onderzoeksaanpak Uitgavenanalyse. Onderzoek gemeentelijke documenten. 9 interviews (11 medewerkers). Juridisch dossieronderzoek aanbestedingen: –Electriciteit (gezamenlijk met 12 andere gemeenten) –Organisatie van sportevenementen –Reiniging van gebouwen –Beplanten en onderhouden groengebieden –Renovatie zwembaden (toegevoegd/beperkt)

Conclusies doelmatigheid (kwaliteit van het inkoopproces) Inkoopproces is per saldo onvoldoende georganiseerd. De belangrijkste verbeterpunten hebben betrekking op: –Het formuleren van concrete inkoopdoelstellingen. –Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is gedateerd. –Invoeren van systematisch leveranciersmanagement. –Verder vergroten betrokkenheid inkoopspecialisme (o.a. bij selectie van leveranciers en specificatie van behoefte). –Gecoördineerde inkoopmodel is niet duidelijk geïmplementeerd. –Ontbreken contractbeheer. –Kwaliteit deelproces ontvangst goederen en diensten. –Het opstellen van inkoopplannen en het monitoren van de mate waarin deze plannen gerealiseerd worden.

Conclusies doeltreffendheid 13% van leveranciers = 80% beïnvloedbaar inkoopvolume. 22% van leveranciers = 80% facturenstroom. Besparingspotentieel rekenkundig vastgesteld. In aantal segmenten indicaties dat besparingen mogelijk zijn. (Nog) geen goed inzicht in lopende contracten. Besparingen mogelijk door efficiëntere inrichting facturenstroom. Er zijn weliswaar uitgangspunten geformuleerd op het gebied van duurzaam inkopen en maatschappelijk verantwoord ondernemen, maar dat daar in de praktijk slechts in zeer beperkte mate op systematische wijze uitwerking aan wordt gegeven.

Conclusies rechtmatigheid Geen van de beoordeelde aanbestedingsdossiers wordt aangemerkt als onrechtmatig. Wel bevatten de dossiers tekortkomingen. Inkoop wordt bij lang niet alle trajecten betrokken (mede veroorzaakt door afwezigheid inkoper).

Conclusies integriteit In het onderzoek zijn geen feiten geconstateerd die aanleiding geven tot twijfels omtrent de integriteit. Wel wordt geadviseerd om met het oog op de borging van integriteit enkele aanvullende afspraken op te nemen in de opzet van het inkoopproces.

Belangrijkste verbeterpunten (1) Geadviseerd wordt de regie van het college en het management op een systematische ontwikkeling van de inkoopfunctie te bevorderen door: −In de jaarlijks op te stellen inkoopplannen concrete inkoopdoelen op te nemen m.b.t. te realiseren besparingen op het inkoopvolume, verbeteringen in het inkoopproces, reductie van het aantal leveranciers, reductie van het aantal facturen. −De voortgang te monitoren, analyseren en rapporteren.

Belangrijkste verbeterpunten (2) De opzet en werking van het inkoop- en aanbestedingsbeleid is één van de kernpunten in de bedrijfsvoering van de gemeente. Met het oog op de kaderstellende en controlerende rol van de raad wordt geadviseerd om in de paragraaf bedrijfsvoering van de programmabegroting de hoofdlijnen van het inkoop- en aanbestedingsbeleid, de ontwikkeling van de inkoopfunctie c.q de (SMART) geformuleerde doelen te benoemen, en in de bestuursrapportages en het jaarverslag in hoofdlijnen verslag te doen van de realisatie.

Belangrijkste verbeterpunten (3) Geadviseerd wordt in het inkoopproces z.s.m. verbeteringen door te voeren m.b.t. −Het actualiseren van het inkoop- en aanbestedingsbeleid. −Invoeren van systematisch leveranciersmanagement. −Verder vergroten betrokkenheid inkoopspecialisme (o.a. bij selectie van leveranciers en specificatie van behoefte). −Gecoördineerde inkoopmodel duidelijker implementeren. −Opzetten contractbeheer (kwaliteit deelproces evaluatie en beheer). −Kwaliteit deelproces m.b.t. ontvangst goederen en diensten. −Het opstellen van inkoopplannen en het monitoren van de mate waarin deze plannen gerealiseerd worden.

Belangrijkste verbeterpunten (4) Nadere analyse besparingspotentieel segmenten met indicatie ‘hoog’. Doelstellingen duurzaam inkopen en maatschappelijk verantwoord ondernemen vertalen naar concrete criteria implementeren in de organisatie. Ter verdere borging van de integriteit wordt geadviseerd om: –Het onderwerp integriteit (waaronder integriteit in relatie tot opdrachtgeverschap) structureel op te nemen in de functionerings- en beoordelingsgesprekken en het werkoverleg. –Processen zodanig in te richten dat steeds invulling wordt gegeven aan het “4-ogen” principe.

Afsluiting VRAGEN?