Wet- en regelgeving De zakelijke kant van het verhaal Kanker en werk Wet- en regelgeving De zakelijke kant van het verhaal Wet en regelgeving, dan hier ook op ingaan!
Kanker en werkbehoud Waarom werkbehoud? Wettelijke kaders veranderd van WAO naar WIA Samenwerking met UWV is succesvol geweest Kracht nu door te investeren in werkbehoud WAO is al lang gepasseerd, van arbeidsongeschikt naar geschikt, WIA = Wil arbeid (;-) ) Samenwerking UWV succesvol, wat wordt hier bedoeld? Kracht door nu te investeren in werkbehoud, wat houd dit in?
Aspecten van werkbehoud Werknemer Werkgever Financieel Financieel Zingeving Inzet personeel Herstel Wettelijk verplicht Werknemer heeft ook wettelijke verplichtingen! Werkgever ook kostenbesparing
Het belang van werk Bij ziekte kan loon gekort worden naar 70% (in het 1e jaar mag dit niet lager zijn dan het minimumloon) Bij ziekteverlof vervallen vergoedingen zoals reiskosten, onkosten, telefoon Na 2 jaar ziekte kan/mag een werknemer ontslagen worden Werk is onderdeel van herstel Hierbij kun je toelichten dat het handig is te letten op: Dat als je ziek bent, je ook echt ziek gemeld wordt. Gebeurt dit niet, dan heb je bv geen recht op uitkering als je contract niet verlengd wordt. Dat als je hersteld bent, je ook echt hersteld wordt gemeld. Gebeurt dit niet dan loopt 2 jaar ziekteduur van WIA door en kan je na 2 jaar ziekte ontslagen worden (WIA sluiproute). Je kunt dit checken bij het UWV met je burgerservicenummer (BSN, voorheen sofinummer). Het UWV registreert namelijk of je op dit moment een uitkering krijgt. In dat geval ben je ziekgemeld. En ook Werk is onderdeel van herstel. Het biedt zingeving, structuur, sociale contacten, afleiding. Het kan je er ook weer bovenop helpen Geen communicatie geen re-integratie! Hoe langer absent van de werkvloer hoe moeizamer(onmogelijk) de re-integratie wordt. (verdringing)
Wat moet? Werken aan werkhervatting Wet verbetering poortwachter WIA keuring: WGA: werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten IVA: inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten Werkgever én werknemer aan zet! Geef aan dat je hier kort de kern van de twee wetten uitlegt. En dat de digitale handleiding ‘Wat en hoe bij kanker en werk’ dieper op deze wetgeving ingaat (gedateerd!) Wet verbetering poortwachter Werkgever en werknemer zijn samen aan zet om werknemer aan het werk te houden Focus op werkhervatting in eigen functie (eerste spoor) Als dat niet lukt: andere werkgever (tweede spoor) Wet is hulpmiddel voor werkhervatting Na 42 weken ziekmelding Poortwachter melding bij het UWV WIA, wet Werk en Inkomen naar Arbeidsvermogen Betreft inkomen tijdens ziekte Na 2 jaar ziekte komt WIA keuring in beeld (NB er zijn plannen om de WIA keuring te vervroegen na 1 jaar ziekte. Check voor meest actuele info: www.uwv.nl) TIP OP VOOR WERKNEMERS: ga goed voorbereid het WIA gesprek in, de WIA keuring heeft gevolgen voor je verdere inkomenssituatie Mogelijke uitkomsten WIA keuring: WGA: werkhervatting gedeeltelijk arbeidsgeschikten – ezelsbruggetje WilGraagArbeid – aanzetten tot werk IVA: Inkomensvoorziening volledig arbeidsongeschikten Bij geen uitzicht op herstel: vervroegde WIA aanvraag mogelijk
Wet verbetering poortwachter Ziekmelding dag 1 Probleemanalyse/bedrijfsarts week 6 Plan van aanpak week 8 Eerste jaarsverslag week 46-52 Re-integratieverslag samenstellen week 89 Aanvraag WIA week 91 WIA keuring door UWV week 92-104 De Wet Verbetering Poortwachter gaat de strijd aan met langdurig verzuim door ziekte. Deze wet verlangt dat werkgever en werknemer zich samen met arbodienst of gecertificeerde bedrijfsarts inspannen om de getroffen werknemer zo snel mogelijk weer aan het werk te krijgen. De patiënt heeft niet altijd zicht op wat er de eerste weken gebeurt, is de eerste weken daarnaast nog bezig met beter worden. De probleemanalyse in week 6 wordt zonder de handtekening van de patiënt gedoogd. Het plan van aanpak in week 8 moet door werknemer en werkgever worden ondertekend. Werknemers mogen altijd iemand anders meenemen naar een gesprek in dit traject. De verzekeringsarts van het UWV let goed op het eerste jaarsverslag en kijkt naar de richting. Ga je richting WIA of terugkeer eigen werk. Het UWV kijkt bij de keuring naar de gerealiseerde doelen. Als er iets niet goed is gegaan in het proces kan een sanctie richting werkgever volgen. Het UWV heeft inzage- en correctierecht en een ‘opvoedende taak’.
Ik word ziek en dan…. Wet doorbetaling loon bij ziekte – Ziektewet Wet Verbetering Poortwachter – UWV Na 52 weken UWV – Ziektewet Na 2 jaar WW / WIA / WWB LET OP: voor flexwerkers geldt NIET wet doorbetaling loon bij ziekte – deze groep groeit. Nieuw uitgangspunt gangbare arbeid Invullen door Jan Roelevink(let op snelle veranderingen; informeer jezelf ) De Ziektewet (ZW) is een Nederlandse wet die regelt dat zieke werknemers, in gevallen waarbij de loondoorbetalingsverplichting voor de werkgever bij ziekte niet van toepassing is, recht hebben op een uitkering. Beroep op de ZW staat open voor werknemers die: (1)geen werkgever (meer) hebben, zoals zieke WW-gerechtigden, zieke uitzendkrachten en zieke werknemers van wie hun dienstverband afloopt tijdens ziekte. (2)een werkgever hebben maar een – gepercipieerd – hoog ziekterisico hebben (no-riskpolis, orgaandonoren en zwangere vrouwen). Omdat deze groepen onder de werkingssfeer vallen van het vangnet van de ZW worden zij ook wel vangnetters genoemd.[1] De term 'ziektewet' wordt ook nog wel eens gebruikt in de oude betekenis van het woord, die dus feitelijk niet meer juist is. Vroeger kreeg men een ziektewetuitkering vanaf het moment dat men ziek werd (er was dus geen loondoorbetaling). Zo kan "ik loop in de ziektewet" ook nog betekenen: ik werk niet, maar mijn loon wordt wel doorbetaald (zie loondoorbetaling bij ziekte). De aanvraag van de Ziektewet wordt getoetst door het UWV. De Ziektewet is onder andere van toepassing op oproepkrachten zonder arbeidsovereenkomst en uitzendkrachten. Bovendien kunnen mensen wier tijdelijke contract afloopt tijdens ziekte recht hebben op een uitkering. Wet loondoorbetaling bij Ziekte In Nederland bepaalt artikel 629 van boek 7 van het Burgerlijk Wetboek dat een werknemer gedurende 104 weken recht heeft op 70% van het loon, maar de eerste 52 weken ten minste het voor hem geldende wettelijke minimumloon, indien hij de bedongen arbeid niet heeft verricht omdat hij in verband met ongeschiktheid ten gevolge van ziekte, gebrek, zwangerschap of bevalling daartoe verhinderd was. Voor gevallen waarbij deze bepaling niet van toepassing is is er daarnaast ook nog de Ziektewet. Voor het geval van langere ongeschiktheid is er tevens de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA). Wet Werk en inkomen naar Arbeidsvermogen De Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA) is een Nederlandse wet die op 29 december 2005 in werking is getreden en is de opvolger van de WAO. De wet regelt een uitkering voor de periode na de wettelijke loondoorbetalingstermijn van 104 weken. De WIA is een werknemersverzekering. De WIA geldt voor mensen die op of na 1 januari 2004 arbeidsongeschikt zijn geworden. Degenen die voor die datum al arbeidsongeschikt waren, blijven onder de WAO vallen Werkeloosheid Wet De Werkloosheidswet of WW is een Nederlandse wet, en een werknemersverzekering die daarin wordt geregeld, die werkloze werknemers, met voldoende arbeidsverleden (voldoen aan de weken-eis) en beschikbaar voor arbeid, een werkloosheidsuitkering biedt. De uitvoering geschiedt door het Uitvoeringsinstituut Werknemersverzekeringen (UWV). De WW wordt gefinancierd met de premies die sinds 2009 uitsluitend door de werkgevers worden betaald. [1] Volgens het Regeerakkoord 2012 gaan de premies omhoog als verrekening van het financiële voordeel dat werkgevers hebben door de hervorming van het ontslagrecht. Overzicht veranderingen WW Tabel veranderingen WW Hoe is het? Hoe wordt het? Duur: maximaal 38 maanden Maximaal 24 maanden + cao-aanvulling Hoogte: 2 maanden 75% en daarna 70% dagloon Blijft gelijk, dus: 2 maanden 75% en daarna 70% dagloon Opbouw: 1 jaar arbeidsverleden = 1 maand WW 1e 10 jaar: 1 jaar = 1 maand WW en daarna elk jaar arbeidsverleden = ½ maand WW Na 1 jaar is alle arbeid passend Na ½ jaar is alle arbeid passend Urenverrekening en voor kleine groep na 1 jaar inkomensverrekening Inkomensverrekening vanaf 1e WW-dag Wetsvoorstel Wet Werk en zekerheid De maatregelen zijn een onderdeel van het wetsvoorstel 'Wet Werk en zekerheid'. Het wetsvoorstel is op 18 februari 2014 door de Tweede Kamer aangenomen. Op 10 juni 2014 heeft de Eerste Kamer het voorstel aangenomen. De nieuwe regels gaan niet gelden voor mensen die voor invoering van de wet al een WW-uitkering hebben. Het wetsvoorstel bevat ook aanpassingen voor flexwerkers, ontslag en de IOAW en IOW Wet Werk en Bijstand De Wet van 9 oktober 2003, houdende vaststelling van een wet inzake ondersteuning bij arbeidsinschakeling en verlening van bijstand door gemeenten of Wet werk en bijstand (WWB) is de wet die in Nederland de ondersteuning bij arbeidsinschakeling en bijstand regelt voor mensen die weinig of geen ander inkomen (waaronder andere uitkeringen) hebben en ook weinig of geen vermogen. Doel van de WWB is ondersteuning bij arbeidsinschakeling en verlening van bijstand door gemeenten. Werk gaat voor inkomen: oogmerk is om mensen op de kortste weg naar betaald werk te kunnen zetten; daartoe moet men ingeschreven staan bij het UWV. De gemeenten voeren de wet uit en bepalen, binnen de wettelijke grenzen, hun eigen beleid. Tegenover minder regels van het rijk en meer eigen autonomie staan (sinds 2004) een financiële verantwoordelijkheid voor de gemeenten, daarom is het voor hen van belang de instroom te beperken en de uitstroom te bevorderen. Recent; klik hier
Aspecten WIA beoordeling 2 beoordelaars: verzekeringsarts en arbeidsdeskundige 2 soorten beoordeling: - re-integratie inspanningen * Procedureel (op tijd, alle noodzakelijke informatie) * Inhoudelijk (medisch en arbeidsdeskundig) - restverdiencapaciteit (claimbeoordeling) Bij de beoordeling van re-integratie inspanningen wordt gekeken of de werkgever voldoende heeft gedaan om de werknemer aan het werk te houden. De arbeidsdeskundige kijkt naar zaken als: is het resultaat voldoende, heeft de werkgever op tijd een bedrijfsarts ingeschakeld, heeft de werkgever eventuele stagnatie geanalyseerd. De verzekeringsarts kijkt naar: bij volledige arbeidsongeschiktheid op advies van de bedrijfsarts; is er terecht volledige arbeidsongeschiktheid vastgesteld. En op verzoek van arbeidsdeskundige: is er gerede twijfel aan het oordeel van de bedrijfsarts. Een werkgever hoeft sinds 2008 niet altijd meer verplicht een bedrijfsarts in te schakelen, mag ook een andere deskundige/arts zijn. Bij beoordeling van de restverdiencapaciteit kijkt men naar de actuele belastbaarheid, legt men vast welke beroepen/werkzaamheden in theorie nog kunnen worden verricht, worden de lonen van de verschillende beroepen vergeleken. Als er een achteruitgang van verdiencapaciteit van meer dan 35% is, dan is er recht op 1van de 5 soorten WIA uitkeringen die bestaan. Verzekeringsarts en arbeidsdeskundige verwerken alles in een re-integratieverslag.
Begeleiding Zolang er een dienstverband bestaat is de werkgever verantwoordelijk voor begeleiding. Na ontslag (meestal vaagt een werkgever na 2 jaar ontslag aan), is het UWV verantwoordelijk voor de begeleiding. Als het eigen werk niet kan en passend structureel werk niet voorhanden is, zal de werkgever in de regel een re-integratiebedrijf moeten inschakelen (wil hij geen sanctie krijgen). UWV: bij complexere problematiek die meer begeleiding vraagt worden re-integratie bedrijven ingeschakeld.
Trends/Ontwikkelingen Werk gaat voor Inkomen Passend naar Gangbaar 36 maand naar 24 maand Kosten delernorm Ontslag aanpassingen Ww aanpassingen Etc…
Artikel 7:611 BW De werkgever en werknemer zijn verplicht zich als een goed werkgever en goed werknemer te gedragen. Wet- en regelgeving zijn onderhavig aan interpretatie en veranderen regelmatig. Laten we stil staan waar het eigenlijk om gaat. Reflectievraag: Wat is goed gedrag voor een werkgever? Wat is goed gedrag voor een werknemer?