Verantwoorden over passend onderwijs Congres Antwoorden bij Verantwoorden 23 september 2015
Inhoud Hoe zit het formeel? Welke dilemma’s komen we tegen? Hoe gaan we verder? Waar kunt u terecht voor vragen?
3 Hoe zit het formeel? Samenwerkingsverbanden: Bestaan uit schoolbesturen Zelfstandige rechtspersoon: stichting, vereniging, coöperatie Ondersteuningsplan Jaarverslag Schoolbesturen Nemen deel in een samenwerkingsverband Krijgen middelen en/of expertise van het samenwerkingsverband Leggen verantwoording af, zowel zelf als aan het samenwerkingsverband Jaarverslag belangrijke bron, maar verantwoording ook via toezicht
Welke dilemma’s komen we tegen? Samenwerkingsverbanden zijn nieuw. Wat mogen we verwachten? Samenwerkingsverbanden zijn verschillend. Wat kunnen we voorschrijven als er een breed wettelijk kader is? Het doel van passend onderwijs is minder bureaucratie. Hoe voorkomen we dat scholen worden opgezadeld met een hoge verantwoordingslast? Hoe komt die ene euro terecht in de klas? Wat merkt de leerling of leerkracht van geld voor extra ondersteuning en hoe leg je dat vast? 4
Hoe gaan we verder? Inventarisatie van jaarverslagen Gesprek over verantwoording stimuleren, ook via de inspectie Onderzoek naar besteding op niveau van de leerling Nieuwe of andere regels? Voor gesprek: Wat is uw beeld van verantwoording over passend onderwijs? Wie moet wat doen om dit te verbeteren? 5
Waar kunt u terecht voor vragen Zoveel mogelijk informatie op Factsheets Voorbeelden (work in progress) Detailvragen: Vandaag: bij ons Bij de bekostigingsspecialisten van de steunpunten passend onderwijs van de PO-Raad en de VO-raad Via de website 6