Een lust of een last?. Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Persoonlijke Toekomstplanning
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
GOn = Geïntegreerd onderwijs. Geïntegreerd O Betekent “Samenvoegen” O Geïntegreerd onderwijs = buitengewoon onderwijs en gewoon onderwijs samenvoegen.
DSH : praktische afspraken Leuven 2 februari 2009.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Schoolpartnerschappen in Europa
Orde en structuur in de schooladministratie
Het kind als regisseur van zijn eigen kennis
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
Welkom bij de cursus Handig met Internet! Handig met Internet -Wat doet u al met internet? -Wat wilt u nog meer met internet doen? -Hoe kunt u beter.
Architectuurprincipes en EduStandaard Over de rol van de Architectuurraad en hoe we de principes kunnen laten werken voor het onderwijs.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerkrachten 2 de graad.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
WSNS Passend Onderwijs Stappenplan
18 oktober  Wie ben je? Wat is uw taak?  Verwachtingen?
VERWERKING GESPREKKEN v w e l k o m Advieswerk INFINITE - de mens centraal - - de mens centraal - Johan Royeaerd Johan Royeaerd Koningsbergweg
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
4de collegagroep voor zorgcoordinatoren 13 maart 2013
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Kwaliteitszorg als ontsluiter voor professionele ontwikkeling op school Opleiden in School (OiS) (V)SO Start-upconferentie.
Samen aan zet Workshop voor bestuurders
SAMEN AAN ZET Gedeeld leiderschap.
Al doende leren training docenten
MODEL ONDERSTEUNINGSPLAN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs April 2012 Auteurs: Ron Benjamins, Dick Rasenberg.
Het voortgangsbezoek Inspectie Basisonderwijs schooljaar
Geïntegreerd onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
26 mei  Wie ben je?  Verwachtingen? Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Return to Sender.
Visie & Strategie.
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
. Reacties tot nu toe………………………….. Veenlab. . Waaruit bestaat de pilot? Veenlabproject: Veenlab kennisrotondeproject. Veenlabmethode: de methode waarmee.
?.
Solidariteit op onze school Enkele suggesties voor gesprek.
Op weg naar een Samenlevingsgerichte School De [naam school] wil ………………………
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Week 7 Jacqueline Koopmans Docentenkamer PH 01.12
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
Pedagogisch werken in de wijk Les 3 Kwartaal 1. Wat gaan we doen? Opdrachtformulering van Helma Plan van aanpak maken Onderzoeksvaardigheden.
Happy new year Goede voornemens.... Waardenlijst Neem de waardenlijst door. Omcirkel de vijf voor jou belangrijkste waarden van de groep waarop je werkt.
Les 6  vragen naar aanleiding van de vorige les  van diagnose naar doelen en een plan  werken aan eindopdracht.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
Weblog Een venster tussen klas en omgeving. Wat is een weblog? Een weblog is een digitaal dagboek. Je kan, wat in de klas gebeurt, delen met de omgeving.
Werkt voor u De woningcorporatie standaard voor functieopbouw, functiewaardering, mobiliteit en ontwikkeling. Doet u mee? Resultaatgebieden binnen woningcorporaties.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Uit de knoop Evaluatie.
Hartelijk welkom, we starten om 14u
Yammer.
welstands-nota update 2008
Een vergadering organiseren
Hoe geven wij ons onderwijs een nieuwe kleur?
Digitaal spreekuur ‘Werken met een kwaliteitscyclus binnen het VSV’
Vergadering Personeelsdienst
Coachtraining DOEN?! DAG 2
ACTIE onderzoek.
Pedagogische Studiedag BuBaO Ter Elst
Transcript van de presentatie:

Een lust of een last?

Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?

Art. 47 minimale elementen van SWP 1.De omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten dat door het schoolbestuur voor de school wordt vastgelegd; 2.De organisatie van de school en voornamelijk de indeling van de leerlingengroepen; 3.De wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd; 4.De voorzieningen in het gewoon onderwijs voor leerlingen met een handicap of die leerbedreigd zijn inclusief de samenwerkingsvormen met andere scholen van gewoon en/of buitengewoon onderwijs 5.De wijze waarop de school haar zorgbeleid voert.

Inspectie: Art. 47 par. 2: “ tijdens de schooldoorlichting neemt de onderwijsinspectie kennis van het SWP zonder de inhoud te beoordelen” De onderwijsinspectie laat zich niet uit over:  de keuze van de prioriteiten,  de manier waarop het team eraan werkt.  de structuur en de vorm van het SWP

 Waarom een schoolwerkplan?  Wat is het doel van een schoolwerkplan?  Als SWP het antwoord is, wat was dan de vraag?  Samen oplijsten van meerwaarde

 Middel om visie door te geven aan stagiairs, nieuwe leerkrachten, ouders  Middel om afspraken door te geven  Zet afspraken vast  Geeft proces van de school weer  Bevordert planmatig en cyclisch werken  Spreiden van werkpunten  Concretiseert regelgeving  Continuïteit  Verantwoording

 Wat zijn de valkuilen van het SWP?  Wat zijn jullie noden rond SWP?  Samen oplijsten van valkuilen en noden

 Wat staat er in het SWP? Gedragenheid?  Te veel – onoverzichtelijk – te uitgebreid  concreet genoeg!  Up-to-date houden  Ingaan op te veel vagen  responsief vermogen  Te weinig vrijheid – flexibiliteit  Onhanteerbaar  Te persoonsgebonden

 Gedragenheid  Up-to-date  Overzichtelijk – beknopt houden  Hanteerbaar - bruikbaarheid

 Keuze van 5 noden / valkuilen  In groepjes uitwisselen van ervaringen of zoeken van mogelijkheden en ideeën  Plenum

 Compact document – samenvatting voor lkr  Bespreken op PV  Ondersteuning kernteam  SWP – structuur gebruiken  Verantwoordelijken werken mee  Aftoetsen van afspraken  Proces van SWP samen doorlopen

 Enkel langere termijnafspraken  Verwijzen naar bijlagen  Jaarlijkse aanpassingslijst  Keuzes maken over de plaats  Updateproces inplannen  Stap per stap  Digitaliseren

 Compact document  Samenvattingen  Schema’s  Eenvoudige structuur

 Digitaliseren  SWP digitaal laten zien  Bril van de leerkracht - laagdrempelig

 Wat neem je mee?  Hoe ga je nu verder?

MEERWAARDE  Afspraken vast zetten – continuïteit Afspraken vast zetten – continuïteit  Info voor nieuwe leerkrachten, stagiairs en externen Info voor nieuwe leerkrachten, stagiairs en externen  Verantwoording Verantwoording  Planmatige aanpak Planmatige aanpak VALKUILEN - NODEN  Hoe kan je starten? Hoe kan je starten?  Hoe up-to-date houden? Hoe up-to-date houden?  Hoe beknopt houden? Hoe beknopt houden?  Hoe hanteerbaar en beschikbaar maken? Hoe hanteerbaar en beschikbaar maken?  Hoe zorgen voor gedragenheid? Hoe zorgen voor gedragenheid?  Wat is een goede structuur? Wat is een goede structuur?

 Gebruik het SWP als basis bij een vergadering  Noteer langdurende afspraken (langer geldig dan 1 jaar) in het SWP  Koppel eventueel terug (via mail of op een volgende vergadering)  Verwijs naar het SWP bij vragen.  …

 Denk na over hoe het SWP een handleiding kan zijn voor de nieuwe leerkrachten / stagiairs  Aanduiden van belangrijkste onderwerpen  Lijst met zeker te lezen onderwerpen  ABC van onze school  …

 Door het SWP up-to-date te houden vanuit het ontwikkelingsperspectief (Hoe wordt de school er beter van?) heb je ineens ook een document voor de inspectie (verantwoordingsperspectief).

 SWP kan een basis zijn voor een planmatige aanpak

1. Je vult het SWP aan met visie en afspraken. 2. Je vult aan met werkpunten. Deze komen vanuit: ▪ Door het bij elkaar brengen van afspraken in het SWP ▪ Omdat je start vanuit een integrale (volledige) structuur, zie je waar er nog niet aan gewerkt is (hiaten). ▪ Schoolzelfevaluaties ▪ Functioneringsgesprekken ▪ Vergaderingen ▪ Schooldoorlichting  Zo kan je ook werkpunten voorlopig “wegschrijven”.

3. De werkpunten komen in een prioriteitenplan. ▪ Plan niet te veel prioriteiten! 4. Het prioriteitenplan wordt uitgevoerd. ▪ Prioriteitenplan is draaiboek van het jaar. 5. De nieuwe afspraken komen in het SWP 6. …

1. Bepaal doel, doelgroep en vorm 2. Bepaal inhoud en werkwijze ▪ Welke structuur? ▪ Hoe beschikbaar stellen? (op server, website, papier …) 3. Verzamel al wat bestaat ▪ Spreid het in de tijd: Wanneer? Wie? Hoe? 4. Hiaten zoeken en aanvullen 5. Leg het up-date-proces vast.

 Als je wilt dat leerkrachten het SWP raadplegen, moet het up-to-date zijn!  Bedenk een cyclisch en systematisch proces  Een jaarlijkse aanpassingslijst (vb. lestijdenpakket, schoolreglement, nascholingsplan)  Na vergaderingen SWP aanpassen ▪ Nieuwe afspraken ▪ Open vragen / werkpunten  Wie doet dit? Wanneer doe je dit?

 Duid aan wat niet up-to-date is!  Een frustratie maar ook een geruststelling: Een SWP is nooit af!  Het SWP is niet het doel, wel het proces erachter: de schoolwerkplanning

 Voorbeeld

 Syntheseblad met samenvatting  Zorg dat het leesbaar is => werkinstrument!  Opsommingen  Schema’s  Verwijzingen naar uitgebreidere documenten

 Het SWP moet beschikbaar zijn:  Overal, altijd, gemakkelijk te raadplegen  Hoe? (Server, database, website …)  De leerkrachten moeten de structuur kennen:  Een simpele handige structuur kiezen  Bespreken van de structuur op PV  Gebruiken bij vergaderingen (vb. agenda, verwijzen …)  Gebruiken bij bijlagen

 Gebruik interne verwijzingen (zie ook …)  Inhoudsopgave, tabbladen …  Informatiseer (Word-document, server, website…) Voorbeeld in MS Word:  Zoekfunctie (ctrl + F)  Automatische inhoudsopgave  Automatische documentstructuur  Eindermarkeringen aanbrengen (ctrl + Enter)

 Zo volledig mogelijk  Een transparante en handige structuur  Veel mee werken  Op bijlagen  Bij verwijzingen  Als structuur voor de personeelsvergadering  Mapjes op je computer / server  Geen enkele structuur is perfect  verwijzingen