Een lust of een last?
Wettelijk Meerwaarde Valkuilen NODEN – VRAGEN?
Art. 47 minimale elementen van SWP 1.De omschrijving van het pedagogisch project zijnde het geheel van fundamentele uitgangspunten dat door het schoolbestuur voor de school wordt vastgelegd; 2.De organisatie van de school en voornamelijk de indeling van de leerlingengroepen; 3.De wijze waarop het leerproces van de leerlingen wordt beoordeeld en hoe daarover wordt gerapporteerd; 4.De voorzieningen in het gewoon onderwijs voor leerlingen met een handicap of die leerbedreigd zijn inclusief de samenwerkingsvormen met andere scholen van gewoon en/of buitengewoon onderwijs 5.De wijze waarop de school haar zorgbeleid voert.
Inspectie: Art. 47 par. 2: “ tijdens de schooldoorlichting neemt de onderwijsinspectie kennis van het SWP zonder de inhoud te beoordelen” De onderwijsinspectie laat zich niet uit over: de keuze van de prioriteiten, de manier waarop het team eraan werkt. de structuur en de vorm van het SWP
Waarom een schoolwerkplan? Wat is het doel van een schoolwerkplan? Als SWP het antwoord is, wat was dan de vraag? Samen oplijsten van meerwaarde
Middel om visie door te geven aan stagiairs, nieuwe leerkrachten, ouders Middel om afspraken door te geven Zet afspraken vast Geeft proces van de school weer Bevordert planmatig en cyclisch werken Spreiden van werkpunten Concretiseert regelgeving Continuïteit Verantwoording
Wat zijn de valkuilen van het SWP? Wat zijn jullie noden rond SWP? Samen oplijsten van valkuilen en noden
Wat staat er in het SWP? Gedragenheid? Te veel – onoverzichtelijk – te uitgebreid concreet genoeg! Up-to-date houden Ingaan op te veel vagen responsief vermogen Te weinig vrijheid – flexibiliteit Onhanteerbaar Te persoonsgebonden
Gedragenheid Up-to-date Overzichtelijk – beknopt houden Hanteerbaar - bruikbaarheid
Keuze van 5 noden / valkuilen In groepjes uitwisselen van ervaringen of zoeken van mogelijkheden en ideeën Plenum
Compact document – samenvatting voor lkr Bespreken op PV Ondersteuning kernteam SWP – structuur gebruiken Verantwoordelijken werken mee Aftoetsen van afspraken Proces van SWP samen doorlopen
Enkel langere termijnafspraken Verwijzen naar bijlagen Jaarlijkse aanpassingslijst Keuzes maken over de plaats Updateproces inplannen Stap per stap Digitaliseren
Compact document Samenvattingen Schema’s Eenvoudige structuur
Digitaliseren SWP digitaal laten zien Bril van de leerkracht - laagdrempelig
Wat neem je mee? Hoe ga je nu verder?
MEERWAARDE Afspraken vast zetten – continuïteit Afspraken vast zetten – continuïteit Info voor nieuwe leerkrachten, stagiairs en externen Info voor nieuwe leerkrachten, stagiairs en externen Verantwoording Verantwoording Planmatige aanpak Planmatige aanpak VALKUILEN - NODEN Hoe kan je starten? Hoe kan je starten? Hoe up-to-date houden? Hoe up-to-date houden? Hoe beknopt houden? Hoe beknopt houden? Hoe hanteerbaar en beschikbaar maken? Hoe hanteerbaar en beschikbaar maken? Hoe zorgen voor gedragenheid? Hoe zorgen voor gedragenheid? Wat is een goede structuur? Wat is een goede structuur?
Gebruik het SWP als basis bij een vergadering Noteer langdurende afspraken (langer geldig dan 1 jaar) in het SWP Koppel eventueel terug (via mail of op een volgende vergadering) Verwijs naar het SWP bij vragen. …
Denk na over hoe het SWP een handleiding kan zijn voor de nieuwe leerkrachten / stagiairs Aanduiden van belangrijkste onderwerpen Lijst met zeker te lezen onderwerpen ABC van onze school …
Door het SWP up-to-date te houden vanuit het ontwikkelingsperspectief (Hoe wordt de school er beter van?) heb je ineens ook een document voor de inspectie (verantwoordingsperspectief).
SWP kan een basis zijn voor een planmatige aanpak
1. Je vult het SWP aan met visie en afspraken. 2. Je vult aan met werkpunten. Deze komen vanuit: ▪ Door het bij elkaar brengen van afspraken in het SWP ▪ Omdat je start vanuit een integrale (volledige) structuur, zie je waar er nog niet aan gewerkt is (hiaten). ▪ Schoolzelfevaluaties ▪ Functioneringsgesprekken ▪ Vergaderingen ▪ Schooldoorlichting Zo kan je ook werkpunten voorlopig “wegschrijven”.
3. De werkpunten komen in een prioriteitenplan. ▪ Plan niet te veel prioriteiten! 4. Het prioriteitenplan wordt uitgevoerd. ▪ Prioriteitenplan is draaiboek van het jaar. 5. De nieuwe afspraken komen in het SWP 6. …
1. Bepaal doel, doelgroep en vorm 2. Bepaal inhoud en werkwijze ▪ Welke structuur? ▪ Hoe beschikbaar stellen? (op server, website, papier …) 3. Verzamel al wat bestaat ▪ Spreid het in de tijd: Wanneer? Wie? Hoe? 4. Hiaten zoeken en aanvullen 5. Leg het up-date-proces vast.
Als je wilt dat leerkrachten het SWP raadplegen, moet het up-to-date zijn! Bedenk een cyclisch en systematisch proces Een jaarlijkse aanpassingslijst (vb. lestijdenpakket, schoolreglement, nascholingsplan) Na vergaderingen SWP aanpassen ▪ Nieuwe afspraken ▪ Open vragen / werkpunten Wie doet dit? Wanneer doe je dit?
Duid aan wat niet up-to-date is! Een frustratie maar ook een geruststelling: Een SWP is nooit af! Het SWP is niet het doel, wel het proces erachter: de schoolwerkplanning
Voorbeeld
Syntheseblad met samenvatting Zorg dat het leesbaar is => werkinstrument! Opsommingen Schema’s Verwijzingen naar uitgebreidere documenten
Het SWP moet beschikbaar zijn: Overal, altijd, gemakkelijk te raadplegen Hoe? (Server, database, website …) De leerkrachten moeten de structuur kennen: Een simpele handige structuur kiezen Bespreken van de structuur op PV Gebruiken bij vergaderingen (vb. agenda, verwijzen …) Gebruiken bij bijlagen
Gebruik interne verwijzingen (zie ook …) Inhoudsopgave, tabbladen … Informatiseer (Word-document, server, website…) Voorbeeld in MS Word: Zoekfunctie (ctrl + F) Automatische inhoudsopgave Automatische documentstructuur Eindermarkeringen aanbrengen (ctrl + Enter)
Zo volledig mogelijk Een transparante en handige structuur Veel mee werken Op bijlagen Bij verwijzingen Als structuur voor de personeelsvergadering Mapjes op je computer / server Geen enkele structuur is perfect verwijzingen