© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent I nterculturele B emiddeling - T aalbijstand.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
 Precaire levensomstandigheden  Slechte huisvesting  Geen/beperkte gezondheidszorg  Werkloosheid: geen/beperkte inkomen  “zwart”/illegaal werk Situatie.
Advertisements

Lieve De Wachter Jordi Heeren
Uitbouw van algemene preventie in CAW Loop niet te snel !!!
Vreemde Talen. Welcome! Bienvenue! Benvenuti! Zapraszamy! Bem-vindos! добро пожаловать Bienvenidos! Hoşgeldiniz! أهلاً وسهلاً
Sociaal – Digitaal – Integraal OP ZOEK NAAR SOCIALE GRONDRECHTEN … de rechtenverkenner als instrument voor burger en hulpverlener provinciale infosessies.
Logo, drie kleuren, drie partijen bij betrokken
Netwerken. Wat is een netwerk? Je spreekt van een netwerk van zodra twee of meer computers met elkaar verbonden zijn. Je kan thuis een klein netwerkje.
Keuzehulp pijn; wat valt er te kiezen?
Keuze projecten. • Inzetbaarheid keuze projecten • Op de site Integrale Archimedes ProjectenIntegrale Archimedes Projecten • Vakoverstijgend:
Social media als kwaliteitsinstrument voor de eerstelijn: ‘Verbeterjezorg’ November 2012 Olof-Jan Smits Voorzitter Stichting XS2CARE.
A Brave New Workforce | 19 juli ExpertPlaza “ Freelancing per minuut” ExpertPlaza.nl Tacit knowledge in (netwerk) organisaties Case: ABVAKABO.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
‘Op weg naar de huisarts’
Gezond roosteren in een ziekenhuis : Hoezo complex ?!
Take Care Project: Gezondheidstaalgids voor migranten periode: 1 november oktober 2014.
Multi-etnische samenleving: consequenties voor de gezondheidszorg
Synthese Artikel Door Talitha Ligneel. Inhoudsopgave.  Psydon  Specifieke hulpverlening  Aanmeldingsklachten  Individuele – netwerkbenadering  Conclusie.
Aandachtspunten vanuit een categoriale voorziening
Psychiatrische stoornissen bij patiënten met een lichamelijke aandoening Hanne Claeys.
IVAGO 30 november 2010 Koen Van Caimere Afdelingshoofd communicatie.
Het efficiënt gebruik van het verpleegdossier
SIGEB: Signaleringsinstrument voor de thuissituatie
Kinderen in precair verblijf en gezondheidszorg Open fora 19 mei 2011.
Begeleidingsplannen GGZ
Taalstoornissen bij Fronto-temporale dementie
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Elan is te organiseren Fier Fryslân 2.0 Gerda de Groot en Annemarie van Rijn.
Het e-zorgplan
Sociale buurt/wijkteam
Psychosociale ondersteuning voor geüniformeerden
Het elektronische zorgplan
Casuïstiekbespreking Dementie en palliatieve zorg
Kwantitatief onderzoek
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Therapietrouw & Medicatieveiligheid
Amyloïdose: meer dan een diagnose!
Centrum voor Jeugd en Gezin
BOT Bedrijfs Opvang Team
17 talen Duits – Engels – Frans – Italiaans – Portugees – Spaans
Het verschil tussen telefoon en . Telefoon Telefoon is het communicatiemiddel waarmee je elkaar met een telefoon kan oproepen en zo met iemand kan.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Wat is een verstandelijke beperking en wat zijn de gevolgen ervan?
Relatie en donatie Een onderzoek naar de behoeften van echtparen bij een relatiedonatie Ans Berkhout Presentatie werkstuk Opleiding Kempler Instituut,
OPVOEDRELATIES ONDER SPANNING B Bijeenkomst 2. PROGRAMMA Restje dinsdag Film Casus maken Debatteren Checklist maken Professioneel pedagogisch handelen.
Behandeling en stigmamanagement bij opzettelijke zelfverwonding
Palliatieve zorg voor mensen met een VB Stand van zaken Anke de Veer (NIVEL)
E EN VERSTANDELIJKE BEPERKING … TOCH NAAR DE “ GEWONE ” BASISSCHOOL. Een kans of een bedreiging?
Dienstverlening aan de burger HOE ERVAREN BURGERS MET EEN CHRONISCHE AANDOENING DE OVERHEIDSDIENSTVERLENING?
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
GGZ RIBW. GGZ Psy-Portaal Psy-Portaal is gespecialiseerd in de diagnostiek en behandeling van psychische en psychiatrische klachten voor cliënten vanaf.
Tips en tricks bij cultuursensitieve zorgverlening aan ouderen Ann Claeys, Arzu Yentür, Bart Claes.
Aan de bel trekken: wanneer en hoe? Ruben Griffioen & Jos Mast.
Hans Verrept Cel Interculturele Bemiddeling & Beleidsondersteuning
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
LVB & jongeren met een migratieachtergrond
Beeldcommunicatie in de GGZ
Het verwijzingsrepertorium Implementatie van het project "Hubs-Metahub" 1.
Inleiding tot geneesmiddelenbewaking (farmacovigilantie) Het volgen in de tijd (monitoren) van de veiligheid van geneesmiddelen.
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
De migrantenpoli nu, en in de toekomst
Kennisdeling en het valoriseren van leerpunten: conclusies
Hoe is Zanzu.nl te gebruiken?
Neuropsychologische diagnostiek bij migranten
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Ouder(en)mishandeling
Werkgroep transmurale communicatie
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Ange Nyiramahirwe Kathy Barresi Katrien Renders Kimberly Pé
Grote Vergadering Veerle
Transcript van de presentatie:

© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent I nterculturele B emiddeling - T aalbijstand

© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent I NLEIDING

3© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent FACE – TO – FACE Intercultureel bemiddelaar Sociaal tolk Bij langere of emotionele gesprekken Wanneer non – verbale communicatie belangrijk is Wanneer documenten gebruikt worden Wanneer twee personen gelijktijdig getolkt dienen te worden V ormen van t aalbijstand VIA TELEFOON Babel Bij korte gesprekken Emotioneel NIET zwaar beladen gesprekken Wanneer GEEN documenten gebruikt worden Nadeel? Ontbreken van non – verbale communicatie kan het verloop v.e. gesprek bemoeilijken Voordeel? Snel te organiseren Anonimiteit wordt meer bewaard VIA INTERNET Interculturele bemiddeling via internet

© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent I NTERCULTURELE B EMIDDELING “De grenzen van de taal zijn de grenzen van mijn wereld” (Ludwig Wittgenstein)

5© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent 1. O ntstaan “Sinds 1999 financiert FOD Volksgezondheid de aanwezigheid van intercultureel bemiddelaars in ziekenhuizen”. “Vergissingen bij de diagnosestelling, onvoldoende kennis bij de patiënt over zijn aandoening en behandeling, lage therapietrouw en een minder effectieve behandeling zijn maar enkele van de mogelijke gevolgen bij communicatieproblemen”

6© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent 2. D efinitie “Interculturele bemiddeling is een term die we gebruiken voor een geheel van activiteiten die tot doel hebben de gevolgen van de taalbarrière, sociaal culturele verschillen en spanningen tussen etnische groepen onderling voor de hulpverlening zo veel mogelijk op te lossen. “

7© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent 3. T eam ICB – UZG (contactgegevens) Mahir ERMIS- Turks tel of INLTURK07 Taissa MAJIEVA- Russisch tel of INLRUSS03 Ingeborg SCHEIRIS – Vlaamse Gebarentaal tel of INLVLAG01 Maja KOITSJEVA- Bulgaars tel of INLBULG02

8© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent  Tolken  Het duiden van sociaal – culturele verschillen en hun impact op de hulpverlening  Het aanbieden van hulp en ondersteuning aan patiënten in het ziekenhuis  Het signaleren van knelpunten bij de hulpverlening aan individuele of groepen patiënten  Overleg plegen met zorgverstrekkers om vastgestelde problemen op te lossen  Voorlichting aan patiënten geven  Racisme of discriminatie melden wanneer ze daarmee geconfronteerd worden in het ziekenhuis 4. T akenpakket

© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent I NTERCULTURELE B EMIDDELING via I nternet

10© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent  Slechts een financiering van 100 ICB’s binnen de ziekenhuizen.  Beperkt aantal betrokken gezondheidszorginstellingen.  Mogelijkheid om interculturele bemiddelaars op rustige momenten op die manier buiten de eigen instelling in te zetten  Het grootste aantal talen waarvoor interculturele bemiddeling in 1 ziekenhuis beschikbaar is, bedraagt op dit ogenblik 7. Daar staat een enorme diversiteit bij het cliënteel van de gezondheidszorg tegenover. Dankzij interculturele bemiddeling op afstand (via videoconferentie) kunnen bemiddelaars voor alle beschikbare talen in het netwerk in alle deelnemende instellingen ingezet worden.  Beperkt gebruik van telefoon- en sociaal tolken. 1. A anleiding p roject

11© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent  Inzet interculturele bemiddelaars op eenvoudig verzoek  Onmiddellijk toegang tot belangrijke informatie voor een snelle reactie  Efficiëntere inzet van middelen  Kostenbesparing bij efficiënt gebruik  Interculturele bemiddelaars worden niet blootgesteld aan gevaarlijke situatie 2. V oordelen

12© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent Onthaaldesk Triagebox op een spoedafdeling Pre-operatieve consultaties Informatieve consultaties Invullen van medische vragenlijsten en informed consent documenten, e.a. Routine procedures zoals ambulante consultaties, radiografie, MRI, CATSCAN, fysieke onderzoeken en therapie, e.a. Dokterszaalronde op de afdeling. Gesprekken met gehospitaliseerde patiënten (rekening houdend met hun algemene medische toestand). Ontslagvoorbereiding uit het ziekenhuis. Elk moment waar communicatie nodig is ten behoeve van de patiëntenzorg en tevredenheid. 3. W anneer W EL i nzetten?

13© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent Technische beperkingen zoals slechte beeld- of geluidsverbinding, programmatie problemen e.a. Overvolle onderzoekskamers (uitrustingsbarrières, drukte waar hulpverleners voor de webcamera lopen), in technische ruimtes waar het donker is omwille van het uit te voeren medisch onderzoek, e.a. Ingewikkelde en risicovolle procedures. Visuele- en cognitieve beperkingen bij patiënten. Patiënt is niet coherent: ernstige neurologische- (bvb. dementie) of psychische (bvb. psychose) beperkingen. Voor slechtziende dove patiënten. Post-operatief. Bijkomende info: Volgens de literatuur gaat de voorkeur ernaar uit om bij emotioneel beladen gesprekken geen taalbijstand op afstand in te zetten. In de praktijk verlopen de ervaringen vaak anders. Goede afweging van pro’s en contra’s is hierbij belangrijk. 4. W anneer N IET i nzetten?

14© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent 5. M ateriaal - P rogramma

15© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent 6. T alen NederlandsFrans Albanees Arabisch (Klassiek, Maghrebijns) Berbers (Noord-Marokko Dhamazight) Bosnisch/Servo – Kroatisch/Macedonisch Bulgaars Italiaans Koerdisch Pools Roemeens Romanes Russisch Tsjetsjeens Turks Vlaamse Gebarentaal Albanees Engels Arabisch (Klassiek, Maghrebijns) Berbers (Noord-Marokko Dhamazight) Armeens Bosnisch/Servo-Kroatisch/Macedonisch Bulgaars Spaans Koerdisch Kinyarwanda/Kirundi Frans Belgische Gebarentaal Pools Portugees Roemeens Roma Russisch Turks Oekraïens

16© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent 7. A anvraag IB via internet

17© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent 8. P ermanentie maandag t.e.m. vrijdag 9u-12uTurksRussischArabisch13u30-16u30TurksRussischArabisch

18© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent 8. W enst u gebruik te maken van het systeem? Stuur een e – mail naar: Verrept Hans Celverantwoordelijke Interculturele Bemiddeling & Beleidsondersteuning Psychosociale Gezondheidszorg DG Gezondheidszorg FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU

19© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent 8. A fsluiter Interessante link:

20© 2010 Universitair Ziekenhuis Gent