Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo 2015-2020 31 augustus 2015.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Programma Sociaal Domein Project AWBZ-Wmo April 2014.
Advertisements

Van AWBZ naar Wmo mantelzorgcafé 26 september 2013.
Decentralisatie AWBZ/Wmo gemeente Ede
WMO Praat mee!.
decentralisaties Midden Holland
Wmo-AWBZ in regio Alblasserwaard- Vijfheerenlanden
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Decentralisatie Wmo in de Drechtsteden: innovatiekracht Regio Drechtsteden, Innovatieagenda Wmo, 5 december 2013.
Regeerakkoord en het sociale domein Commissie MZ, 8 april 2013.
Maatschappelijk Aanbesteden
Nieuwe Wmo – Platform VO
Transitie AWBZ begeleiding naar de Wmo
Zorg nieuwe stijl.
Decentralisaties op Walcheren
Herstructurering Sociaal Domein
OT 1 Prijs Prestatie 15 augustus 2014
Transitie-arrangement Wmo Regio Amersfoort
Wmo-scan voor dorpshuizen!
Bijpraten over de Wmo
Het Westerwoldse zorgmodel
Startbijeenkomst Netwerk Sociaal Domein
Implementatie Wmo 2015 De Wolden en Hoogeveen
Wijzigingen in de zorg van AWBZ naar Wmo
De veranderingen in de zorg…..
Regionale samenwerking 3D Jeugdzorg Wmo/Awbz Participatie.
Van zorgen voor naar zorgen dat
Inkoop jeugd Lekstroom 2016
Bijeenkomst Overlegtafel Leidse regio 1 oktober 2015.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Scherm van Ede Valleiconferentie Netwerk Geriatrie 3 december 2015
Wmo-scan voor dorpshuizen! Plattelandsparlement 14 november 2015 Gerrit Kapteijns.
Tafel dagbesteding gemeenten
Samen leven, zorg voor elkaar. Waar gaat het over? Met de decentralisaties worden gemeenten verantwoordelijk voor de zorg voor en het welzijn van hun.
Bijeenkomst medewerkers 22 en 24 april Programma 1 e deel: Plenair informeren doel programma en werkwijze 2 e deel: Workshops werkgroepen 3 e deel:
INKOOP 2017 Informele keuzes POHO sociaal 18 februari 2016.
Inkoop begeleiding, dagactiviteit & kortdurend verblijf Jeugdwet & Wmo 2015 MO Groep.
Raadsinformatiebijeenkomst decentralisaties sociaal maatschappelijk domein Datum: 27 augustus 2013 Gemeente: Dordrecht.
Programma uurWelkom Wethouder L. Jongen uurKennis Maken en Kennis Delen Marie-Therese Bindels en Femke Scheuerman Kennis maken Wmo 2015 uitdagingen.
Bijeenkomst 16 april 2015 Transferverpleegkundigen.
Decentralisatie AWBZ Gemeentelijke aanpak. College Zorg en Welzijn (CZW) Bestuurlijk overlegplatform Zeeuwse gemeenten (13) en Provincie (sinds 2005)
Veranderstrategie en inkoop Utrecht 2015 Toke Tom.
Van AWBZ naar Wmo begeleiding Van AWBZ begeleiding naar Wmo ondersteuning 24 januari 2012.
Inclusief organiseren in Kampen het Kamper inkoopmodel presentatie MO-Groep 5 juni Zwolle Hans van der Haar.
Inkoop Jeugdhulp Zuid-Drenthe 2017 en verder. Jeugdhulp Zuid-Drenthe Samenwerkingsverband Zuid Drenthe: ‒ Hoogeveen; ‒ De Wolden; ‒ Meppel; ‒ Westerveld;
Decentralisatie - Awbz-begeleiding. Hoe is het nu? De Kanteling; de vraag achter de vraag Eigen verantwoordelijkheid ook in financiële zin Sociale netwerk.
Zorg Verandert. Presentatie SBOG Marijke Hempenius 2 maart 2015.
Bestuurlijke aanbesteding Beschermd wonen en 24-uursopvang Fysieke overlegtafel 9 juni 2016.
Transities sociale domein VV Uitleg Introductiefilmpje roltraproltrap Kanteling Het gesprek Begrippen.
Jeugdhulp: zo doen we dat in de gemeente Brunssum, samen in Parkstad Limburg én Zuid-Limburg! Presentatie raadsinformatieavond 16 september.
C liëntondersteuning in de Wmo. Definitie 1.Ondersteuning gericht op het versterken van de zelfredzaamheid en participatie 2.Ondersteuning bij het verkrijgen.
Campagne en coalitievorming Contact met politieke partijen 30 januari 2014.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
Decentralisaties Werk, Wmo en Jeugd - Gevolgen situatie in Den Haag - Beleidskader Sociale Agenda ABR.
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Bijeenkomst advies- & cliëntenraden Inkoop 2018 – Jeugdhulp & Wmo (inclusief Beschermd Wonen) Welkom!
Resultaatgericht Samenwerken
Innovatie diensten en (resultaat)financiering Terugkoppeling vanuit de werkgroep met de stand van zaken.
Bijeenkomst zorgtafel J&O
IMPLEMENTATIE KWALITEITSKADER
WOG Opening en welkom Verslag vorige keer
Cliëntenraad Sociaal Domein
Gemeentelijke inkoop decentralisaties
Wmo beleid in de Drechtsteden
Informatie Inkoop Langdurige Zorg Volwassenen in Rotterdam
Informatiebijeenkomst aanbesteding regionale resultaatgerichte inkoop
Startbijeenkomst aanbesteding hulp bij het huishouden
WOG Opening en welkom Verslag vorige keer
Ketenbureau i-Sociaal Domein
Integrale inkoop Jeugdwet en Wmo 25 oktober 2017 Wmo raad
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Kick off bijeenkomst Inkoop Wmo augustus 2015

Programma Doel van de bijeenkomst: Gezamenlijke start inkooptraject maatwerkvoorzieningen Wmo Westerkwartier. Informeren over het beleid sociaal domein voor de inkoop Informeren over bestuurlijk aanbestedingsproces Wmo. Opzet van de presentatie: 1.Bestaande kaders door Henk Kosmeijer 2.Bestuurlijk aanbesteden 2.0 door Herma Hemmen van Robbe & Partners

Bestaande kaders (1) Wmo 2015  Uitgangspunt = zelfredzaamheid  Doelen: -Bevorderen sociale samenhang -Het ondersteunen van zelfredzaamheid en participatie -Het bieden van opvang

Bestaande kaders (2) Visie op het Sociaal Domein  Inwoners zoveel mogelijk zelfstandig en zelfredzaam  Inwoners doen mee, participeren en leveren zinvolle bijdrage aan gemeenschap  Professionele ondersteuning is aanvullend op ondersteuning vanuit eigen netwerk

Bestaande kaders (3) Functioneel model Westerkwartier Drie niveaus van ondersteuning: 1.Ondersteuning vanuit de samenleving 2.Algemene voorzieningen 3.Maatwerkvoorzieningen

Bestaande kaders (4) Plan van aanpak inkoop  Inkoopopdracht  Inkoop op Westerkwartierniveau  Methodiek: Bestuurlijk Aanbesteden 2.0

Bestuurlijk Aanbesteden 2.0 Contracteren in het Sociaal Domein Onderwerpen ter bespreking:  Waarom bestuurlijk aanbesteden  Wat is het niet  Wat is het wel  De stappen Het proces De spelregels De planning

Waarom bestuurlijk aanbesteden (1)

Waarom bestuurlijk aanbesteden (2) Complexiteit Sociale Domein:  Uitdagingen gemeenten: - binnen financiële kaders blijven (macro) - zorgen voor max. participatie en zelfredzaamheid (micro)  Accepteer dat het Sociale Domein onvoorspelbaar is!  Succesvol contracteren/subsidiëren vraagt om een andere manier van denken.

Bestuurlijk aanbesteden: Wat is het niet Geen:  Offertes  Bestek  Concurrentie in de selectie  Plenaire prijsbesprekingen  Afsluiting van de markt in de uitvoering

Bestuurlijk aanbesteden: Wat is het wel Wel:  Investeren in de relatie  Open systeem  Geen beperking toetreding nieuwe aanbieders (keuzevrijheid voor de cliënt)  Cliënten hebben invloed op het proces  Innovatie krijgt de ruimte  Onderhandelen…  Transparant proces  Continue proces

Stappen 1.Basisovereenkomst (vastgesteld colleges WK ) - proces afspraken 2.Onderhandelingen Inhoudelijke deelovereenkomsten - Inhoud - Bekostiging - Monitoring 3. Contractsluiting en uitvoering

Stap 1 De Basisovereenkomst Doel om informele relatie tussen gemeente en overige belanghebbenden te formaliseren en commitment te creëren. De basisovereenkomst als mini grondwet in het Sociale Domein. In de Relationele overeenkomst maakt men afspraken omtrent; wijze van communicatie toe- en uittreden van partijen minimale kwaliteitseisen wijze van overleg wijze van besluitvorming

Stap 2 De Deelovereenkomst(en) Omtrent de inhoud van de Deelovereenkomst(en) zal de gemeente onderhandelen met belanghebbenden. Belanghebbenden zijn de zorgaanbieders en de cliëntvertegenwoordigers. Deze Deelovereenkomst(en) zijn flexibel, zodat de gemeente in gezamenlijkheid met belanghebbenden de overeenkomst(en) kunnen aanpassen bij veranderingen en/of ontwikkelingen in het Sociale Domein.

Stap 2 De Deelovereenkomst(en) Onderwerpen die tijdens de onderhandelingen aan bod komen zijn o.a.: Prestaties/activiteiten – Wat gaat de gemeente bij de aanbieders afnemen om maatwerk te kunnen leveren aan inwoners die ondersteuning vragen? Bekostiging – Populatiegerichte bekostiging – Beschikbaarheidsbekostiging – Prestatiebekostiging – Resultaatbekostiging Monitoring – Contractmanagement – Contractbeheer – Monitoring cliëntervaringen en - tevredenheid

Basisovereenkomst Sociaal Domein - minimale kwaliteitseisen - toe- en uittreding - monitoring - et cetera Inhoudelijke deelovereenkomst(en) Experiment(en) “Inkoopnetwerk Sociaal Domein" (Alle aanbieders die de Basisovereenkomst tekenen) Adviesgroep (max. 25 aanbieders uit het Inkoopnetwerk Sociaal Domein) Het proces in beeld

De spelregels Door middel van onderhandelingssessies krijgen de Inhoudelijke overeenkomsten vorm en inhoud.  Altijd plenair en met een selectie van partijen  Partijen die niet deelnemen aan adviesgroep, kunnen invloed uitoefenen via de website  Onderdelen overeenkomst alleen beargumenteerd ter discussie stellen  Aandragen alternatief

De selectie Aanbieders die Zorg-in-natura (Zin) leveren, als de Aanbieders die middels PGB zorg leveren. Het betreft de levering van: Begeleiding individueel (BGI); groepsbegeleiding (BGG); groepsbegeleiding met vervoer (BGGVervoer); logeeropvang, kortdurend verblijf (KV); HH2;

De selectie-procedure De selectie van de leden van de adviesgroep vindt plaats aan de hand van de 80/20 regel op budgetniveau.

De planning 31 augustus 2015 Kick-off-bijeenkomst - Kick-off met alle aanbieders 18 augustus 2015 Besluit Colleges van B&W - Besluit vaststelling Basisovereenkomst + ondertekening 2 september 2015 Adviesgroep 1 - Bespreken basisovereenkomst en inhoudelijke overeenkomsten - Start onderhandelingen: Toegang en opdrachtverstrekking Eisen aan de dienstverlening 16 september 2015 Adviesgroep 2 - Bespreken onderdeel: Activiteiten en resultaten in relatie tot bekostiging 30 september 2015 Adviesgroep 3 - Bespreken onderdeel: Activiteiten en resultaten in relatie tot bekostiging 14 oktober 2015 Adviesgroep 4 - Bespreken onderdeel: Monitoring en verantwoording 28 oktober 2015 Adviesgroep 5 - Bespreken definitieve contracten Begin november 2015 Besluit Colleges van B&W - Vaststellen en ondertekening definitieve contracten

Vragen