Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Zorgwerking in onze school
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
CITO Leerling- en OnderwijsVolgSysteem (LOVS)
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Ouderportaal Een nieuwe manier van ouderbetrokkenheid. Korte informatie wat u van ons ouderportaal mag verwachten.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Informatieavond groep H5/6
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Collectief portfolio groep 3
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Het cito-leerlingvolgsysteem
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Informatieavond 30 september 2013
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Ouderavond Jaaroverzicht groep 5
Leesonderwijs in de groepen 1 t/m 8
Handelingsgericht Werken
PASSEND ONDERWIJS Wat is er veranderd sinds vorig jaar?
Een kijkje in de keuken…..
Informatieavond groep 1-2 schooljaar Voorstellen Groep 1-2: Maandag: Natascha en Anouk Dinsdag: Annelies en Anouk Woensdag: Annelies en Anouk.
De niveaus. De niveaus Advies van de basisschool Werkhouding, huiswerkhouding en zelfstandigheid van het kind Intelligentie en leerprestaties van het.
Onderwerpen van deze avond
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Kwaliteitsbeleid.
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
De weg van de leerling met specifieke
Een prachtige kans voor uw kinderen
Welkom op de informatieavond van groep 7
Groep 1 en 2 In de kleutergroepen worden in januari en juni LVS CITO taal en rekenen afgenomen.
Informatieavond schooljaar
Magister voor ouders.
Basisschool Op De Horst
Basisschool Op De Horst
Informatieavond Groep 7/8. Schoolafspraken Alle kinderen komen door de deuren die aan het schoolplein grenzen binnen. Vanaf 8.20 uur en uur mogen.
Voorlichtingsbijeenkomst voor
Informatieavond Groep 1/2 D.
Op de informatieavond van de groepen 5
Hoe volgen wij de kinderen?
Ouder-informatieavond Schooljaar
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Welkom in groep 6D.
WELKOM OP DE INFORMATIE AVOND VAN GROEP 3-4. Even voorstellen Op de maandag, dinsdag en vrijdag staat juf Janneke voor de klas. Op woensdag en donderdag.
en het leerlingvolgsysteem
PPO Delflanden IB netwerk “Groepsgericht denken”.
Kennismakingsavond 8 september 2015 Welkom in groep 8.
Rapport Groep 3 / 4 Groep 5 / 6 Groep 7 / 8.
Informatie avond groep 8 Welkom en toelichting op de avond Welkom en toelichting op de avond De Zilverberg en opbrengstgericht werken De Zilverberg en.
Welkom. Wat wilt u graag weten? Schrijf maar op! Welke info?
Welkom op de informatieavond van groep 5. Bert Jennes *54 jaar *32 jaar werkzaam in het onderwijs *Bijna 30 jaar werkzaam bij KSV Treebeek/INNOVO *Voor.
Welkom! Op de informatieavond van de groepen 6. Wat gaan we bespreken?  Even voorstellen…  Vakken  Overige activiteiten  Huiswerk  Rapportage  Algemene.
Welkom in groep 4. Voorstellen Ilze Arts: maandag, dinsdag en om de woensdag. Marian van Rengs: om de woensdag, donderdag, vrijdag.
Informatieavond groep 8, Kees van den Groenendaal 8.
Informatie avond groep 3. Planning van de avond Voorstellen Sociaal-emotionele ontwikkeling. Praktische en belangrijke informatie van de groep Actieve.
FOTO Siersteenlaan FOTO Maresiusstraat Siersteenlaan Maresiusstraat EZ Groningen 9746 BJ Groningen tel: tel:
InformatieavondInformatieavond Groep 6 schooljaar
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Informatieavond groep 3
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Van het Primair Onderwijs naar Van het Primair Onderwijs naar het Voortgezet Onderwijs.
GROEP 7. Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website! GROEP 7.
Deze informatie kunt u nog eens nalezen op onze website!
Groep 3 Hoe volgen wij de kinderen?
Wat is coöperatief leren?
Hoe volgen wij onze kinderen?
Welkom in groep 6/7!.
Transcript van de presentatie:

Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming

Groei & ontwikkeling We streven ernaar om alle kinderen te laten groeien in hun ontwikkeling. Hiervoor is het belangrijk dat wij een duidelijk beeld krijgen uw kind. De belangrijkste vorm om de leerling te volgen in zijn/haar ontwikkeling is door te kijken en te luisteren. We observeren het werkgedrag en het gedrag ten opzichte van medeleerlingen en de leerkracht. Hiervoor maken we onder andere gebruik van het observatiesysteem Zien! Wij maken ook gebruik van verschillende toetsen. Toetsen zijn voor ons een middel om de ontwikkeling te bevestigen. Het is dus geen doel op zich. We gebruiken toetsen die gekoppeld zijn aan de methodes: de methode-gebonden toetsen. Daarnaast gebruiken we landelijk gecertificeerde toetsen van het Cito leerlingvolgsysteem. Verder voeren we gesprekken met zowel kinderen als ouders.

Gesprekken We kijken of de leerling voldoende heeft opgestoken van wat er in de les is aangeboden. Dit doen we onder andere door observaties tijdens de les. We gaan in gesprek met de leerling om samen te bepalen wat een leerling nodig heeft om zich optimaal te ontwikkelen. Verder zijn er diverse vormen van oudergesprekken: Eerste indrukgesprek: Aan het begin van het schooljaar kunnen ouders, in een kort gesprek, het welzijn van hun kind bespreken. Op deze manier hopen wij nog sneller en effectiever aan te kunnen sluiten bij de onderwijsbehoeften van ieder individueel kind. Tienminutengesprek: Twee keer per jaar gaan ouders met desbetreffende leerkracht in gesprek over de ontwikkeling van hun kind. Aan het einde van het jaar is er de optie voor een derde tienminutengesprek. Op verzoek: Uiteraard kunnen ouders, maar ook leerkrachten, altijd een gesprek aanvragen.

Toetskalender oktnovjan/febmaartmei/juni Groep 1 Zien! Groep 2 Zien!Taal voor kleuters M2 Rekenen voor kleuters M2 Dyslexieprotocol Groep 3 Herfst- signalering Zien!DMT & Technisch lezen Rekenen 3.0 M3 Spelling 3.0 M3 DMT & Technisch lezen Spelling 3.0 E3 Rekenen 3.0 E3 Begrijpend lezen 3.0 E3 Groep 4 Zien!DMT & Technisch lezen Rekenen 3.0 M4 Begrijpend lezen M4 Spellingtoets TV DMT & Technisch lezen Spelling E4 Rekenen E4 Begrijpend lezen E4 Groep 5 Zien!DMT & Technisch lezen Spelling M5 Rekenen M5 Begrijpend lezen M5 DMT & Technisch lezen Spelling E5 Rekenen E5 Groep 6 Zien!DMT & Technisch lezen Spelling M6 Rekenen M6 Begrijpend lezen M6 DMT & Technisch lezen Spelling E6 Rekenen E6 Groep 7 Zien!DMT & Technisch lezen Spelling M7 Rekenen M7 Begrijpend lezen M7 DMT & Technisch lezen Spelling E7 Rekenen E7 Groep 8 Zien! Rekenen, Spelling, Begrijpend lezen DMT & Technisch lezenEindtoets

Zicht op ontwikkeling De ontwikkeling van de leerling houden we bij in het digitale leerlingdossier. Hierin wordt alles wat te maken heeft met de ontwikkeling van de leerling bijgehouden. De ontwikkeling van alle leerlingen in de groep wordt twee keer per jaar genoteerd in een groepsoverzicht. Hierin geven we per leerling aan wat ons is opgevallen vanuit observaties en gesprekken. We kijken gericht naar de individuele onderwijsbehoeften. Ook worden de toetsresultaten hierin meegenomen. Vanuit het groepsoverzicht bepalen we de aanpak voor de volgende periode. Deze wordt genoteerd in een groepsplan. We hebben momenteel groepsoverzichten en groepsplannen voor rekenen, spelling & technisch lezen.

Aansluiten bij onderwijsbehoef ten Onderwijsbehoeften hebben betrekking op alles wat een kind nodig heeft om zich goed te kunnen ontwikkelen. De onderwijsbehoeften verschillen per kind. Deze kan betrekking hebben over diverse aspecten van het onderwijs, zoals: de instructie, de leerstof, de leertijd, de feedback, de werkvormen, de motivatie of de leeromgeving. Wij sluiten zoveel mogelijk aan bij de onderwijsbehoeften door: - binnen de groep op verschillende niveaus te werken. - inzet van een verscheidenheid aan materialen. - groep overstijgend werken, het afstemmen van lessen. - extra leestijd met een vrijwilligster in de groepen 3, 4 en 5. - de verrijkingsgroep, waarin kinderen met een bredere interesse worden uitgedaagd.

Ouderbetrokken heid Kinderen brengen de meeste tijd thuis en daarnaast op school door, wat maakt dat opvoeden en onderwijzen heel dicht bij elkaar staan. Samenwerken is dan ook van groot belang. Bij een goede samenwerking tussen ouders en school, vergroot dit de kans dat kinderen zich optimaal ontwikkelen en ontplooien. Ouders worden bij het ontwikkelingsproces betrokken door: - kennismakingsgesprekken: gesprekken voor nieuwe leerlingen (sinds 2015) - oudergesprekken: eerste indrukgesprek, tienminutengesprekken - gesprekken op aanvraag - inloopavonden: kinderen laten hun ouders een kijkje nemen in de klas. - mail: gericht aan de ouders van de hele klas of aan ouders individueel.

Wij hopen u voldoende op de hoogte te hebben gebracht Mocht u naar aanleiding van deze PowerPoint nog vragen hebben, dan horen wij deze graag Kijk voor actuele informatie op onze website: