Hoog water op het schoolplein? Versie: Kustzone. Hoofdstuk 1. Introductie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoofdstuk 2 Endogene en exogene processen Paragraaf 6 t/m 8
Advertisements

2 De strijd tegen het water
Wat is het nut van de dijken?
Hoofdstuk 4 Nederland: wateroverlast Paragraaf 5 t/m 7
Wonen in Nederland § 2.2 Leven met water.
Hoofdstuk 2: De lage landen bij de zee
Wonen in Nederland § 2.1 Leven met water.
Huil niet om iemand, die niet om jou zou huilen.
3 havo, H4 (par. 4.3).
Stormen Orkanen Overstromingen
Het bos van Nieuw Wulven
Hoofdstuk 3 Aardrijkskunde Groep 6
Aardrijkskunde h6 Overal anders
Slot 4Hc.
Laat deze trainingsdag niet op zichzelf staan, maar werk daarna verder aan het ontwikkelen van je interactievaardigheden. De Kinderopvang Academie doet.
Visie & Strategie.
De dag van het solliciteren - introductie
De woorden die je vandaag leert: de duintop het zeewater de recreatie wentelen het kabaal spiegelen de blaar het luchtbed ondiep.
Wonen in Nederland § 2.2 Koffers pakken….
De grote zeequiz van het 4e leerjaar
VOORBEREIDING LERENDE ORGANISATIE
MINECRAFT PLAATJES TUTORIAL #1 ZWAMBIE ZWAMBIE ZWAMBIO!
Hoog water op het schoolplein?
Hoog water op het schoolplein?
X-stream les 4 WELKOM. Wat gaan we deze les doen?  Korte terugblik vorige les  Doelen van deze les  Digitale identiteit  Online samenwerken  Eindopdracht.
Bijeenkomst 4 Thema: “Wat kan ik?” Docent: Pascal van Schajik
2 hv H2 Landschap § 8-9.
LEVENDE OCEANEN Wat weten jullie al over de oceanen? Maak een mindmap en schrijf alles op! In de oceanen leven duizenden bijzondere diersoorten. Ook hebben.
2 hv 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 8-9
HERHALING KUSTEN Wateroverlast. Veranderend landsschap  Grote dynamiek  Opbouw (aanvoering zand) bij gunstige wind en getijdenwerking  Afbraak (stukken.
1 HV Hoofdstuk 4 Natuurgeweld § 8 en 9
Versie 1: BESCHOUWEN is: met aandacht kijken naar… Deze powerpoint gaat over goed kijken en beschrijven en pas in tweede instantie over weten.
2 vwo 4 Water: soms teveel, vaak te weinig § 8-10
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 7-8 Wereld. Bijna 7 m onder de zeespiegel Laagste punt van Nederland: hoe laag? Laagste punt.
2 TH Hoofdstuk 4 Water § 2-4 Wereld. Grootste deel van het aardoppervlak = zee = zout Geschikt / Ongeschikt als drinkwater? Water Geschikt / Ongeschikt.
AARDE 3/4 vmbo 4 Weer en klimaat § Orkanen in de Verenigde Staten Orkanen: ontstaan boven Atlantische Oceaan orkaanseizoen: juni – november zeewatertemperatuur:
Cursus 1.3 Waarvoor zorgt de natuur? Klas 2 BK Lesweek 3
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 KGT Lesweek 1
Goed voorbereid naar de PABO
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 KGT Lesweek 2
Cursus 1.1 Wat zie je in een landschap Klas 2 BB Lesweek 1
Cursus 1.2 Landschappen in Nederland Klas 2 BK Lesweek 2
POV-dag 2017: Delen, durven & doen!
Van zwerfstenen tot boeren op de Utrechtse Heuvelrug
Hoe krijg je de focus van de leerlingen op de chemie?
Opleidingen Dijkbewakingsorganisatie
Blok 2 Rampen in Afrika Deelvraag:
H11 Overstromingen en wateroverlast.
Wat zie je?.
E-learning E-health & Domotica
Rampen in de Middeleeuwen
volgende bladzijde terug
Hoog water op het schoolplein
Oorcheck op het mbo 1 Over gehoor en gehoorschade
Is een ramp te voorkomen?
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Waar moet je op letten? Om een goede stageplaats te hebben moet je er zeker van zijn dat het bedrijf waar je naar toe wil ook onze school een beetje kent.
Het waterspel
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
E health, Domotica en E-learning
IS EEN WALVIS WEL EENS BANG IN HET DONKER? LES 7 : DIEPSTE PLEK.
Hoofdstuk 2: Wat vind jij en wat weet jij?
ADL Les 1.
Reflecteren op ambities en kwaliteiten
volgende bladzijde terug
Hoog water op het schoolplein?
Hoog water op het schoolplein?
Zoönosen.
Transcript van de presentatie:

Hoog water op het schoolplein? Versie: Kustzone

Hoofdstuk 1. Introductie

Leerdoelen In dit hoofdstuk leer je: - Hoe het met het overstromingsgevaar in jouw omgeving is - Basisbegrippen die gaan over overstromingen en wateroverlast

Hoofdstuk 1. Introductie Een rampenbestrijdingsoefening, zin of onzin?

Hoofdstuk 1. Introductie Opdracht 1  Lees het artikel, en bedekt of het zinnig of onzinnig is dat er een dergelijke oefening wordt gehouden

Hoofdstuk 1. Introductie Opdracht 2 & 3  Kan jouw omgeving getroffen worden door een overstromingsramp?

Hoofdstuk 1. Introductie Overstromingen Oorzaak -Stormvloed op zee  duindoorbraak

Hoofdstuk 1. Introductie Overstromingen Oorzaak -Stormvloed op zee  duindoorbraak

Hoofdstuk 1. Introductie Wateroverlast Oorzaak -Hoosbui in het binnendijks gebied

Hoofdstuk 1. Introductie Opdracht 4  Kan jouw omgeving getroffen worden door een wateroverlast? Opdracht 5  Samenvattende opdracht

Hoofdstuk 1. Introductie OverstromingWateroverlast OorzaakStormvloed op zee  duindoorbraak (zie ook hoofdstuk 2) Een enorme hoosbui KansZie hoofdstuk 2 en 3Eens in de paar jaar GevolgenZie hoofdstuk 4Schade voor landbouw en kelders. Enige overlast voor verkeer PreventieZie hoofdstuk 5 VoorbereidenZie hoofdstuk 6

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt?

Leerdoelen In dit hoofdstuk leer je: - Hoe een overstroming in de kustzone kan plaatsvinden - Hoe overstromingen in de kustzone hebben plaats gevonden

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? Sporen in het landschap

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? Sporen in het landschap

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? Ontstaan van een wiel

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? Ontstaan van een wiel

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? Ontstaan van een wiel

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? De zee komt eraan

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? De zee komt eraan

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? Overstromingen uit het verleden Sint Elisabethsvloed (1421) Allerheiligenvloed (1570)

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? Overstromingen uit het verleden Sint Elisabethsvloed (1421) Allerheiligenvloed (1570)

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? Slaperdijk bij de Hondsbossche zeewering, de zee is links.

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? De Hondsbossche zeewering

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? De Hondsbossche zeewering

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? Oorzaken van overstromingen langs de Noordzeekust 1)Sterke Noordwesten wind 2)Het voorkomen van Springtij  Het samenvallen van deze oorzaken noemen we stormvloed

Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? Duinafslag bij Bergen aan Zee in 1990

Opdracht 6, 7 en 8 Hoofdstuk 2. Een overstroming in mijn omgeving, kan dat echt? In deze opdrachten ga je kijken naar overstromingen in het verleden en Kwetsbaarheid van de duinen.

Hoofdstuk 3. Hoe kan een duin doorbreken?

Leerdoelen In dit hoofdstuk leer je: - Verschillende faalmechanismen van duinen en dijken - Zelf een dijk beoordelen

Hoofdstuk 3. Hoe kan een duin doorbreken? 4 faalmechanisme 1)Duinen bestaan uitsluitend uit zand  golven slaan het zand makkelijk weg  buitentalud zal snel weg eroderen  Plaatsen met een smalle duinenrij komen in de problemen

Hoofdstuk 3. Hoe kan een duin doorbreken? Duinafslag

Hoofdstuk 3. Hoe kan een duin doorbreken? Springtij – 2 x per maand

Hoofdstuk 3. Hoe kan een duin doorbreken? Springtij in combinatie met een sterke noordwestenwind wordt stormvloed genoemd

Hoofdstuk 3. Hoe kan een duin doorbreken? 0:00 – 1:01

Opdracht 9 t/m 13 Hoofdstuk 3. Hoe kan een duin doorbreken? In deze opdrachten ga je kijken naar dijkdoorbraakmechanismen.

Veldwerkopdracht (14 en 15) Hoofdstuk 3. Hoe kan een duin doorbreken? Voer een klein veldwerk uit bij een dijk. Je krijgt van je docent een veldwerklocatie toegewezen. Ga met een drietal naar een plek langs de dijk/duin. Beantwoord de waarnemingsvragen. Teken op een wit vel een doorsnede over de dijk. Noem alles wat je hebt gezien in de doorsnede. Maak een paar foto’s van je groepje op of bij de dijk. Beantwoord de verwerkingsvragen.

Hoofdstuk 4. Het verloop en de gevolgen van een overstroming

Leerdoelen In dit hoofdstuk leer je: - Hoe een overstroming verloopt: wat gebeurt er na … dagen? - Wat de gevolgen zijn van zo een overstroming

Waterkeringen 1)Hoofdkeringen 2)Regionale keringen Hoofdstuk 4. Het verloop en de gevolgen van een overstroming

Waterkeringen 1)Hoofdkeringen –Wat zijn het?  dijken langs de grote rivieren, en duinen langs de kust –Wat is hun doel  proberen het binnendijks gebied te beschermen 2)Regionale keringen –Wat zijn het?  dijken, kades en dammen in het binnendijks gebied –Wat is hun doel  proberen de gevolgen van een overstroming te beperken Hoofdstuk 4. Het verloop en de gevolgen van een overstroming

Het verloop van overstromingen Hoofdstuk 4. Het verloop en de gevolgen van een overstroming

Gevolgen van overstromingen 1)Materiële schade 2)Dodelijke slachtoffers 3)Ontwrichting van het dagelijks leven 4)Indirecte gevolgen Hoofdstuk 4. Het verloop en de gevolgen van een overstroming

Gevolgen van overstromingen Hoofdstuk 4. Het verloop en de gevolgen van een overstroming

Opdracht 16 t/m 22 In deze opdrachten ga je met de overstromingsrisicoatlas kijken naar het verloop en de gevolgen overstromingen in jouw omgeving.

Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Leerdoelen In dit hoofdstuk leer je: - Over de verschillende overheden en wat ze doen - Wat meerslagveiligheid is en hoe dat in het kustgebied tot stand komt

De organisatie van waterbeheer in Nederland Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Meerlaagsveiligheid: drie lagen Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Laag 1: preventie Preventie = verkleinen van de kans op een overstroming Dit kan door: -Reguliere zandsuppletie -De zandmotor Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Laag 1: preventie Reguliere zandsuppletie - Zand wordt op het strand gespoten - Zand wordt net voor de kust gespoten Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Laag 1: preventie Zand wordt op het strand gespoten Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Laag 1: preventie Zand wordt op het strand gespoten Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Laag 1: preventie Zand wordt net voor de kust gespoten Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Laag 1: preventie Voorbeeld zandsuppletie, de Hondsbossche zeewering Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Laag 2: Gevolg-beperkende maatregelen Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Laag 3: Rampenbestrijding en crisisbeheer Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Preventie en bestrijding van wateroverlast Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Preventie en bestrijding van wateroverlast Hoofdstuk 5. Wat doet de overheid om de kans op overstromingen te verkleinen?

Opdracht 26 t/m 33  Meerlaagsveiligheid Opdracht 34  Preventie van wateroverlast

Hoofdstuk 6. Hoe kun je jezelf voorbereiden op een overstroming?

Leerdoelen In dit hoofdstuk leer je: - Hoe je om moet gaan met een overstroming - Een keuze maken tussen horizontaal vluchten en verticaal vluchten

Twee manieren van vluchten: horizontaal en verticaal Hoofdstuk 6. Hoe kun je jezelf voorbereiden op een overstroming?

Hoofdstuk 6. Hoe kun je jezelf voorbereiden op een overstroming?

Opdracht 29  Extra opdracht  Hoe ziet jouw omgeving eruit bij een overstroming? Maak een foto met de app! Opdracht 30 en 31  Horizontaal en verticaal vluchten Opdracht 32  Wat doe jij?

Hoofdstuk 6. Hoe kun je jezelf voorbereiden op een overstroming? Samenvattende opdracht  Verschillen overstromingen/wateroverlast

Hoofdstuk 6. Hoe kun je jezelf voorbereiden op een overstroming? Huiswerkopdracht  Hoe is het overstromingsrisicobewustzijn van mensen in jouw omgeving?

Hoofdstuk 7. Resultaten enquête & Eindopdrachten

Leerdoelen In dit hoofdstuk leer je: - Wat de uitkomst van de enquête is

Hoofdstuk 7. Resultaten enquete & Eindopdrachten Jullie hebben de enquete afgenomen en de gegevens ingevoerd. We gaan nu naar de resultaten kijken.

Hoofdstuk 7. Resultaten enquete & Eindopdrachten (klik op de knoppen) Vraag 1 Vraag 2 Vraag 3 Vraag 4 Vraag 5

Hoofdstuk 7. Eindopdrachten Groepsopdracht 1: Gevolg-beperkende maatregelen Groepsopdracht 2: Versterken van het bewustzijn bij bewoners