Welkom op de informatieavond van groep 7
Allerlei borden…. In de school en dus ook in ons lokaal… Overal borden…. Overal doelen…. Overal geheugensteuntjes… Overal leerdingen…. Daarom heet dit : EEN SCHOOL….
Maar het moet wel gezellig zijn…. Dan komen de kinderen met plezier naar school. Dan komen ze ook met een lach op hun gezicht thuis. Ze leren omdat ze het zelf leuk vinden…. Ze hebben geen tijd om te niksen of te klieren….. Hoop ik….
Hoe doen we dat? We gebruiken heel veel verschillende soorten werkvormen. We houden rekening met het individuele kind. We proberen ook rekening te houden met de emotionele intelligentie van uw kind. Kinderen mogen fouten maken. We stimuleren kinderen om hulp te zoeken bij een medeleerling of bij ons. We maken kinderen verantwoordelijk voor hun eigen werk. We durven complimenten te geven.
Dagindeling Het rooster in de groep is vaak hetzelfde. In de bovenbouw zijn lestijden op elkaar afgestemd. Uw kind heeft het druk…
Maandag Iedere dag beginnen we ‘s ochtends met rekenen en ‘s middags met technisch lezen. Kinderen lezen een bibliotheekboek op maat. N.a.v. de toetsresultaten oefenen diverse kinderen hardop lezend bij de meester. Engels wordt deels in het Engels gegeven. Aardrijkskunde : Europa staat centraal in dit jaar.
Plannen Op maandag plannen de kinderen hun werk voor de komende week. Daar gebruiken ze een speciaal formulier voor. Sommige dingen staan vast. Zoals instructiemomenten, klassikale of groepslessen, gymnastiek. Daarnaast hebben de kinderen verplichte taken die ze moeten plannen. Wanneer doe je het, met wie doe je het, waar doe je het….
Rekenen Op maandag, dinsdag en woensdag start de dag een rekenles. Instap sommen ( handigheidjes, tafels, bewerkingen) Dit is een opwarmertje. Instructie op 3 niveaus. Verwerking op 3 niveaus.
Rekentaak De kinderen hebben een rekentaak die zelfstandig gemaakt kan worden. Deze taak is een verplichte weektaak. Ze plannen de sommen zelf. Er zijn weektaken op 3 niveaus. * ** ***
Computer rekenen De kinderen moeten ook iedere week een rekentaak op de computer uitvoeren. Ook deze taak plannen de kinderen zelf.
Rekenen (toetsen) De kinderen corrigeren hun werk zelf. De toetsen worden door ons of door de computer nagekeken. De rapportbeoordeling komt van de toetsen. Na iedere toets volgt een bijspijker week. Zelfverantwoording en zelfstandigheid!
Tafels….. Veel kinderen beheersen de tafels onvoldoende. Dit is een blokkade voor het rekenen voor uw kind. THUIS OOK OEFENEN !
Taal Woordenschat Keuzetaal (op donderdag) Persoonsvorm, gezegde, onderwerp. Spreekwoorden en uitdrukkingen.
Spelling Instructie bij de woordpakketten. Sommige kinderen hebben meer uitleg nodig dan andere kinderen. Moeilijke spellers krijgen oefening en regelherhaling. Kinderen die spelling makkelijk vinden, werken de verplichte stof sneller door en krijgen uitbreidingsoefeningen of andere stof .
Nieuwsbegrip Iedere donderdag…. Groep 4 t/m 8….. 8.30 – 10.00 : Begrijpend / studerend lezen….Nieuwsbegrip. Alle kinderen volgen op hun eigen niveau de lessen Na 2 toetsen ( 10 weken) kijken we of de kinderen naar een ander niveau kunnen.
Woordenschat Nieuwsbegrip heeft ook woordenschat oefeningen op de computer. Dat werkt via internet… Als uw kind z’n wachtwoord dus kan onthouden…. Kan hij/zij hier thuis ook aan werken.
Wereld oriëntatie Geschiedenis: van de ME tot en met Napoleon. Aardrijkskunde en topografie: Europa. Techniek/Natuur: echt van alles…. Van bomen, regen, stroom, het menselijk lichaam tot beestjes en beesten… Keuzetaak: keuzeopdrachten rond een thema Kieskast: leuke leerzame spelletjes.
Uw kind heeft het dus behoorlijk druk !!!!!
En dan is het nu tijd voor een spelletje……