Leerproces SDV leerlijnen ontwikkellijnen Doel: POP van de leerling Werkwijze & einddoel Roel Trompert (Tabor) Tom Meyer en Liesbeth (vmbo 't Venster)
Werkwijze Doelstelling Plan van aanpak SDV visie
SDV visie leren Grote praktische opdrachten Amateur competenties Professional Prestaties Starter expert SDV visie
Doelen Professionaliseren van de leerling Instrument voor docent werkmeester / coach Kernactiviteiten Deskundigheidsbevordering Inventarisatie van het leerproces Competentieprofielen Doelen
De opbouw Nulmeting Koppelen aan competentieprofiel Kwaliteiten en tekortkomingen in beeld brengen Koppelen aan competentieprofiel Inzicht in de eigen taak Inzicht in de eigen kwaliteit Vaststellen persoonlijke leerdoelen Leer- en ontwikkellijnen in beeld Personal coaching Coachingsopdracht Eigen project De opbouw
Werkwijze Bijeenkomsten met coach Personal Coaching Monitoring Opbouwen netwerk Feedback en intervisie Personal Coaching Werken aan persoonlijke leerdoelen Monitoring POP instrument digitaal met gespreksintervallen Reflectie op eigen ontwikkeling Werkwijze
Competentieprofiel Stap 1 De nulmeting
Workshop
6. Informatie verzamelen/ Didactisch model SDV 1. Situatie/Grote Opdracht Ontwikkelen Ont-wikkelen 2. Prestaties Wat wordt er van mij verwacht 8. Evalueren denken 7. Doen controleren 3. Wat kan ik/nog niet doen 6. Informatie verzamelen/ verwerken en oefenen 4. Wat wil ik leren 5. Hoe ga ik dat doen
Elk coachgesprek is STAR® Competentie: … Kun je een situatie beschrijven waarin je een beroep moest doen op de competentie...? Wat was de situatie? Wat gebeurde er? Wie waren erbij betrokken? Waar speelde de situatie zich af? Wanneer speelde deze situatie? S Wat was je taak? Wat was je rol? Wat werd er van je verwacht? Wat wilde je bereiken? Wat verwachtte je van jezelf in die situatie? Wat vond je dat je moest doen? T A Welke acties heb je ondernomen? Hoe was je aanpak? Wat hielp je? En toen? Wat belemmerde je? Wat heb je vervolgens gezegd en/of gedaan? En toen? Hoe reageerde(n) de ander(en)? R Wat was het resultaat van je acties? Wat kwam eruit? Hoe is het afgelopen? Wat had je anders kunnen doen? Wat had je kunnen voorkomen? Hoe ga je het de volgende keer doen? Elk coachgesprek is STAR®
De Monitor
voorbeeld
Open ronde