Onderwijsbehoeften benoemen: veel werk, weinig rendement?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Advertisements

Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Rekenproblemen en Dyscalculie
Informatieavond 22 april 2013
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Samen werken aan Passend Onderwijs?
Onderwijsbehoeften en Schoolprofiel.
Schoolcijfers, een tweede natuur
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Trans-Plan in beeld *De gegevens in deze presentatie zijn fictief
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Welkom.
Ontwikkelingsperspectief 22 juni 2011
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
De Krullevaar Wat is een goede school ?.
Kansrijke combinatiegroepen
Effectieve instructie
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Rendement van ICT in het VMBO Utrecht, 6 februari 2008 Ton Klein en Madeleine Hulsen.
Inzicht Resultaten KNAW rapport. Druk op scholen door maatschappelijke ontwikkelingen. Leraar komt onvoldoende toe aan pedagogische taak. Te weinig ‘time.
Groepsplan in ESIS 7 november | studiedag - introductie.
Taalontwikkeling Taalontwikkeling kan alleen als er op een of andere manier motivatie is bij de leerling. Als die motivatie aanwezig is, wat is dan goed.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Rekenproblemen en Dyscalculie
HGW-Vuurvlinder Passend Onderwijs? Bezuinigingen? Handelings Gericht Werken Hulp vanuit de overheid?
Invoering van HGW en het werken met groepsplannen
Dames en heren, welkom aan boord!
Pass’t Montessorionderwijs ?
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Groepsplannen evalueren Dirk van Dijkschool Linda Pereboom
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Workshop Extra Leertijd Conferentie Children’s Zone 6 maart 2014.
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Welkom Programma: Ouderavond 11 maart 2015
De DATATEAM® methode data als inzet voor het werken aan onderwijs, kwaliteit en professionalisering Klaas Pit 16 april 2015.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
De kwaliteit van het basisonderwijs in het Noorden
SLO ● nationaal expertisecentrum leerplanontwikkeling Maatwerk op alle niveaus Platform VVVO 17 september 2015 Opbrengstgericht maatwerk Vakspecifiek verrijken.
Informatie voor ouders van de van Randwijkschool.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Bijeenkomst September 2015
Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
Agnes Braam & Frank van der Vooren
> dan heeft Plannex een integrale oplossing voor organisaties
Onderwijscontinuüm vs. masterplan Rotterdam,
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Vele wegen leiden naar Rome Over differentiëren in het Primair Onderwijs EDR Studiedag 22 november 2012 Onderwijs op maat Jantine Kuijpers
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
Een werkvorm om actief en concreet tot participatie te komen
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Leerling- kenmerken Motivatie (2) Thema januari 2016.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Straks wordt Mentimeter gebruikt. Ga naar
Netwerk IB WSNS Tilburg
Bijeenkomst 1.2 Ellen van den Boomen
Welkom.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Om de PowerPoint te starten:
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Rekenspecialist bijeenkomst 2
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Eigenaarschap.
Transcript van de presentatie:

Onderwijsbehoeften benoemen: veel werk, weinig rendement? Week van de intern begeleider 2013 Eindhoven, Zwolle, Den Haag, Utrecht Wijnand Gijzen

Inhoud lezing   In deze lezing wordt uiteengezet dat het benoemen van onderwijsbehoeften een stuk eenvoudiger kan. Daarvoor is het nodig om éérst te kijken naar de schoolpopulatie, daarna naar de groep en tenslotte naar het individu. Er zal blijken dat passend onderwijzen, handelingsgericht werken en opbrengstgericht werken tot dezelfde drie-eenheid behoren. In vogelvlucht worden de hoofdlijnen van ‘opbrengstgericht passend onderwijs’ besproken en met behulp van praktijkvoorbeelden geïllustreerd. Het uitgangspunt is dat onderwijs voor leraren behapbaar moet zijn, zowel in de dagelijkse praktijk van het lesgeven als bij het opstellen van groepsplannen. Onderwijsbehoeften worden alleen nog benoemd als dat écht nodig is; weinig werk, veel rendement. Wijnand Gijzen is zelfstandig onderwijsadviseur in alle onderwijstypen. Hij is trainer van de Masterclasses opbrengstgericht passend onderwijs en schreef ‘1 Stap verder met 1-zorgroute’.

Wat is er gaande? Passend onderwijs Opbrengstgericht werken Handelingsgericht werken (1-zorgroute) Hoe organiseren we dit op zo’n manier dat het voor een leraar en een school te behappen is?

Opbrengstgericht – handelingsgericht - passend Hogere opbrengst Passend onderwijs – 2 onderwijsbehoeften School Groep Leerling Gemiddelde opbrengst Passend onderwijs - 1 onderwijsbehoeften Kenmerken Opbrengst

Verworvenheden 1-zorgroute Planmatiger werken Meer overzicht over de groep Denken in termen van onderwijsbehoeften Focus op het onderwijsleerproces

Opvallendheden 1-zorgroute Ongeordende en ongedoseerde gegevensverzameling Onheldere criteria selectie van onderwijsbehoeften Herhaling van onderwijsbehoeften Neiging tot individualisering Identieke groepsplannen (intensief, basis, verrijkt) Geen verbinding met opbrengstgericht werken

Passend onderwijs behapbaar maken Redeneer van algemeen naar specifiek School passend onderwijsprogramma voor de populatie Groep passend onderwijsprogramma voor de groep Individu finetuning indien (nog) nodig

Wat is passend? Wet van Posthumus Leerkracht richt zich instinctief op de middenmoot.

Onderwijsbehoeften zijn een continuüm Aanbod Cluster van specifieke onderwijsbehoeften Verrijkt ± 25% complexe toepassingsopgaven cognitieve autonomie korte instructie matige hoeveelheid inoefening meervoudig strategiegebruik Basis ± 50% Geen specifieke onderwijsbehoeften Intensief ± 15% meer instructie (enige tijd met concreet materiaal) inoefening van specifieke deelvaardigheden hulp bij strategiegebruik ondersteuning van de competentiegevoelens Zeer intensief ± 10% veelvuldige instructie (lange tijd met concreet materiaal) regelmatige reflectie op leerproces tijdens verwerking langdurige inoefening van specifieke deelvaardigheden enkelvoudig strategiegebruik

Passend op de schoolpopulatie

Passend op de groep

Passend op de groep

Passend op de groep

Leerling V-score Niv.waarde Niveau Methode Verdeling Soraya 149 4,8 A verrijkt Hoogste leeropbrengsten 2 Mike 140 4,7 3 Jason 4,6 4 Lieke 133 4,5 5 Sem Middelste leeropbrengsten (middenmoot) 6 Barbara 130 4,3 7 Maarten 8 Nikki 128 4,1 9 Harold 127 4,0 10 Brandon 125 3,5 B basis 11 Clive 12 Ulla 120 3,1 13 Khalid 118 3,0 Laagste leeropbrengsten 14 Isa 113 2,5 C 15 Marit 110 2,1 16 Yassin 104 1,6 D intensief Niveau Niveauwaarde A 25% 4-5 B 25% 3-4 C 25% 2-3 D 15% 1-2 E 10% 0-1

1 Stap verder met 1-zorgorute

Onderwijskundige maatregelen De groepsopbrengsten zijn te laag  intensiveren De groepsopbrengsten zijn hoog  overweeg verrijken Een deel van de leerlingen beheerst leerstof niet (goed) Een deel van de leerlingen gedijt niet Benoem de groepsgewijze onderwijsbehoeften. We maken de set arrangementen op maat van de groep, hiermee wordt het een groepsplan.

Groepsplan – doelen en inhoud Vaardigheid = normtoets Criteria waar je wel of niet aan voldoet Geen methodetoetsen bekijken. Eerste halfjaar: noem 10-15 doelen, niet alle lesdoelen, methodedoelen benoemen Groepsplan: doelen beschrijven, hoe ga je het doen. Methodetoetsen instrument van de leerkracht. Criterium toetsen zijn je uitgangspunt. Niet sturen op kleine eenheden.

Passend op het individu – individuele maatregel Eerst dus de groepsaanpakken er uitfilteren. Als een leerling een onvoldoende respons laat zien in een van de arrangementen: - te weinig groei - hiaten in de leerstof - niet gedijen (hardnekkig) De leerling heeft dan een specifieke onderwijsbehoefte: info verzamelen: stimulerende en belemmerende factoren onderwijsbehoeften benoemen een van de arrangementen finetunen

Onderwijsbehoeften in Onderwijscontinuüm Aanbod Cluster van specifieke onderwijsbehoeften Verrijkt ± 25% complexe toepassingsopgaven cognitieve autonomie korte instructie matige hoeveelheid inoefening meervoudig strategiegebruik Basis ± 50% Geen specifieke onderwijsbehoeften Intensief ± 15% meer instructie (enige tijd met concreet materiaal) inoefening van specifieke deelvaardigheden hulp bij strategiegebruik ondersteuning van de competentiegevoelens Zeer intensief ± 10% veelvuldige instructie (lange tijd met concreet materiaal) regelmatige reflectie op leerproces tijdens verwerking langdurige inoefening van specifieke deelvaardigheden enkelvoudig strategiegebruik

Stimulerende en belemmerende factoren Focus primair op factoren in de directe onderwijsleersituatie Bijvoorbeeld: Goede motivatie, geordende werker, begrijpt getallenstructuur, met materiaal pakt hij het beter op, let goed op tijdens de instructie, etc. Of: Kent getallenrij nog niet, plaatjes leiden hem af, concentratie zakt weg, zegt er geen zin in te hebben, zoekt uitvluchten, etc. Deelvaardigheden Taak Taakaanpak Instructie

Onderwijsbehoeften benoemen Start met het doel: 1. dezelfde doelen als in het arrangement met eigen aanpak 2. een aanvullend doel met een eigen aanpak Ga geen doelen verzinnen als ze er niet zijn.

Samengevat Opbrengstambities school schoolbeleid (schoolpopulatie) Groepsopbrengsten groepsbeleid (groepsplan) Inzoomen op de individuele leerling (groepsplan)

Tot slot Passend onderwijs Opbrengstgericht werken Handelingsgericht werken We maken het behapbaar door: te redeneren: school – groep – leerling (vanuit middenmoot) leerlingen te groeperen op basis van overeenkomsten uit te gaan van respons op instructie de drie onderwijsontwikkelingen als één te zien

Info Wijnand Gijzen info@wijnandgijzen.nl 06 839 44 867 Twitter: wijnandgijzen LinkedIn: Wijnand Gijzen www.wijnandgijzen.nl Download: ‘De middenmoot als didactisch vertrekpunt’ ‘Doelen in het groepsplan’ Wil je de powerpoint hebben? Mail me!