Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Gedragsproblemen
Zelfsturing en executieve functies.
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Titel: Groeiproces de Ceder.
Ouders Present!  Kinderen die spijbelen geraken gemakkelijker in de grote of kleine criminaliteit  Om ouders meer grip te geven op spijbelsituatie van.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Een veilige school Niet voor 8.30 uur en uur op school. Dan is er geen toezicht.
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Professionaliseren van leerkrachten Reflectieve methodiek Januari 2014
het welbevinden en gedrag van leerlingen.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
It’s not you, it’s the didactics that matter, stupid…
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
 Creativiteit Voorwaarden – hoe begeleiden?  Voorwaarden om creatief te zijn:  Veiligheid  Vrijheid  Uitdaging  Eigenschappen van de begeleider.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Personeel opleiden PDS Professional Development School.
1zorg-route.
Openbare Jenaplanschool de Buizerd
Actieonderzoek instructietafel.
Competentieprofielen
EEN DYNAMISCH EN VERANDERINGSGERICHT PARTNERSCHAP TUSSEN LEERKRACHT EN LEERLING AUTONOMIE, COMPETENTIE EN VERBONDENHEID ALS DETERMINANTEN VAN MOTIVATIE.
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Dossier Empowerment.
Voortgangsgesprek LiO 2014
ONDERWIJS AAN (POTENTIEEL) BEST PRESTERENDE LEERLINGEN
Visie pedagogisch klimaat Door: Wendy, Charlotte, Bram en Thijs.
3umH3H0. Studie reis Canada Renate en Henco (14 t/m 22 november 2014)
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
OGW op de Firtel.
ANDERE TIJDEN Informatieavond CBS De Bron en CBS De Fontein 5 oktober 2015 Eelke Hoekstra Wat betekent dit voor de kinderen, de ouders en de leerkrachten?
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
motiverende gespreksvoering
Groepsdynamiek 1.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 Hafida El-Gharbaoui
Ouderraad 7 december.
Welkom.  Ouders  College van bestuur: Kiki Huijnen  Start fusietraject jaar geleden met tekenen van intentieverklaring  Ambitie.
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Een doorgaande lijn VVE-PO in de praktijk Hoe wordt er vorm gegeven aan de doorgaande leerlijn van voorschoolse educatie naar het primair onderwijs? Door:
Communicatie bij kanker. Waarom dit boek? hulp nodig bij communiceren boeken ervaringsdeskundigen boeken deskundigen praktisch, toegankelijk juist over.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Informatie avond schooltijden aanpassing 13 mei 2013 Agenda 1.Welkom; ouders, Jelte de Graaf, Monique van de Oever 2.Doel van de avond 3.Presentatie nieuwe.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop N.a.v. vragen over doublure & verwijzen naar SBO Bijeenkomst 3.
Welkom Informatieavond groepsindeling schooljaar
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
DE POSITIEVE EN PEDAGOGISCH SENSITIEVE LEERKRACHT Anouke Bakx & Ellen Rohaan Fontys Hogeschool Kind en Educatie Theoretisch kader In het basisonderwijs.
Presentatie intervisie Manon de Dobbelaere P4A
Actieonderzoek Jongens en Pubergedrag. Inhoud Problematiek Gewenste werksituatie Onderzoeksvragen en Hypotheses Aanpak van het Onderzoek Conclusie en.
Informatieavond september WELKOM VERBETEREN VAN ONS ONDERWIJS ICT Digitaal Leerlinggegevens verwerken REKENEN Wereld in Getallen SPELLING Spelling.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
De Vreedzame school Ouderavond 17 maart 2009 Het Klinket Welkom!
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Elke Dag Samen een Beetje Beter.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
Integratieproject Financiën
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Gewoon pubergedrag? Over Relaties
De Vreedzame School Ouderavond Nova Montessori Venlo.
Overzicht gedragingen per competentie
De Vreedzame School Bovenbouw.
Transcript van de presentatie:

Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm en planning van het onderzoek 6. Onderzoeksresultaten 7. Implementatieresultaten 8. Verdieping en voortgang

Resultaten Groepssfeer De Wissel Zevenaar Structuur Groep 7 Twijfel eigen competenties Extreme gedragingen

Gewenste werksituatie Positieve groepssfeer Empathie Impulsiviteit Basisbehoeften Resultaten Sociale metacognitie

Aspecten Onrust Groepsindeling Specifieke behoeftes Bagage

Onderzoeksvragen & hypothese 1. Wat voor invloed heeft de groepssfeer op gedragingen van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool? 2. Hoe kan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen uit groep 7 verbeterd worden? 3. Welke methodes/werkvormen zijn er om de groepssfeer in een groep 7 op het primair onderwijs positief te verbeteren? Als er aan de basisbehoeften van de leerlingen wordt voldaan zal het groepsklimaat, welzijn en leerproces van de leerlingen verbeteren. Ook zullen de leerlingen zich sneller ontwikkelen Als de leerkracht voldoet aan de sociaal-emotionele behoeften van leerlingen zal dit ten gunste komen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Hierdoor zal het groepssfeer positief veranderen.    Prima vraag en hypothese. De leerkracht past adequate werkvormen/methodes toe op situaties in de groep. De werkvormen/methodes vormen een basis en structuur voor een aangename groepssfeer waarin wederzijds respect het vaandel is.

Onderzoeksplanning Literatuur: Door eigen keuzes of interesse van het kind, kan het kind botsen met de normen van de groep (Delfos (2014). De methode De Vreedzame School beschouwt de klas als een leefgemeenschap. Hierin worden kinderen gehoord, gezien, krijgen ze een stem en leren kinderen samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen (DVS, 2014). Activiteiten: - Stellingen - Groepsafspraken - De Vreedzame School

Stelling Leerlingen moeten verplicht een gesprek met de schoolarts Eens oneens

Resultaten Stellingen Groepsafspraken De Vreedzame School Impulsief Energiek Laconiek Consequent Ontwikkeling Kwetsbaar Luisterend oor Reageren Reflecteren Feedback Enthousiasme Energizer Sturende leerkracht

Implementatieresultaten Vervolg n.a.v. voltooide activiteiten: - D.V.S hoofdstuk 2 - Reflectieformulier groepsafspraken - Overleg IB’er

Verdieping - Col-groep - Reflectiemomenten tussen leerlingen. - Vrijdagmiddag commissie - Rollenspellen/toneelstuk - Discussiëren over actuele gebeurtenissen uit het jeugdjournaal. - Streng de structuur en afspraken bewaken zodat de leerlingen duidelijk binnen de grenzen van de groep blijven.

‘We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them’