Actieonderzoek 1. De aanvankelijke uitdaging 2. Gewenste werksituatie 3. Aspecten uitdaging 4. Onderzoeksvragen en hypothesen 5. Organisatie, vorm en planning van het onderzoek 6. Onderzoeksresultaten 7. Implementatieresultaten 8. Verdieping en voortgang
Resultaten Groepssfeer De Wissel Zevenaar Structuur Groep 7 Twijfel eigen competenties Extreme gedragingen
Gewenste werksituatie Positieve groepssfeer Empathie Impulsiviteit Basisbehoeften Resultaten Sociale metacognitie
Aspecten Onrust Groepsindeling Specifieke behoeftes Bagage
Onderzoeksvragen & hypothese 1. Wat voor invloed heeft de groepssfeer op gedragingen van leerlingen in de bovenbouw van de basisschool? 2. Hoe kan de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen uit groep 7 verbeterd worden? 3. Welke methodes/werkvormen zijn er om de groepssfeer in een groep 7 op het primair onderwijs positief te verbeteren? Als er aan de basisbehoeften van de leerlingen wordt voldaan zal het groepsklimaat, welzijn en leerproces van de leerlingen verbeteren. Ook zullen de leerlingen zich sneller ontwikkelen Als de leerkracht voldoet aan de sociaal-emotionele behoeften van leerlingen zal dit ten gunste komen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen. Hierdoor zal het groepssfeer positief veranderen. Prima vraag en hypothese. De leerkracht past adequate werkvormen/methodes toe op situaties in de groep. De werkvormen/methodes vormen een basis en structuur voor een aangename groepssfeer waarin wederzijds respect het vaandel is.
Onderzoeksplanning Literatuur: Door eigen keuzes of interesse van het kind, kan het kind botsen met de normen van de groep (Delfos (2014). De methode De Vreedzame School beschouwt de klas als een leefgemeenschap. Hierin worden kinderen gehoord, gezien, krijgen ze een stem en leren kinderen samen beslissingen te nemen en conflicten op te lossen (DVS, 2014). Activiteiten: - Stellingen - Groepsafspraken - De Vreedzame School
Stelling Leerlingen moeten verplicht een gesprek met de schoolarts Eens oneens
Resultaten Stellingen Groepsafspraken De Vreedzame School Impulsief Energiek Laconiek Consequent Ontwikkeling Kwetsbaar Luisterend oor Reageren Reflecteren Feedback Enthousiasme Energizer Sturende leerkracht
Implementatieresultaten Vervolg n.a.v. voltooide activiteiten: - D.V.S hoofdstuk 2 - Reflectieformulier groepsafspraken - Overleg IB’er
Verdieping - Col-groep - Reflectiemomenten tussen leerlingen. - Vrijdagmiddag commissie - Rollenspellen/toneelstuk - Discussiëren over actuele gebeurtenissen uit het jeugdjournaal. - Streng de structuur en afspraken bewaken zodat de leerlingen duidelijk binnen de grenzen van de groep blijven.
‘We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them’