Stefan Nieuwinckel WIJKONTWIKKELING, EEN ORIËNTATIE OP SAMENLEVINGSOPBOUW ?

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
‘Makelaar Informele Zorg’
Advertisements

De sociale draagkracht van de dorpen in Borsele Frans Thissen Universiteit van Amsterdam.
Lezing n.a.v podiaproject 9 februari 2013 over een participatieve gemeente Over het hoe en waarom van lokale participatie: iedereen mee?
Het verbinden van Kwaliteiten Reactie Ben Fruytier
Gedachtewisseling Interne staatshervorming 18 mei 2010.
Dorpstuintjes in Heusden?. Wat?  Volkstuin = Samentuin = Dorpstuin  Een ruimte waar burgers op 1 locatie een groentetuin op een ecologische wijze bewerken.
Expertmeeting 3 Kansen en initiatieven tussen regionale en locale economie.
Buurtbeheerbedrijf volgens concept van Ymere
Rotterdammer voorop Geweldige stad: we werken er samen aan
WMO - Communicatie- Inspraak belangenbehartigers Praktijk WMO-adviesraad in de gemeente Brummen.
Mensen maken de wijk Herijking wijkgericht werken Wim Kemp Wethouder voor welzijn, onderwijs, cultuur en wijkontwikkeling 10 december 2010.
Sociale vitaliteit in Noord-Groningen
Wijkgericht werken in kleine gemeenten © Nico de Boer, 25 september 2008.
Wijkambitie Zuidwest Wijkdialoog 29 november 2011.
Leeftijdsvriendelijke gemeente: een hefboom voor actief ouder worden
 …. VOOR LOKAAL SOCIAAL BELEID
Challenge the future Delft University of Technology Over spaghetti, verkoop en veranderingstheorieën Effecten van verkoop van huurwoningen op.
De ervaringen met het wijkgezondheidswerk in Eindhoven.
§6 Grote steden beleid.
Hoe onderhoud ik de dialoog met mijn partners?. Samen werken voor meer publiek Tot UitinBrabant.nl, Uitmarketingburo, Brabants Bureau voor Toerisme.
‘Van wijken en wanten weten’ Paul Schnabel Sociaal en Cultureel Planbureau Universiteit Utrecht Den Haag,
Communities in de Indische Buurt Rob van Veelen 6 september 2012.
PAR. 3.6 Stad en regio een eenheid Bestuurlijke netwerken Samenwerking Publiek-private samenwerking.
Dienst Wijken 1 Beter participeren in de gemeente Utrecht Acties van de gemeente om participatie en betrokkenheid van burgers bij de ontwikkelingen in.
Burgerparticipatie op het platteland Ervaringen vanuit het sociaal-cultureel volwassenenwerk 1 31 maart 2011 Hannes Hollebecq.
Jongeren Preventie Team
Rivierenland in eigen hand Leefbaarheid verbeteren door eigen verantwoordelijkheid en zelfwerkzaamheid van bewoners van kleine kernen in het Rivierengebied.
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
De bevolking betrekken bij het ( lokale ) veiligheidsbeleid :
Vraagstukken van grote en middelgrote steden in Nederland
VERBREDING VAN PRAKTIJK & DEFINITIE YOTA ! PARTICIPATIE BIJ DE VORMGEVING VAN EEN STAD.
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Achtergronden bij de aanpak van de ‘krachtwijken’
Vitale opgaven voor de Stad bestuursvergadering ZON, 4 febr. 2014
Waarom dit literatuuronderzoek?
Beleidsplan Lokaal Sociaal Beleid Lokaal Sociaal Beleid Decreet van 3 maart 2004 Doel: vergroten toegankelijkheid van de sociale dienst-
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Ontwikkelingen in de integratiesector en het buurt- en opbouwwerk Lieve Lecluyse en Luk Groffy Lecluyse, L., & Groffy, L. INTERCULTURALITEIT Ontwikkelingen.
Buurtaanpak Staatsliedenbuurt College van Burgemeester en Wethouders besluit in 2006 om 1 miljoen Euro extra budget beschikbaar te stellen voor de Staatsliedenbuurt.
15. Buurtwerk als kernpartner binnen wijkgericht basiswerk Luc Verbeke Uit Samenlevingsopbouw in Vlaanderen Hanne Lauwers 1BaSWc.
Lokale besturen en de Regierol in het woonbeleid.
Symposium 9 mei 2015 Zorgt vermaatschappelijking van zorg voor meer participatie ? Ludo Fret.
PILOOTPROJECT BEWONERSPARTICIPATIE
Overlegtafel Economie Buurtwinkelbeleid VVSG. VVSG - Situering: project OVG Ondersteuning en begeleiding van lokale besturen bij het uitwerken van een.
Op naar uitvoeringsprojecten. Wat vragen we? En wat kunt u van ons verwachten? Door Jan Kerkhof voorzitter initiatiefgroep Dommelvallei.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
EINDPRESENTATIE WERKGROEP DORPSVISIE: 14 maart 2016 Dorpsvisie Zuidwolde.
Bestuurlijke netwerkdag G32, 18 september 2014 Themagroep Ondernemerschap Wethouders: Ap Reinders, Haarlemmermeer Willemien Vreugdenhil, Ede Mariëtte van.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
© MOVISIE Een leefbare samenwerking Door: Bora Avric (senior organisatieadviseur en o.a. projectleider van het project ‘Sportief Participeren’ binnen MOVISIE),
Burgerbegroting Ronde Tafel Gesprek d.d. 2 juni 2016 De Wolden.
M-Pact Vrijwilligers(werk) en asielzoekers 20 april 2016.
Over inspraak en participatie 18 mei 2014 Gent. Wat gaan we doen? Snelle kennismakingsronde Wat is er, waar komt dat vandaan en waar willen we naartoe?
Een heldere visie op samenwerking!. Het Klokhuis Bibliotheek Bs Sint Antonius Bs de Lingelaar.
Doorontwikkeling gebiedsgericht werken Sociaal Domein 7 juni 2016 Presentatie voor Wmo-raad.
Burger in vier rollen Burgers als kiezers Burgers als rechtsonderhorige Burgers als klant Burgers als producent van politiek hier situeert zich, onder.
Welzijnsregio Noord-Limburg
Evolutie van Nova: Van een zelfregulerend netwerk naar een sturend netwerk De.
Lokaal, Sociaal en Beleid Een problematiek in viervoud
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Laagveengebied Groningen
Samen werken aan leefbaarheid
Programma Inwoners- en Overheidsparticipatie Maak ‘t Meer
Geïntegreerd breed onthaal
WoON 2012 Differentiatie woningaanbod in aandacht wijken
Kantonnale Bouwmaatschappij Beringen
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
Op zoek naar nieuwe verbindingen
Flits-sessie Het verhogen van de aantrekkingskracht van de instelling
Transcript van de presentatie:

Stefan Nieuwinckel WIJKONTWIKKELING, EEN ORIËNTATIE OP SAMENLEVINGSOPBOUW ?

INHOUD Wijkontwikkeling 1.Inleiding 2.definitie Nieuwe netheidNieuwe stedelijkheid Besluit

 Wijkontwikkeling is ontstaan in vroege jaren negentig  Verzameling van praktijken van ‘wijkontwikkelaars’  Moeilijk te omschrijven begrip  Verzameling van voorbeelden 1.INLEIDING

 Beleidsproces opgezet door de lokale overheid om de leefbaarheid van de wijken te verbeteren.  Beleidsmaatregel tegen verwaarlozing of verkrotting  Beleid op maat van de wijk  Vormgeving aan bestuur voor vernieuwing uit standpunt van de wijk 2. WIJKONTWIKKELING

 Leefbaarheid  Kwaliteitsvol antwoord bieden op klachten over leefbaarheid in de buurt  Voorbeeld: een alert toezichtsnetwerk bij gevoel van onveiligheid in de buurt  Overheid  Regisseur van samenlevingsopbouw: niet alle taken kunnen door overheid gedaan worden  Serviceversterker gepast reageren op signalen van burger snelle responstijd goede samenwerking tussen overheid en buurt 3. DE NIEUWE NETHEID

 Regisseursrol  Operationele samenwerking  Bewoners betrekken  Participatie  Bewonersparticipatie centraal  Opbouwwerk  Rol van ‘makelaar’, klachten bij juiste dienst brengen  Mensen activeren om handen uit de mouwen te steken  Bewonersoverleg organiseren  Ambtenaren adviseren over communicatie met bewoners  Zwakkere groepen betrekken  Bemiddelende rol  Duobaan met ambtenaren 3. DE NIEUWE NETHEID

 Leefbaarheid  Sociaal economisch zwakke nieuwkomers vestigen zich samen in de ‘goedkopere’ buurten  Verstorende effecten op de huisvestingsmarkt en samenlevingsproblemen  Niet altijd stadspessimisme: vermenging van culturen, vermenging van functies en vermenging van schaalniveaus  Wijken met sterkste grootstedelijke problematiek goede voedingsbodem voor creëren van bruisende stad  Regisseursrol  Overheid heeft bescheiden rol als regisseur. Vooral kaderscheppend  Projecten worden uitbesteed en specialisten  Voor creatieve impulsen worden kunstenaars insgeschakeld 4. DE NIEUWE STEDELIJKHEID

 Participatie  Ingrepen gebeuren vaak over de hoofden van bewoners  Vooral goede communicatie is belangrijk  Toch worden de kansen van de stad zo veel mogelijk uitgewerkt in samenwerking met bewoners  Opbouwwerk  Partner die op vele manieren oriëntatie kan verrijken en krachtiger maken  Kritische distantie ten opzichte van overheid en andere partners 5. DE NIEUWE STEDELIJKHEID

 Samenlevingsopbouw tussen netheid en stedelijkheid  Samenlevingsopbouw kan niet zonder samenlevingsproject  Sterke buurthechting nodig  Aanhangers nieuwe stedelijkheid  Meer neutrale netheid bepleiten  Aanhangers nieuwe netheid  Meer ‘moreel gevulde’ ruimte  Opbouwwerker als te veel gevraagde partner  Intensieve duobaan met lokale ambtenaar (?)  Ondersteuner van autonome bewonersactie (?)  Opbouwwerker kan verschillende rollen innemen  Wel onder elke voorwaarde meewerken aan ‘perspectief aan de wijkontwikkeling’. 6. BESLUIT: DILEMMA’S VOOR DE SAMENLEVINGSOPBOUW EN HET OPBOUWWERK