Integratie SBO-SO Een project van de afdeling Ommen Samenwerkingsverband Veld, Vaart en Vecht
Kinderen die aangewezen zijn op SO Onderwijs…..
Passend onderwijs… Wat heeft een leerling nodig? Wie kan hem dat bieden? Waar kunnen we dat bieden? Tot voor kort bestond ons aanbod uit voornamelijk gespecialiseerde locaties waarbij we uitgingen van het begrip segregatie. Binnen passend onderwijs gaan we uit van het begrip realistisc inclusief, of te wel regulier als het kan en speciaal als het moet. Binnen passend onderwijs gaan we op zoek naar de integratiemogelijkheden van ons onderwijssysteem.
De integratieklas Exporteren we ons probleem? Importeren we de oplossing?
Wat wil het samenwerkingsverband bereiken? Meer thuisnabij onderwijs Uitgaan van voorzieningen en niet van locaties Mogelijkheden bieden voor een time out voorziening Werken aan integratie tussen regulier en speciaal onderwijs Samenwerkingspartners: SBO Johan Seckel De Ambelt, school voor speciaal onderwijs
Integratieklas op de SBO Johan Seckel Leerlingen die vanuit: het samenwerkingsverband een bepaalde periode specifieke ondersteuning en begeleiding krijgen om te kunnen integreren in de sbo-setting; het samenwerkingsverband een bepaalde periode specifieke ondersteuning en begeleiding krijgen om te re-integreren in de school van herkomst (time-out); de Johan Seckel op bepaalde momenten specifieke ondersteuning en begeleiding krijgen om het werkgedrag en de sociale competenties te versterken; Passend onderwijs / Samenwerkingsverband Veld, Vaart en Vecht afd. Ommen: Dekkend netwerk (tussen-)voorzieningen Thuisnabij Zorgteam (multidisciplinair)
Huisvesting: Semi permanent (5 jr.)
De leerkrachten maken het verschil! Hilde Tolhoek (leerkracht) ma-di-woe Marjolein Boertien (leerkracht) woe-do-vr Merlijn Hagedoorn (leerkrachtondersteuner) ma-di-do-vr