Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman Presentatie gemaakt door: Leanne Arens (P2B)
Titelweergave Schrijver: Aafke Bouwman, i.s.m. Geraldine Brouwer, Leanne Jansen en Els Loman Jaar: 2013 Titel: Differentiëren is te leren, omgaan met verschillen in het basisonderwijs Plaats en naam van uitgever: Ten Brink, Meppel
Onderwerp Het boek gaat over differentiëren: wat dit is en hoe je dit kunt doen De piramide van leerkrachtvaardigheden (die laat zien dat je als leerkracht eerst een aantal basisvaardigheden moet beheersen, voordat je goed kunt differentiëren) Hoe je leerlingen kunt clusteren: groepsoverzicht, datamuur, groepsplan Wat IGDI+ is en hoe je dit kunt inzetten
Thematiek Het boek is geschreven voor leraren om deze te helpen/ te leren differentiëren (praktische handvaten bieden) De hoofdgedachte van het boek is: antwoord proberen te geven op de vraag hoe je tegemoet komt aan de verschillen tussen leerlingen zodat zij allemaal optimale prestaties kunnen behalen!
Beoordeling over het boek Duidelijk geschreven, met veel tips en concrete uitwerkingen waar je direct mee aan de slag kunt Geeft veel verschillende vormen van differentiatie (er zit dus allicht iets bij wat je aanspreekt en waar je wat mee kunt) In de bijlagen staan veel voorbeelden van groepsplannen, hier kun je veel steun aan ervaren bij het opstellen van je eigen groepsplan Het boek geeft veel praktijkvoorbeelden, wat erg nuttig is! Kortom: goed boek! Duidelijk geschreven, je kunt er veel uithalen en steun aan ervaren als je zelf aan de slag wilt met differentiatie
Visie (identiteit) van de schrijver Aafke Bouwman werkt bij CPS en heeft een brede praktijkervaring als leerkracht Haar visie is dat elke leerkracht het onderwijs zó vorm en inhoud moet geven, dat er aan de verschillen tussen kinderen recht wordt gedaan! Citaat: “U zult wel moeten differentiëren, omdat het huidige curriculum is afgestemd op de gemiddelde leerling.” In dit boek komt dat duidelijk naar voren: het beschrijft waarom je moet differentiëren, welke mogelijkheden er zijn en hoe je differentiatie organiseert Ik ben het met haar eens: differentiatie is noodzakelijk, als je recht wilt doen aan ieder kind
Twee opvallende, aansprekende citaten “Goed differentiëren is een vaardigheid die leerkrachten niet van de ene op de andere dag beheersen… Pas als ze een aantal basisvaardigheden beheersen, kunnen ze zich gaan bekwamen in het differentiëren.” Mooi citaat: de basisvaardigheden komen hierna uitgebreid aan bod, daardoor weet ik voor mijzelf beter waar ik eerst aan kan werken voordat ik toekom aan het échte differentiëren “Om goed te kunnen differentiëren is het noodzakelijk dat u kennis hebt van de doelen en de leerlijnen van de onderwijsinhoud. Alleen dan bent u in staat om te schakelen in de leerstof en zodoende tegemoet te komen aan de behoeften van leerlingen.” Mooi citaat: als je kennis hebt van de doelen en leerlijnen, kun je je differentiatie zó inrichten dat je elk kind ‘te pakken hebt’.
Wat heeft mij verrijkt? Hoofdstuk 3: dit heeft mij verrijkt, omdat hier de vijf rollen van de leerkracht worden aangegeven. Natuurlijk zijn dit dingen die je onbewust wel doet, maar door je er bewust van te worden, kun je deze rollen ook bewust inzetten om tot goed differentiëren te komen! Hoofdstuk 4: dit hoofdstuk geeft drie verschillende manieren aan hoe je leerlingen kunt clusteren (groepsoverzicht, datamuur, groepsplan). Door hier kennis van de hebben kun je per situatie en per klas kijken hoe je de klas wilt clusteren. Vandaar dat ik dit een verrijkend hoofdstuk vind. Hoofdstuk 5: dit hoofdstuk legt uit wat IGDI+ is, nl. een differentiatiemodel waarmee je gedifferentieerde instructie en begeleiding kunt geven. Daarbij worden de zes fasen uitgebreid behandelt. Nuttig om te weten: dit kan ik zo inzetten in de stage, waar je denk ik veel profijt van kunt hebben!
Einde.