vanuit een herstelgerichte visie!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
van herstelgericht werken op school
Advertisements

Datagestuurd werken op de Ambelt Oosterenk
3 x opvoeden 12 april Effecten van belonen en straffen
Reflectievaardigheden en instrumenten
Dienst Time Out Projecten
Gekoesterde kwetsbaarheid als professionele deugd
Het SiDi R Protocol Een protocol voor signalering en
Gedragsproblemen
0 ‘Zorgen voor een zorgbeleid’ Determinanten van een goede socio-emotionele leerlingenbegeleiding in de eerste graad SO BOF-project Promotor:
Kunt u mij de weg naar Hamelen vertellen, meneer
Workshop Seksuele Intimidatie
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
De meerwaarde van een herstelgerichte schoolcultuur
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
School- en pedagogische psychologie
Scolaris... School Met Een Visie. Wij bieden: Verschillende richtingen In een aangenaam klimaat Met aandacht voor de noden van uw kind Individuele begeleiding.
Brede school in Berkenbos
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Inhoudstafel Stop 4-7 Hulpaanbod Meetinstrumenten Resultaten Doelgroep
 Minister Vandenbroucke  Voorstellen tegen spijbelen  12-actieplan.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Inleiding In deze diavoorstelling kan je meer lezen over de inhoud van het boek ‘Mama, mijn buik doet pijn! Kinderen met buikpijn helpen.’ Alle besproken.
Autisme en het verwerken van sociale informatie
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Op school en in de scholengemeenschap
Omgaan met vormen van agressie op de Johan Frisoschool
Dossier Empowerment.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Leerlingenbegeleiding
Pedagogische interventie PEP-poli
Het leren in BS 2 gebaseerd op de leertheorie: het behaviorisme
RECHTSTREEKS TOEGANKELIJKE JEUGDHULP VANUIT DAGCENTRUM DE TWIJG.
Wij ondersteunen en begeleiden kerken bij het gemeente-zijn in deze wereld.
Zorgvisie ‘de krinkel’ Zwijndrecht.
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
Ethische Commissie Vlaams Welzijnsverbond
Groep 10 Gedrags- en maatschappij wetenschappen (Isabelle Rots) 2012 – 2013 Seksuele & relationele ontwikkeling.
OGW op de Firtel.
Doel ZAT “Zo veel mogelijk kinderen en hun gezinnen zo vroeg en zo snel mogelijk goede en afgestemde zorg bieden en leerkrachten in de klas ondersteunen.
Geweldloos verzet en nieuwe autoriteit op school Studiedag Poziliv 29 april 2015.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Plancyclus, les 2 Actualiteit
De kracht van positief opvoeden
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
7 december  Instructie volgens ‘bekende stappen’ ◦ Wat doet de docent als lln samen aan het leren zijn? ◦ Aan welke sociale vaardigheden aandacht.
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
25 februari 2014 Pesten hoort bij het leven Bij ons wordt niet gepest Wie gepest wordt, lokt het zelf uit.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
Ouderavond Mandegoud Maandag 11 maart. Doel van de avond Ouders informeren over oordeel Inspectie van het Onderwijs Ouders informeren over Plan van Aanpak.
7 de specialisatiejaar kinderzorg Toelichting bij AD5.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Handelingsgericht werken
Hoe creëer je een plezierig werkklimaat?
Meldcode Kindermishandeling
Ouderenmisbehanding in de thuissituatie
Zo gaan Roos en Tom met elkaar om
BOM-model PV 25/03/2014.
Zo gaan Sarah en Jerom met elkaar om
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Herstellend handelen – hergo introductie
Overzicht modules CKG Glorieux
Dertien factoren beïnvloeden de implementatie van Zill
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

vanuit een herstelgerichte visie! OMGAAN MET MOEILIJKE SITUATIES vanuit een herstelgerichte visie! 18/04/2017 Alain Noëz – pedagogisch begeleider en nascholer VVKSO

herstel opdracht van de school de school als pedagogisch milieu moeilijke situatie = normoverschrijdend gedrag Wat is onze norm? Vanuit welk referentiekader handelen wij? Reactie ifv gewenst gedrag herstel opdracht van de school de school als pedagogisch milieu dader: ifv reïntegratie slachtoffer: ifv herstel (orde & autonomie) 18/04/2017

begeleiden en/of sanctioneren Probleemgedrag als voorbijgaand fenomeen: normen stellen ordemaatregel nemen Probleemgedrag met signaalfunctie: begeleiden (pedagogisch dossier) Probleemgedrag versus draagkracht: disciplinair optreden (tuchtdossier) 18/04/2017

tussen probleem en straffen ERNST & FREQUENTIE (Is dit een ernstig probleem, een belangrijk probleem of een belangrijk en lastig probleem) Probleem Analyse Aanleiding / denken, doen, voelen / gevolgen check preventief beleid: Grenzen Monitoring Pos. Betrokkenheid Pos. Bekrachtiging Problem solving Balans binding / ontbinding Straf Herstel (en doe preventieve acties) 18/04/2017

DISCIPLINEREN/ BESTRAFFEN HERSTELLENDE PRAKTIJKEN: HOOG Weinig steun en veel controle: DISCIPLINEREN/ BESTRAFFEN Autoritair, stigmatiserend Veel controle en veel steun: HERSTELLEN Gezaghebbend, respectvol mate van controle, straf Weinig van allebei: VERWAARLOZING onverschillig, passief Weinig controle en veel steun: TOELATEN/GEDOGEN Niet eisend, bemoederen LAAG HOOG mate van zorg, steun 18/04/2017

HERSTELLENDE PRAKTIJKEN: INFORMEEL FORMEEL EXPRESSIE VAN GEVOELENS INTERACTIE OP GEVOELSNIVEAU SPONTANE KLEINE CONFERENTIE KRINGGESPREK MET GROTE GROEP HERGO 18/04/2017

HERSTELLENDE PRAKTIJKEN: BEGIN BIJ HET BEGIN: HEBBEN WE IN ONS DAGELIJKS HANDELEN OOG VOOR HET HERSTELLEND WERKEN? TOETS UW ORDEMAATREGELEN AAN HET HERSTELGERICHTE PRINCIPE! WELKE ONDERSTEUNING MOET JE BIEDEN AAN UW LEERKRACHTEN/PERSONEEL OM HERSTELGERICHT TE WERKEN? WERK VANUIT UW EIGEN GRENZEN/DRAAGKRACHT! VERANKER OOK IN DE FORMELE MOMENTEN HET HERSTELGERICHT PRINCIPE. 18/04/2017

preventief handelen: GOED LESGEVEN! moeilijke situatie = normoverschrijdend gedrag preventief handelen: GOED LESGEVEN! 5 PEDAGOGISCHE VAARDIGHEDEN: Structuur, Monitoring, Positieve betrokkenheid, Positieve bekrachtiging, Problem solving 18/04/2017

Interne leerlingenbegeleiding / HET OOG VAN DE STORM! Leerling / Medeleerling / Klas Leerkracht / klassenleerkracht Interne leerlingenbegeleiding / Klassenraad CLB Externen 18/04/2017

Fasen in het omgaan met probleemgedrag - detecteren - signaleren STOP DENK - analyseren DOE - ageren 18/04/2017

HET INTERACTIEMODEL: klas INTERACTIE groep individuen materieel comfort leerkrachten school INTERACTIE 18/04/2017

Volwassene / leerkracht Jongere / leerling Omgeving Moeilijke Situatie Organisatie Volwassene / leerkracht 18/04/2017

VALKUILEN: Opgelet voor rigide stappen / procedures Gelijke basis = belangrijk MAAR ≠ gelijkheid duidelijk maar werken vanuit context Relatie leerkracht/leerling Welke hulpbronnen & ondersteuning heeft de leerkracht (en worden deze gebruikt?) Communicatie = sleutelbegrip (zowel naar lln, lkr als naar ouders) 18/04/2017

De dynamische driehoek DE LEERLING DYNAMISCHE DRIEHOEK DE SCHOOL DE OUDERS 18/04/2017

DOELGEDRAG gewenst gedrag kan beïnvloed worden door manipuleren van GEDRAGSGERICHTE LEERLINGENBEGELEIDING: SITUATIE (context) GEDRAG GEVOLG Vertrekpunt: waarneembaar / observeerbaar gedrag (niet interpretatie van gedrag – geen beoordeling van de persoon) negatief gedrag én positief gedrag In welke situatie, op welk moment, bij wie, ... stelt de lln. dit gedrag? Wat volgt er op dit gedrag? Ervaart de lln. dit als straf, als beloning? DOELGEDRAG gewenst gedrag kan beïnvloed worden door manipuleren van 18/04/2017 de situatie de gevolgen