Vragenblok Kunstalgemeen Aziatische invloeden in de dans VWO InformatieStart Mirjam Schuddeboom en Shanne van Eerden Duistere Dansen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
vorming Het kernconcept socialisatie staat hierbij centraal.
Advertisements

Vakantiemarkt Zuid-Korea
De beroemdste persoon die er is …
Ik ga hier in deze publicatie uitleg geven over kunst
PARIJS Een PowerPoint over de eendaagse reis
Kunst en gevoel Uitleg van het spel: -spelen in groepjes van 5 of 6. -Iedereen krijgt 5 kaarten. -1 iemand is de verteller. Deze kiest een kaart en beschrijft.
Binnen het vak ‘Kunst’ (CKV2,3) dat bestaan uit
Listige minnaars in de liefde
Harry Potter en de schepping
De onsterfelijke Alexander de Grote
Moderne Kunst.
Dansen made by: Eva Heeremans.
Het Potlood.
Geschiedenis havo 4 - een introductie
Azië is het grootste continent ter wereld. Aan de westkant grenst het aan Europa en Afrika, in het noorden aan de Oceaan, in het oosten en zuidoosten.
Deadline magazine. Inhoud  Elke week een bekende kunstenaar, grafisch vormgever invloed van het verleden  Linken deze met een opkomende kunstenaar die.
Oorzaak: Signalen worden ‘bewerkt’ door het oog.
Les 1 De wereld staat in brand
Accenten binnen het onderwerp:
Diversen in hedendaagse muziek. TURF Fragment In de tijd van Tv en Internet kunnen ook ‘gewone’ mensen een gooi doen naar de sterrenstatus. In America’s.
zelfstandig informatie zoeken: surrealisme
Inleiding CIW 2008 Analysecollege 1. Analysevraag 1 Bekijk de reclame van Bol.com waarbij mensen vragen naar een bepaalde film, maar vervolgens een product.
Klik ergens op het witte deel van deze pagina om verder te gaan
De dans Mijn spreekbeurt gaat over de dans. Ik heb het onderwerp gekozen, omdat het mijn hobby is en ik er veel over weet.
Tijdvak 5 Ontdekkers en hervormers
Paragraaf 1.2 De Renaissance.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen  
Kolonisatie en Dekolonisatie
Luisteren en spreken zijn twee verschillende vaardigheden.
Pittige antwoorden van assertieve vrouwen
Superhelden, we kennen ze allemaal
“de liefde van God”.
Piet Mondriaan Jeugd en opleiding.
Spaanse Meesters 3 Spaanse kunst.
Spaanse Meesters 2 Spanje.
Dada tegenover Popart Dia vervangen omdat het ik de opmaak lelijk vind en ik de werken op een actievere manier kan gebruiken Kenmerken Pop Art Figuratief.
Reguleren van motivatie: Do It Yourself! 28 oktober Deventer.
Ik ben 10 jaar Ja ik ga vandaag voor het eerst naar de heksen school. Het is ver lopen maar later kan ik vliegen en hoef ik niet meer te lopen. En later.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
55 punten te behalen, groepje met meeste punten wint. Score tijdens het nakijken. De quiz bestaat uit 22 vragen. QUIZ HOOFDSTUK 2: ONTDEKKING & VEROVERING.
Cultureel en kunstzinnige vorming
Waarom? Iedereen heeft sterke en zwakke punten. Met je sterke punten kun je heel ver komen en het is dan ook van belang om deze in te zetten.
Le sacre du printemps – Les Ballets Russes 1913 Muziek: Igor Stravinsky (CD1-38) Choreografie/sterdanser: Vasiav Nijinski Veroorzaakt opschudding Oerritueel:
Welkom Module Autisme in de Sport. Programma Voorstelrondje Doel Autisme en sport Structuren Vragen.
H3.5, Grote schonmaak 1 Boek blz. 40 t/m 69, ca. 8 weken 4. Geboorte- verhalen Gaat over geboorteverhal en die iets laten zien van het nieuwe begin dat.
Evolutie van de democratie in Nederland Met de Acte van Verlating van 1581 werd de onafhankelijkheid van de Republiek uitgeroepen, die na afloop.
Watersnood in Veenendaal Het was donderdagnacht, 8 Maart Ik lag in bed, maar kon niet slapen. Het waaide namelijk erg hard en ik hoorde de.
DIY MET KUNSTENAARS FOOD DESIGN MET KATJA GRUIJTERS Zie notities voor meer informatie voor de docent.
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Hoofdstuk 5 ‘veranderend wereldbeeld’
De Europese eenwording
Kubisme Een stroming in de kunst vanaf 1900 tot ongeveer 1920
Les De planning Het periodeschrift zal bestaan uit verschillende hoofdstukken: Hoofdstuk 1: Kunstbeschouwing Hoofdstuk 2: Wat zijn aspecten van.
Egypte, een geschenk van de Nijl
Genocides.
Cursus 1.4 Tien Tijdvakken Klas 1 BK Lesweek 1
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Cursus 1.3 Reis door de tijd Klas 1 KGT Lesweek 3
Karel de grote Cultuur en invloed
Europa in 1914.
Inleiding Modernisme Eerste helft 20e eeuw.
Ontdekkingen in de tijd van pruiken en revoluties
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
Cursus 6.2 : Koude Oorlog 2 KGT Lesweek 1
volgende bladzijde terug
Gedragsproblemen en stoornissen
De schatkamer 2 Een reis door de tijd.
§6.3 Cultuur en samenleving
Beste kijker, Als u deze diavoorstelling begint, hoeft u niet meer door te klikken. Dit zal automatisch gaan. Marloes van Wolfswinkel & Eline Geragesion.
Wereldkunst: kijken en vergelijken
Transcript van de presentatie:

Vragenblok Kunstalgemeen Aziatische invloeden in de dans VWO InformatieStart Mirjam Schuddeboom en Shanne van Eerden Duistere Dansen

Periode Massacultuur Invalshoeken - Kunst en religie, levensbeschouwing - Kunst intercultureel Items - Visies op geschiedenis: breuk met het verleden. -Utopieën van nieuwe tijd: kunst is baanbrekend voor die nieuwe tijd; kunst wil maatschappij veranderen. - Maatschappelijke organisatie: 'breukvlak': oude en nieuwe maatschappelijke vormen botsen; nationalisme versus internationalisme; socialisme. - Kleding. - Expressietheorieën; vervreemding; emancipatie van de dissonant (Kandinsky, Brecht). - Originaliteit: samen met een groep gelijkgestemden het nieuwe brengen.. - (Stijl)citaten uit verschillende culturen, c.q. subculturen. - Fusion, cross over. - Wereldwijd opereren van kunstenaars. Informatie vragenblok Vorige

Duistere Dansen Vragenblok <> Inleiding Dit vragenblok gaat over expressieve dansen. Er zijn vier verschillende dansstijlen die aan de orde komen. De dansstijlen zijn afkomstig uit Amerika, Afrika, Azië en Europa. Je gaat doormiddel van de vragen onderzoeken welke overeenkomsten en verschillen er bestaan tussen de expressieve dansen, waar de oorsprong van de dansen ligt en welke invloeden ze op elkaar hebben.

Duistere Dansen Vragenblok VraagBron <> Bekijk bron 1 en lees bron 2 In dit filmpje zie je fragmenten uit de film Rize van David LaChapelle. Deze film gaat over de dansstijlen crumping en clowning. Onderdrukking en kansloosheid zijn de bronnen voor deze dansstijlen. De gewelddadige arrestatie van Rodney King is daar een voorbeeld van. Vraag 1 Noem een kenmerk van de dans dat uiting geeft aan de emoties die horen bij onderdrukking en kansloosheid van de afro Amerikaanse bewoners uit de armere wijken van Los Angeles.

Vraag 2 David LaChapelle is regisseur geweest van videoclips van onder andere Christina Aguilera met Dirty en Jennifer Lopez met Do it well. LaChapelle maakt in Rize! gebruik van verschillende filmtechnieken. Hierdoor worden fragmenten wat betreft stijl van elkaar onderscheiden. Beschrijf aan de hand van bron 1 hoe je deze twee soorten fragmenten van elkaar kunt onderscheiden. Noem hierin twee elementen. Duistere Dansen Vragenblok <> VraagBron

Duistere Dansen Vragenblok <> De volgende dansvorm, butoh, is ook ontstaan naar aanleiding van maatschappelijke ontwikkelingen. Bekijk bron 3 In dit fragment zie je de groep Sankai Juku. Deze groep geeft vanaf 1982 butohvoorstellingen over de hele wereld op de traditionele manier. Japan was betrokken bij de tweede wereldoorlog. Tijdens deze oorlog werden Hiroshima en Nagasaki getroffen door atoombommen. De Japanse maatschappij werd ontwricht en deze gebeurtenis toonde aan dat de mens in staat is tot complete vernietiging. In de Japanse dans werden deze gebeurtenissen verwerkt. Hieruit ontstond Ankoku butoh, deze dansvorm wordt ook wel ‘de dans der duisternis’ of ‘dans van de sombere ziel’ genoemd. Vraag 3 Geef een interpretatie van de eerste dertig seconde van bron 3 met betrekking tot de aanslagen op Hiroshima en Nagasaki. Beargumenteer je antwoord. VraagBron

Duistere Dansen Vragenblok <> Vraag 4 Verklaar de naam ‘Dans der duisternis’ aan de hand van bron 3. Ga zowel in op de ontstaansgeschiedenis als de vorm van de dans. VraagBron

Duistere Dansen Vragenblok <> Vraag 5 Geeft precies aan hoe drie aspecten in de dans bijdragen aan het overbrengen van emotie. Gebruik hiervoor fragment 4. VraagBron

Duistere Dansen Vragenblok 21 <> Vraag 6 Zowel krumpen als butoh zijn ontstaan naar aanleiding van negatieve gebeurtenissen. Dit is ook zichtbaar in uiterlijke overeenkomsten. Leg dit uit aan de hand van twee overeenkomsten die je kunt vinden in bron 1 en 3. VraagBron

Al voor de oorlog waren dansmakers als Tatsumi Hijikata (choreograaf van butoh) beïnvloed door de Ausdrucktanz. Een voorbeeld hiervan is de heksendans van de Duitse choreografe/danseres Mary Wigman. In haar dans geeft zij de verdeeldheid van Europa tussen de twee wereldoorlogen weer. Bekijk bron 4 Vraag 7 Mary Wigman keek net als andere dansers aan het begin van de twintigste eeuw naar andere culturen. In bron 4 kun je Oosterse kenmerken terugvinden. Benoem twee kenmerken. Duistere Dansen Vragenblok Vraag <> Bron

Vraag 8 Noem aan de hand van bron 4 twee kenmerken van het expressionisme in de hexentanz. Duistere Dansen Vragenblok 7 9 <> VraagBron

Duistere Dansen Vragenblok Vraag 5 6 <> Vraag 9 Butoh is geïnspireerd op de Ausdrucktanz, dit is terug te zien in bron 3 en 4. Welke elementen zie je in beiden terug, noem twee overeenkomsten. VraagBron

Duistere Dansen Vragenblok <> Hiervoor hebben we dansen uit Amerika, Azië en Europa behandeld. De volgende vragen gaan over een versmelting van Afrikaanse en Aziatische dans. Hiervoor ga je kijken naar de voorstelling Fagaala gemaakt door Germaine Acogny. Bekijk bron 5 (en eventueel bron 3) Vraag 10 Afrikaanse dans en butoh hebben dezelfde uitgangspositie voor de benen en voeten; knieën gebogen, voeten uit elkaar en de zolen op de grond. Maar als de dansers beginnen met dansen zie je een groot verschil in het gebruik van de benen en voeten. Benoem het verschil. VraagBron

Duistere Dansen Vragenblok <> Bekijk bron 5 en lees bron 6 Vraag 11 Op welke twee manieren vullen butoh en Afrikaanse dans elkaar aan? Beschrijf dit. VraagBron

Duistere Dansen Vragenblok 4 <> Vraag 12 Wat is het dat Germaine Acongy in haar voorstelling wil verwerken. Welke overeenkomst kun je hierin terug vinden met butoh en crumping. VraagBron

Duistere Dansen Vragenblok < Je bent klaar met het vragenblok. Druk op stop om het vragenblok te beëindigen. Stop

Duistere Dansen Vragenblok Bron 1 Vraag Klik op het filmpje om te starten en te stoppen

Duistere Dansen Vragenblok Bron 2 Vraag Wel een 'battle' maar geen knokpartij; De Krumpkings uit de getto's van LA dansen om op het rechte pad te blijven De stijl ontstond een aantal jaar geleden in de getto's van Los Angeles, na de rellen rond de dood van de zwarte Rodney King. Eerst ging het om clowning, een slapstickachtige hiphopdans, bedacht door ex-drugsdealer Thomas Johnson. Als Tommy The Clown probeerde hij te midden van moord en doodslag op kinderfeestjes de jeugd naar het rechte pad te lokken. Clowning werd een regelrechte buurthit en verplaatste zich van de kinderpartijtjes naar de straat. Daar transformeerden de clowneske, spastische bewegingsaanvallen zich tot scherper en sneller krachtwerk: het krumpen. Met telkens een battle om de rangorde vast te stellen en problemen uit te vechten. Wie het meeste gejoel oogst, wint. Clowning en krumping werden wereldwijd bekend door de documentaire Rize! van modefotograaf en videoclipregisseur David LaChapelle. Madonna, Missy Eliot en The Black Eyed Peas wisten de krumpers daarna te vinden voor hun videoclips. Het fenomeen drong zelfs door tot de jongste Oscaruitreiking. Annette Embrechts, Volkskrant, 7 juli, 2006

Duistere Dansen Vragenblok Bron 3 Vraag Klik op het filmpje om te starten en te stoppen

Duistere Dansen Vragenblok Bron 4 Vraag Klik op het filmpje om te starten en te stoppen

Duistere Dansen Vragenblok Bron 5 Vraag Klik op het filmpje om te starten en te stoppen

Duistere Dansen Vragenblok Bron 6 Vraag 'Genocide kan overal’; Germaine Acogny maakt dansvoorstelling 'Fagaala' Fagaala - 'genocide' - heet het dansstuk van Germaine Acogny. Haar choreografie gaat niet over Rwanda, maar over de duistere aspecten van genocide in het algemeen. Nee, zegt ze, er wordt niet gedanst met kapmessen, het symbool van de genocide in Rwanda. De voorstelling Fagaala ('genocide' in de Senegalese taal Wolof) is geen gedanst docudrama over deze tragedie, die zich in het voorjaar van 1994 in Afrika voltrok met meer dan 500 duizend slachtoffers. Het Muziektheater in Amsterdam mag dan 'Rwanda' op het affiche hebben gezet, de abstracte choreografie gaat veel meer over de pijnlijke en duistere instincten achter een genocide in het algemeen. Acogny choreografeerde de voorstelling samen met de Japanse butoh-choreograaf Kota Yamazaki. Haar inmiddels beroemde en energieke moderne Afrikaanse dans vloeit nu samen met de emotionele, van pijn doortrokken, kronkelige bewegingen van de butoh-traditie. ‘Beide stijlen kennen dezelfde uitgangspositie voor de benen: knieen gebogen, voeten uit elkaar en zolen op de grond’, licht ze toe. ‘Maar waar butoh de subtiliteit van de menselijke pijn weergeeft, is de Afrikaanse dans rijker in de expressieve emoties ervan.’ Annette Embrechts, Volkskrant, 28 januari, 2005