Kwalitatief onderzoek Avondonderwijs. Vertrokken vanuit een aantal vragen -”Waarom avondonderwijs volgen?” -”Wat bepaalt de schoolkeuze?” -”Verwachtingen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Voorlichting STUDIEJAAR INFORMATICA OPLEIDINGEN (TI, INF, BI)
Advertisements

IB 1.
Edushock leerfestival
Informatieavond personenzorg
16 huisartsen gezondheidscentrum  gemeentegerichte samenwerking
Realisatie kindcentrum
Vinden – Binden – Boeien door Maarten Verwer
Vapro -D Month Year Givaudan.
Pedagogische wetenschappen was niet echt M. zijn ding. Hij moest nog maar aan het vak denken of er liep al een koude rilling over zijn rug. Daarentegen.
/ slide 1 Eigen bedrijf of in loondienst? n Overwegingen persoonlijke situatie –Loondienst geeft zekerheid –Partner –Toekomstscenario: hoe ziet mijn leven.
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Arteveldehogeschool Office management
SAMENWERKING FOCUS - FONTYS
TOPOI Model: Taal Verbale communicatie: Wat zegt de ander precies?
WAI-PASS in BuSO De Brug.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Informatieavond 30 augustus De visie Op De Gabrie Mehenschool geloven we in het talent van ieder kind. Pedagogisch We zien de groep als het sociale.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Begeleiden van Praktijkonderzoek
Partners  ACV- Antwerpen  ABVV- Antwerpen  ACLVB  VDAB  RVA/PAW  Stad Antwerpen  Provincie Antwerpen.
De ICT-sector heeft nood aan uw profiel en kennis!
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Ijsselronde-pabo opleiden doe je samen.
Opleiden in de school Achtergrond: Open arbeidsmarkt Verantwoordelijkheid beroepsopleiding bij de school Beroep van leraar wordt aantrekkelijker door functiedifferentiatie.
28 juni 2007 Opleiden en profielen van combinatiefunctionarissen Jeanne van Berkel JSO.
Maatschappelijke Stage Brandweer Noord-Holland Noord …. -…. -……
Vocht en wielrennen. Begeleidend document Vocht en wielrennen Als ex- topsportster werd mij gevraagd om mijn ervaringen te vertellen op het gebied van.
Een project van de Korengroep
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
Stagecoördinatie op De Rank
Workshop arbeidsmarktinformatie (PSW/UWV),
13 februari 09 RECHT OP LEREN… DAAR GAAN WE VOOR! Een unieke ontmoetingsdag voor mensen in armoede, medewerkers uit de basiseducatie en uit de armenorganisaties.
Inhoud bespreking 1.Voorstelling 2.Sectorspecifiek cijfermateriaal – Belang van de cijfers – Aanpak en inventarisatie – Presentatie cijfers.
Het belang van een stage
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Wie ben ik?.
Wat na collectief ontslag? Proces en effecten van ontslagbegeleiding in kaart gebracht Geschreven door Laura Jacobs Peter De Cuyper In opdracht van Vlaams.
Als zelfstandig wonen niet meer kan
De dag vóór het examen Schrijf de data en uren waarop je examen moet doen op een groot vel papier en hang het goed zichtbaar op! Leg alles wat je voor.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Departement Onderwijs Kennismaatschappij Snel aangroeiende en voortdurend veranderende informatie en kennis Flexibiliteit /
Stedenband Tarija - Brasschaat Pijler jeugd en sport.
Worldschool. Wat is Worldschool?  Voortgezet onderwijs  Ontwikkelingslanden  Wereldwijde partners  Deskundigen uit verschillende landen  Deskundig.
Ambassadeurs Latent Talent. Waarom dit project? Vlaams Minister van Onderwijs en Werk in zijn tienkamp voor gelijke onderwijskansen:  ‘Bestrijd vooroordelen.
Zo doen we dat op De Wissel. Inhoud  Onze visie  Onze doelen  Afspraken  Tips  Facebook  Twitter  Youtube  Tot slot.
De Staat van de WMO- werkplaats Toekomstperspectief tussen onderzoek, beleid en praktijk Kim Putters Sociaal en Cultureel Planbureau Oktober, 2015.
Thema 2 Bijeenkomst oktober 2015.
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
Leer-en ontwikkelgroepen voor ouders. “ Ik heb meegedaan met het begeleiden van crea- activiteiten met de kleuters en heb hierdoor ontdekt dat ik eigenlijk.
Coördinatie van de hulp Workshop 4. Voorstellingsrondje Maatschappelijke evoluties Perspectief van de cliënt Casusoverleg Ervaring delen Cliëntoverleg.
Opbrengstindicatoren in het toezicht mbo
Minder kinderen, minder scholen? Bijeenkomst gemeente Sluis dinsdag 28 juni 2011.
Ouderinformatieavond Andere schooltijden Het belang van alle kinderen staat voorop!
Welkom en korte introductie aanwezigen
Wat komt er langs? Studiekeuzes Aanmelding Intakeproces
Het zorgcontinuüm.
Workshop 5: Diensten voor gezinszorg en aanvullende thuiszorg
Getuigenis re-integratie
Altijd in ontwikkeling Altijd in verbinding
Het 24 spel.
Kies voor de toekomst kies voor glasvezel info-avond Gasselte-Kostvlies
Bevraging m.b.t. studiekeuze
Wie ben ik? Martine Voortmans Master in de chemie
Onderzoeksgemeenschappen en ervaren onderzoekers professionaliseren lerarenopleidingen
Medezeggenschap bij De Eshoek
Sterke vrouwen opleiden
Transparantie over Toegang master
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
Transcript van de presentatie:

Kwalitatief onderzoek Avondonderwijs

Vertrokken vanuit een aantal vragen -”Waarom avondonderwijs volgen?” -”Wat bepaalt de schoolkeuze?” -”Verwachtingen van onderwijsvolger?” -”Belangrijk bij volwassenonderwijs?”

-”Waarom avondonderwijs volgen?” -Persoonlijke redenen (belang van partner, voorbereiding reis begeleiden) -Interesse/kennis vergaren -Aanzien/vertrouwen (diploma/getuigschrift), minderw. complex -Professionele redenen (werk/promotie/groeien, uitbreiding/verdiepen job, verbreding kennis) -Totaal op zoek naar andere job, verantwoordelijkheid

-”Wat bepaalt de schoolkeuze?” -Omgeving/afstand (kortbij huis was logische keuze, anders misschien ergens anders) -Leerkrachten spelen rol, andere school (3de 5de jaar) -Keuzemogelijkheden (uitbreidingen opvolging modules, welke vakken, aantal jaar, vak niet gegeven/te weinig inschrijvingen) -Soepelheid van de school (ingangsexamen, uren aanwezigheid, flexibiliteit dag/avond)

-”Verwachtingen van onderwijsvolger?” -Leerkracht/ verschillende leerkrachten (geschiktheid/aangepast aan volw ond.) -Accomodatie (gemeenschapsschool vs verouderde lokalen, nodige infrastructuren) -Extrascolaire activiteiten/sfeer (concurrentie) -Democratische leekrachten (rookpauze, pauzegsm, begrip werkende mensen, flexibiliteit, hulp)

-”Belangrijk bij volwassenonderwijs?” -Belang van vooruitzicht, toekomst, opleiding moet perspectief hebben, getuigschrift/diploma, doorstroom naar beroepsfunctie zo snel mogelijk -Praktijkgerichte opleidingen -Zekerheid over modules -Groepsbelang (vb iemand gestopt doordat groep hem minder lag) -Buitenschoolse activiteiten (iets drinken, restaurant, Rome uitstap)

Aanvullingen