Kwalitatief onderzoek Avondonderwijs
Vertrokken vanuit een aantal vragen -”Waarom avondonderwijs volgen?” -”Wat bepaalt de schoolkeuze?” -”Verwachtingen van onderwijsvolger?” -”Belangrijk bij volwassenonderwijs?”
-”Waarom avondonderwijs volgen?” -Persoonlijke redenen (belang van partner, voorbereiding reis begeleiden) -Interesse/kennis vergaren -Aanzien/vertrouwen (diploma/getuigschrift), minderw. complex -Professionele redenen (werk/promotie/groeien, uitbreiding/verdiepen job, verbreding kennis) -Totaal op zoek naar andere job, verantwoordelijkheid
-”Wat bepaalt de schoolkeuze?” -Omgeving/afstand (kortbij huis was logische keuze, anders misschien ergens anders) -Leerkrachten spelen rol, andere school (3de 5de jaar) -Keuzemogelijkheden (uitbreidingen opvolging modules, welke vakken, aantal jaar, vak niet gegeven/te weinig inschrijvingen) -Soepelheid van de school (ingangsexamen, uren aanwezigheid, flexibiliteit dag/avond)
-”Verwachtingen van onderwijsvolger?” -Leerkracht/ verschillende leerkrachten (geschiktheid/aangepast aan volw ond.) -Accomodatie (gemeenschapsschool vs verouderde lokalen, nodige infrastructuren) -Extrascolaire activiteiten/sfeer (concurrentie) -Democratische leekrachten (rookpauze, pauzegsm, begrip werkende mensen, flexibiliteit, hulp)
-”Belangrijk bij volwassenonderwijs?” -Belang van vooruitzicht, toekomst, opleiding moet perspectief hebben, getuigschrift/diploma, doorstroom naar beroepsfunctie zo snel mogelijk -Praktijkgerichte opleidingen -Zekerheid over modules -Groepsbelang (vb iemand gestopt doordat groep hem minder lag) -Buitenschoolse activiteiten (iets drinken, restaurant, Rome uitstap)
Aanvullingen