Vakmanschap in de praktijk bij T+H ‘Het Gildemodel’
Aanleiding tot de ontwikkeling van het Gildemodel? Ringonderzoek Ringonderzoek is een vorm van toetsing van de vakbekwaamheid. Met de uitslagen en adviezen kunnen deelnemers hun werkwijze en kwaliteitssysteem verbeteren. 2
Voorbeelden: 3
Opvallende verschillen: 4
Ter illustratie de onjuiste opslag van ‘Dusteclear’ 5
Resultaten: 6 Niet alle overtredingen worden herkend Overtredingen krijgen qua aard en gevolgen een verschillende beoordeling Overtredingen krijgen verschillende vervolgtrajecten Landelijke normen betekenen niet dat overtredingen uniform worden beoordeeld Lang niet alle Od’s klaar om het gehele Handhavingstraject uit te kunnen voeren 6
Gevolgen 7 Milieuhygiënische risico’s Veiligheidsrisico’s Rechtsongelijkheid Onprofessionele uitstraling Ontevredenheid bij bedrijven en partners (afbreukrisico) Onvoldoende verbetering van de kwaliteit van de VTH-taken (PUmA) 7
Stelling of constatering? Het ontbreekt aan officiële erkende vakgerichte opleidingen op het gebied van toezicht en handhaving die aansluiten op de actuele stand van de techniek en maatschappelijke- bedrijfsmatige ontwikkelingen? 8
Verbetertraject = Gildemodel Leerling Kennis + Vaardigheden Competenties Verantwoordelijkheidsgevoel Zelfstandigheid Vakman (gezel) = Gedrag en toepassing in de praktijk Meester 9
Doel Vakmanschap Toezicht en Handhaving in de praktijk (kunnen) laten zien Aanpak Ringonderzoek als basis (branchegericht) Bottom-up benadering, eerst toezicht en handhaving Uitgaande van natuurlijke ‘paden’ en reeds bestaande structuren Van individueel opleiden naar met elkaar leren, samenwerken 10
Aanpak Landelijk uitrollen? 11 Vaststellen criteria/eisen van vakman en meester Ontwerpen van een opleidingsmodel Bedenken van toetsingsmodel (systematiek) Borging, certificering, erkenning, vertaling naar kwaliteitscriteria Landelijk uitrollen? 11
Borging in de organisatie 12
Gildemodel + Energiebesparing Bedrijven
Vragen ?