Flexibel curriculum met behulp van ICT

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Edushock leerfestival
Advertisements

Kom verder. Saxion. Leergang digitale didactiek in een ICT rijke omgeving.
Innovatief leren met behulp van ICT
Nationaal Congres Leerlingbegeleiding 17 maart 2012 Frits Roelofs (Han)
OER 7 maart 2013 Jessica Wit Netwerkbijeenkomst HRO - Blended Learning.
Verzoek vorige keer - samenhang:
Het Nederlandse onderwijs:
ICT minor 2 Lisette de Groot juni 2010.
PeerWise samen meerkeuzevragen maken & beantwoorden
Bij ons leer je de wereld kennen ICT&Onderwijs Programma universiteit Leiden Portfolio van projecten en activiteiten die optimaal bijdragen aan het behalen.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Domstad Samen deskundiger Presentatie Velon 12 maart 2007 Elleke Verwaijen Paul Veringa.
moderniseren van het curriculum.
De Mate Anders 1 september 2015 !!.
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Kijkje in the Classroom
Workshop: Digitale bordlessen. Even voorstellen. Anthony Verwijst I-Coach en leerkracht op bs. de LenS. Ervaringen: bordwerkprogramma's, coachen/begeleiden.
Programma Voorstellen: Noordhoff Uitgevers
De Amsterdamse Lerarenagenda PO en VO
Tip 7: wissel je werkvormen af
We hebben de tools en de kennis! En nu naar een hogere effectiviteit en didactisch verantwoorde inzet! AudioVisueel Centrum | ICT Services.
Kijkje in the Classroom Een andere kijk op (hoger) onderwijs: Het huiswerk samen maken in de klas en het bestuderen van de theorie met ICT buiten de les.
Het motiveren van leerlingen in het VO
VIAVINCI Opbrengstgericht Engels in het basisonderwijs Dag 3.
Beroepsopdracht 4 In het cluster Talen.
Inspiratie Blended Learning 24 juni Interactief? Teach what you preach…
Informatiebijeenkomst. Lerarencompetenties Overzicht bijeenkomsten 1.Leren leren 2.De basisschool 3.Ontwikkeling van kinderen en creatief proces 4.Lesopzet.
Gepersonaliseerd leren:
“Differentiëren aan de hand van uitleg filmpjes.”
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Flipping the Classroom Principe: Studenten doen het huiswerk op school en volgen de colleges thuis Doel workshop: Ervaren hoe Flipping the Classroom werkt.
LA intro en overzicht van werkwijzen Master Leren en Innoveren 8 september 2015 Bartel Standaar-Dorhout en Hanneke Koopmans.
Blended Learning Hoe realiseer je dat op instellingsniveau? Making a supertanker change its course Pieter Cornelissen
Stage presentatie Dierenambulance Groningen Jeremy Corcoran 2015/2016
Ontwikkeling en uitvoer MOOC bij de Hanzehogeschool Groningen Workshop - Open en online onderwijs is meer dan MOOC's.
Bijeenkomst September 2015
Project ELLES samen naar een Blended Learning Lab
Etalagebijeenkomst 9 maart Werkende studenten, didactiek en de kracht van een online learning community.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Welkom Ouderbijeenkomst De Moespot 28 mei 2015 Bedoeling en programma 1. Ouders zijn geïnformeerd over: De activiteiten die team en directie hebben ondernomen.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Taal in beeld spreekt jouw taal. Nieuw in Taal in beeld 2 volledig vernieuwde lessen marktsignalen versie 1 verwerkt update didactiek alle leerlijnen.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Elektronische Leer Omgeving “de rode draad in het onderwijs” bron: A. Van der Hoeff.
Arial, 38pt/42pt, heading. Tekst Arial, 32 punt Tweede niveau, 28 punt Derde niveau, 24 punt –Vierde niveau, 20 punt »Vijfde niveau, 16 punt Strategische.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
TERUGBLIK De koppeling naar de praktijk. Flipping the classroom.
Maandag 14 november 2016 Titel presentatie ondertitel.
Start Oriëntatie Stage/ Werkplekleren
Gepersonaliseerd en persoonlijk leren Visie en praktijk bij HU
TopOndernemers op de Springplank
Presentatie EduCheck SOML
Inhoud 1 Module bouwwerk FT 2 Leeromgeving student 3 Leerteam 4
VOCVO-uitwisseldag 12 mei 2017 Riet
Docentvaardigheden ICT
Ouderbijeenkomst 20 juni 2017
Daphne Keller 30 augustus 2017
Trainingsaanbod bij het nieuwe Taalblokken
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
Opstart leernetwerk vaardigheidsontwikkeling
Diepteverwerking P2 (onderdeel van EA4X0)
Gepersonaliseerd leren
December 25, 2018.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Blended learning Het beste van 2 werelden?.
MOOC IN CLIL Kathy Demeulenaere
Taallab 3.0 Online geletterdheid
The Future Teacher 3.0.
Programma Digitale Leeromgeving
Transcript van de presentatie:

Flexibel curriculum met behulp van ICT VELON Congres, 26 maart 2015 Leike van der Leun Cartoon gemaakt door Bas Kohler

Doel (van vandaag): Delen van werkzame bestanddelen voor een flexibel curriculum minor ‘Digitale didactiek en nieuwe media’

Doel (van flexibiliteit in de minor): Afstemming op verschillen Niveauverschillen Deeltijdstudenten Professionals Beroepspraktijken (PO, VO, Beroepsonderwijs) Interesses en leerstijlen Doel (van flexibiliteit in de minor): Afstemming op verschillen Kenmerken van vakgebied ICT, ICT kloof kleiner maken  professionaliseren Speerpunten van beleid IVL

POLL Heeft u ervaring met blended of online onderwijs? Gevolgd of zelf aangeboden?

Ontwikkeling van de minor ‘Vrijheid binnen de kaders’ Feb 14 start ontwikkeling Team docenten met affiniteit ICT, gevarieerd Gezamenlijk kaders vastgesteld, vervolgens taken verdeeld Kaders: ook keuze ELO en inrichting van de startpagina en de structuur van de ELO Portfolio van Quests Eindredacteur per module

Meer info: www.eminor.nl

Werkzame bestanddelen Basismodules en keuzemodules Leerroutes Beginnersniveau vs gevorderd Blended vs online Optioneel aanbod: teveel vrijheid, juist minder flexibel gemaakt Voorbeelden van basismodules en van keuzemodules (online onderwijs, e-boeken, specifieke doelgroepen, mobiel leren, maker movement) Vrije keuzemodule. Keuzes vastleggen in logboek en begeleiden.

Werkzame bestanddelen Maandag   Dinsdag 8:30 – 10:10 Begeleiding 10:30 – 12:10 Keuze 1 12:10 – 14:40 Centraal 15:00 - 16:40 Keuze 2 15:50 – 17:50 Begeleiding 17:50 – 19:30 Begeleiding 17:50 – 20:20 Centraal 20:20 – 22:00 Keuze 1 + 2 Parallelle roostering van bijeenkomsten in ochtend en avond Begeleiding leerteams op maat, naar voorkeur Online handleiding met heldere info Presentielijsten in de ELO Moment van begeleiding, frequentie en mate van online-inline in overleg tussen student en docent Groot leerpunt: communicatie over hele opzet heel belangrijk, lastig bij een cursus in ontwikkeling.

Werkzame bestanddelen Flipping the classroom Inhouden openstellen vanaf start Overzichtelijk navigeren Het doornemen van de lesinhouden gebeurt zelfstandig, voorafgaand aan de bijeenkomsten. Vooruitwerken Inhouden benutten voor praktijkonderzoek Je wilt vanuit de ELO en binnen de ELO heen en weer kunnen springen en in één oogopslag zien waar je was en hoeveel je nog moet doorwerken.

Werkzame bestanddelen Passieve teksten en filmpjes afwisselen met actieve verwerking Adaptieve digitale lessen Linkjes naar remediërende of verdiepende info De opdrachten waren contextrijk en op een hoog denkniveau (in termen van Bloom), zodat er afstemming mogelijk was op verschillen tussen studenten in beroepscontext, interessegebieden en niveau. Inleveren in ELO, helpt docent ook bij voorbereiding van bijeenkomst. Sommigen kozen aanvankelijk voor het arrangeren van een lineair leeraanbod van teksten, filmpjes en plaatjes, waaraan opdrachten gekoppeld werden voor de verwerking van de leerstof. Anderen zochten al meer de interactiviteit en adaptiviteit op van de leeromgeving, door de teksten in te korten, vervolgstappen binnen lessen te laten afhangen van eerdere opdrachten, door een deel van de stof niet als tekst aan te bieden maar te verwerken binnen de opdrachten, waarbij de leerstof voor een deel door studenten zelf geconstrueerd moest worden tijdens het verwerken. Adaptieve les: Afhankelijk van het antwoord, leidt het systeem de student naar een passende vervolgstap. Benutten ICT cursussen uit eerste en tweede jaar voor remediëring.

POLL Als alle leerstof in ‘learning nuggets’ wordt verpakt, bereik je dan nog wel diepgang? Dit waren werkzame bestanddelen bij het ontwerpen van de leerstof in de ELO. Om ook in deze presentatie te schakelen tussen passief luisteren en actief bezig zijn, nu een korte discussievraag. De ‘didactiek van het beeldschermlezen’. Lange teksten worden gescand, niet gelezen. De teksten in een ELO moeten dus in hapklare brokjes verdeeld worden.

Werkzame bestanddelen Overzicht houden van vorderingen en opdrachten Feedback op gemaakt werk Beoordeling van kwaliteit van voorbereiding Vervolg werkzame bestanddelen: als de ELO gevuld is en de cursus draait, wat is er dan nog belangrijk? We gingen er aanvankelijk vanuit dat studenten binnen de context van betekenisvolle opdrachten ‘vanzelf’ met de leerinhouden aan de slag zouden gaan. De intrinsieke motivatie was niet altijd voldoende. Sommige studenten gaven ronduit toe dat zij zich nauwelijks voorbereidden op de centrale bijeenkomsten en dat zij de leerinhouden van de elo niet lazen. Dit was ook terug te zien in de logfiles van bijeenkomsten vanuit de elo. We hebben geconcludeerd dat meer zichtbaarheid nodig is van de voorbereidingen. Niet alleen als spiegel voor studenten, maar ook voor docenten om dat makkelijker te kunnen bijhouden welke studenten op schema lopen en welke niet, wie meer begeleiding nodig heeft. Learning analytics Feedbacksysteem, zeker bij een docententeam: wie doet wat en wanneer?

Werkzame bestanddelen Interactieve, samenwerkende werkvormen Leerdoelen  tools Variëren, experimenteren en evalueren Je leert pas wat je met bepaalde werkvormen en tools kunt, door ze uit te proberen. Sommige dingen kun je ook alleen in de groep zelf testen. Dan gaan er ook dingen mis: Mindmap met een hele klas maken over digitale didactiek, en dan blijkt de gekozen tool een maximum aantal bewerkers van één mindmap te zitten en loopt de boel vast. Een paar studenten kozen de tool ‘Questbase’ voor een digitale toets en in de hele kleine lettertjes staat dat de gemaakte inhouden bij een gratis account na twee weken vervallen…. Quest kwijt. Laatst Todaysmeet gebruikt voor een opdracht om met een groep studenten ideeën uit te wisselen in een beperkte chatruimte. Na de werkvorm was de groep heel onrustig, lacherig. Kwam ik er een week later achter dat ik weliswaar na de werkvorm de tool had weggeklikt, maar dat de studenten via hun eigen devices gewoon door waren blijven chatten….. Wanneer je met de studenten bespreekt wat er mis gaat bij het gebruik van een tool, kun je ook bespreken hoe je dit in een volgende onderwijssituatie zou kunnen voorkomen. Heel leerzaam dus.

Werkzame bestanddelen Questgame E-portfolio Mobiele ELO Ruimte voor delen van ‘good practices’ door studenten Gamification element in de cursus: ranking van leerteams, prijs voor leerteam dat hoogste gemiddelde ranking kreeg van de andere leerteams over de vijf quests. Kennisgestuurde leerlijn werd beoordeeld aan de hand van het e-portfolio met de vijf quests, aangevuld met een beoordeling van de individuele voorbereiding van studenten en de kwaliteit van de feedback die ze elkaar gaven. Het zou handig zijn als studenten het gemaakte werk konden meenemen buiten de elo, zodat ze het kunnen demonstreren en gebruiken binnen andere organisaties en netwerken. Er waren zelfs studenten die zelf een nieuw onderwerp wilden inbrengen en er een presentatie over wilden geven, zoals een kritische student die ons steeds op de vingers wilde tikken over onze omgang met persoonsgegevens. Deze student bleek zich hier uitgebreid in verdiept te hebben en het min of meer als zijn missie zag om zijn omgeving hier bewust van te maken. We hebben deze student gevraagd mee te denken over nodige aanpassingen binnen de minor en om een presentatie te geven over veilige opslag van data en over voldoen aan privacy wetgeving.

Werkzame bestanddelen Minimaliseren van aanwezigheidsplicht Centrale bijeenkomsten deels uitvoeren als webinar Vrije keuzemodule (MOOCs?) Deeltijdstudenten voelen zich betutteld of beperkt door aanwezigheidsplicht. Het meer online aanbieden van een cursus maakt hem toegankelijker voor deeltijders en ook voor professionals die willen professionaliseren. We beperken de aanwezigheidsplicht waar mogelijk, dus door al veel studie-uren zelfstandig te laten verlopen volgens Flipping the classroom. Ook meer online onderwijs. Echter, we houden bij de basismodules wel vast aan aanwezigheidsplicht, enerzijds om het persoonlijke contact te kunnen benutten in het bereiken van prettig leerklimaat en een gevoel van een leergemeenschap (zowel voor de interactie tussen studenten onderling als voor de interactie tussen studenten en docenten). Mooi uitgangspunt gelezen in de SURF kennisbank: We zouden niet langer moet zeggen: ‘Leg mij maar uit waarom het online moet’, maar ‘Leg mij maar uit waarom het face-to-face moet.’ thema-uitgave OPEN EN ONLINE ONDERWIJS editie DIDACTIEK

POLL Zou u deze minor als professionaliserings- activiteit willen volgen? In een blended traject of volledig online?

Succes! Leike van der Leun Borlm@hr.nl