OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Advertisements

Reflecteren over het zorgbeleid van de school
Evaluatie van mentorprojecten
Realisatie kindcentrum
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Sint-Donatusinstituut Middenschool Merchtem
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Interne Communicatie Masterclass NFK 24 november 2012 Marjan Engelen.
Milieuzorg Op School FOCUSGROEP visie en standpunten leerlingen 2 de graad.
Pastoraal op school.
Doelstellingen Formuleren
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Milieubeleid Steffie De DeckerEllen Geudens Celine Mertens Stijn Vandenbroucke Nele Van MuylemLien Vermeulen.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
S AMENWERKING TUSSEN OUDERS EN SCHOOL Actiemogelijkheden voor ouders.
Brede school in Berkenbos
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
Diocesane Pedagogische Begeleidingsdienst - Brugge.
Evaluatie van een proces
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
ZELFEVALUATIE van EUROPESE PROJECTEN
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Kennisgroep Kwaliteit evalueren van kwaliteit sturen op kwaliteit
Start rekennetwerk Zuid Conferentie 1 febr 2011 o.l.v. Wilma Willems (KPC Groep), vastgelegd door Machteld Scholvinck (CPS)
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
1zorg-route.
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
Module E: Preventieve en schoolomvattende initiatieven uit binnen- en buitenland Unit E5 Samen op één lijn: naar een gedeelde kijk op pesten en geweld.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Voortgangsgesprek fase 1
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Z.E.G. – een kans op meer en beter?
Op school en in de scholengemeenschap
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
Lancering Traject
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
PREVENTIE EN REMEDIËRING Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen 30/07/2015.
vanuit een herstelgerichte visie!
LOP SECUNDAIR 7/6/ Betrokken ouder, tevreden ouder.
Brandwag -27º º41.16 KALKKUIL DRIVE, ODENDAALSRUS, FREE STATE, ZA Box 76, Odendaalsrus 9480 Facebook: Brandwag Volkskool.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Toelichting inspectierapport. Agenda Inleiding/welkom Waar kijkt de inspectie naar? Hoe verder? Nog te beantwoorden vragen.
1 van 10 Hoofdstuk 10 Taalbeleid. 2 van 10 Taalbeleid is schoolbeleid Interne en externe kwaliteitsimpulsen Verankering van het taalbeleid in het algemene.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
PV 11/01/2016 TAALBELEID Even een voorsmaakje…:
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
What is the meaning of? Student centered learning
Titel Stap 1 Aanleiding Stap 2 Als we niets doen Stap 4 Aanpak
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Lokaal Overlegplatform Antwerpen Secundair Centraal Meldpunt
GOK-NWD 4 Not everything that can be counted counts, and not everything that counts can be counted (A. Einstein) GOK-NWD.
Zelfevaluatie GOK.
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
GOK in BuO Korte geschiedenis
Workshop – ambities delen
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
Workshop – Rollen en verwachtingen binnen het team
Instrument om teamwerking tegen het licht te houden
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

OPERATIONELE DOELEN MET MEETBAAR RESULTAAT Jongeren laten schitteren

Beginsituatieanalyse BereikDe beginsituatieanalyse is volledig en legt verbanden met het schoolbeleid. BetrokkenheidHet schoolteam werd volledig betrokken bij het tot stand komen van de beginsituatieanalyse.

De keuze van de doelstellingen Inhoud en bereikDe school heeft een systeem van doelstellingen dat verbanden legt tussen leerling-, leerkracht- en schoolniveau. Verband met BSADe gekozen doelstellingen sporen met een kwaliteitsvolle beginsituatieanalyse op maat van de school. BetrokkenheidDe keuze van de doelstellingen gebeurde met actieve inbreng van het schoolteam.

Concrete uitvoering van de doelstellingen Acties op leerling-, leerkracht- en schoolniveau De school heeft een uitgewerkt systeem van acties dat verbanden legt tussen leerling-, leerkracht- en schoolniveau. Aanwending van GOK-lestijdenDe school wendt de GOK-lestijden aan voor acties die opgenomen zijn in de totale schoolwerking. Interne/externe ondersteuningDe school maakt in sterke mate gebruik van interne en/of externe ondersteuning.

De zelfevaluatie GegevensDe school heeft volledig en systematisch gegevens verzameld m.b.t. de gekozen doelstellingen. AnalyseDe school heeft de verzamelde gegevens grondig geanalyseerd. Verbetering en bijsturingDe school heeft grondig werk gemaakt van het formuleren van voorstellen tot verbetering of bijsturing. SchoolraadDe school kan aantonen dat de zelfevaluatie werd voorgelegd aan de schoolraad. BetrokkenheidHet schoolteam heeft het zelfevaluatieproces grondig gedragen.

Bereiken van de doelstellingen Effect op schoolniveauDe school heeft alle doelen gerealiseerd op schoolniveau. Effect op leerkrachtniveauDe school heeft alle doelen gerealiseerd op leerkrachtniveau. Effect op leerlingniveauDe school heeft alle doelen gerealiseerd op leerlingniveau.

1. Iedereen (be)stuurt wel iets Er wordt gevraagd verantwoordelijkheid te nemen!

2. Waar willen we heen? Wat is ons einddoel? = strategisch doel

3. Welke weg gaan we volgen? Middelen om het strategische doel te bereiken = operationele doelen

4. Met nood aan visie  = een uitleg om een en ander klaar en duidelijk uit te leggen (waarom rijden wij nu net langs die weg naar daar?)  = inspirerend, authentiek (>< Dat geloof je nu toch zelf niet!)  = gestructureerd (>< Begrijp jij er nog iets van?)  = gedragen, niet enkel door de auteur.  = kort, zodat het door iedereen gelezen wordt. Voor meer info zie document GOK, schooljaar www.vicog.be

5. Met de juiste meetinstrumenten Meten om controle te hebben: Wat wensen we te bereiken? => Wat willen we meten? Metingen kunnen ook signalen zijn: -zaken die we nu zien die er vroeger niet waren. - zaken die positief wijzigen. => Er is nood aan observatie! Ook al denken we dat iets goed is, dan nog moeten we meten. => Enkel op deze manier kan evalueren mensen motiveren.

Wat neem ik mee van professor doctor Werner Bruggeman

- 15 -© 2009 B&M Consulting – Increasing Your Business Performance Elementen van het ‘visioning’ proces Trends in de omgeving MissieDoelstellingenStrategieën Welke tendensen beïnvloeden onze organisatie? Welke rol moeten wij vervullen? Wat willen wij realiseren? Hoe kunnen we onze doelstellingen waarmaken? Politieken en Strategische initiatieven Welke acties moeten we nemen? Waarden GOK: BSA via 6-veld GOK: opdracht vanuit het decreet met aandacht voor kansarmoede GOK: 2 thema’s met strategische doelen op niveau ll, lk en school GOK: operationele doelen met meetbare/observeerbare resultaten GOK: actieplan Pedagogisch project van de school

If you can dream it, you can do it!  Werken in een co-creatieproces: Samen dromen met directie en dominante coalitie  Zorgt voor een proces van zingeving en ‘goesting’.  Kan leiden tot een ‘change-proces’ vanuit de dominante coalitie Wat we zelf gevonden hebben, voeren we veel makkelijker uit!

Met moetivatie of motivatie?  Moetivatie: = Gecontroleerde motivatie = meten en straffen = “Als ik het niet goed doe, krijg ik straf”  Motivatie: = Autonome motivatie: = “Ik doe dit omdat ik dit wil doen.” Hoe kan je dit bekomen? 1. Intrinsieke motivatie (“Ben ik aan het werken of aan het genieten?”) 2. Internalisatie (“Wat men zegt, is nog waar ook! Ik doe dit omdat ik dit wil doen voor mijn lln, voor mijn school.”)

- 19 -© 2009 B&M Consulting – Increasing Your Business Performance Ontwikkeling van een Strategiegefocuste Organisatie

- 20 -© 2009 B&M Consulting – Increasing Your Business Performance De strategiekaart Goede reputatie Hoge tevredenheid van de leerlingen Knusse leeromgeving Goede relatie tussen leerkrachten en leerlingen Competente en Gemotiveerde leerkrachten Kwaliteit nascholing Kwalitatieve begeleiding jonge leerkrachten Interne kennis en ervaringsuitwisseling Groei in aantal leerlingen Goede leerlingen- oriëntering Een school zijn waar het goed is samen te leven en te werken De meest vooraanstaande school van de regio zijn Kwaliteit van het onderwijs Goede marketing en kwalitatieve externe communcicatie Betrokkenheid van leerkrachten Goede team spirit Breed aanbod van studierichtingen Goede samenwerking met andere scholen in de schoolgemeenschap Effectieve interne communicatie Strategiekaart op schoolniveau

- 21 -© 2009 B&M Consulting – Increasing Your Business Performance Gebruik van de strategiekaart bij themagericht verbeteren Hoge motivatie bij de leerlingen Heterogeniteit binnen de klas positief aanwenden Goede relatie tussen leerkrachten en leerlingen Motivatie/Competentie leerkrachten in omgaan met studie en gedragsproblemen Kwaliteit nascholing Kwalitatieve begeleiding jonge leerkrachten Interne kennis en ervaringsuitwisseling Optimale studieloopbaan van de leerlingen Goede leerlingen- oriëntering Minimalisatie van studie en gedragsproblemen Goede coaching van leerlingen Betrokkenheid van leerkrachten Goed klasklimaat Goede afstemming curriculum op de leerlingengroep Strategiekaart voor een strategisch thema Planmatig hulp bieden bij problemen Goede samenwerking tussen collega’s en met CLB Ouders actief betrekken bij probleemanalyse en ondersteuning van de leerling Thema: PREVENTIE EN REMEDIERING VAN STUDIE- EN GEDRAGSPRO- BLEMEN

- 22 -© 2009 B&M Consulting – Increasing Your Business Performance Gebruik van de strategiekaart bij themagericht verbeteren Hoge motivatie bij de leerlingen Heterogeniteit binnen de klas positief aanwenden Goede relatie tussen leerkrachten en leerlingen Motivatie/Competentie leerkrachten in omgaan met studie en gedragsproblemen Kwaliteit nascholing Kwalitatieve begeleiding jonge leerkrachten Interne kennis en ervaringsuitwisseling Optimale studieloopbaan van de leerlingen Goede leerlingen- oriëntering Minimalisatie van studie en gedragsproblemen Goede coaching van leerlingen Betrokkenheid van leerkrachten Goed klasklimaat Goede afstemming curriculum op de leerlingengroep Strategiekaart voor een strategisch thema Planmatig hulp bieden bij problemen Goede samenwerking tussen collega’s en met CLB Ouders actief betrekken bij probleemanalyse en ondersteuning van de leerling Thema: PREVENTIE EN REMEDIERING VAN STUDIE- EN GEDRAGSPRO- BLEMEN Strategisch Initiatief = actie

If you can dream it, you can do it!