De ondernemende student Hoofdstuk 5Bewust waarnemen & Creatief denken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spreekbeurt van Pietje Puk Juni 2012
Advertisements

Gesprekjes….
Wie heeft de stickers van de juf gepakt?
Uitslag enquête over online pesten
Visual Knowledge Building
Time management in het onderwijs
Welkom iPad of Laptop uit. Tassen tegen de achterwand s.v.p. Ga rustig zitten en wacht tot de les begint. Tafels staan opgestapeld, blaadje met pen ligt.
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Van uitleggen leer je het meest
Peter Teeuwen Man 57 jaar Hoogbegaafd Heb autisme.
Seksualiteit: gave van God
Het Trouwfeest.
die niet om jou zou huilen.
Loverboys.
Met meester Cor en meester detmer
TEKST 4 CREATIVITEIT IEDEREEN IS CREATIEF, DE EEN MEER DAN DE ANDER
nadat je dit gelezen hebt!!!
Observeren en rapporteren
Illusies Door Maarten De meest opzichtige illusies samengebracht in een flitsende PowerPoint.
Een lessenserie van drie lessen
Media en creativiteit module 6 Identiteit
Jaar 1 les 5 Het creatieve proces
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING Les 1 - 2/9: uitleg vak medmec en kennismaking Les 2 - 9/9: creatief denken en proces Les /9: startfase en divergerende.
Jaar 1 les 3 Het creatieve proces
Jaar 1 les 8 Het creatieve proces
Welkom! Media & Creativiteit Les 2
MEDMEC – JAAR 1 – Q1 PLANNING
Mijn stage bij Albert Heijn Naam: Jessica Klas: 5c Jaar: 2004\2005 Typ bij * de naam van het bedrijf Typ hier je eigen naam Typ de klas waar je nu zit.
Media en creativiteit module 6 Identiteit Jaar 2.
Huil niet om iemand, die niet om jou zou huilen.
Waarom kijkt een ambtenaar thuis niet uit de ramen?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inspirerend Coachen - praktijkervaring - het G®ROW kader
Ho 7: Creatief denken.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Interpreteren van data
Mijn verjaardag..
Sociale perceptie.
N T E R C I E F D E K N A CREATIEF DENKEN.
Diversiteit in de techniek Niet vanzelf, wel vanzelfsprekend Sjiera de Vries.
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Uitleg persoonsvorm (pv)
Woordenschat groep 5, thema 6, les 3
OFC28 mediawijsheid les 2. Toetsopdracht voor deze week was: Beantwoord de volgende vragen (je levert ze in bij je docent en bewaart ze in een aparte.
 Spelprogramma waarin studenten van verschillende opleidingen tegen elkaar strijden.  De studenten worden in groepen per opleiding ingedeeld.  Het.
Altijd online!.
JONGEREN Pagina 24 t/m 50.
Een Surinamer heeft een auto van tig jaar oud. Hij wil zijn auto inruilen en gaat naar een garagebedrijf. Met zijn Surinaamse accent zegt hij tegen de.
Lesbrief Kidsbios. Lesbrief Kidsbios Nederlands Film Festival Wat is het Nederlands Film Festival (NFF)? Waar denk je aan bij het NFF? Ben je weleens.
Leerstijlen KOLB SJM.
Bewijs verzamelen. Wat gaan we doen vandaag? Voorbeeldverhaal Afloop van het verhaal Uitleg over bewijs verzamelen.
Med.hro.nl/schpa.  CS8VooY&feature=related CS8VooY&feature=related.
Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek I Bijeenkomst 2 kwartaal 2.
Welkom ik maak me sterk.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
Het Roze Strikje Hoeveel hou je van haar... ? hou je van haar... ?
Hoe maak je een werkstuk? Begin op tijd!!. Kies een leuk onderwerp  Denk aan een hobby, sport, beroep, stad of onderwerp uit een van de lesboeken van.
Inzoomen op de competenties  Beantwoord de volgende vragen: -Wat zijn competenties? -Wat is de norm? -Waarom kijken we naar competenties in een procesgericht.
Hoofdstuk 1 VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk Augustus 2015.
Succesvolle intelligentie (Sternberg)
Training Papegaaien. Inhoud Verwachtingen t.a.v. de training Inzicht + handelen Beelden bekijken Oefenen en ervaren Aansluiten WVTTK Vragen?
Divergeren Deze powerpoint ga je aan de slag met verschillende divergerende technieken. Hierbij bedenk je zoveel mogelijk ideeën. Bij een brainstormsessie.
Havo-4 Les 1 Wie ben ik? Keuzebegeleiding.
Creatief Denken maar eerst:.
Creatief Denken maar eerst:.
Big Data.
Big Data.
Behoefte herkenning bij mensen met ernstige meervoudige beperkingen.
Transcript van de presentatie:

De ondernemende student Hoofdstuk 5Bewust waarnemen & Creatief denken

Dit gebeurt er als je iets of iemand waarneemt: JE GEBRUIKT JE ZINTUIGEN OM INFORMATIE (‘DATA’) TE VERZAMELEN JE VERWERKT DIE INFORMATIE TOT EEN BEGRIJPELIJK GEHEEL JE VERGELIJKT DAT GEHEEL MET WAT JE AAN KENNIS HEBT DEZE VERGELIJKING KAN DE CONCLUSIE OPLEVEREN  Geen afwijking, dit is bekend Wel een afwijking, dit is nieuw: Leuk, plezierig, lekker, etc. Raar, dom, verwerpelijk, etc. 2

Waarnemen is: Selectie van wat er waargenomen KAN worden Niet passief maar ACTIEF Vanuit bestaande kennis, ervaring, patronen. Dit is het zogenaamde REFERENTIEKADER Beoordelen van de waarneming: wel of niet passend bij het referentiekader van de waarnemer. In beide gevallen IETS GELEERD: a. bestaande kennis en ervaring bevestigd b. nieuwe kennis en ervaring EN al of niet als waardevol zien

Patronen in waarneming Waarnemingspatronen zijn handige hulpmiddelen om informatie snel om te zetten in iets wat we begrijpen EERSTE INDRUK in nieuwe informatie zien we iets positiefs of negatiefs, dit bepaalt ons beeld van de persoon of iets anders Een docent verschijnt in de 1 e les met een feestneus op. Wat zegt dat jou over deze persoon?

FIGUUR-ACHTERGRONDwe neigen om onze aandacht te focussen en minder aandacht aan ‘achtergrond’ te schenken persoon met een scheve neus  neus zwarte stippen + 1 rode  rode stip PARTROON VAN GELIJKHEIDlijken mensen of dingen op elkaar, hebben ze gemeenschappelijke kenmerken? We nemen ze als een eenheid waar, horen ze bij elkaar 4 mannen met baard, 1 zonder  groep mannen vrouwen in wit uniform in ziekenhuis  zusters, verpleegkundigen of artsen

PATROON VAN GESLOTENHEID/VOLLEDIGHEID we vullen ontbrekende informatie aan tot een compleet beeld 1 e les: man met kostuum & stropdas komt de klas binnen  dat zal de docent wel zijn, denken studenten Meisje kijkt naar een jongen  zou ze me leuk vinden? denkt hij ‘WAARNEMINGS’-GRAPJE: EEN MAN KOMT EEN SNACKBAR BINNEN. ‘DRIE FRITES, TWEE GEHAKTBALLEN EN EEN FRICANDEL SPECIAAL MET EXTRA UI’, ZEGT HIJ. DE MAN ACHTER DE TOONBANK ZEGT: ‘U BENT BIJ DE MARINE ZEKER?’ DE MAN DIE NET HEEFT BESTELD KIJKT HEM VERBAASD AAN EN VRAAGT: ‘HOE WEET U DAT?’  Weet je het antwoord?

Creativiteit: wat heeft dat met waarnemen te maken? ALLES  DE BEKENDE PATRONEN EN REFERENTIEKADERS DOORBREKEN, ‘OUT-OF-THE-BOX’ DENKEN! ALLES BEGINT MET ‘CREATIEVE’ WAARNEMING OPDRACHT: PAK EEN STUK PAPIER EN TEKEN EEN HEEL BIJZONDERE STOEL, EEN ‘INNOVATIE’!

LIJKT JE STOELONTWERP OP EEN ‘NORMALE’ STOEL (EEN OF MEER POTEN, ZIT- EN RUGVLAK, ARMSTEUNEN)?  Dan heb je je linkerhersenhelft méér gebruikt dan je hersens ter rechterzijde, zie p. 101 HOEZO? Uitleg:je hebt vastgehouden aan een bepaald beeld, een referentiekader (Engels: ‘box’) van wat een stoel is

Moet je op school, in deze opleiding, veel laten zien van out-of-the-box denken? Waarschijnlijk niet. WAAROM NIET? NADRUK OP ‘CONVERGENT’ DENKEN: kennis-en inzicht vragen/opgaven met één correct antwoord, stapsgewijs/logisch redeneren technische vaardigheden, bv. lastechniek, bewerking van allerlei materialen, bediening van machines sociale vaardigheden, bv. omgaan met klachten  geen ruimte voor ‘afwijkingen’

Out-of-the box denken/divergent denken Op 2 momenten belangrijk: 1.Bekijken hoe een probleem in elkaar zit 2.Bekijken welke mogelijke oplossingen er zijn ZOWEL BIJ 1 ALS BIJ 2 MOET ER RUIMTE ZIJN OM ER VERSCHILLEND TEGEN AAN TE KIJKEN Geen probleem met een standaardoplossing, met een beste oplossing volgens logisch redeneren

‘Creatieve’ econoom heeft oplossing voor werkloosheid: alle vrouwen ontslaan Waardevolle creatieve oplossing? NEE! NIET HAALBAAR, NIET REALISTISCH, ONMOGELIJK Zie de 3 e stap in (waardevol/productief) creatief denken, p. 102 CONVERGENT DENKEN: de beste oplossing

Resultaatgerichte creativiteit, p. 107 START open vraag, complex probleem met vele kanten DIVERGENTE FASE zoveel mogelijke oplossingen, verbeelding de vrije loop CONVERGENTE FASEde beste, haalbare oplossing kiezen