Onderwijseenheid ondernemen

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
Advertisements

Hoofdstuk 4: Kopen is kiezen
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Marketingstrategie: segmentatie en positionering
Workshop 3 deel 1: Marketing
Marketing voor ZZP-ers
Hoofdstuk 6 Business-to-businessmarketing.
Over consumenten, gedrag en marketing
De marketingmixstrategie
Salesmanagement Hoofdstuk 5 en 7.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Werkcollege Marketing blok 2 week 5
Consumentengedrag & Kopersgedrag van organisaties
4 P´s en 3 R-en MK01.
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Business Marketing Sabine Vermuyten
Interpersoonlijke stimulie
H3: Koopgedrag van organisaties
Marketing presentatie
Business Marketing Management
4. Consumentengedrag Inzicht krijgen in gedrag:
H6 – Business-to-businessmarkten HOE EN WAAROM ORGANISATIES KOPEN
Figuur 6.1 Het Stimulus-Responsmodel van koopgedrag
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 tot § 4.4 MK01 HEO-CE1.
Consumentengedrag Hoofdstuk 4 par. 4.4 en 4.5 MK01 HEO-CE1.
Marketing Organisatie Marketing Product product TW positionering Klant doelgroep Promotie promotie Omzet.
Koop-GEDRAG Stimulus responsmodel Prikkel reactie Behaviorale benadering – black-box Aandacht voor binnenkant – white box.
3. Koopgedrag van particulieren en bedrijven
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Consument Onderdeel marketing. Wat is marketing?.
Marketing College 13 Wat weten we nog?.
MARKTSEGMENTATIE EN DOELGROEPKEUZE
Inleiding in de Module R. Hoijtink. Met welke gevoelens associeer je deze beelden? Vrijheid, vakantie, succes, natuur, avontuur, rust. Kortom alles wat.
H6 – Business-to-businessmarkten
§ 1.1 Waar kies je voor? De keuzes die je maakt als consument worden beïnvloed door de marketing van bedrijven die producten en diensten aanbieden. © Noordhoff.
Productbeleid.
Marketing 5 havo.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 8 Marketing.
Basisboek Marketing Hoofdstuk 14 Personeel. Paragraaf 14.1: Personeel en product (1) Personeel = visitekaartje van het bedrijf Eisen aan personeel klantgericht.
Determinanten en andere beïnvloedende factoren bij medicatiegebruik
Marketing, Marktonderzoek & Marketing Onderzoek Door Maarten Hageman Tourism Inspiration & Marketing Inspiration.
HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
College 3 Video Kotler (15min) Bespreken video (15 min) Hoeveel merken zijn genoeg (10 min) bespreken WINmodel (20 min) Theorie H 9 Segmenteren tot positioneren.
Indeling van hoofdstuk 3
College 2 Hoofdstuk 3 Consumentengedrag werkvorm: “Woordwiel” Vragen over inhoud Hoofdstuk 4 Segmenteren en doelgroep werkvorm: “Flip Flop”
Het beeld scherp stellen ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life.
H7 – Het beeld nog scherper stellen
Verkoop en advies Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken. ► Wat heb ik in de vorige les geleerd? ► Wat ga ik nu leren? ► Verkoopgesprekken ► Verkoopsystemen ►
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Hoofdstuk 2: Marketing, winkelformule en retailmix Blz. 9 tm 52
Doel marketingmix is behouden en vergroten van marktaandeel.
Consumentengedrag Beslissen
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
Consumentengedrag Leren I
Paragraaf 2.3 Wat willen zij dat je koopt?.
H5 – Consumentengedrag HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN
Marketingstrategie J. Kamphuis AOC –Oost 2017
H6 – Business-to-businessmarkten
Marktsegmentatie en positionering
Doel: De leerling kan, aan het einde van de les, benoemen hoe blootstelling en interpretatie van invloed zijn op het koopproces van de consument. Ook kan.
Marketing Week 3 Les 1 (maandag 11 december 2017)
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Psychopathologie v0or 1e jaars BBL 2017
AFDELING 2 marketingbeleid.
Consumentengedrag Les 2: Consumentengedrag (paragraaf 1.1 – 1.3)
Verkoopt en handelt verkoop af
Verkoop De klant.
Hoofdstuk 1 Verkoopgesprekken
Transcript van de presentatie:

Onderwijseenheid ondernemen Marketing Onderwijseenheid ondernemen

Marketingmix Product Prijs Promotie Plaats

Product Kwaliteit Uiterlijk (kleur, vormgeving, maten) Eigenschap (vermogen, snelheid) Status, betrouwbaarheid, imago Garantie & service Verpakking Het merk

Prijs Welke prijs kies ik? Kies ik voor een hoge of een lage prijs? Concurrenten 1,99 of 2,00 Drie voor 5,98 of 1,99 per stuk Twee halen, een betalen

Plaats Waar vestig ik mijn winkel? Waar verkoop ik mijn producten (unic selling points)

Promotie Alle verkoop bevorderende activiteiten die tot doel hebben de afzet te vergroten Reclame Direct marketing Brief, folder, mailbericht, nieuwsbrief Gegevens kopen van adressenmakelaar Klantenkaarten  slaan op wat je gekocht hebt Merchandising Hoe worden producten gepresenteerd in de schappen

HOE EN WAAROM MENSEN KOPEN http://www.youtube.com/watch?v=fIeZHULOH_o

Koopbeslissingsproces 18/04/2017 Koopbeslissingsproces vijf fasen (B2C): 1 Probleemherkenning: bewustwording behoefte/probleem 2 Informatie zoeken: intern (geheugen) en extern (raadplegen van ervaringsbronnen). 3 Evalueren van alternatieven: beoordeling producten evoked set op basis keuzecriteria. 4 Aankoopbeslissing: beïnvloed door koopintentie en ‘situationele factoren’. 5 Evaluatie na koop: tevredenheid en cognitieve dissonantie (gevoel van twijfel na de aankoopbeslissing).

Oriëntatie- en koopgedrag 18/04/2017 Oriëntatie- en koopgedrag Howard en Sheth: 1. Uitgebreid probleemoplossend aankoopgedrag (UPO) (Complex buying behaviour) Aanschaf belangrijk (high-involvement producten) 2. Beperkt probleemoplossend aankoopgedrag (BPO) (dissonance reducing buying behaviour) al enigszins bekend , zoekt aanvullende informatie, bijvoorbeeld over prijzen 3. Routinematig aankoopgedrag’)(RAG) (Habitual buying behaviour) bij low-involvementproducten of impulsaankopen handelt consument uit gewoonte (merkentrouw) of interesseert hem niet.

Model consumentengedrag

Persoonlijke omstandigheden 18/04/2017 Persoonlijke omstandigheden waaronder: • demografische kenmerken geslacht, leeftijd, opleiding, inkomen, geloof, burgerlijke staat, gezinsgrootte • levensstijl iemands normen en waarden en zijn Activiteiten, Interesses en Opinies: (AIO-variabelen) • situationele factoren de aankoopreden, fysieke en sociale omgeving, tijdsdimensie en andere toevalligheden.

Psychologische factoren: 18/04/2017 Psychologische factoren: • behoeften: fundamentele drijfveer van gedrag • motivatie: positieve of negatieve krachten achter gedrag • perceptie: het – selectief – waarnemen, verwerken en (subjectief) interpreteren van informatie; • leerprocessen: veel van gedrag is aangeleerd (conform het stimulus-responsmodel of de cognitieve leertheorie); “NATURE OR NURTURE” • persoonlijkheid: ervaringen, psychologische eigenschappen en gedragskenmerken die mens uniek maken; • attitudes: aangeleerde neiging om op consequente manier te reageren op bepaalde zaken, ideeën of personen.

Behoeften Pyramide Maslow

Perceptie Hoe kijkt iemand tegen iets aan. 18/04/2017 Perceptie Hoe kijkt iemand tegen iets aan. Subjectief: wat denkt consument Cumulatief: bij elkaar opgeteld Selectief: invloed persoonlijke omstandigheden en ervaringen. Selectieve blootstelling: niet iedereen neemt communicatie waar Selectieve aandacht: alleen aandacht voor reclame die op dat moment relevant is Selectieve interpretatie: eigen uitleg Selectieve herinnering: alleen onthouden bepaalde informatie

18/04/2017 Sociale invloeden • cultuur: de normen en waarden, kennis en symbolen die worden overgedragen om vorm te geven aan hun levenswijze (Ook Subcultuur) • sociale klasse: ‘welstandsklassen’ in de Nederlandse samenleving aangeduid met A, B1, B2, C en D; • referentiegroepen: beïnvloeden houding en gedrag door invloed van anderen. • gezin: huishouding van familieleden die in dezelfde woning regelmatig samen eten en slapen (verschillende rollen, gebruiker, beslisser etc).

Referentiegroep: Vier groepen: - primaire groep/ face to face: naaste omgeving/ peergroup - secundair: lidmaatschap - Aspiratie: is een groep waarbij iemand niet behoort maar wel graag deel zou van uitmaken. - Dissociatie: iemand wil er geen lid van zijn. Testimonial advertising: bekende personen worden voor reclames ingeschakeld om op basis van “eigen ervaring” positieve Informatie te geven.

Kenmerken B2B-markt • Minder kopers, maar grotere transacties 18/04/2017 Kenmerken B2B-markt • Minder kopers, maar grotere transacties • Klanten geografisch geconcentreerd • industriële vraag afgeleid van consumentenvraag • Koper en verkoper zijn van elkaar afhankelijk (relatieopbouw) • koopproces is formeler (professionele inkopers) • Teamwerk is noodzaak (DMU)

Deelnemers aan het koopproces 18/04/2017 Deelnemers aan het koopproces Decision Making Unit (buying center): een “ groep mensen” om belangrijke aankoop voor te bereiden. Rollen: • initiator: neemt initiatief • beïnvloeder: formuleert technische specificaties en geeft informatie of advies • gatekeeper: beheerst en filtert de informatie • beslisser: bepaalt in de praktijk (soms informeel) wie de leverancier wordt • inkoper: is formeel verantwoordelijk en bevoegd om – na de onderhandelingen – de leverancier te kiezen • gebruiker: moet werken met het product en beïnvloedt zo de besluitvorming

Typen koopsituaties in B2B 18/04/2017 Typen koopsituaties in B2B Eerste aankoop (new task) organisatie koopt product of dienst voor eerste keer, uitgebreid besluitvormingsproces. Gewijzigde heraankoop (modified rebuy) koper wil bij vervolgaankoop wijzigingen doorvoeren (in productspecificaties, prijsstelling, inkoopcondities of keuze van leverancier) Ongewijzigde heraankoop (straight rebuy) inkoper laat de productspecificaties ongemoeid, evalueert geen nieuwe alternatieven en bestelt routinematig bij de huidige leverancier.

Soorten B2B markten ©: Pearson: Solomon: Marketing Real Life

Samenvatting Het koopbeslissingsproces Oriëntatie- en koopgedrag Persoonlijke omstandigheden Psychologische factoren: Model consumentengedrag Perceptie Attitudes Sociale invloeden Kenmerken B2B-markt Deelnemers aan het koopproces Typen koopsituaties in B2B